Gevolgen van werken tot 67 jaar QRWERKEft TOT 67? ST EEflf BAJtn GP.MvG Voor de samenleving Voor de burger Om een overzichte lijk belastingstelsel te behouden, moet er mét de AOW- leeftijd nog meer veranderen. Voor de pensioenfondsen Voor de overheid 1 O Woensdag 25 maart 2009 PZC Het kabinet is er bijna uit, en alles duidt erop dat de Nederlander twee jaar langer moet werken voor hij AOW krijgt. Een maatregel waarvoor steeds meer draagvlak is ontstaan, maar die een enorme impact zal hebben op de hele samenleving. Een schets van wat er gebeurt. door Cert van Harskamp Aan niemand zal verhoging van de AOW-ieeftijd voorbijgaan. Het komt er kortom op neer dat wij twee jaar later 'bejaard' zijn. „Het bereiken van het 65"ste levensjaar is in Nederland een culturele norm geworden", zegt Lans Bovenberg, hoogleraar economie aan de Universiteit van Tilburg en belangrijk adviseur van het CDA. „Als je 65 bent, hoefje niet meer te werken'en ben je dus 'oud'. Dat gaat gepaard met allerlei voordelen, zoals de kortingen van de 65-pluspas. Met het verhogen van de AOW-leeftijd lijkt het mij logisch dat die grens over de hele breedte wordt verhoogd." Dat beaamt Roland Brandsma, hoogleraar fiscale economie aan de Uni versiteit van Amsterdam. „Anders is het onduidelijk wanneer je waarop recht hebt. Zo kunnen 65-plussers nu meer buitengewone lasten voor chronische ziekte aftrek ken. Dit soort fiscale voordelen zullen allemaal naar 67 jaar moeten om het systeem overzichtelijk te houden." Verhoging van de AOW-grens pakt niet voor iedereen slecht uit. Het hangt af van de variant die wordt gekozen. Hoogleraar economie Lans Bo venberg: „Ik verwacht dat ervoor wordt gekozen de AOW-leeftijd in de eerste zes jaar met twee maanden per jaar te verhogen. Daarna vyordt dat één maand per jaar." Als de regeling in 2012 ingaat, dan moet ieder een die nu 45 jaar of jonger is tot zijn 67ste blijven werken. De leeftijdscategorie die het meest betaalt is de groep van 45 tot 50 jaar. „Die mensen betalen relatief de meeste premie in verhouding tot de pe riode dat zij gebruik kunnen maken van de uitkering. Dit is voor de socia le partners ook nog te slikken, omdat de meeste vakbondsleden boven de 50 zijn en zij redelijk worden ontzien." De generatie die bij deze variant het meeste wint zijn 62-plussers. Er ver andert niets. Ze zouden er zelfs op vooruit kunnen gaan, als ook de pen sioenfondsen twee jaar later pensioenen uitkeren. De fondsen zouden meer geld overhouden en hun tekorten kunnen inlopen en pensioenen kunnen indexeren. - AOW-premie betalen tot 67 jaar in plaats van de huidige 65 jaar. - De aftrek voor starten de ondernemers moet van 65 naar 67 jaar. - Extra aftrek buiten gewone lasten voor chronisch zieken moet naar 67 jaar. - De ontslagbescher ming moet van 65 naar 67 jaar. - Door inkomensval op 65 jaar is hypotheek renteaftrek nu op die leeftijd lager. Dat wordt 67 jaar. Een protest vorige maand tegen verhoging van de AOW-leeftijd. FNV-voorzitter Agnes Jongerius heeft al herhaaldelijk laten blijken dat het kabinet wat haar betreft zich beter kan bezighouden met het scheppen van meer banen. foto Harmen de Jong/GPD/HH De gevolgen voor pensioenfondsen hangen ervan af of de pensioenleef tijd echt meestijgt met de AOW-leeftijd. „En dat bepalen werkgevers en werknemers", zegt directeur Frans Prins van OPF, de branchevereniging van ondernemingspensioenfondsen. Als de pensioenleeftijd met de AOW-leeftijd meestijgt is dat voordelig voor de fondsen. Werknemers betalen langer premie, terwijl er pas later uitbetaald hoeft te worden. „Daar komt wel bij dat de fondsen door de stijgende levensverwachting meer geld kwijt zijn aan pensioenen", zegt Prins. Als de pensioenleeftijd voor het aanvullend pensioen 65 blijft, zullen pen sioenspaarders tussen 65 en 67 wél aanvullend pensioen, maar geen AOW krijgen, een 'gat' dat kan worden gevuld. Prins: „Om dat verlies aan inkomen te compenseren, zouden 65-plussers langer kunnen doorwer ken, bijvoorbeeld tot 66 jaar. Met het in dat jaar extra opgebouwde pen sioen kunnen zij dan toch een jaar eerder stoppen dan de AOW-leeftijd van 67 jaar." 60 Plussers in Europa Vergrijzing in Nederland 10 20 30 40 50 in van de totale bevolking Infbgraphic: CvW bron: ANP Nias Voor de Rijksoverheid zal verho ging van de AOW-leeftijd erg lu cratief zijn. Bij directe verhoging van 65 tot 67 jaar betekent dat volgens be rekening van het Centraal Plan Bureau een jaarlijkse besparing op de uitgaven van 1 tot 1,4 procent van het bruto binnen lands product. De geleidelijke verhoging van de AOW-leeftijd, de meest waarschijnlijke variant, levert een jaarlijkse besparing van 0,8 tot 0,9 procent van het bruto binnenlands product op. Aantal mensen in miljoenen aantal mensen tussen de 20 en 65 jaar aantal mensen van 65 jaar en ouder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10