Sport
Onvoorspelbaar seizoen in Formule 1
31
33
32
Vele veranderingen
in de regels maken
alle teams onzeker.
EP
Stichting Autocross
Zeeland maakt doorstart
met nieuw bestuur
Vrijdag 20 maart 2009
longe mountainbikers
morgen in actie in
Burgh-Haamstede
Tip? sport@pzc.nl
Lewis Hamilton test zijn McLaren op het circuit in het Spaanse Jerez de la Frontera. De Brit gaat volgende week in Australië als titelverdediger van start.
foto Miguel Angel Morenatti/AP
door Paul Zweverink
GRONINGEN - Eind volgende week
staan tien teams en twintig rijders
in Melbourne in de startblokken
voor het Formule i-jaar 2009. Hoe
het er op 1 november voor staat als
het circus het racejaar eindigt in
Abu Dhabi, valt nauwelijks te voor
spellen.
De vele veranderingen in de regels
maken alle teams onzeker .en zou
voor een totaal nieuwe krachten
verdeling kunnen zorgen. Maar
wel met de nadruk op kunnen.
Het deelnemersveld heeft verras
send weinig veranderingen ge
bracht ten opzichte van het vorige
seizoen. Het aantal nieuwe gezich
ten beperkt zich tot precies één
coureur: Sebastien Buemi. De
Zwitser rijdt voor Torro Rosso en
volgt daar Sebastian Vettel op die
naar grote broer Red Bull is ver
huisd is. Vettel vult daar de plek
van de gestopte David Coulthard
op.
Het is verleidelijk om te veronder
stellen dat het seizoen 2009 daar
om volgens eenzelfde scenario zal
verlopen als het racejaar 2008. In
dat geval zou het wederom gaan
tussen McLaren en Ferrari. En
meer specifiek een driestrijd tus
sen Lewis Hamilton (McLaren), Fe
lipe Massa en Kimi Raikkonen, de
twee Ferrari-coureurs. Maar alle re
glementswijzigingen hebben de
teams gedwongen tot heel wat om
bouw, innovatie en gesleutel in de
winter. Met de daarbij horende on
zekerheden.
Zo vertelde regerend wereldkampi
oen Hamilton dat hij een her
nieuwde titel dit jaar weer hele
maal moet verdienen. Bij McLaren
is de onrust toegenomen. De tests
met de nieuwe MP4-24 brachten
verontrustende resultaten. De au
to liet een .structureel gebrek aan
neerwaartse druk zien en pas bij
de laatste testen op het circuit van
Jerez leek het ergens op. Dus op
voorhand is Mclaren geen zeker-
heidje meer.
Datzelfde geldt ook voor Ferrari.
De rode brigade van teamchef Ste-
fano Domenicali knoeide in de
winter met het KERS-systeem
(energie die vrijkomt bij onder
meer het remmen, komt later
weer ter beschikking aan de cou
reur) en de betrouwbaarheid. De
trainingstijden gaven nog wel een
redelijke snelheid te zien, maar Do
menicali verklaarde openlijk dat
hij zich zorgen maakt over de be
trouwbaarheid.
Geen stabiele situatie dus bij de
Lewis Hamilton moet een
nieuwe wereldtitel dit jaar
weer helemaal verdienen
twee topteams McLaren en Ferra
ri. Maakt dat de weg vrij voor de
runners-up van 2008 BMW en
Renault? Misschien wel, misschien
niet. Ook BMW heeft niet veel in
druk kunnen maken in de testse
ries. Degelijk, dat wel. Maar snel ge
noeg? Meer uitzichten op succes
lijkt Renault te hebben, al moet
het daar helemaal komen van Fer
nando Alonso. De tweevoudig we
reldkampioen is binnen het team
de overduidelijke kopman en zó
veel sneller dan teamgenoot Nel-
sinho Piquet, dat het voor de Brazi
liaan nogal pijnlijk moet zijn.
Renault kondigde aan al op Albert
Park het KERS-systeem te gebrui
ken en daardoor 82 pk's extra uit
de auto te kunnen halen. De top
Albers: Ik was de laatste Nederlander in de Formule 1
Christijan Albers weet het zeker: hij was twee jaar geleden de laatste Ne
derlandse coureur in de Formule 1. In 2007 begon het seizoen in Mel
bourne met een Nederlandse auto (Spyker F1en een Nederlandse cou
reur, Christijan Albers. Volgende week is van beide geen sprake meer.
Albers: „Ik denk dat ik de laatste F1 -rijder uit Nederland ben. De bedra
gen die ermee gemoeid zijn om een stoeltje te bemachtigen zijn zó gigan
tisch, dat is vanuit Nederland niet meer haalbaar."
Volgens Albers laten de multinationals uit Nederland het erbij zitten. „In
alle sporten hoor, er wordt geen tennisser of wie dan ook door een multi
national gesteund. Let wel, ik heb het over de Formule 1, in de DTM heb
je nog wel dat de betere coureurs een kans krijgen, daar kom je er met de
juiste timing nog wel", aldus Albers, die hoopt op een plek bij de grote
Duitse fabrikanten. „Daar ligt mijn toekomst."
drie moet oppassen voor Alonso.
Een andere 'dark horse' draagt de
naam Sebastian Vettel. De Duitser
staat te boek als een supertalent
en liet dat het afgelopen jaar in de
Torro Rosso zien ook. Nu is het de
vraag of Red Buil sneller is, maar
Vettel zelf kan zeker tien procent
meer dan het gemiddelde bieden
als rijder. Hij kan een race winnen,
maar dat het er genoeg zullen zijn
voor de titel lijkt vooralsnog niet
de verwachting.
Dan is daar nog dat wonderlijk
nieuwe team rond Ross Brawn,
het voormalige Honda, dat als be
drijf stopte vanwege de economi
sche crisis. Brawn GP had maar ze
ven weken de tijd om te testen,
maar baarde opzien door zich qua
trainingstijden te kunnen meten
met de allersnelste teams. Moeten
we daarom de bijna vergeten Bra-
wn-coureurs Jenson Button en Ru
bens Barrichello serieus nemen als
titelkandidaten? Dat lijkt voorals
nog niet waarschijnlijk. De wereld
kampioen van 2009 zal toch mini
maal vijf of zes races moeten win
nen en dat lijkt voor Brawn en de
zijnen te hoog gegrepen? Onze
voorspelling: Hamilton, Massa, Al
onso... maar we kunnen er ook zo
maar naast zitten.