auto Mercedes E bijna perfect 'Er zit een stukje van mijn ziel in die auto' PREMIÈRE Middenserie moderner én goedkoper NU MET4 JAAR GARANTIE!* Jan Kostermans over de Citroën Camion uit 1947 PZC Vrijdag 20 maart 2009 I 5 Uiterlijk is de nieuwe E-Klas- se, ondanks een flinke mo dernisering, weer een echte Mercedes uit de middense rie. Onder de motorkap heeft downsizing echter ern stig toegeslagen. Dat wil niet zeggen_dat de nieuwe E min der spierballen heeft. door Robbert Keegel De nieuwe E-Klasse zit slank in het pak, want meer dan de helft van de motoren bestaat uit vierci- lindertjes en krijgt de toevoeging BlueEfficiency. Dat klinkt erger dan het is, want de basis-benzine versie E 2oo CGI heeft toch 184 pk voor zijn berijder in petto. Directe injectie en een turbo weten de slechts 1,8 liter metende machine aardig op te peppen. Bij de E 250 CGI levert datzelfde 1,8 liter turbomotortje zelfs 204 pk. Genoeg om de honderdsprint in 7,7 seconden af te leggen en 241 kilometer per uur te bereiken. Bij de dieselmotoren is het al niet anders. Drie typen - E 200 CDI, E 220 CDI en E 250 CDI - hebben een 2,1 liter vierpitter onder de kap. Respectievelijk 136,170 en 204 pk hebben ze in de aanbieding, in het laatste geval dankzij twee in se rie geschakelde turbo's. Indruk wekkend is niet alleen het koppel van de E 250 CDI - 500 Nm bij 1.600 toeren - maar juist ook het la ge gemiddelde verbruik van 5,3 li ter per honderd kilometer, wat dan per kilometer slechts 139 gram koolzuurgas oplevert en een A-energielabel. En het mooie is dat de E 250 CDI rijdt alsof je met een twee keer zo grote krachtbron onderweg bent. Zescilinder motoren zijn er nog wel voor de E-Klasse en zelfs de E 500 met 5,5 liter V8-benzinemotor staat nog op het programma. Maar ze zijn niet spectaculair sneller of beter; wel bieden ze meer aandrijf- Vanaf 22.700,- GO SEE THE DEALER VOOR EEN PROEFRIT. KIJK OP WWW.GOSEETHEDEALER.NL JAN HOP CHRYSLER JEEP GOES B.V Amundsenweg 37, Goes. Telefoon 0113 - 25 08 58. www.hopgoes.nl Openingstijden: maandag t/m vrijdag 9.00 - 18.00 uur. Donderdag koopavond tot 21.00 uur. Zaterdag 9.00 - 17.00 uur. Gecommuniceerde vanafprijzen zijn inclusief btw/bpm en exclusief kosten rijklaar maken. *Nu met gratis 2 jaar Protection Plus garantie bij afloop van de 2 jaar durende fabrieksgarantie. Deze actie is geldig tot 30 juni 2009 of zolang de voorraad strekt en geldt ook voor de Nitro 8. Avenger. Leasetarieven: Caliber: vanaf 509.-. journey: vanaf 639.-, per maand exclusief btw, op basis van Operational Service Lease, looptijd 48 maanden, financiering via en na acceptatie van Chrysler Finance te Utrecht. Vraag de dealer naar het meest recente leasetarief. Gemiddeld verbruik: 6,1 -10.31/100 km (16.4 - 9.7). COj-uitstoot: 163 - 246 g/km. Wi|zigingen voorbehouden. Kijk voor meer informatie en voorwaarden op www.goseethedealer.nl. Dodge is a registered trademark of Chrysler LLC. comfort. De E 350 BlueTec - er zit een drieliter motor in - produceert wel schonere uitlaatgassen, hij vol doet zelfs al aan de Euro 6-norm door met name de NOx-uitstoot fors terug te brengen. De tot 4,87 meter lengte gegroeide nieuwe E-Klasse staat op een 2,87 meter gestrekte wielbasis. Merce des heeft het design wat hoekiger en scherper gemaakt, maar de E ziet er nog steeds voornaam uit. Je kunt je gerust afvragen wat een S-Klasse, afgezien van meer presti ge, nog aan deze auto kan toevoe gen. Hij is namelijk net weer wat ruimer geworden (540 liter bagage ruimte) en is tegen meerprijs lever baar met een karrenvracht aan' elektronische bewakers. Die letten op de verkeersborden, op de dode hoek in je spiegel, kijken of je tus sen de lijntjes blijft rijden en checken zelfs of je al moe wordt. Als je dan toch nog ergens tegen aan dreigt te rijden, ziet de radar het aankomen en waarschuwt met piepjes en lampjes. En als dat alle maal niet helpt, staan er maximaal elf airbags klaar om de passagiers op te vangen. De nieuwe E rijdt voortreffelijk, vertrouwenwekkend en zeer comfortabel. Griezelig per fect eigenlijk, ook als E 250 CDI die we het langst konden uitprobe ren. En dat de auto in vergelijking met zijn voorganger ook nog eens enke le duizenden euro's goedkoper is geworden, is ook nog mooi meege nomen. De vanafprijs van de E 200 CGI is nog niet bekend, de E 250 CGI met vijftraps automaat kost 54.501 euro. door Lucas Boot Waarom ontstaan vriendschappen eigen lijk? Meestal vanwege een gemeenschappelij ke deler. Liefde voor oldtimers, bijvoorbeeld. Zo ook bij Jan Kostermans uit Burgh-Haamstede, die vijftien jaar geleden op een feestje iemand hoorde praten over een Peugeot 203 uit 1953, toevallig het geboorte jaar van de Zeeuw. De eigenaar kreeg 'm niet meer aan de praat, maar Kostermans - monteur van huis uit - liet het beestje al snel weer lopen. Et voila, een hechte vriendschap was geboren. Het nieuwe project van de twee werd een Citroën Camion, een kleine vrachtwagen met een neus die sprekend lijkt op die van de Citroën Traction Avant. „Ik zag het meteen helemaal zitten. Er moest wel wat aan gebeuren, maar de auto verkeerde in een goede staat", aldus Kostermans. De Camion werd vervolgens tot het kleinste schroefje toe bloot gelegd. Toen viel op dat er twee chassisbalken licht verbogen wa ren. „Wat bleek nou? De voormalige Franse eigenaar was er ooit mee in het moeras gereden. Later werd de auto geborgen en precies op de plek van de twee deuken in de chassisbalken, is de auto uit het moeras getakeld." Gelukkig was het euvel in het chassis eenvoudig op te lossen en ging de restauratie gestaag door. Inmiddels hebben Kostermans en zijn maat al negen jaar bloed, zweet en tranen in de Citroën gestoken. Maar hij loopt weer als een geolied naaimachientje en ziet er puntgaaf uit. „Er zit een stukje van mijn ziel in die auto. Hij hielp me bovendien door een moeilijke tijd heen. Ik heb een burn-out gehad, maar kon mijn zinnen dankzij de Camion verzetten." Kostermans rijdt met de grootst mogelijke glimlach rond in de Camion, maar koestert nog één grote wens: „We hebben de auto zo omgebouwd dat je erin kunt slapen. Nu willen mijn maat en ik graag nog eens naar ZuidFrankrijk om terug te gaan naar het dorpje waar de Camion vandaan komt. Dat lijkt me fantastisch!" Hebt u ook een bijzondere auto? Mail dan naar redactie@pzc.nl Jan Kostermans koestert zijn Citroën Camion. foto Dirk Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 81