voor de berggorilla National Geographic Channel begint volgende maand elke zondagavond met een 'apenuur'. De eerste aflevering draait om de zeldzame berggorilla die zich heeft teruggetrokken in een vulkanisch gebergte van Centraal-Afrika. WNF-ambassadeur Carice van Houten bezoekt bij de 'vriendelijke reuzen'. Bernice Breure reisde haar achterna. Vrouwenvleugel media@wegener.nl 57 media 024-3650570 pzc Zaterdag 21 maart 2009 'The Ape Hour* Het WNF en National Geographic Channel vragen aandacht voor de met uitsterven be dreigde mensaap. Vanaf 12 april zet de themazender vijftien weken lang de gorilla, chimpansee, orang-oetang en bonobo in de schijnwerpers in The Ape Hour. De laatste vijftig jaar is het aantal mensapen gehalveerd, meldt het WNF dat de campag ne 'sta voor aap' voert. Onder andere extra patrouilles om jacht en illegale houtkap te gen te gaan, moeten voorkomen dat deze dieren uitsterven. Tijdens de eerste afleve ring van The Ape Hour is behalve de reporta ge met Carice van Houten, ook de docu mentaire tost Films of Dian Fossey en de speelfilm Gorilla's in the mist over de Ameri kaanse zoöloge Dian Fossey te zien. www.wnf.nl/stavooraap Carice van Houten (boven) ging op be zoek bij de berggoril- la's in Rwanda, foto Timothy Geer/ WWF-Canon/GPD Olivier Nzabonimana schudt zijn natte regenjack uit. In het vulkanische gebergte, op het snijvlak van Rwan da, Oeganda en Congo, heerst een hoge luchtvoch tigheid. De hellingen zijn bedekt met regen woud. Het is er nat en nevelig. De gids trekt dagelijks het Virunga-massief in op zoek naar zeldzame berggorilla's. Hier nam hij ook Carice van Houten onder zijn hoede. De actrice bracht als ambassadeur van het Wereld Natuur Fonds een werkbe zoek aan de mensapen. Met Bokito in het achterhoofd was de Nederlandse filmster aanvankelijk angstig. Maar eenmaal oog in oog met de gorilla's, een ontmoeting die is gefilmd, kon de 'kijksafari' haar niet lang ge noeg duren. In navolging van Van Houten, die inmiddels weer audities in Los Angeles en Londen af loopt, zijn ook wij vandaag op zoek naar de gorillagroep 'Kwitonda', de samengestelde zeventienkoppige familie die is vernoemd naar de 30-jarige zilverrug, ruim 200 kilo schoon aan de haak. Aan het bezoekuur - daarna moeten de bedreigde zilverzwarte apen weer met rust worden gelaten - gaat een urenlange klim vooraf door de kniehoge brandnetels, lianen en allerlei ondefinieerba re kruiden die een nagenoeg ondoordringba re muur van vegetatie vormen. Hoog in het bamboebos liggen verse goril la-uitwerpselen. Na bijna drie uur, op 2.800 meter hoogte, betreden we de huiskamer van de vreedzame reuzen die te boek staan als 'wezens met een dikke, fluweelachtige vacht, glimmende, zwarte gezichten en war me, bruine ogen'. Het gedrag van de mensaap vertoont grote overeenkomsten met dat van de mens. Ze krijgen ongeveer evenveel nakomelingen, na een draagtijd van achteneenhalve maand, en voeden die even liefdevol op. Moedergoril la's kunnen maanden rouwen om hun ge storven baby. Vandaag houdt moeder Akarevuro vanuit een comfortabele positie haar spelende grut in de gaten, om verrassend snel overeind te komen als het stoeien te wild gaat. De puber Okapi imponeert door op zijn borst te roffe len, en moeiteloos met één hand een heel stuk bamboe uit de boom te trekken. Een tweede volwassen 'mannetje' peutert in zijn neus. Daarna tilt hij met een hand zijn bo venlip op, om met de ander bamboerestjes uit zijn gebit te pulken. Wanneer de gorilla te dichtbij komt, in ons geval op nog geen 15 centimeter, is het de vies 'camera's uit en stilstaan'. De gids maakt geruststellende geluiden in de rich ting van het dier dat niet op of om kijkt. Ca rice van Houten omschrijft een gorillabe- zoek als een niet te voorspellen achtbaan. „Maar iedereen die eruit komt, lacht." Officieel moet in Pare National des Volcans 7 meter afstand tot de gorilla's worden be waard. Maar het is de aap zelf die deze regel vaak overtreedt, vertelt directeur Emmanuel Werabe van het Rwandese toeristenbureau. Fysiek contact heeft bij zijn weten nooit tot verwondingen geleid. Wel kan de mens met zijn bacteriën de gorilla's, die voor 98 pro cent over hetzelfde DNA-materiaal beschik ken, besmetten. Onze ziektes vormen een grote bedreiging voor de vreedzame vegeta riër waarvan er wereldwijd slechts 720 zijn. Dat is beduidend meer dan de Amerikaanse zoöloge Dian Fossey kon bevroeden. Fossey deed achttien jaar onderzoek bij de berggor- rilla's, tot aan haar gewelddadige dood in 1985. Ze werd door stropers doodgeschoten. Eind jaren zeventig schreef ze nog dat de berggorilla binnen tien jaar zou uitsterven. De plek waar zij onvermoeibaar haar bevin dingen optekende voor National Geographic en werkte aan haar beroemde autobiografie Gorilla's in de mist, is nu onbereikbaar om dat er rebellen uit Congo ronddwalen. Ook aan de Rwandese kant van het park dreigt gevaar. De arme bevolking stroopt clandestien in het park, kapt er hout of schept water uit beekjes. Hun jachthonden brengen ziektes over, de natuur wordt ver vuild en de rust van de apen verstoord. Het Internationaal Gorilla Conservatie Program ma heeft, met hulp van onder meer het We reld Natuur Fonds, projecten opgezet waar van zowel de lokale bevolking als de berggo rilla's profiteren. Rwandezen moeten begrijpen dat de gorilla hun 'ticket naar een beter leven' is, stelt Werabe. Massatoerisme is niet het ant woord, dat kan de kwetsbare populatie niet aan. Jaarlijks worden maximaal 20.000 men sen toegelaten tot het park, die ieder 500 dol lar neertellen. Een aanrader, vindt de 'ver- stadste' Carice van Houten. Wanneer donke re wolken boven haar zich opmaken voor de volgende regenbui mijmert ze in de film over haar kennismaking met Kwitonda. „Dit mag toch niet zomaar verdwijnen? Dit is zo als God, of wie dan ook, het ooit bedoeld heeft." FS-ji Reageren? redactie.media@wegener.nl WNF-ambassadeur In Heimwee TV worden elke week tv-series uit het verleden belicht die de geur van nostalgie ademen. foto GPD De openingsbeelden al leen al riepen een dra matisch gevoel bij je op. Een hamerslag van de rechter, een geboei de vrouw (gekleed in een net blauw mantelpakje) die door poli tiemensen de rechtszaal werd uitge voerd en in een geblindeerd busje op transport ging richting gevange nis! Bij elk shot verschenen meer tralies in beeld. Het eindigde met een keiharde klap van een dicht slaande celdeur. Daar zat je dan: als kijker opgesloten tussen oplichters, drugssmokkelaars en koelbloedige moordenaars op de vrouwenafde ling van een zwaarbewaakte Neder landse gevangenis. Drie kwartier lang voelde het alsof ikzelf vastzat tussen de vier muren van Vrouwenvleugel. Tel daar de soms angstaanjagende personages en hun vreselijke daden bij op en het lijkt vrij onlogisch dat ik als tie ner, bang als ik ervan werd, elke af levering weer voor de televisie kroop. Die angst nam ik voor lief, want Vrouwenvleugel fascineerde, ondanks het geweld, nu eenmaal mateloos. Het gevangenisleven op zich was natuurlijk voor 99 procent van de kijkers een enorme ver-van-mijn- bed-show. Een mysterieus wereld je waarin je graag een kijkje wilde nemen. Bovendien waren de opge sloten vrouwen niet allemaal door en door slecht Als een nieuwe ge vangene haar opwachting maakte, bleef de aard van haar daden eerst een paar afleveringen in de lucht hangen. Die onwetendheid zorgde ervoor dat ik een bepaalde sympa thie voor zo iemand voelde. Als uit eindelijk het misdrijf inclusief mo tief open en bloot op tafel lag, bleef ik haar toch aardig vinden. De bejaarde Jantje Kruimel bijvoor beeld. Ze duwde haar man voor de trein, maar toch zag ik haar als lie ve, oude oma. Of de lesbische Teun - Vrouwenvleugel was de eer ste Nederlandse serie met daarin een lesbische relatie - die de vriend van haar vriendin (Leontien Rui ters) overreed met een auto. Een opvliegend type, maar ze had haar hart op de goede plek. Vrouwenvleugel, naar een scenario van schrijfster Marjan Berk, trok tussen 1993 en 1995 wekelijks dui zenden kijkers. Hoewel de afleve ringen nu enigszins gedateerd over komen en er tegenwoordig meer gevangenisseries op televisie zijn, smullen nog steeds veel fans van de belevenissen op dvd. Nog één kans, de titelsong van Vera Mann, zorgt nog altijd voor kippenvel en voor een groot gevoel van drama. Marlous Flier

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 131