Aalplan valt
niet goed in
de Kamer
Pleidooi voor tolvrije
Liefkenshoektunnel
Proef instroom RA
ProRail start werkzaamheden
aan Zeeuwse lijn
Grote meerderheid
heeft moeite met
vangstverbod.
Proitail
Geen crisis op beursvloer Zeeland in Goes
PZC Donderdag 19 maart 2009 27
GOES - Op de beursvloer Zeeland is niets van een crisis
te merken, constateerde gedeputeerde George van Heu-
kelom gisteren bij de opening in Goes. De ontmoeting
tussen bedrijven en verenigingen, clubs en stichtingen
die wel een steuntje kunnen gebruiken, levert steeds
meer geslaagde contacten op. Projectleider Resy van
Loon vertelde dat er waarschijnlijk volgend jaar een
beursvloer in Zeeuws-Vlaanderen zal zijn. Mogelijk dat
het initiatief daarna per regio zal worden gehouden en
er dus meerdere beursvloeren in Zeeland zijn. Het was
in de Grote Kerk in Goes dan ook driftig spieden naar
eikaars badges om te zien of er nog een leuke afspraak
te maken was. Van Loon tekende er wel bij aan dat de
afspraak voor beide partijen wat op moet leveren, niet
alleen voor de vragende partijen. In totaal waren er 60
aanbieders en 67 vragende partijen. De organisatie
heeft deze keer dan ook een stop op het aantal inschrij
vingen moeten zetten. foto Ruben Oreel
door Jeffrey Kutterink
DEN HAAG - De TWeede Kamer
heeft grote moeite met het plan
van minister Gerda Verburg om
de paling te redden. Een meerder
heid ziet liever niet dat er een
vangstverbod in oktober komt.
Toch houdt Verburg daar aan vast.
De minister schreef de Kamer
maandag dat de hele maand okto
ber niet meer op paling mag wor
den gevist. Ook stemt ze in met
het plan van de palingvissers zelf
om in augustus en september 50
ton geslachtsrijpe aal over de dijk
te zetten zodat ze naar de Saragos-
sazee kunnen zwemmen waar ze
kunnen paaien.
De vissers hoopten met dat plan
van het vangstverbod af te zijn.
Maar dat hangt hen nog steeds bo
ven het hoofd, bleek gisteravond.
Ook al willen VVD, SGP, SP,
PvdA en CDA eigenlijk geen
vangstverbod. Ze zien ook liever
regionale aalbeheerplannen en
Het reddingsplan voor de paling
van minister Verburg valt niet
goed in de Tweede Kamer. Toch
is het nog onduidelijk of de Ka
mer er een stokje voor steekt.
geen landelijk plan. Want de situa
tie is overal anders. „Vluchten kan
niet meer, heeft de Europese Com
missie gezegd", verdedigde Ver
burg zich. Voor het nieuwe aalbe-
heerplan heeft de minister toe
stemming nodig van de Europese
Commissie. Ze hield de TWeede
Kamer voor dat die er niet zal ko
men, als er geen vangstverbod is.
Aanvankelijk wilde Verburg een
vangstverbod in september en ok
tober. Ze rekende de Kamer giste
ren voor: „Sluiting in oktober bete
kent dat 135 ton aal niet wordt op
gevist. Daarvan bereikt 107 ton pa
ling de zee. Tel daarbij de 50 ton
aal op uit het plan van de vissers
die over de dijk wordt gezet. Het
rendement -157 ton - is even hoog
als een vangstverbod in twee
maanden. Ik neem dus juist de
handschoen aan die de vissers mij
hebben aangereikt."
De minister zet 700.000 euro opzij
om de palingvissers tegemoet te
komen. Ad Koppejan (CDA): „Het
gaat om 240 bedrijven; per bedrijf
dus 1500 euro. Dat is te weinig."
Verburg erkende: „Het is een tege
moetkoming, geen volledige com
pensatie."
Kamerlid Hugo Polderman (SP)
kondigde een motie aan, die zich
keert tegen het vangstverbod. Het
is nog onduidelijk hoe de rege
ringspartijen zich opstellen.
door Wout Bareman
ANTWERPEN - Het afschaffen van
de tol voor de Liefkenshoektunnel
zou een flinke impuls kunnen vor
men voor de economie in het
Waasland. De maatregel zou voor
lopig van tijdelijke aard moeten
zijn, maar bij succes kunnen wor
den verlengd.
Met dat voorstel aan Vlaams minis
ter Patricia Ceyssens van Econo
mie wil Oost-Vlaams provin
cieraadslid Luc Maes, ook schepen
van grensgemeente Beveren, iets
van de huidige, zware druk op het
bedrijfsleven wegnemen. Ophef
fing van de tol betekent eerste
winst voor de bedrijven, die mo
menteel de toltunnel zoveel moge
lijk mijden uit oogpunt van kosten
besparing. Maes leidt dat af uit het
dalende gebruik van de tunnel,
ook in de spits. Terwijl zich rond
Antwerpen dagelijks lange files
vormen, bereikt de Liefkenshoek
tunnel op die momenten nooit
z'n topcapaciteit. Sinds de crisis is
het gebruik van de tunnel met
tien tot vijftien procent gedaald.
Opheffing van de tol zorgt voor af
nemende files en daardoor econo
mische winst. De Vlaamse over
heid moet de inkomstenderving
maar voor lief nemen, oordeelt
Maes. Het gaat, heeft hij becijferd,
om vijftien tot vijfentwintig mil
joen euro voor een half jaar, niets
vergeleken bij andere overheidsin-
jecties in de Vlaamse economie.
Woordvoerder Ingo de Moor van
de Westerscheldetunnel be
schouwt het voorstel van Maes als
een proefballonnetje. „We zien
wel waar het landt."
Wegens werkzaamheden aan de Zeeuwse lijn is er in februari, maart en april vijf weekenden
geen treinverkeer mogelijk tussen Goes - Vlissingen. Tussen Roosendaal en Kruiningen is
er in het laatste weekend van maart geen treinverkeer mogelijk. ProRail probeert de over
last zoveel mogelijk te beperken. Vooral bewoners aan het spoor kunnen hinder onder
vinden van de werkzaamheden.
Nederland heeft een van de drukst bereden spoorwegnetten ter wereld. Voor de veiligheid
is het van belang dat het spoor in goede staat is en blijft. Dit vergt intensief onderhoud.
Op de Zeeuwse lijn wordt 13 van de 70 kilometer spoor vernieuwd. ProRail pakt het spoor,
de ballast (grind) en een aantal wissels aan.
Werkzaamheden voorjaar 2009
Weekend
Baanvak buiten dienst
Afgesloten overwegen
Week 12
21 - 22 maart
Goes - Vlissingen
Nieuwe Kraaijertsedijk
Noordweg
Week 13
28 - 29 maart
Roosendaal - Kruiningen
Markiezaatsweg
Week 14
4-5 april
Goes-Vlissingen
Vlaamseweg
Alle buitendienststelllingen zijn van zaterdag 01.00 uur tot maandag 05.00 uur,
NS zet bussen in.
MIDDELBURG - Studenten van de
Roosevelt Academy die hun bache
lors of science op zak hebben kun
nen instromen aan de Technische
Universiteit Eindhoven (TU/e).
Het gaat nog om een proef van
twee jaar. De mensen uit Middel
burg kunnen instromen in tien
technisch-wetenschappelijke mas
ters. Daarnaast zullen de TU/e-
masteropleidingen Applied Phy
sics en Industrial Design toelating
op individuele basis mogelijk ma
ken.
Er is wel een voorwaarde aan ver
bonden; RA bachelorstudenten
moeten een schakelprogramma
van 30 studiepunten doorlopen.
Dat kan eventueel tegelijkertijd
met de masteropleiding gebeuren.
Powered by
Meer informatie
Heeft u nog vragen over de werkzaamheden en/of de planning aan de Zeeuwse lijn, kijk dan
op www.prorail.nl/zeeuwselijn. Ook kunt u bellen naar de afdeling Publiekscontacten, tijdens
kantooruren te bereiken op telefoonnummer 0900 - 776 72 45 0,20 p.m.).
Voor vragen over het vervangend busvervoer kijk op www.ns.nl.
www.prorail.nl