Rituelen rond de dood 0 Vorm geven aan het laatste git BBt 10 I Zaterdag 21 maart 2009 PZC De uitvaart krijgt steeds meer een persoonlijk tintje, toch beseffen veel mensen het belang van rituelen niet. Het symposium Veranderende rituelen rondom de dood, dat woensdag in de Radboud Universiteit in Nijmegen door de Faculteiten Religiewetenschappen en Theologie wordt gehouden, moet daar verandering in brengen. „De vraag is of de uitvaart om de overledene of de nabestaanden gaat." door Joost Sijtsma De dood is onont koombaar, daar kan de mens niets aan veranderen. Stervenden en na bestaanden kun nen die dood wel vorm geven door rituelen. „Daardoor kunnen ze de moeilijke overgang mar keren en bewust voltrekken. Het risico dat alles langs je heengaat als nabe staande is anders groot," zegt Thomas Quartier. „Ik heb tijdens mijn onder zoek naar uitvaartrituelen mensen ge sproken die het achteraf een gemis vonden dat ze niet wisten hoe belang rijk rituelen zijn." Quartier is docent rituele studies bij de Faculteit Religiewetenschappen van de Radboud Universiteit in Nijmegen. An derhalfjaar geleden promoveerde hij op een proefschrift over uitvaartritue len. Tijdens het symposium wil het on langs opgerichte Centrum voor Thana- tologie - dat zich bezighoudt met stu die naar sterven, dood en rouw - van de faculteit het belang van rituelen rond de dood benadrukken. Uitvaart ondernemers, pastores, geestelijk ver zorgers en ook verpleegkundigen vor men onder anderen de doelgroep. Quartier: „Verpleegkundigen zijn wat dit betreft een onderbelichte groep. Ze worden heel vaak met de dood gecon fronteerd. Zij staan ook voor de vraag hoe je het afscheid van een stervende vorm geeft, voor de stervende, de nabe staanden en zichzelf" Zijn eigen ervaring is veelzeggend. „Mijn vader overleed vijftien jaar gele den in het ziekenhuis. We werden met een weggestuurd en zagen hem pas weer de volgende ochtend toen hij ge wassen in zijn kist lag. Niemand wees ons er op dat het goed zou. kunnen zijn door rituelen een bijdrage te ge ven. Achteraf voelden we dat als een gemis. Wat je nu gelukkig meer ziet is dat ook familieleden worden betrok ken bij het wassen van het lichaam van de gestorvene." Door de ontkerkelijking van de laatste decennia en de publieke uitvaarten sinds de jaren '90 van prinses Diana, le den van het koninklijk huis en niet te vergeten volkszanger André Hazes, drong het besef bij veel mensen door dat ze hun eigen uitvaart vorm kon den geven. „Dat heeft ook een sterke invloed gehad op hoe de kerken met uitvaarten omgingen. Uit ons onder zoek blijkt dat die nu vaak veel per soonlijker zijn en dat mensen dit zeei waarderen," zegt Quartier. Hij onderscheidt drie fases waarin ri tuelen belangrijk zijn: tijdens het ster vensproces, de uitvaart en de rouwpe riode. „De begeleiding van stervendei is tegenwoordig een grote uitdaging. Stervenden zitten in een crisissituatie en willen ergens op terug kunnen val ctl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10