auto
Mercedes E
bijna perfect
'Er zit een stukje van mijn ziel in die auto'
PREMIÈRE Middenserie moderner én goedkoper
NU MET4 JAAR GARANTIE!*
Jan Kostermans over de Citroën Camion uit 1947
PZC Vrijdag 20 maart 2009 I 5
Uiterlijk is de nieuwe E-Klas-
se, ondanks een flinke mo
dernisering, weer een echte
Mercedes uit de middense
rie. Onder de motorkap
heeft downsizing echter ern
stig toegeslagen. Dat wil niet
zeggen_dat de nieuwe E min
der spierballen heeft.
door Robbert Keegel
De nieuwe E-Klasse zit
slank in het pak, want
meer dan de helft van de
motoren bestaat uit vierci-
lindertjes en krijgt de toevoeging
BlueEfficiency. Dat klinkt erger
dan het is, want de basis-benzine
versie E 2oo CGI heeft toch 184 pk
voor zijn berijder in petto. Directe
injectie en een turbo weten de
slechts 1,8 liter metende machine
aardig op te peppen.
Bij de E 250 CGI levert datzelfde
1,8 liter turbomotortje zelfs 204
pk. Genoeg om de honderdsprint
in 7,7 seconden af te leggen en 241
kilometer per uur te bereiken.
Bij de dieselmotoren is het al niet
anders. Drie typen - E 200 CDI, E
220 CDI en E 250 CDI - hebben
een 2,1 liter vierpitter onder de
kap. Respectievelijk 136,170 en 204
pk hebben ze in de aanbieding, in
het laatste geval dankzij twee in se
rie geschakelde turbo's. Indruk
wekkend is niet alleen het koppel
van de E 250 CDI - 500 Nm bij
1.600 toeren - maar juist ook het la
ge gemiddelde verbruik van 5,3 li
ter per honderd kilometer, wat
dan per kilometer slechts 139 gram
koolzuurgas oplevert en een
A-energielabel. En het mooie is
dat de E 250 CDI rijdt alsof je met
een twee keer zo grote krachtbron
onderweg bent.
Zescilinder motoren zijn er nog
wel voor de E-Klasse en zelfs de E
500 met 5,5 liter V8-benzinemotor
staat nog op het programma. Maar
ze zijn niet spectaculair sneller of
beter; wel bieden ze meer aandrijf-
Vanaf
22.700,-
GO SEE THE DEALER VOOR EEN PROEFRIT. KIJK OP WWW.GOSEETHEDEALER.NL
JAN HOP CHRYSLER JEEP GOES B.V
Amundsenweg 37, Goes. Telefoon 0113 - 25 08 58. www.hopgoes.nl
Openingstijden: maandag t/m vrijdag 9.00 - 18.00 uur.
Donderdag koopavond tot 21.00 uur. Zaterdag 9.00 - 17.00 uur.
Gecommuniceerde vanafprijzen zijn inclusief btw/bpm en exclusief kosten rijklaar maken. *Nu met gratis 2 jaar Protection Plus garantie bij afloop van de 2 jaar durende fabrieksgarantie.
Deze actie is geldig tot 30 juni 2009 of zolang de voorraad strekt en geldt ook voor de Nitro 8. Avenger. Leasetarieven: Caliber: vanaf 509.-. journey: vanaf 639.-, per maand exclusief btw,
op basis van Operational Service Lease, looptijd 48 maanden, financiering via en na acceptatie van Chrysler Finance te Utrecht. Vraag de dealer naar het meest recente leasetarief.
Gemiddeld verbruik: 6,1 -10.31/100 km (16.4 - 9.7). COj-uitstoot: 163 - 246 g/km. Wi|zigingen voorbehouden. Kijk voor meer informatie en voorwaarden op www.goseethedealer.nl.
Dodge is a registered trademark of Chrysler LLC.
comfort. De E 350 BlueTec - er zit
een drieliter motor in - produceert
wel schonere uitlaatgassen, hij vol
doet zelfs al aan de Euro 6-norm
door met name de NOx-uitstoot
fors terug te brengen.
De tot 4,87 meter lengte gegroeide
nieuwe E-Klasse staat op een 2,87
meter gestrekte wielbasis. Merce
des heeft het design wat hoekiger
en scherper gemaakt, maar de E
ziet er nog steeds voornaam uit.
Je kunt je gerust afvragen wat een
S-Klasse, afgezien van meer presti
ge, nog aan deze auto kan toevoe
gen. Hij is namelijk net weer wat
ruimer geworden (540 liter bagage
ruimte) en is tegen meerprijs lever
baar met een karrenvracht aan'
elektronische bewakers. Die letten
op de verkeersborden, op de dode
hoek in je spiegel, kijken of je tus
sen de lijntjes blijft rijden en
checken zelfs of je al moe wordt.
Als je dan toch nog ergens tegen
aan dreigt te rijden, ziet de radar
het aankomen en waarschuwt met
piepjes en lampjes. En als dat alle
maal niet helpt, staan er maximaal
elf airbags klaar om de passagiers
op te vangen. De nieuwe E rijdt
voortreffelijk, vertrouwenwekkend
en zeer comfortabel. Griezelig per
fect eigenlijk, ook als E 250 CDI
die we het langst konden uitprobe
ren.
En dat de auto in vergelijking met
zijn voorganger ook nog eens enke
le duizenden euro's goedkoper is
geworden, is ook nog mooi meege
nomen.
De vanafprijs van de E 200 CGI is
nog niet bekend, de E 250 CGI
met vijftraps automaat kost 54.501
euro.
door Lucas Boot
Waarom ontstaan
vriendschappen eigen
lijk? Meestal vanwege
een gemeenschappelij
ke deler. Liefde voor oldtimers,
bijvoorbeeld.
Zo ook bij Jan Kostermans uit
Burgh-Haamstede, die vijftien jaar
geleden op een feestje iemand
hoorde praten over een Peugeot
203 uit 1953, toevallig het geboorte
jaar van de Zeeuw. De eigenaar
kreeg 'm niet meer aan de praat,
maar Kostermans - monteur van
huis uit - liet het beestje al snel
weer lopen. Et voila, een hechte
vriendschap was geboren.
Het nieuwe project van de twee
werd een Citroën Camion, een
kleine vrachtwagen met een neus
die sprekend lijkt op die van de
Citroën Traction Avant. „Ik zag
het meteen helemaal zitten. Er
moest wel wat aan gebeuren, maar
de auto verkeerde in een goede
staat", aldus Kostermans.
De Camion werd vervolgens tot
het kleinste schroefje toe bloot
gelegd. Toen viel op dat er twee
chassisbalken licht verbogen wa
ren.
„Wat bleek nou? De voormalige
Franse eigenaar was er ooit mee in
het moeras gereden. Later werd de
auto geborgen en precies op de
plek van de twee deuken in de
chassisbalken, is de auto uit het
moeras getakeld." Gelukkig was
het euvel in het chassis eenvoudig
op te lossen en ging de restauratie
gestaag door.
Inmiddels hebben Kostermans en
zijn maat al negen jaar bloed,
zweet en tranen in de Citroën
gestoken. Maar hij loopt weer als
een geolied naaimachientje en ziet
er puntgaaf uit. „Er zit een stukje
van mijn ziel in die auto. Hij hielp
me bovendien door een moeilijke
tijd heen. Ik heb een burn-out
gehad, maar kon mijn zinnen
dankzij de Camion verzetten."
Kostermans rijdt met de grootst
mogelijke glimlach rond in de
Camion, maar koestert nog één
grote wens: „We hebben de auto
zo omgebouwd dat je erin kunt
slapen. Nu willen mijn maat en ik
graag nog eens naar ZuidFrankrijk
om terug te gaan naar het dorpje
waar de Camion vandaan komt.
Dat lijkt me fantastisch!"
Hebt u ook een bijzondere auto?
Mail dan naar redactie@pzc.nl
Jan Kostermans koestert zijn Citroën Camion.
foto Dirk Jan Gjeltema