Cultuur Harmonie verstoord door scherpe hoge klanken H BenZeker nl De goedkoopste autoverzekering van Nederland? Wie kan er, anno 2009, nog een boodschap over de liefde verkopen? Wie Peter de Graef een beetje kent, weet dat hij dat best nog wel eens zou kunnen ménen. Dat het uit eindelijk inderdaad alleen maar draait om de liefde (en dat is niet de begeerte ernaar). Wie kan zo'n boodschap nog verkopen, anno 2009? En hoe? Wel, Peter de Graef En zó dus: in een verhaal dat je laat lachen en schrikken, PZC Maandag 23 maart 2009 I 19 et Utrecht String Quartet wordt gerekend tot de top van Nederland. Eeva Koskinen, Katharine Routly (vio len), Joël Waterman (altviool) en Sebastian Koloski (cello) traden ^al verschillende keren op in Zee- land. Deze musici besteden behal ve aan het geijkte repertoire veel aandacht aan (onterecht) verge- ten werken. Deze keer werden klassieke kwartetten van Haydn en Beethoven gekoppeld aan het zesde kwartet van de Russische componist Glazunov. Ik heb dit ensemble in 2004 al Haydn en Dvorak horen spelen en was toen onder de indruk van de speelvaardigheid en de mooie I samenklank. Daarom verwachtte ik een kwalitatief hoogstaand reci tal, maar mijn verwachtingen werden niet beantwoord. De mu sici zijn goed op elkaar inge speeld, maar de samenklank liet echt te wensen over. Dit lag voor al aan de primarius. Haar spel was ferm en de hoge tonen klon ken (te) scherp en vrij hard. Daar door was het samenspel niet mooi harmonisch en werden de UTRECHT STRING QUARTET Kamermuziekconcerten Zeeland. Strijkkwartetten van J. Haydn, L. van Beethoven en A. Glazunov. Door het Utrecht String Quartet. Gehoord vrijdag 20 maart in de Concertzaal in Middelburg. door Jeanette Vergouwen zachte ingekleurde klanken van de andere strijkers regelmatig te nietgedaan. Jammer, want technisch klopte het wel. Tijdens het strijkkwartet opus 33 nr. 6 van Haydn klonk het Andante sereen en het scher zo vlot en vinnig. De cellosolo in het trio was dynamisch en vol ge voel. De finale kreeg een duidelij ke invulling en beide thema's en variaties kwamen goed uit de verf. Opus 18 nr 1. hoort tot de vroege strijkkwartetten van Beethoven. De muziek is vitaal en vrolijk van karakter. De opening van het Alle gro con brio met de vele contras Het Utrecht String Quartet. ten klonk energiek, zoals het hoort. In het Adagio werd de smartelijke melodie van de eerste viool prachtig ondersteund door de geslagen tonen van de andere strijkers. De diepe emotie van de ze muziek werd*geïllustreerd met spitse tremolo's en versieringen. Na een bijna grimmig Scherzo klonk de finale (allegro) milder. Er werd technisch knap gespeeld, maar qua interpretatie-vond ik de uitvoering te romantisch, te wei nig klassiek. Na de pauze werd het zesde strijk kwartet van Glazunov vertolkt. Het is een verdienste van het Utrecht String Quartet dat het de ze minder bekende muziek pro moot. Glazunov verwerkt the ma's en ritmes uit de Russische volksmuziek in zijn werken. Er waren mooie, warm klinkende so lo passages te horen, gebracht door altviool en tweede viool. Opvallend waren de enkele hu moristische trekjes en boeiend was vooral het Tema con variazio- ni; een plechtig thema met een pizzicato slot en tien variaties. Hierin kwamen verschillende klankkleuren, strijktechnieken en virtuoze hoogstandjes aan bod. NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen De mooiste voorstellingen zijn het moeilijkst te be schrijven. Dat wist ik al meteen, toen ik na 'Zo als de dingen gaan' van Peter de Graef vlug en stil 't Beest uit glipte. Ik ben dan het liefst even alleen. Niet dat ik diep geraakt was. Ik was wel geraakt, maar diep is het woord niet. Daarvoor zit er te veel humor in het verhaal. En daarvoor gaat het te veel over iedereen, in plaats van over één bepaalde held of anti-held. Niet diep geraakt, dus, maar wel veel herkend. Of moet ik zeg gen: het stuk heeft mij herkend. Als nog zo iemand die eigenlijk ook wel heel opgewonden en warrig wil gaan roepen, dat er van alles niet klopt in deze wereld. Zo begint het namelijk. Of nee, eigenlijk begint het al eerder. Met een leeg podium waarop een 'hoek' die ken nelijk gereserveerd is voor muziek. Een bekken, een snaarinstrument, een orgeltje. Ha, ha, er zal dus muziek bij zijn. En inderdaad, bijna onopgemerkt maar heel aan wezig zal er soms muziek onder het verhaal zitten, soms is er zelfs een lied. En dan klopt het weer, wat Peter de Graef ergens in een radio-interview zei: dat zijn pro gramma ook wel veel weg had van cabaret. Een mooi lied, trouwens, dat eerste. 'Ik weet het alle maal niet probeer dus niet te overtuigen maar ik voel het wel daarom weiger ik te buigen'. Van een jonge man, die zich een beetje opstandig en verward vragen begint te stellen. Over de natuurlijke selectie, die voor spelbare mensen van ons heeft gemaakt. En die beetje bij beetje begint te vertellen over zijn leven. Terwijl het verhaal, volgens datzelfde radio-interview, 'als een ko nijn van links naar rechts springt'. Echt sympathiek is die jongeman niet, wel intrigerend, in zijn boude uitspraken. Na een minuut of vijf heb je ook wel een beetje door, waar dat matig-sympathieke vandaan zou kunnen komen. Van zijn badinerend com mentaar natuurlijk. Maar er is nog iets. Hij draagt zijn jasje losjes over de schouders geworpen, met losbunge- lende mouwen. Een tikje arrogante dracht... Het duurt nog veel langer voor je plotseling beseft, waar om die mouwen zo opvallend - wel steeds opvallender, dat is waar - leeg zijn gebleven. Daar is een heel verhaal voor nodig. Dat op dezelfde 'konijnenmanier' verteld blijft worden. Over een 'Marietje'. En vooral over de stel ling, dat er 'in ieder mensenleven wel een Marietje is dat vertrekt'. Dat klinkt terloops, maar je voelt de pijn. Pijn die hem naar Afrika voert, waar hij dan ergens achteraf in een dorpje rust vindt. Door niets te verstoren. Ook niet door een tovenaar die ongevraagd dertig kilometer komt lo pen om hem te voorspellen dat zijn ziel op zoek is naar een geschonden lichaam. Maar wél, op zekere ochtend, door een groep vijandige mannen met machetes. Be grijpt u, die lege mouwen... Volgens mijn aantekeningen zijn we nu op de helft. Vol gens mijn gevoel al een stuk verder. Maar er komt nog wel een belangrijk deel, over de worsteling van de aan vaarding. Over de betrekkelijkheid van alles. Over het verschil tussen koopkracht en geluk, en over de leugen van de economie (fel linkse praat). Maar vooral over de liefde. ('Ik werd plotseling overvallen door een enorm gevoel van liefde voor mijn armen. Die afgescheurde na gels, al die littekentjes'.) Peter De Graef. en dat je bij je nekvel pakt (als een konijn). Zo knap ook, denk ik erbij. Probeer dat maar eens: twee uur ge passioneerd vertellen zonder ook maar één keer je ar men te gebruiken. En dan begrijp ik: alleen wie zijn ver haal écht wil vertellen, die kan dat misschien. Deze week zal ik mij waarschijnlijk beperken tot één voorstelling: 'Kleine Teun', op zaterdag in het Minitheater in Middel burg. Oorspronkelijk een toneelstuk, dan een film, nu weer een toneelstuk. Een bizarre zwarte komedie ofte wel een absurdistisch polderdrama, van Alex van War merdam. Aan hem is dat wel toevertrouwd: verwarring en wanhoop wegstoppen achter een schijnbaar alledaag se situatie. En als ik me tóch tot een tweede 'uitje' zal la ten verleiden, zal het voor Theo Maassen zijn, vrijdag in de Stadsschouwburg van Middelburg. rp BenZeker.nl vergelijkt en helpt u op weg!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 21