PZCI31 Onvoorspelbaar seizoen in Formule 1 33 32 Vele veranderingen in de regels maken alle teams onzeker. Lewis Hamilton test zijn McLaren op het circuit in het Spaanse Jerez de la Frontera. De Brit gaat volgende week in Australië als titelverdediger van start. foto Miguel Angel Morenatti/AP Stichting Autocross Zeeland maakt doorstart met nieuw bestuur Jonge mountainbikers morgen in actie in Burgh-Haamstede Tip? sport@pzc.nl Vrijdag 20 maart 2009 door Paul Zweverink GRONINGEN - Eind volgende week staan tien teams en twintig rijders in Melbourne in de startblokken voor het Formule i-jaar 2009. Hoe het er op 1 november voor staat als het circus het racejaar eindigt in Abu Dhabi, valt nauwelijks te voor spellen. De vele veranderingen in de regels maken alle teams onzeker en zou F voor een totaal nieuwe krachten verdeling kunnen zorgen. Maar wel met de nadruk op kunnen, ij Het deelnemersveld heeft verras send weinig veranderingen ge- bracht ten opzichte van het vorige seizoen. Het aantal nieuwe gezich ten beperkt zich tot precies één coureur: Sebastien Buemi. De Zwitser rijdt voor Torro Rosso en volgt daar Sebastian Vettel op die naar grote broer Red Bull is ver- huisd is. Vettel vult daar de plek van de gestopte David Coulthard op. Het is verleidelijk om te veronder- stellen dat het seizoen 2009 daar om volgens eenzelfde scenario zal verlopen als het racejaar 2008. In dat geval zou het wederom gaan tussen McLaren en Ferrari. En meer specifiek een driestrijd tus sen Lewis Hamilton (McLaren), Fe lipe Massa en Kimi Raikkonen, de twee Ferrari-coureurs. Maar alle re glementswijzigingen hebben de teams gedwongen tot heel wat om bouw, innovatie en gesleutel in de winter. Met de daarbij horende on zekerheden. Zo vertelde regerend wereldkampi oen Hamilton dat hij een her nieuwde titel dit jaar weer hele maal moet verdienen. Bij McLaren is de onrust toegenomen. De tests met de nieuwe MP4-24 brachten verontrustende resultaten. De au to liet een structureel gebrek aan neerwaartse druk zien en pas bij de laatste testen op het circuit van Jerez leek het ergens op. Dus op voorhand is Mclaren geen zeker- heidje meer. Datzelfde geldt ook voor Ferrari. De rode brigade van teamchef Ste- fano Domenicali knoeide in de winter met het KERS-systeem (energie die vrijkomt bij onder meer het remmen, komt later weer ter beschikking aan de cou reur) en de betrouwbaarheid. De trainingstijden gaven nog wel een redelijke snelheid te zien, maar Do menicali verklaarde openlijk dat hij zich zorgen maakt over de be trouwbaarheid. Geen stabiele situatie dus bij de Lewis Hamilton moet een nieuwe wereldtitel dit jaar weer helemaal verdienen twee topteams McLaren en Ferra ri. Maakt dat de weg vrij voor de runners-up van 2008 BMW en Renault? Misschien wel, misschien niet. Ook BMW heeft niet veel in druk kunnen maken in de testse ries. Degelijk, dat wel. Maar snel ge noeg? Meer uitzichten op succes lijkt Renault te hebben, al moet het daar helemaal komen van Fer nando Alonso. De tweevoudig we reldkampioen is binnen het team de overduidelijke kopman en zó veel sneller dan teamgenoot Nel- sinho Piquet, dat het voor de Brazi liaan nogal pijnlijk moet zijn. Renault kondigde aan al op Albert Park het KERS-systeem te gebrui ken en daardoor 82 pk's extra uit de auto te kunnen halen. De top Albers: Ik was de laatste Nederlander in de Formule 1 Christijan Albers weet het zeker: hij was twee jaar geleden de laatste Ne derlandse coureur in de Formule 1. In 2007 begon het seizoen in Mel bourne met een Nederlandse auto (Spyker F1en een Nederlandse cou reur, Christijan Albers. Volgende week is van beide geen sprake meer. Albers: „Ik denk dat ik de laatste F1-rijder uit Nederland ben. De bedra gen die ermee gemoeid zijn om een stoeltje te bemachtigen zijn zó gigan tisch, dat is vanuit Nederland niet meer haalbaar." Volgens Albers laten de multinationals uit Nederland het erbij zitten. „In alle sporten hoor, er wordt geen tennisser of wie dan ook door een multi national gesteund. Let wel, ik heb het over de Formule 1, in de DTM heb je nog wel dat de betere coureurs een kans krijgen, daar kom je er met de juiste timing nog wel", aldus Albers, die hoopt op een plek bij de grote Duitse fabrikanten. „Daar ligt mijn toekomst." drie moet oppassen voor Alonso. Een andere 'dark horse' draagt de naam Sebastian Vettel. De Duitser staat te boèk als eert supertalent en liet dat het afgelopen jaar in de Torro Rosso zien ook. Nu is het de vraag of Red Buil sneller is, maar Vettel zelf kan zeker tien procent meer dan het gemiddelde bieden als rijder. Hij kan een race winnen, maar dat het er genoeg zullen zijn voor de titel lijkt vooralsnog niet de verwachting. Dan is daar nog dat wonderlijk nieuwe team rond Ross Brawn, het voormalige Honda, dat als be drijf stopte vanwege de economi sche crisis. Brawn GP had maar ze ven weken de tijd om te testen, maar baarde opzien door zich qua trainingstijden te kunnen meten met de allersnelste teams. Moeten we daarom de bijna vergeten Bra- wn-coureurs Jenson Button en Ru bens Barrichello serieus nemen als titelkandidaten? Dat lijkt voorals nog niet waarschijnlijk. De wereld kampioen van 2009 zal toch mini maal vijf of zes races moeten win- -c nen en dat lijkt voor Brawn en de zijnen te hoog gegrepen? Onze voorspelling: Hamilton, Massa, Al onso... maar we kunnen er ook zo maar naast zitten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 69