iChange is snelle kameleon
De prestaties gaan er op vooruit
Lotus gaf de nieuwe Evora zijn
continentale debuut in Genève
- na hem vorig jaar al in Londen
te hebben onthuld - en meteen is
ook de Nederlandse prijs bekend
gemaakt. Voor 79.275 euro is im
porteur Van der Kooi bereid er af
stand van te doen. De 2&2-uitvoe-
ring, die beschikt over nog twee
stoeltjes achterin, gaat weg voor
83 995 euro. Beide versies hebben
een door Lotus onder handen ge
nomen 3,5-liter Toyota-motor met
nu 280 pk, die een honderdsprint
in vijf tellen mogelijk maakt en
een topsnelheid van 260 krn/h.
Voor een Lotus legt de Evora zijn
inzittenden ongebruikelijk diep in
de watten. Hij heeft zelfs elektri
sche buitenspiegelverstelling.
De Italiaanse autofabrikant Fiat
roept 680 auto's die in Neder
land verkocht zijn terug omdat het
achterwiel kan blokkeren. Het gaat
om de nieuwste versie van de Fiat
500, om zijn ontwerp en zeer be
scheiden formaat ook wel 'rugzak
je' genoemd. Fiat heeft klanten in
een brief op de hoogte gesteld.
Volgens een woordvoerder van
Fiat Nederland moet er een bout
gecontroleerd worden. „We contro
leren voor de zekerheid. Eigenlijk
is de kans nulkommanul dat er
iets mis is." Maar in de brief aan
klanten schrijft Fiat dat de beves-
tigsbouten van de zogenoemde
remankerplaat kunnen loslaten,
waardoor het wiel kan blokkeren.
Ook in andere landen moet Fiat
nieuwe 500's terugroepen voor
controle. Hoeveel Fiatjes gecontro
leerd worden, is niet bekend.
AUTOSHOW Prototype van Rinspeed is eigenlijk rijp voor onmiddellijke seriebouw
VRAAG VAN DE WEE Voegen de V-Powers van deze wereld echt iets toe?
Volvo geeft S80
een kleine facelift
Lotus Evora legt
bestuurder in watten
Fiat 500 moet terug
voor controle van bout
PZC Vrijdag 20 maart 2009 7
Hendrik-Jan van Beveren uit Moer
dijk mailde ons: Bijna iedere benzine
pomp heeft zijn eigen 'superbrand
stof, zeg maar de Shell V-pouiers en
BP Ultimates van deze wereld. Voe
gen die brandstoffen echt iets toe of
wordt de consument met marketing-
praatjes voor de gek gehouden
Marcel Watzeels van autobedrijf
Auto Mondo uit Roosendaal
geeft tekst en uitleg.
door Lucas Boot
Marcel Watzeels: „Het is
geen marketingpraat
wat wordt verkondigd.
Er zitten wel degelijk
voordelen aan de 'superbrandstof
fen'. Het verschil met normale
brandstoffen zit 'm in de samen
stelling en het iets hogere octaan
gehalte. Hierdoor wordt de 'super
brandstof eerder ontstoken en dat
heeft een positief effect op de pres
taties: die gaan er op vooruit.
Door de andere brandstofsamen
stelling zijn deze typen brandstof
fen bovendien schoner.
Met name voor turbodieselmoto
ren levert dit een groot voordeel
op. Die hergebruiken namelijk de
uitlaatgassen die bij verbranding
vrijkomen. Dus hoe schoner de
gassen, hoe schoner de motor
blijft. Ik zie hier op de werkplaats
ook dat de injectiesystemen van
auto's die op normale brandstof rij
den, vuiler zijn. Daarom helpt het
om af en toe bijvoorbeeld V-Po-
wer te tanken, daar maak je de mo
tor als het ware mee schoon. Som
mige klanten zeggen dat de ver
bruikscijfers zelfs lager liggen,
maar dat is voor mij moeilijk con
troleerbaar."
Hebt u ook een vraag? Mail dan
naar redactie@pzc.nl
Als de organisatie van de Ge-
neefse autosalon 105 'wereld
primeurs' telde, dan moeten we
daar zeker de upgrade van de Vol
vo S80 onder rekenen. Hij kreeg
een facelift die hem wat minder ge
drongen maakt. De stoere aspec
ten en de lekkere luxe blijven. Het
interieur werd weer wat mooier,
zonder afbreu k te doen aan het
uitgebalanceerde lijnenspel waar
we de Scandinavische merken zo
om waarderen. Ook hier blijft
hout een mogelijkheid, maar dan
wel in een eigentijds design. Het
onderstel is er nu in twee versies,
het ene op een sportief rijgedrag
gericht, het andere met alle na
druk op comfort. De nieuwe S80
staat binnenkort in de showroom.
Volvo S80 foto CPD
Lotus Evora foto CPD
Een van de hoogtepunten
Genève is altijd een bezoek
je aan de stand van Rin
speed. Daar vinden we een
uitzinnige vondst uit het
brein van eigenaar Frank Rin-
derknecht, die er echter bui
tengewoon 'af uitziet.
van de Salon de l'Auto in
door Robbert Keegel
Was het vorig jaar nog
een 'Schwimmwagen'
die zo in een James
Bond-film kon dui
ken, dit jaar gaat het - wat dat be
treft vormt zelfs Rinspeed geen uit
zondering - om een elektrische au
to. Maar waar we bij andere mer
ken nogal wat spul aantreffen dat
voor de gelegenheid in elkaar is ge
flanst en dat jaren van serieus ont
wikkelingswerk vergt om in pro
ductie en op straat te verschijnen,
lijkt de iChange van Rinderknecht
echt rijp voor onmiddellijke serie-
bouw.
Alleen... daar heeft Rinspeed de fa
ciliteiten niet voor. Zelfs dit proto
type is vervaardigd door zijn vaste
conceptcarbouwer Esoro, even
eens in de omgeving van Zürich
gevestigd. Maar die heeft wel zijn
De bestuurder kan via een commando
voor twee passagiers.
Een deur of sleutel heeft de iChange niet. Met een iPhone klap je het dak open. foto's CPD
bonden: keuze uit een mee-
neem-accupakket voor korte af
stand, of eentje met een actieradi
us van 90 kilometer. Niet echt ver,
zeker niet wanneer de 204 pk Sie-
mensmotor vaak wordt gebruikt
om er in 4,2 sec naar de honderd
mee te snellen. Maar Rinder
knecht komt vast met meer keu
zen uit de mouw.
De grote grap van de iChange (ik
verander, immers) is dat hij ge
schikt is voor één bestuurder, die
dan elektronisch gestuurd het dak
kan optillen naar een hogere
stand, zodat er nog twee passa
giers aan zijn weerszijden (ietsje
naar achteren) plaats kunnen ne
men. Een deur of sleutel heeft de
iChange niet, want het opklappen
van het dak - en een heleboel an
dere functies - wordt gecomman
deerd via een iPhone. De muziek
die je daarmee aan boord mee
neemt, kan worden afgespeeld via
een Harman Kardon-installatie en
verzorgt ook de navigatie.
best gedaan. Het fraaie ontwerp
van Rinderknecht is subliem uitge
voerd, met hartverwarmende aan
dacht voor detail. 'Op' Genève
stond de iChange natuurlijk roer
loos op 'zijn stand, maar op de
Zwitserse tv was-ie al rijdend te
zien. En dan niet bergafwaarts,
maar op eigen kracht. Die komt
van een pakket lithium-ion-accu's,
waar de grote merken zich nog
niet aan wagen (althans niet voor
de totale aandrijving, wél voor
hulpjes). En de inventieve Rinder
knecht zou.zichzelf niet zijn als hij
daar niet iets unieks aan had ver
zitplaats creëren De elektrische iChange haalt in 4,2 seconden de hon
derd kilometer per uur.
Marcel Watzeels: „Het helpt om af en toe V-Power te tanken, daarmee
maak je als het ware de motor schoon." foto Robert van den Berge