Zeeland De opkomst en ondergang van de Niet alleen in Candlelight, maar ook in textiel Wetswijziging stoort transportbedrijven Gratis boekje over vogels in de gemeente Terneuzen Radiomaker Jan van Veen werkte mee aan expositie in het Hulster museum. De moordende concurrentie uit lage Ionen-landen werd de Hulster textielindustrie uiteindelijk te veel Even? 1 8 Vrijdag 20 maart 2009 pzcZ door Harold de Puysseleijr HILVERSUM - Iedereen kent Jan van Veen (64) van het razend populaire radioprogram ma Candlelight. Jarenlang droeg hij met zijn zoetgevooisde stem elke avond tussen 10 en 11 romantische gedichten van amateurs voor. Anderen zullen wellicht nog weten, dat hij voor die tijd disc-jockey en programmalei der was bij de piratenzender Radio Veroni ca. Maar wie zou ervan op de hoogte zijn, dat diezelfde Van Veen van 1970 tot 1972 direc teur was van een pulloverbreierij in Nieuw-Namen? Toch is dat wel degelijk het geval. „Naast mijn werk voor de radio heb ik altijd andere dingen gedaan", vertelt Van Veen desgevraagd. „Ik ben ook nog steeds actief in de handel van panty's en kousen. Alleen nu op een andere manier als vroe ger; ik importeer ze uit Italië." Gevraagd naar zijn herinneringen uit de pe riode dat hij in Nieuw-Namen directeur was, vertelt Van Veen dat hij via zijn schoonvader, de Hilversumse textielhande laar Dirk Verweij, in het verre Zeeuws-Vlaanderen terecht kwam. Verweij deed zaken met veel textielfabrikanten in de omgeving, waaronder ook Oswald Werkers uit Nieuw-Namen. „Ik ben zelf helemaal niet in de textiel opge groeid, wist er ook niets van af, maar geluk kig runden Oswald's zoon Hugo en zijn vrouw de fabriek, achter de woning van de familie Werkers. Ik werkte in die tijd ook al voor Radio Veronica. Eén dag in de week kwam ik op de fabriek in Nieuw-Namen, met heel soms een overnachting in de Graanbeurs in Hulst." Van Veen kijkt veertig jaar later met veel ple zier terug op zijn periode in het Zeeuws-Vlaamse. „Dat waren mooie tijden. Ik herinner mij bijvoorbeeld nog levendig het carnaval met de meiden uit de fabriek, waarbij we repen stof uit de fabriek gebruik ten om ons uit te dossen. Dat zal ik nooit vergeten." Zelf zegt hij 'veel te weinig' nog in Zeeuws-Vlaanderen te komen. „Maar ik ga mijn uiterste best doen om het eerste week einde van april op de tentoonstelling aanwe zig te zijn. Het lijkt me bovendien fantas tisch om bij een bak koffie de wereld nog eens bij te praten met Oswald Werkers." De link tussen Radio Veronica, Jan van Veen en de textielindustrie in Nieuw-Na men krijgt in de wisseltentoonstelling in het Hulster museum de nodige aandacht. Om die reden en dankzij de bemiddeling van Van Veen, staat in een van de vitrinekas ten een maquette van het radiozendschip Norderney, waar de presentator meer uren doorbracht dan in de fabriek op de Kauter. De maquette is door het RockArt-museum in Hoek van Holland in bruikleen gegeven voor de duur van de tentoonstelling in Hulst. Een van de pronkstukken van de tentoonstelling is een gebrandschilderd raam uit de oude Mi-Lockfabrieken in Hulst. foto Camile Schelstraete Museum De Vier Ambachten in Huist besteedt in de eerste wisseltentoonstelling dit jaar aandacht aan de textielindustrie in Hulst. door Harold de Puysseleijr De textielnijverheid speelde in de vorige eeuw ruim zeventig jaar lang een hele grote rol in de plaatselijke economie; duizenden mensen in het Land van Hulst verdienden er hun brood. Bij Mi-Lock in Hulst, Clitex in Clinge, Desseaux of Lybeert in Kapellebrug en Textielfabrieken Bogaert in Nieuw-Namen. Tastba re stukken zijn er volgens museum voorzitter Piet Ha- geman helaas wei nig overgebleven. Met uitzondering dan van Mi-Lock uit Hulst, waarvoor een hele kamer in het museum aan de Steenstraat is ingericht. De fabriek van de familie Lockefeer aan de Steensedijk maakte na de sluiting plaats voor woningen, maar in die zelfde straat zijn enkele kleinere bedrijfsgebouwen wél bewaard ge bleven. De Nederlandse Kousenfa- briek van Van Mol en Mallens, en breifabriek Nazo van de familie Naessens en Zonen, allebei net als Mi-Lock gespecialiseerd in de fabri cage van sokken en kousen. Hage- man verdiepte zich bij de samen stelling van de tentoonstelling ook in de opvallende architectuur van de textielfabrieken. Een voorbeeld van hun typische dakconstructie is in Kapellebrug nog te zien naast de supermarkt van de familie Mangnus aan de Gentsevaart. Daar staan de gebouwen nog van Marckx N.V., die met zijn sokken en kousen onder meer het merk Arton voerde. Onze zuiderburen speelden een grote rol bij de op komst van de breigoederenfabrie- ken en weverijen in de streek. Veel Belgische bedrijven begonnen van af 1910 dochterbedrijven net over de grens, onder meer om weer woord te bieden aan de contingen- tering. In die tijd was het gebruike lijk om de eigen handel en indus trie te beschermen en import van goederen aan banden te leggen. Die handelsbeperkingen waren eenvoudig te omzeilen, door van uit België en Noord-Frankrijk filia len te stichten in Zeeuws-Vlaande ren. Zo kwamen er in korte tijd ruim twintig bedrijven de grens over. Alleen al in Kapellebrug ves tigden zich op het kleine stukje tussen de Roskam en de Belgische grens minstens zes bedrijven. De Franse firmanten met de naam Ti- berghien konden in 1934 een grote lap grond van de gemeente in Clin ge kopen en aarzelden geen mo ment. Hun textielfabriek Clitex groeide uit tot een van de grotere werkgevers in de streek, tot in 1973 ook daar het reorganisatiespook in verband met de concurrentie op dook. Krantenkoppen als 'Hoe een staking een dorpje verscheurt' schilderen een sfeerbeeld van de 28 dagen durende staking dat jaar. Hoewel de plooien dan nog glad gestreken worden, brokkelt ook Clitex steeds verder af Het doek voor de laatste 109 werknemers valt definitief op 19 februari 1982, terwijl in het jaar daarvoor al af scheid is genomen van nog eens 194 personeelsleden. Ruim een kwart eeuw na dato kunnen bezoe kers aan de expositie in ieder geval nog eens voelen welk een prachti ge stoffen er in het Clingse bedrijf werden gefabriceerd. Hageman heeft bovendien beslag kunnen leg gen op kleding die gemaakt is van Cli- texstoffen. Ook dat is op twee paspoppen te zien. De fabrieken en fabriekjes deden goede zaken tot de jaren zeventig van de vorige eeuw. Moordende concurrentie uit lage lonenlanden stak de kop op. Landen als China produceerden tegen een derde van de Westerse prijzen, waar de be drijven niet langer tegen op kon den boksen. De expositie is gratis te zien tijdens het museumweek end (4 en 5 april) en loopt verder van 13 april tot 24 juni. axel - Er is een gratis boekje ver schenen over vogels in de gemeen te Terneuzen. Burgemeester Jan Lonink kreeg gisteren op de Anto- niusschool in Axel het eerste exem plaar van De brochure 'Van Schel de tot Zand'. Leerlingen plantten gisteren tientallen struiken rond de school en deden onder leiding van de burgemeester een vogel- Ik ben even met de fotograaf mee, riep de verslaggever van deze krant over de redactie. Er moest een plaat geschoten in het duinge bied bij Haamstede. Dat 'even' bleek een rekbaar begrip. Het duo was eerst nog blij toen bleek dat het toegangshek open stond. Hoefden ze niet te lopen. Tot bij terugkomst iemand het hek quiz. Het boekje geeft info over vo- gels, vogelvriendelijk tuinieren en de mooiste vogelstekken. Het is gratis verkrijgbaar bij de bibliothe ken en gemeentebalies. Tip? redactie@pzc.nl op slot had gedaan. Om een lang verhaal kort te maken: de brand weer moest worden gebeld om de heren te bevrijden. De fotograaf wil vanaf nu graag per uur worden betaald en niet per foto. En de verslaggever, die ver langt een gevarentoeslag. ]e weet immers maar nooit waar ze je ge vangen zetten. door Eugène Verstraeten terneuzen - Veel vrachtwa genchauffeurs in Zeeuws-Vlaande ren dreigen hun baan te verliezen als gevolg van nieuwe Belgische wetgeving. Dat vreest het Terneuzense raads lid Jan Jonkman (PvdA). Hij vraagt burgemeester en wethou ders actie te ondernemen. Volgens Jonkman dreigt de Belgische over heid Nederlandse transporteurs het werk onmogelijk te maken. Vanaf 1 mei is het wat Brussel be treft afgelopen met de jarenlange vrijheid voor de Nederlandse transporteurs om ook Belgische vervoersklussen aan te nemen. Deze zogenoemde vrije cabotage geldt al sinds 1990 irr de Benelux. Zo hoeft een vrachtwagen na een opdracht in België of Luxemburg niet leeg terug te rijden, maar kan nog één of een paar klussen extra doen. Die vrijheid verdwijnt na 1 mei. Vanaf die datum mag een bui tenlandse vrachtwagen in België nog maar drie cabotageritten per week maken. Jonkman zegt van transporteurs in de grensregio te hebben begre pen dat een groot deel van het wa genpark aan de kant moet blijven staan, als dit doorgaat. Hij wil dat B en W in overleg treden met de provincie en overige grensregio's om een vuist te maken richting de Belgische overheden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 54