Zeeland het rood buiten je schuld I? Het mes moet in het rijksgeld voor provincies Advocaat vindt eis te hoog Kopje onder 'Liever een hostel dan een hotel' Wachten op het CAK Adviesraad pleit voor nieuwe verdeling van geld over provincies. Nieuwe aflevering van Lilian Goes America op www.pzc.nl/blogs PZC Vrijdag 20 maart 2009 I 3 kreeg: hij moest een eigen bijdrage van 992 euro betalen. „Maar ik heb een uitkering van 645 euro. Dus je begrijpt dat ik me rot schrok." Hij heeft gebeld en geschreven, maar het werd niet rechtgezet. In decem ber kreeg hij ineens geen geld meer: Het CAK had zijn uitkering stopgezet om de rekening te in nen. Hij staat nu vijfhonderd euro rood bij de bank. Bijeenkomsten met het CAK Een lezer uit Westdorpe meldt dat hij al maanden aan het strijden is om 47 euro bij het CAK los te peu teren: het is de compensatie die chronisch zieken krijgen voor het feit dat ze altijd hun eigen risico van de ziektenkosten kwijt zijn. Zijn aanvraag werd afgewezen, waarop hij bezwaar maakte, waar op het CAK opnieuw de aanvraag afwees en waarop hij weer be- Patiëntenorganisatie Het Klaverblad houdt naar aanleiding van de klachten die bij de PZC zijn binnengekomen drie informatiebijeenkomsten. Bij die bijeenkomsten zijn medewerkers van het CAK aanwezig om ant woord te geven op vragen. Op 30 maart is de eerste bijeenkomst, om 13.30 uur in De Blide, Alberdingk Thijmstraat 1 in Terneuzen. Op 1 april om 10.00 uur zijn er twee bijeenkomsten: in Middelburg bij MEE Zeeland, Buitenruststraat 8 én een bijeenkomst in Coes, om 13.30 uur in Zorgcentrum Randhof, 's Heer Elsdorpweg 18. Aanmelden voor de bijeenkomsten is noodzakelijk via 0113-256 856 of www.klaverbladzeeland.nl zwaar maakte. „We hebben het hier over een bedrag van 47 euro", zegt hij. „Hoezo bureaucratie!" Ook Gidia Bal krijgt die 47 euro maar niet. Ze kreeg wel een brief van drie kantjes waaruit niet dui delijk werd waarom ze het geld niet kreeg. „Ik moest er maar een rechtszaak van maken." De fout zou bij haar zorgverzekeraar lig gen, maar ook die kon haar niet verder helpen. „Voor een simpele burger is dit niet te begrijpen." Wim Hermes uit Sas van Gent krijgt maar geen definitieve reke ning voor zijn vrouw die in 2007 is opgenomen. Als hij belt, moet hij lang wachten, zijn problemen wor den niet opgelost. „Ik kreeg wel een goede tip: leg maar een spaar potje aan, de definitieve rekening komt wel." Het probleem is dat hij de kosten over 2007 niet kan aftrek ken van de belasting. Hij is bang dat dit ook in de toekomst niet meer mogelijk is. Mark Moens ligt al anderhalfjaar Een praktijkvoorbeeld van problemen met het Centraal Administratie Kantoor. De situatie: ouders met een zoon in een zorginstelling. Er moet een eigen bijdrage worden berekend. Na contact met ombudsman, belooft CAK de klacht 'voortvarend'op te lossen. Streeftijd: 3 weken. Foute berekening gekregen van het CAK. Probleem gemeld. overhoop met het CAK. Zijn zus, die verstandelijk gehandicapt is, moet - onterecht - zoveel eigen bij drage betalen dat ze nog maar 180 euro in de maand overhoudt. Ter wijl het minimum voor zak- en kleedgeld op 280 euro is gesteld. „Van dat geld moet ze ook nog haar ziektekostenverzekering beta len. Ze is laatst naar een eigen wo ning verhuisd, die ze moest inrich ten. En dan moet ze ook nog spa ren, want ze heeft ook wel eens een nieuwe fiets nodig. Ik vind het zonde dat ze bepaalde dingen niet meer kan." Moens kreeg achter elkaar een reeks rekeningen die allemaal an ders waren, zonder uitleg waarom het bedrag was gewijzigd. Bellen helpt niet, brieven schrijven ook niet en'ook een klacht bij de Natio nale Ombudsman had geen effect. Moens verwacht dat zijn zus het geld wel terug krijgt. „Maar wan neer? Je moet het wel eerst zelf op hoesten." Van november 2007 tot en met juli 2008 geen oplossing, ondanks herhaaldelijk klagen. Ouders schrijven op advies van Klaverblad Zeeland een brief naar de Nationale Ombudsman. Veel klachten zijn er bij de krant binnengekomen over de handelwijze van het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Deze instantie berekent en incasseert de eigen bijdragen voor zorg die betaald wordt uit de AWBZ en WMO. 8003 !un( door Jeffrey Kutterink DEN HAAC - Het Rijk moet de pro vincies niet langer geld laten op potten. Dat staat in een advies van de Raad voor de financiële verhou dingen die op verzoek van het ka binet heeft gekeken naar takeh van de provincies, de kosten daarvan en hoeveel geld ze daarvoor van het Rijk krijgen. De reserves van provincies zijn ge stegen van 1,46 miljard euro in 1998 naar 4,77 miljard in 2007. De Raad adviseert het kabinet het mes te zetten in het geld dat het Rijk aan provincies overmaakt. Dat kan door verlaging van uitke ring uit het provinciefonds, kor ting op specifieke uitkeringen of verlaging van opcenten op de mo torrijtuigenbelasting. In het laatste geval gaat de bijdrage van het Rijk omhoog. Automobilisten merken daar niets van in hun portemon nee. Ook het Rijk krijgt een veeg uit de pan van de Raad. Steeds meer ta ken zijn op het bordje van de pro vincies terechtgekomen, zonder dat daar voldoende geld is bijge legd. De Jeugdzorg is daarvan een voorbeeld. De Raad pleit voor een nieuwe ver deling van geld over provincies. Of dat betekent dat gemeenten meer geld krijgen, kon staatssecretaris Ank Bijleveld (CDA, Binnenlandse Zaken) gisteren nog niet zeggen. Voor de zomer komt het kabinet met een reactie. Inkomsten provincie Uitkering Provincie fonds (mogelijk ge kort met 24 miljoen). Winstuitke ringen, rente en overige, waaronder 29,5 miljoen dividend Delta. Opcenten jq* motorrij tuigenbe lasting. Doeluitkeringen (geoormerkt geld). bedragen in miljoenen euro's Rolant Quist COMMENTAAR De centrale instantie die de eigen bijdragen in de zorg regelt, is vorig jaar kopje onder gegaan. En ook dit jaar heeft het Centraal Administratiekantoor zijn zaakjes nog lang niet op orde. Dat blijkt uit de vele schrijnende verhalen van Zeeuwen die door het falen van het CAK financieel in het nauw komen. Zij lopen vast in telefooncentrums, ondergaan eindeloze bureaucratie, moeten om correcties bedelen. Het wordt hoog tijd dat het CAK schoon schip maakt. Maar er is meer loos. De overheid heeft er een handje van om nieuwe regels te bedenken die nauwelijks uitvoerbaar zijn. Het zijn er te veel en ze zijn te ingewikkeld. Dat blijkt behalve in de zorg ook in de sociale zekerheid waar veel potjes geld zijn die burgers niet kennen. Een complicerende factor is het stapelen van regels. Als instanties daarbij ook nog afhankelijk zijn van onderlinge uitwisseling van gegevens, gaat het gegarandeerd langzaam en vaak fout. Het moet dus anders. Elke nieuwe regel moet niet alleen simpel en snel toepasbaar zijn, hij moet ook minstens één oude vervangen. MIDDELBURG - Een eis van achttien maanden cel waarvan zes voor waardelijk vond advocaat J. Kuij- pers heel veel voor iets wat vol gens hem niet meer was dan een domme actie. Hij doelde op het tot ontploffing brengen van twee stuks vuurwerk tegen de ruiten van de overbuurman van een Vlis- singer. Die overbuurman zou de vriendin en baby van de Vlissinger bedreigd hebben. Toen de man daarvan hoorde tijdens een etentje op tweede kerstdag was hij zo kwaad dat hij tot actie overging. Hij be zwoer dat hij eerst was nagegaan of de buurman thuis was. „Dat was hij dus niet." Officier van justitie E. Bethlehem stelde dat hij wel thuis was en vond dat er sprake was van het in levensgevaar brengen van de man omdat de ruiten sprongen. Na zijn arrestatie zou de Vlissinger ook nog een agent hebben bedreigd. De Vlissinger vond het heel merk waardig dat de politie een halfjaar niets deed aan de bedreigingen door zijn overbuurman. „Daar werd alleen maar een notitie van gemaakt." En de bedreigingen, die hij in een opwelling geuit zou heb ben, waren goed voor een vervol ging. „Dat is meten met twee ma ten." Ook advocaat Kuijpers stelde dat er in dit geval geen sprake was van echt strafbare bedreigingen. Volgens de desbetreffende agent hadden die bedreigingen echter grote impact op zijn functioneren. Uitspraak 1 april

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 3