Een penning om te bedelen Toekomst voe de naekte waer'eid ifcr L 26 Dinsdag 24 maart 2009 PZC De aandacht voor de economische crisis riep bij Henk Hendrikse van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland herinneringen op aan vroeger tijden. De crisis en actie ertegen ondernemen, zijn van alle tijden, constateert hij. Als bewijs voert hij een bijzondere bedelaarspenning van de gemeente Middelburg aan, in 1993 bij opgraving aan de Kousteensedijk gevonden. door Rinus Antonisse Henk Hendrikse vindt dat je geen voorspellende gaven nodig hebt om nu al het meest gebruikte woord in 2009 te kunnen aange ven. Volgens hem is dat ongetwijfeld cri sis. „Vroeg of laat zal ook de vaak gebruik te naam Jan wel weer opduiken. We zijn inmiddels al op de hoogte van het doen en laten van een Jan Soldaat, Jan met de Pet, ]an Modaal, enzovoorts. Ik zou daar om 2009 willen uitroepen tot het jaar van Jan Crisis." Het is een beetje waan van de dag, stelt Hendrikse, die beheerder is van het Pro vinciaal Archeologisch Depot (van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland, SCEZ). Hij wijst erop dat crises en daar mee gepaard gaande problemen (geldte kort, voedselbank, armoede) eigenlijk van alle tijden zijn. Hendrikse komt tot zijn ontboezeming nadat hij een vond stendoos opentrok en tussen vele andere metalen een doosje aantrof met daarin een koperen plaatje met een afbeelding. „Het gaat om een eenzijdig geslagen ko peren plaatje, rond geknipt met een drie hoekje met gat aan de bovenzijde, dat fungeert als draagoog", vertelt de beheer der. „Het plaatje is ontzettend dun. Wat dikte betreft is het enigszins te vergelij ken met een aluminium dop van een melkfles. Dit soort koperplaat wordt latoenkoper genoemd." door Engel Reinhoudt aeter kom ik vrom op het vertalen in het Zeêuws en op de vertaling van 'Walche ren in de de Mei', daè a 't het de vorige keer over goeng. Vandaege bin d'r zaken van meêr belang an d'and. Omda 'k vriewilliger bin in 't Kerkje van Ellesdiek krieg ik nog a es de vraege oe a me dat daè noe anpakke. Vee kerken zoeke naè meêr ge- bruuksmeugelijkheden voe ulder kerkgebouw of naè een herbestemming van a leegstaende ker ken. Een passend antwoord is daè nie op. Kiek, oans doe an een breêd anbod op het gebied van cultuur en levensbeschouwing, mae a andere dat ok ge doe, dan krieg je daè wee veestevee van voe te weinig mensen. Dat mó dus nie. Eên interessant antwoord stoeng op 6 maerte in de PZC. Daè wier toen een documentaire an'ekondigd over een kerke in Amerika daè a ze naektdiensten ieuwe. Diensten voe naturisten om het zö mae es te zeggen. Die bin d'r ier nog nergens en daè ligt dus een mart. Zeker mie een paer naturistenstranden in de buurte en een ööp mensen die an naektlöperij zoue doe, a d'r mae meêr meugelijkheden were. Ik dit idee dan ok direct deur egeve en noe wordt 'r merge over veertien daegen een proef- dienst ehouwe. Ja op weusdag, omda de zondag gevoelig ligt. Ze rekene een bitje op de jongere senioren. Die bin mie*dat soort ideeën op' egroeid. 't Za plekke ergens in Walchere. Daè je ok de meeste kans, omda d'r daè ok Duitsers logere die a an FKK (naektlöpe in het Duits) doe. Oe mö je noe zö'n dienst voorstelle? A je binnen komt mó je goed in 't portaal uutdoe om buten gin anstoat te geven. As leukigheidje is bedocht dat het nie an de kapstok mot, mae je goait het aol op eên groaten óóp. Direct a je de kerkzaal binnengaèt, ka je geld in de bozze steke, wan anders weet je natuurlijk nie waè a je daè mie bluve mot. Voe de rest is het een gewone viering mie een oecumenisch karakter. 't Za in 't dialect weze, wan dat is natuurlijker, dan in het Nederlands. Werm is het in april nog nie, mae naturisten kunne tegen een stoatje. A je dat lank doet, krieg je van dat tanige vel en je nie gauw last van kou we of wermte. Zelfbin 'k een keêr in Frankriek op een naekt- strand verzeild erocht. Ik zat vanwege de kouwe onder m'n anddoek op een bankje en daè kwam een wuufje op leeftied nest me zitte. Ok mie d'r goed an, docht ik. Ik zegge tegen d'r 'waè verkópe ze die moaie le- re jasjes madam?' Bits zei ze: 'C 'est mon peau.' Ik begreep dat het d'r vel was en toen begreep ik ok waèrom a t'r gin rits inzat. Nae de dienst is t'r een drankje en dan volgt de ankleêdceremonie. Omstebeurte trok je een kleê- dingstik uut d'n berg mie kleêren en dat doe je an. A iedereên an'ekleêd is, wordt 'r net zó lank eruild toet a je j'n eigen goed wee an eit. Dat be vordert de onderlienge saemhorigheid. Waè at het is, mag ik eigenlijk nie zegge, wan an ders wor de toelóóp veeste groat. Eên tip kan ik wè geve. Laè me zegge dat het in kerke is en het begun mie een K. Het bewuste plaatje is in 1993 gevonden bij het bouwrijp maken van het terrein aan de Kousteensedijk in Middelburg, voor de nieuwbouw van de rechtbank. Centraal op het plaatje is groot de burcht van Middelburg afgebeeld, met ernaast het jaartal 1531. Er is ook een randschrift: Salich zin.si.die.gheestelijk. arm. Sin: Mid- delburgh. Dat is een directe verwijzing naar Mattheus 5 3, zalig zijn de armen van geest, want hunner is het koninkrijk der hemelen, legt Hendrikse uit. „De woorden 'geestelijk arm' moeten hier ver taald worden als eenvoudigen van geest, simpele zielen." Hij voegt eraan toe dat de term arm de vertaling is van het Griekse woord ptochos, wat armlastig, de bezitlozen, be delaars betekent. „Dat laatste duidt ook op de functie van de gevonden penning. Het is een bedelaarspenning van Middel burg." Met het bestaan van dergelijke pen ningen was Hendrikse al bekend dankzij een vermelding in de stadsrekening van Middel burg uit 1531. Hierin is spra ke van 600 tekens van lat oenkoper 'die de armen dragen'. De tekens had de stad laten maken voor mensen die van het stadsbestuur toe stemming hadden gekregen om te bedelen, aldus Hen drikse. „Door dit te ken op de hoed of jas te naaien was het iedereen duide lijk dat het hier een 'echte' bedelaar betrof Iedereen moest kunnen zien dat hier een bezitlo ze de hand ophield voor eert aalmoes." Hij geeft aan dat tot 1993 dergelijke tekens al leen uit de archieven bekend wa ren; er was nog nooit een vondst van ge daan. In de bouwput aan de Kousteensedijk werden maar liefst drie van deze bede laarstekens door particuliere zoekers met behulp van een metaaldetector gevon den. Hendrikse: „Dergelijke voorwerpen blijken zo ontzettend fragiel te zijn, dat ze alleen onder uitzonderlijke omstandig heden bewaard blijven. Eén van die om standigheden is het totaal afgesloten zijn van zuurstof, meestal in een grachtvul ling en onder de grondwaterspiegel. Gelukkig was één van de vinders zo vriendelijk om zijn vondst op mijn ver zoek af te staan voor de provinciale col lectie. Na zestien jaar is het de hoogste tijd aan dit object meer aandacht te beste den." Een Middelburgse bedelaar met dit teken op z'n hoed of jas genaaid, was een 'echte' bezitloze. Ook de twee andere tekens die in de bouwput werden gevonden, waren be doeld om te dragen, geeft Hendrikse aan. Eén exemplaar is vierkant geknipt met vier gaatjes op de hoeken, duidelijk ge maakt om op de kleding genaaid te wor den." Hij weet dat dergelijke penningen - in fei te een vergunning om te mogen bedelen - niet op zichzelf stonden. In het kader van de bedeling aan armen werden even eens penningen gebruikt. In tegenstel ling tot de bedelaarspenningen van lat oenkoper, werden de armenpenningen vrijwel altijd uit lood vervaardigd. Door Marie de Man is in het verleden on derzoek gedaan naar deze penningen. Zij was van 1881 tot 1933 conservatrice van het munt- en penningkabinet van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen. De Man noemt onder meer brood-, turf- en smoutpennin- gen, gasthuis- en leprozenpennin- gen. „Deze vormen van armenzorg zijn enigszins te vergelijken met de hedendaagse voedsel bank", merkt Hendrikse op. Hij wijst erop dat in die tijd, omstreeks de zes tiende eeuw, de over heid zich nauwelijks met armenzorg be moeide. „Indirecte middelen werden ver schaft door voorname lijk kerkelijke organisa ties. Dat was veiliger en beter controleer baar en de ontvanger kon er niet op een ver keerde manier mee om gaan." De depotbeheerder haal de de bedelaarspenning uit de vergetelheid tijdens de voorbereidingen voor de toe komstige verhuizing naar een nieuw archeologisch depot. De penning is inmiddels tentoongesteld als onder deel van de archeologische presentatie in het gebouw van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland aan de Middelburgse Groenmarkt (geopend tijdens kantoortij den).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 28