Gevolgen van werken tot 67 jaar
QRWERKEft TOT 67?
ST EEflf BAJtn GP.MvG
Voor de samenleving
Voor de burger
Om een overzichte
lijk belastingstelsel
te behouden, moet
er mét de AOW-
leeftijd nog meer
veranderen.
Voor de pensioenfondsen
Voor de overheid
1 O Woensdag 25 maart 2009 PZC
Het kabinet is er bijna uit,
en alles duidt erop dat de
Nederlander twee jaar
langer moet werken voor hij
AOW krijgt. Een maatregel
waarvoor steeds meer
draagvlak is ontstaan, maar
die een enorme impact zal
hebben op de hele
samenleving. Een schets
van wat er gebeurt.
door Cert van Harskamp
Aan niemand zal verhoging van de AOW-ieeftijd voorbijgaan. Het komt
er kortom op neer dat wij twee jaar later 'bejaard' zijn.
„Het bereiken van het 65"ste levensjaar is in Nederland een culturele
norm geworden", zegt Lans Bovenberg, hoogleraar economie aan de
Universiteit van Tilburg en belangrijk adviseur van het CDA. „Als je 65
bent, hoefje niet meer te werken'en ben je dus 'oud'.
Dat gaat gepaard met allerlei voordelen, zoals de kortingen van de
65-pluspas. Met het
verhogen van de AOW-leeftijd lijkt het mij logisch dat die grens over de
hele breedte wordt verhoogd."
Dat beaamt Roland Brandsma, hoogleraar fiscale economie aan de Uni
versiteit van Amsterdam.
„Anders is het onduidelijk wanneer je waarop recht hebt. Zo kunnen
65-plussers nu meer buitengewone lasten voor chronische ziekte aftrek
ken. Dit soort fiscale voordelen zullen allemaal naar 67 jaar moeten om
het systeem overzichtelijk te houden."
Verhoging van de AOW-grens pakt niet voor iedereen slecht uit. Het
hangt af van de variant die wordt gekozen. Hoogleraar economie Lans Bo
venberg: „Ik verwacht dat ervoor wordt gekozen de AOW-leeftijd in de
eerste zes jaar met twee maanden per jaar te verhogen. Daarna vyordt
dat één maand per jaar." Als de regeling in 2012 ingaat, dan moet ieder
een die nu 45 jaar of jonger is tot zijn 67ste blijven werken.
De leeftijdscategorie die het meest betaalt is de groep van 45 tot 50 jaar.
„Die mensen betalen relatief de meeste premie in verhouding tot de pe
riode dat zij gebruik kunnen maken van de uitkering. Dit is voor de socia
le partners ook nog te slikken, omdat de meeste vakbondsleden boven
de 50 zijn en zij redelijk worden ontzien."
De generatie die bij deze variant het meeste wint zijn 62-plussers. Er ver
andert niets. Ze zouden er zelfs op vooruit kunnen gaan, als ook de pen
sioenfondsen twee jaar later pensioenen uitkeren. De fondsen zouden
meer geld overhouden en hun tekorten kunnen inlopen en pensioenen
kunnen indexeren.
- AOW-premie betalen
tot 67 jaar in plaats van
de huidige 65 jaar.
- De aftrek voor starten
de ondernemers moet
van 65 naar 67 jaar.
- Extra aftrek buiten
gewone lasten voor
chronisch zieken moet
naar 67 jaar.
- De ontslagbescher
ming moet van 65
naar 67 jaar.
- Door inkomensval op
65 jaar is hypotheek
renteaftrek nu op die
leeftijd lager. Dat wordt
67 jaar.
Een protest vorige maand tegen verhoging van de AOW-leeftijd. FNV-voorzitter Agnes Jongerius heeft al herhaaldelijk laten blijken dat het kabinet wat
haar betreft zich beter kan bezighouden met het scheppen van meer banen. foto Harmen de Jong/GPD/HH
De gevolgen voor pensioenfondsen hangen ervan af of de pensioenleef
tijd echt meestijgt met de AOW-leeftijd. „En dat bepalen werkgevers en
werknemers", zegt directeur Frans Prins van OPF, de branchevereniging
van ondernemingspensioenfondsen.
Als de pensioenleeftijd met de AOW-leeftijd meestijgt is dat voordelig
voor de fondsen. Werknemers betalen langer premie, terwijl er pas later
uitbetaald hoeft te worden. „Daar komt wel bij dat de fondsen door de
stijgende levensverwachting meer geld kwijt zijn aan pensioenen", zegt
Prins.
Als de pensioenleeftijd voor het aanvullend pensioen 65 blijft, zullen pen
sioenspaarders tussen 65 en 67 wél aanvullend pensioen, maar geen
AOW krijgen, een 'gat' dat kan worden gevuld. Prins: „Om dat verlies aan
inkomen te compenseren, zouden 65-plussers langer kunnen doorwer
ken, bijvoorbeeld tot 66 jaar. Met het in dat jaar extra opgebouwde pen
sioen kunnen zij dan toch een jaar eerder stoppen dan de AOW-leeftijd
van 67 jaar."
60 Plussers in Europa
Vergrijzing in Nederland
10 20 30 40 50
in van de totale bevolking
Infbgraphic: CvW bron: ANP Nias
Voor de Rijksoverheid zal verho
ging van de AOW-leeftijd erg lu
cratief zijn.
Bij directe verhoging van 65 tot
67 jaar betekent dat volgens be
rekening van het Centraal Plan
Bureau een jaarlijkse besparing
op de uitgaven van 1 tot 1,4
procent van het bruto binnen
lands product.
De geleidelijke verhoging van
de AOW-leeftijd, de meest
waarschijnlijke variant, levert
een jaarlijkse besparing van 0,8
tot 0,9 procent van het bruto
binnenlands product op.
Aantal mensen in miljoenen
aantal mensen
tussen de 20 en
65 jaar
aantal mensen
van 65 jaar en
ouder