Zeelan
W Steen kreunt onder hoge
belastingaanslag overheden
Pontje van Sluiskil belangrijk
School Sas
wordt toch
verbouwd
Nominatie lesprijs Drieklank
Jarig
Frederik Hendrik kan
niet wachten op
nieuwe brede school.
Dorpsraad bespreekt
plan extra aanlegplaats
aan Axelse Sassing.
22 Zaterdag 21 maart 2009 PZC Z
OOSTBURG - Basisschool De Drie
klank uit Oostburg is genomi
neerd voor de in juni te verkiezen
'Les van het jaar 2009'.
Hij was jarig, de fiere Axelaar en
dus trakteerde hij op koffiekoeken
van de beste bakker uit zijn woon
plaats. Zelf koos hij een room
broodje. De man is 78, maar hij
oogt jonger en daar laat hij zich
graag op voorstaan. Z'n geheim?
Hij is zuinig, vooral op lijf en le
den. Die slechte calorieën van dat
broodje... ach, die werkt hij wel
Samen met juf Sentina Schol heb
ben groep 7 en 8 een geschiedenis
les over een middeleeuwse stads
omroeper ontwikkeld.
Tip? redactie@pzc.nl
weer weg. Hij wandelt immers vele
kilometers per dag. Om bijvoor
beeld de parkeerautomaat op die
Terneuzense gracht te vermijden,
parkeert hij z'n auto aan de rand
van de stad. Zuinig. En bang voor
boetes. Zegt de kennis, die vaak
met hem meerijdt: „Zo bang voor
snelheidsovertredingen dat ik soms
even naast de auto kan meelopen."
door Harold de Puysseleijr
SINT JANSTEEN - Voetbalvereniging
Steen uit Sint Jansteen is een
bloeiende club, maar voelt zich
daar door de gemeente voor ge
straft met een torenhoge belasting
aanslag. Met veel zelfwerkzaam
heid (ver)bouwden de leden de af
gelopen jaren hun accommodatie.
Die wordt gebruikt door bijna vier
honderd leden.
Gevolg van de verbouwingen is
volgens secretaris Patrick Heme-
laar, dat W Steen bijna driedui
zend euro kwijt is aan gemeentelij
ke belastingen en waterschapslas
ten. Voor een deel zijn deze lasten
gebaseerd op de waarde van de ac
commodatie. Die is als gevolg van
de uitbreiding gestegen van een ge
taxeerde waarde van 141.000 euro
naar 423.000 euro. Steen zou daar
om vrijstelling van de onroerende
zaakbelasting (ozb) willen krijgen,
of in elk geval enige financiële
compensatie.
Gemeenteraadslid Annelies Heg-
ger (Progressief Hulst) vroeg deze
week in de vergadering van de ad
viescommissie Middelen ophelde
ring over de brief van de voetbal
club aan het college. Ze was ook ge
schrokken over de teneur van die
brief. Steen is zo boos over de af
wijzende houding van de gemeen
te, dat het bestuur de gemeente
vraagt de leiding van de vereni
ging en het hele complex maar
weer over te nemen.
Volgens wethouder Frans de Vries
(Middelen) is de aanslag ozb van
W Steen door de waardestijging
van de accommodatie inderdaad
gestegen, maar niet zo fors als de
vereniging zelf zegt. De wethou
der deelde in de commissie mee,
dat de ozb van de club met zo'n
vijfhonderd euro is toegenomen
tot 796 euro. Vrijstelling van die be
lasting kan Steen niet krijgen, al
dus De Vries. „Het is juridisch
zelfs verboden om wie dan ook uit
te zonderen van het betalen van
deze belasting."
ALMANAK
door Eugène Verstraeten
SAS VAN GENT - De Prins Frederik
Hendrikschool in Sas van Gent
wordt toch nog verbouwd. Het be
stuur van de scholenkoepel Open
Basis heeft dat besloten omdat het
waarschijnlijk nog tot 2012 zal du
ren voordat de school zijn intrek
kan nemen in de nog te bouwen
brede school aan de Canadalaan.
Die periode is te lang om het on
derhoud aan de huidige school te
laten versloffen.
De aanpassing bestaat uit het ver
bouwen van de berging en toilet
ruimte tot nieuwe zorgkamer. Ver
der wordt de directie en lerarenka-
mer vergroot. Alle muren worden
geschilderd in fris wit in plaats
van het huidige licht geel. alle deu
ren krijgen een dieprode kleur en
de wc-deuren worden donker
groen. Ook de plafonds worden ge
schilderd, evenals de buitengevel
aan de Paul Krügersdreef.
Door deze aanpassingen wordt het
gebouw beter geschikt gemaakt
voor het onderwijs en zorgt de
'nieuwe look' voor meer uitstra
ling, wordt gesteld in het perso
neelsblad van Open Basis.
Inmiddels worden de plannen
voor de nieuwe brede school
steeds concreter. In het gebouw
aan de Canadalaan komen behalve
de openbare Prins Frederik Hen
drikschool ook de katholiek basis
school de Sasse Vaart, de peuter
speelzaal, de kinderopvang, de bi
bliotheek, de GGD, een sporthal
en een gemeenschapscentrum.
Ook wordt er een woonzorgcom
plex gerealiseerd.
Ook in Biervliet wacht de openba
re school De Maatjes van Open Ba
sis op de komst van een brede
school. Deze week werd bekend
dat het haalbaarheidsonderzoek
heeft aangetoond dat deze voorzie
ning voor 4,3 miljoen euro gereali
seerd kan worden. De brede
school bij aanvang van het school
jaar 2011-2012 in gebruik kunnen
worden genomen. In de tussentijd
wordt De Maatjes enigszins opge
knapt met een likje verf en wordt
een deel van de kozijnen vervan
gen.
SLUISKIL - Toen Adri de Bruijne (67) jaren geleden zijn bakkerij in Sluiskil
opende, zocht hij een mooi logo. Het werd uiteindelijk het pontje. Wie bo
lussen of een taart koopt, krijgt ze verpakt in een oranje zak of doos met
het pontje als opdruk mee. Als dorpsraadsvoorzitter is hij een fervent pleit
bezorger van behoud van de pont, ook als over vijf jaar ter hoogte van de
brug de nieuwe Sluiskiltunnel in gebruik wordt genomen.
„De brug blijft beschikbaar voor langzaam verkeer en voor de goederentrei
nen, maar de veiligste route voor met name de honderden scholieren is
toch via het pontje. Dat na verloop van tijd de zaak wordt geëvalueerd lijkt
me logisch. Maar het vervoer van medewerkers in de glastuinbouw kan het
pontje straks nieuwe impulsen geven. Nee, die ouwe schuit blijft ook in de
toekomst van groot belang." foto's Wim Kooyman
SLUISKIL - Is hij nu kapitein, stuurman of schipper? Terneuzenaar johan
Doorns (54) houdt het op 'medewerker van Rijkswaterstaat'. Na een perio
de als sluiswachter op de brug Sluiskil verhuisde hij achttien jaar geleden
naar het pontje. Acht uur op acht uur af, overtochtjes van twee minuten.
Dagelijks zet hij 350 scholieren over en een kleine 50 werknemers van He
ros en Yara. Vooral 's zomers komen daar ook veel fietsers voorbij, al stoort
het hem dat de ANWB-wegwijzers recent zijn aangepast, waardoor de toe
risten aan de pont voorbijrijden. Doorns spreekt van leuk werk. Woordvoer
der Edwin de Feijter van waterstaat meldt dat de pont vanaf de eerste
week van april ook weer op zaterdag gaat varen. Voorlopig zijn drie van de
vier bemanningsleden beschikbaar. „Pas over vijf jaar is de tunnel klaar. Dan
zien we wel verder. Er zijn geen signalen dat de pont op termijn verdwijnt."
door Wout Bareman
SLUISKIL - Nooit en te nimmer zul
len de Sluiskillenaren toestaan dat
'hun' pontje verdwijnt. In het ver
leden stuitten plannen in die rich
ting, ook al ging het soms maar
om een vaag voornemen van eige
naar Rijkswaterstaat, op fel verzet.
En niet van een enkeling, maar
van het hele dorp.
Het pontje kwam in 1967 in de
vaart, toen de ir. Lelybrug moest
wijken voor de kanaalverbreding.
De nieuwe verbinding was en is
niet vrijblijvend; die is opgeno
men in het Tractaat van i960 tus
sen Nederland en België. Dus zou
waterstaat de verbinding willen
verbreken, dan moet daarover
eerst worden overlegd met België.
Zo niet, dan is er sprake van schen
ding van bilaterale afspraken en
kunnen de Sluiskillenaren de maat
regel aanvechten tot voor het Euro
pese Hof.
Dat ze niet terugdeinzen voor fer
me acties, bewezen de Sluiskillen
aren eind '88, begin '89. Water
staat moest bezuinigen en wilde
het pontje offeren. Het resultaat:
zesduizend handtekeningen van
protesterende gebruikers van het
pontje én een grote protestactie
op de brug. Gevolg: de pont
mocht blijven, zij het dat de nacht
vaarten werden geschrapt en het
aantal bemanningsleden werd te
ruggebracht van zeven naar vier.
En het bleef gratis.
Door de jaren heen deden op ge
zette tijden opnieuw verhalen de
Feiten rond het pontje
ronde dat waterstaat de verbin
ding niet langer als kerntaak be
schouwde en de pont wilde over
dragen aan een particuliere ver
voerder. Ook daartegen kwam ver
zet, vooral van de dorpsraad, die
de ontwikkelingen rond de kanaal
verbinding nu opnieuw in het oog
houdt. Waterstaat heeft immers
besloten het pontje voorlopig op
zaterdag uit de vaart te nemen.
Oorzaak: personeelsgebrek.
Dorpsraadsvoorzitter Adri de
Bruijne: „Maar laat dat geen voor
bode zijn van verdergaande maat-
De Rijkspont op het Kanaal Gent-Terneuzen bij Sluiskil kwam in 1967 in
de vaart, nadat de ir. Lelybrug bij de kanaalwerken was gesneuveld.
Het pontje vormde de eerste decennia een uiterst belangrijke verbinding
tussen de Vogelbuurt, de NSM (nu Yara) en de Cokesfabriek (nu Heros)
in Sluiskil-Oost en de 'echte' dorpskern aan de overkant van het kanaal.
In die gloriejaren zette het pontje gemiddeld 800.000 mensen over, fa
brieksarbeiders, bewoners van Oost en West en heel veel scholieren.
Vandaag de dag is dat aantal geslonken tot hooguit 50.000 mensen, voor
al door de sloop van de Vogelbuurt en de sluiting van de Cokesfabriek.
De Sluiskillenaren beschouwen hun pontje nog steeds als een belangrijk
stukje infrastructuur. Het is ook het symbool van de vechtlust.
regelen en uiteindelijk het opdoe
ken van het pontje. Dat hebben
we Rijkswaterstaat ook heel duide
lijk gezegd. We hebben best be
grip voor de situatie, maar die mag
niet te lang duren en zeker niet
worden beschouwd als een proef
om het aantal vaarten verder te
verminderen. Gebeurt dat wél,
dan komen we zeker in actie."
De dorpsraad bespreekt binnen
kort trouwens een voorstel om het
pontje in de nabije toekomst een
belangrijke rol toe te bedelen als
verbinding tussen de glastuin
bouw op de oostelijke kanaaloever
en Sluiskil. De Bruijne: „Het werd
gelanceerd als een grapje, maar het
is het onderzoeken waard. Het
pontje speelt vanaf het begin een
belangrijke rol in het woon-werk-
verkeer. Nou, creëer een aanleg
plaats bij de Axelse Sassing en de
honderden mensen, die straks in
de kassen gaan werken, hebben
een prachtverbinding met ons
dorp. Er wordt straks nieuwbouw
gepleegd, we zijn volop in bewe
ging; het dorp bruist. Die mensen
moeten straks gewoon in Sluiskil
komen wonen."