afscheid 'Stervenden zitten in een crisissituatie en willen ergens op terug kunnen vallen' Thomas Quartier, docent rituele studies Radboud Universiteit PZC Zaterdag 21 maart 2009 1 1 len. Het toedienen van het sacrament van de ziekenzalving paste in een vast omlijnd wereldbeeld van de katholie ken. Voor. veel mensen - vaak buiten kerkelijken - is er tegenwoordig geen vastomlijnd kader meer. Er wordt dan meer gekeken wat bij de mensen past." Een overdreven mate van creativiteit - waarbij creativiteit eerder het doel dan het middel lijkt - is daar niet voor no dig. Het meenemen van de koffiekan naar het hospice waar de laatste dagen of weken worden doorgebracht kan al yolstaan. „Die koffiekan heeft mis schien dertig jaar op de keukentafel ge staan. Rond de dood krijgt die een symbolische betekenis en kan dus ook tijdens de uitvaart een rol spelen," zegt Quartier. „Sommige mensen plannen zelfs hun hele uitvaart, die hebben het hele ritueel kant en klaar in de kast lig gen. De vraag is dan of de uitvaart om de nabestaanden of de overledene gaat. Het is belangrijk dat nabestaan den ook ruimte krijgen, zij moeten ook vorm kunnen geven aan de uit vaart, want daarmee begint hun rouw verwerking." Er is volgens Quartier vaak geen scher pe grens te trekken tussen religieuze en niet-religieuze uitvaarten. Aan het eind van het leven komt ook bij niet-kerkelijken vaak een religieus of spiritueel bewustzijn naar boven. „De meeste mensen zijn niet-kerkelijk, maar een grote meerderheid staat bij een uitvaart open voor het hierna maals. In crisissituaties hebben men sen oog voor existentiële vragen en ge ven daar dan vorm aan. Zoals het ge bruik om een voorwerp uit het leven van de overledene mee te geven in de kist. Dat kan te maken hebben met de hoop dat er een hiernamaals is. Of het oplaten van witte ballonnen of duiven. Dat is een nieuwe vorm, maar het ge bruik om iets naar de hemel op te la ten stijgen is oud. Het aansteken van wierook wordt soms als nieuw erva ren, maar het heeft in verschillende tra dities een religieuze achtergrond. Reli gie is lang gereduceerd tot wat mensen denken en zeggen. Maar juist wat men sen doen, vormt de kern van wat ze tot uitdrukking willen brengen. Het gaat om zaken waar mensen geen woorden voor hebben. Rituelen begin nen waar woorden te kort schieten." De rouwperiode is volgens Quartier te genwoordig de fase met de minst uitge sproken rituelen. „Daar is relatief wei nig aandacht voor. In de psychologie heerste de opvatting dat het er bij rouw omgaat de overledene los te la ten. Spullen van de overledene werden weggedaan. Tegenwoordig is het meer de gewoonte om de relatie met de over ledene in stand te houden. Er worden bewust voorwerpen bewaard. Niet om te doen alsof de overledene nog leeft, maar om hem of haar te herdenken." Er is heel veel in beweging, zegt Quar tier. „Er ontstaan nieuwe tradities. Maar die komen nooit uit de lucht val len, ze hebben hun wortels in het ver leden. Dat de as tegenwoordig vaak na zes weken wordt uitgestrooid is geen toeval. De cyclus van zes weken vind je in veel religieuze tradities terug. Ook het kruis is een universeel symbool ge worden en bij niet-kerkelijke uitvaar ten wordt ook wel het Onze Vader ge beden." Het belang van rituelen is groot. Die boodschap zal tijdens het symposium worden uitgedragen. „Een ritueel brengt structuur aan en het geeft een symbolische betekenis waardoor zaken in een bredere horizon worden ge plaatst. Rituelen rond het sterven zijn een afscheidsproces voor de sterven den en het begin van het rouwproces van nabestaanden. Het belangrijkste is dat de rituelen passen bij de mensen, dat het over henzelf gaat. Dat is ook een uitdaging voor de kerken, om wat ze aan rituelen in huis hebben dichter bij de mensen te brengen. Rituelen zijn niet iets wat je zomaar even doet. Ze kunnen achteraf het belangrijkste moment voor de nabestaanden blijken te zijn, een ankerpunt. Ze dragen die ri tuelen voor de rest van hun leven met zich mee." De Rouwdown probeert het verdriet tij dens de uitvaart 'los te maken', foto Marco de Swart Nieuwe rituelen rond de uitvaart zijn vaak heel per soonlijk omdat ze zijn geïn spireerd door het leven van de overledene. Nieuwe rituelen of gebrui ken zijn bijvoorbeeld: Familieleden helpen bij de laatste verzorging van het lichaam van de overledene. Nabestaanden dragen de kist naar het graf. Ze graven het graf (gedeelte lijk), of laten de kist zakken. De overledene krijgt een per soonlijk voorwerp mee in de kist. Oplaten van witte duiven of ballonnen. Speelgoed op het graf van een overleden kind. Videoschermpje in de graf zerk om foto's of een filmpje uit het leven van de overle dene te tonen. Tijdens de uitvaart gebruik maken van voorwerpen die iets zeggen over de overlede ne, zoals wandelschoenen bij een fervent wandelaar. Zangers tijdens de uitvaart. »- De Rouwclown helpt bij het 'losmaken' van het verdriet tijdens begrafenis of crema tie. P- Nabestaanden mogen in cre matoria mee naar de oven. In de Uitvaartbus gaan fami lieleden met de overledene naar begraafplaats of crema torium. Het bewaren van de as van de nabestaande in bijvoor beeld sieraden. P» Rouwcentra creëren steeds vaker de mogelijkheid voor nabestaanden om door mid del van een pasjessysteem al tijd bij de opgebaarde overle dene te kunnen zijn. p- Scholen richten voor de kin deren vaak een speciaal hoekje in met bloemen en foto's na het overlijden van een klasgenoot. Thomas Quartier. Van boven naar beneden: Witte ballonnen en een duif worden opgelaten tijdens de begrafenis van twee kinderen, foto Corne Sparidaens Ganzen lopen voor de stoet uit bij de begrafenis van mevrouw Nij- kamp uit Apeldoorn. foto Sacha Wunderink De kinderopbaarkamer in uitvaart centrum Vredehof in Enschede. foto George Nusmeijer Een digitale grafsteen op begraaf plaats Larikshof in Rhenen. foto ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 11