Vijfhonderd euro in 'Wanneer het opgelost is?... Daar kan ik geen datum op plakken' ARM 4 moet drie weken werkloos langs de kant blijven liggen PZC Katerpis De krant 5 weken voor 15 euro.' 2 Vrijdag 20 maart 2009 PZC ONDINE VAN DER VLEUTEN Vanwege de Boekenweek mag ik eindelijk over mijn ge liefde poes schrijven. Ik zal heel algemeen beginnen: katten zijn geweldig. Ze blijven altijd zichzelf Hoe ge stoord het baasje ook is, katten laten zich, anders dan honden, niet gek maken. Ze stappen hooghartig weg als je ze de les leest en daarna huilend ineen zijgt omdat ze je nieuwe bank ondergezeken hebben en krabben voor straf even aan je leren stoel. Als kattenbezitter is het hoogste wat je kunt bereiken dat je als medebewoner in je eigen huis geduld wordt, op voor waarde dat je het juiste voedsel neerlegt en zorgt voor zachte plekjes om te slapen. Dat wetende, weigerde ik jarenlang elke poes die me aangeboden werd. Tot een sluwe buurman me erin luisde. „Ik heb een nestje jonge poesjes!", zei hij tegen mijn zes jarige dochter. Een paar weken later kwam hij op trieste toon vertellen dat haar favoriet tóch weg moest. Tenzij wij dat lieve poesje wilden hebben, natuur lijk, zei hij met een schuin oog naar mij. In de jaren daarna leek onze tuin wel een bordeel. Het huis werd belegerd door schreeuwende, krijsende en sproeiende ka ters. De voordeur leek wel een kater-urinoir. En poes genóót, ook al was ze gesteriliseerd. Het was eigenlijk net als in de ja ren zestig, toen de pil op de markt kwam: vrije seks, wel de lus ten, niet de lasten. Want zwanger werd ze niet. Toen ik op een dag naar buiten keek en drie katers bovenop haar zag zitten, en ernaast nog twee die geduldig op hun beurt wachtten, be sloten we maar eens terug te gaan naar de dierenarts. Die con stateerde een slordig uitgevoerde sterilisatie en haalde het laat ste restje hormoonproducerend weefsel weg. Onze poes werd dik en verloor haar meisjesachtige gratie. Lange tijd was ze cha grijnig. Ik deed mijn best om haar verwijtende blikken te ont wijken. Ja, dat was even wennen, zonder al die katers. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns En onze poes genóót, ook al was ze gesteriliseerd COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs, Educatie. Onroerend Goed T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088- 0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088-013 99 10 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over LezersExtra Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25) Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Lezers van deze krant hebben massaal gereageerd op de oproep om ervaringen in te sturen met het Centraal Administratie kantoor. „Hoezo bureaucratie?" door Nadia Berkelder Al dertien maanden krijgt Jan Roest uit Mid delburg rekeningen voor de eigen bijdrage die zijn moeder moest betalen voor verzorgingshuis Weyevliet in Vlissingen. Maar de moeder van Jan Roest is in januari vorig jaar overleden. Een maand later vroeg Roest het CAK de rekening stop te zetten. En sinds die tijd belt hij el ke maand, inmiddels dus al der tien keer. Hij geeft toe, ze nemen nu wel snel de telefoon op. „Dat is een voordeel, alleen: ze weten niets, want de mensen die je aan de telefoon krijgt, werken in een callcentrum. Mensen die er ver stand van hebben, krijg je niet aan de telefoon." Het verhaal van Roest is één van de velen die bij de PZC zijn bin nengekomen naar aanleiding van een oproep om ervaringen te mel den. Slechts een paar lezers mel den dat ze goede ervaringen heb ben. „De boodschapper krijgt de schuld", laat Olga den Boer weten. Zij vindt dat het CAK het slachtof fer is van andere instanties die ge gevens over het inkomen of over de zorg te laat aanleveren. Meneer Noordermeer uit Goes ver bleef in 2007 twee maanden in ver pleeghuis Ter Valcke voor revalida tie. Dat de rekeningen van het CAK eerst niet helemaal klopten, was veryelend, maar echt erg werd het pas bijna een jaar later. Noor dermeer kreeg een rekening van ruim drieduizend euro voor een Mark Moens: „Ik vind het zonde dat mijn zus bepaalde dingen niet meer kan." foto Ronald den Dekker Cidia Bal: „Voor een simpele burger is dit niet te begrijpen." foto Lex de Meester verblijf van negen maanden in het verpleeghuis. Bellen hielp niet, on danks de toezegging dat de fout zou worden rechtgezet. Sterker nog: hij kreeg bericht dat zijn AOW zou worden gekort. Hij scha kelde een advocaat in en dat had succes, al was dat pas eind 2008. Hij heeft 370 euro aan advocaatkos- ten uit moeten geven om zijn geld terug te krijgen. „Er moet van ho gerhand worden ingegrepen", vindt Noordermeer. 'Mensen die er wel verstand van hebben, krijg je niet aan de telefoon' Mimi Vriends vertelt dat ze nog steeds wacht op de rekening voor haar moeder die van september tot december in een verpleeghuis woonde. Haar moeder is overle den, en het CAK is de enige instan tie waarmee de zaken nog niet af gehandeld zijn. De stroom klachten gaat - hoewel ze allemaal over andere situaties gaan - over grofweg drie dingen: rekeningen die te laat komen, reke ningen die niet kloppen, onbegrij pelijke afwijzing van de compensa tie voor het eigen risico voor chro nisch zieken en de slechte, vooral trage, afhandeling van klachten. Al met al is het vervelend, of frustre rend, maar er zijn ook mensen die zwaar gedupeerd zijn door de ad ministratieve chaos. Stephan van Loon bijvoorbeeld. Hij woont met begeleiding en moet daarvoor een eigen bijdrage betalen. Sinds de zomer vorig jaar kreeg hij geen facturen meer. Tot hij in november een rekening Er komen nog steeds klachten binnen bij het Centraal Ad ministratiekantoor (CAK), zegt woordvoerster Marianne Scheeper. „Maar het is wel duide lijk minder dan vorig jaar. Een deel van de klachten had betrek king op de bereikbaarheid. En die is verbeterd." 2008 was een ramp jaar, geeft ze toe. Maar de instantie is niet bereid om daar de volledige verantwoordelijkheid voor te ne men. „Het kwam door een opeen stapeling yan nieuwe regelingen in de zorg. Vervolgens hadden we te maken met forse drukte omdat mensen gingen bellen en mailen. Dat is met golfbewegingen het he le jaar zo doorgegaan." Dat er nog steeds dingen misgaan, is niet alleen de schuld van het CAK, vindt Scheeper. „Als wij de gegevens niet aangeleverd krijgen, kunnen we geen rekeningen stu ren. We moeten daar met alle par tijen afspraken over maken. Dat gaat niet van van'daag op morgen. Als u mij vraagt wanneer de pro blemen opgelost zijn, dan kan ik daar geen datum op plakken." De Nationale Ombudsman heeft sinds vorig jaar een meldpunt voor mensen die problemen heb ben met het Centraal Administra tiekantoor. De klachten worden meteen doorgespeeld, zegt Yara Backx. „Daar is voor gekozen om dat het CAK 'gering bereikbaar' is en omdat er vaak spoed vereist is. We hebben afgesproken dat het CAK binnen drie weken contact opneemt." De ombudsman wil de schuld niet alleen bij het CAK leggen. „Er is in korte tijd veel veranderd in de zorg, ze hebben er veel nieuwe ta ken bij gekregen en ze zijn afhan kelijk van informatie die ze krijgen van andere instanties. Het is echt ingewikkeld: de problemen zijn niet één, twee, drie op te lossen." Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal (NA14) een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal (nam) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,- Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088-013 99 10 Naam voorletters Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres' Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om met peisoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie door Emile Calon middelburg - De viskotter ARM 4 van de gebroeders Van Belzen uit Arnemuiden mag drie weken lang niet uitvaren. De Middelburgse voorzieningenrechter besliste giste ren dat de minister terecht dat uit vaarverbod heeft opgelegd. Het gaat dit weekeinde in. De bemanning van de ARM 4 ver hinderde op 17 februari dat twee medewerkers van de Algemene In spectie Dienst (AID) een loods van die gebroeders bij de Vlissing- se binnenhaven controleerden. Ze hadden het vermoeden dat daar il legaal gevangen vis was opgebor gen. Volgens de AID werden de medewerkers zelfs bedreigd. Raadsman J. Schieman stelde tij dens de rechtszaak afgelopen maandag dat die twee zich hadden moeten legitimeren. Omdat ze dat hadden nagelaten was de controle niet rechtmatig. Rechter W. van Alphen zei gisteren dat aangeno men mag worden dat de beman ning de controleurs kende. Schieman liet direct weten dat hij zich niet neerlegt bij de uitspraak. Het kan echter enkele jaren duren voor die wordt getoetst. „Daar heeft de bemanning dus niets aan." Door dat stilleggen zitten ne gen families drie weken zonder in komsten, aldus de raadsman.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 2