iChange is snelle kameleon De prestaties gaan er op vooruit Lotus gaf de nieuwe Evora zijn continentale debuut in Genève - na hem vorig jaar al in Londen te hebben onthuld - en meteen is ook de Nederlandse prijs bekend gemaakt. Voor 79.275 euro is im porteur Van der Kooi bereid er af stand van te doen. De 2&2-uitvoe- ring, die beschikt over nog twee stoeltjes achterin, gaat weg voor 83 995 euro. Beide versies hebben een door Lotus onder handen ge nomen 3,5-liter Toyota-motor met nu 280 pk, die een honderdsprint in vijf tellen mogelijk maakt en een topsnelheid van 260 krn/h. Voor een Lotus legt de Evora zijn inzittenden ongebruikelijk diep in de watten. Hij heeft zelfs elektri sche buitenspiegelverstelling. De Italiaanse autofabrikant Fiat roept 680 auto's die in Neder land verkocht zijn terug omdat het achterwiel kan blokkeren. Het gaat om de nieuwste versie van de Fiat 500, om zijn ontwerp en zeer be scheiden formaat ook wel 'rugzak je' genoemd. Fiat heeft klanten in een brief op de hoogte gesteld. Volgens een woordvoerder van Fiat Nederland moet er een bout gecontroleerd worden. „We contro leren voor de zekerheid. Eigenlijk is de kans nulkommanul dat er iets mis is." Maar in de brief aan klanten schrijft Fiat dat de beves- tigsbouten van de zogenoemde remankerplaat kunnen loslaten, waardoor het wiel kan blokkeren. Ook in andere landen moet Fiat nieuwe 500's terugroepen voor controle. Hoeveel Fiatjes gecontro leerd worden, is niet bekend. AUTOSHOW Prototype van Rinspeed is eigenlijk rijp voor onmiddellijke seriebouw VRAAG VAN DE WEE Voegen de V-Powers van deze wereld echt iets toe? Volvo geeft S80 een kleine facelift Lotus Evora legt bestuurder in watten Fiat 500 moet terug voor controle van bout PZC Vrijdag 20 maart 2009 7 Hendrik-Jan van Beveren uit Moer dijk mailde ons: Bijna iedere benzine pomp heeft zijn eigen 'superbrand stof, zeg maar de Shell V-pouiers en BP Ultimates van deze wereld. Voe gen die brandstoffen echt iets toe of wordt de consument met marketing- praatjes voor de gek gehouden Marcel Watzeels van autobedrijf Auto Mondo uit Roosendaal geeft tekst en uitleg. door Lucas Boot Marcel Watzeels: „Het is geen marketingpraat wat wordt verkondigd. Er zitten wel degelijk voordelen aan de 'superbrandstof fen'. Het verschil met normale brandstoffen zit 'm in de samen stelling en het iets hogere octaan gehalte. Hierdoor wordt de 'super brandstof eerder ontstoken en dat heeft een positief effect op de pres taties: die gaan er op vooruit. Door de andere brandstofsamen stelling zijn deze typen brandstof fen bovendien schoner. Met name voor turbodieselmoto ren levert dit een groot voordeel op. Die hergebruiken namelijk de uitlaatgassen die bij verbranding vrijkomen. Dus hoe schoner de gassen, hoe schoner de motor blijft. Ik zie hier op de werkplaats ook dat de injectiesystemen van auto's die op normale brandstof rij den, vuiler zijn. Daarom helpt het om af en toe bijvoorbeeld V-Po- wer te tanken, daar maak je de mo tor als het ware mee schoon. Som mige klanten zeggen dat de ver bruikscijfers zelfs lager liggen, maar dat is voor mij moeilijk con troleerbaar." Hebt u ook een vraag? Mail dan naar redactie@pzc.nl Als de organisatie van de Ge- neefse autosalon 105 'wereld primeurs' telde, dan moeten we daar zeker de upgrade van de Vol vo S80 onder rekenen. Hij kreeg een facelift die hem wat minder ge drongen maakt. De stoere aspec ten en de lekkere luxe blijven. Het interieur werd weer wat mooier, zonder afbreu k te doen aan het uitgebalanceerde lijnenspel waar we de Scandinavische merken zo om waarderen. Ook hier blijft hout een mogelijkheid, maar dan wel in een eigentijds design. Het onderstel is er nu in twee versies, het ene op een sportief rijgedrag gericht, het andere met alle na druk op comfort. De nieuwe S80 staat binnenkort in de showroom. Volvo S80 foto CPD Lotus Evora foto CPD Een van de hoogtepunten Genève is altijd een bezoek je aan de stand van Rin speed. Daar vinden we een uitzinnige vondst uit het brein van eigenaar Frank Rin- derknecht, die er echter bui tengewoon 'af uitziet. van de Salon de l'Auto in door Robbert Keegel Was het vorig jaar nog een 'Schwimmwagen' die zo in een James Bond-film kon dui ken, dit jaar gaat het - wat dat be treft vormt zelfs Rinspeed geen uit zondering - om een elektrische au to. Maar waar we bij andere mer ken nogal wat spul aantreffen dat voor de gelegenheid in elkaar is ge flanst en dat jaren van serieus ont wikkelingswerk vergt om in pro ductie en op straat te verschijnen, lijkt de iChange van Rinderknecht echt rijp voor onmiddellijke serie- bouw. Alleen... daar heeft Rinspeed de fa ciliteiten niet voor. Zelfs dit proto type is vervaardigd door zijn vaste conceptcarbouwer Esoro, even eens in de omgeving van Zürich gevestigd. Maar die heeft wel zijn De bestuurder kan via een commando voor twee passagiers. Een deur of sleutel heeft de iChange niet. Met een iPhone klap je het dak open. foto's CPD bonden: keuze uit een mee- neem-accupakket voor korte af stand, of eentje met een actieradi us van 90 kilometer. Niet echt ver, zeker niet wanneer de 204 pk Sie- mensmotor vaak wordt gebruikt om er in 4,2 sec naar de honderd mee te snellen. Maar Rinder knecht komt vast met meer keu zen uit de mouw. De grote grap van de iChange (ik verander, immers) is dat hij ge schikt is voor één bestuurder, die dan elektronisch gestuurd het dak kan optillen naar een hogere stand, zodat er nog twee passa giers aan zijn weerszijden (ietsje naar achteren) plaats kunnen ne men. Een deur of sleutel heeft de iChange niet, want het opklappen van het dak - en een heleboel an dere functies - wordt gecomman deerd via een iPhone. De muziek die je daarmee aan boord mee neemt, kan worden afgespeeld via een Harman Kardon-installatie en verzorgt ook de navigatie. best gedaan. Het fraaie ontwerp van Rinderknecht is subliem uitge voerd, met hartverwarmende aan dacht voor detail. 'Op' Genève stond de iChange natuurlijk roer loos op 'zijn stand, maar op de Zwitserse tv was-ie al rijdend te zien. En dan niet bergafwaarts, maar op eigen kracht. Die komt van een pakket lithium-ion-accu's, waar de grote merken zich nog niet aan wagen (althans niet voor de totale aandrijving, wél voor hulpjes). En de inventieve Rinder knecht zou.zichzelf niet zijn als hij daar niet iets unieks aan had ver zitplaats creëren De elektrische iChange haalt in 4,2 seconden de hon derd kilometer per uur. Marcel Watzeels: „Het helpt om af en toe V-Power te tanken, daarmee maak je als het ware de motor schoon." foto Robert van den Berge

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 83