Aalplan valt niet goed in de Kamer Pleidooi voor tolvrije Liefkenshoektunnel Proef instroom RA ProRail start werkzaamheden aan Zeeuwse lijn Grote meerderheid heeft moeite met vangstverbod. Proitail Geen crisis op beursvloer Zeeland in Goes PZC Donderdag 19 maart 2009 27 GOES - Op de beursvloer Zeeland is niets van een crisis te merken, constateerde gedeputeerde George van Heu- kelom gisteren bij de opening in Goes. De ontmoeting tussen bedrijven en verenigingen, clubs en stichtingen die wel een steuntje kunnen gebruiken, levert steeds meer geslaagde contacten op. Projectleider Resy van Loon vertelde dat er waarschijnlijk volgend jaar een beursvloer in Zeeuws-Vlaanderen zal zijn. Mogelijk dat het initiatief daarna per regio zal worden gehouden en er dus meerdere beursvloeren in Zeeland zijn. Het was in de Grote Kerk in Goes dan ook driftig spieden naar eikaars badges om te zien of er nog een leuke afspraak te maken was. Van Loon tekende er wel bij aan dat de afspraak voor beide partijen wat op moet leveren, niet alleen voor de vragende partijen. In totaal waren er 60 aanbieders en 67 vragende partijen. De organisatie heeft deze keer dan ook een stop op het aantal inschrij vingen moeten zetten. foto Ruben Oreel door Jeffrey Kutterink DEN HAAG - De TWeede Kamer heeft grote moeite met het plan van minister Gerda Verburg om de paling te redden. Een meerder heid ziet liever niet dat er een vangstverbod in oktober komt. Toch houdt Verburg daar aan vast. De minister schreef de Kamer maandag dat de hele maand okto ber niet meer op paling mag wor den gevist. Ook stemt ze in met het plan van de palingvissers zelf om in augustus en september 50 ton geslachtsrijpe aal over de dijk te zetten zodat ze naar de Saragos- sazee kunnen zwemmen waar ze kunnen paaien. De vissers hoopten met dat plan van het vangstverbod af te zijn. Maar dat hangt hen nog steeds bo ven het hoofd, bleek gisteravond. Ook al willen VVD, SGP, SP, PvdA en CDA eigenlijk geen vangstverbod. Ze zien ook liever regionale aalbeheerplannen en Het reddingsplan voor de paling van minister Verburg valt niet goed in de Tweede Kamer. Toch is het nog onduidelijk of de Ka mer er een stokje voor steekt. geen landelijk plan. Want de situa tie is overal anders. „Vluchten kan niet meer, heeft de Europese Com missie gezegd", verdedigde Ver burg zich. Voor het nieuwe aalbe- heerplan heeft de minister toe stemming nodig van de Europese Commissie. Ze hield de TWeede Kamer voor dat die er niet zal ko men, als er geen vangstverbod is. Aanvankelijk wilde Verburg een vangstverbod in september en ok tober. Ze rekende de Kamer giste ren voor: „Sluiting in oktober bete kent dat 135 ton aal niet wordt op gevist. Daarvan bereikt 107 ton pa ling de zee. Tel daarbij de 50 ton aal op uit het plan van de vissers die over de dijk wordt gezet. Het rendement -157 ton - is even hoog als een vangstverbod in twee maanden. Ik neem dus juist de handschoen aan die de vissers mij hebben aangereikt." De minister zet 700.000 euro opzij om de palingvissers tegemoet te komen. Ad Koppejan (CDA): „Het gaat om 240 bedrijven; per bedrijf dus 1500 euro. Dat is te weinig." Verburg erkende: „Het is een tege moetkoming, geen volledige com pensatie." Kamerlid Hugo Polderman (SP) kondigde een motie aan, die zich keert tegen het vangstverbod. Het is nog onduidelijk hoe de rege ringspartijen zich opstellen. door Wout Bareman ANTWERPEN - Het afschaffen van de tol voor de Liefkenshoektunnel zou een flinke impuls kunnen vor men voor de economie in het Waasland. De maatregel zou voor lopig van tijdelijke aard moeten zijn, maar bij succes kunnen wor den verlengd. Met dat voorstel aan Vlaams minis ter Patricia Ceyssens van Econo mie wil Oost-Vlaams provin cieraadslid Luc Maes, ook schepen van grensgemeente Beveren, iets van de huidige, zware druk op het bedrijfsleven wegnemen. Ophef fing van de tol betekent eerste winst voor de bedrijven, die mo menteel de toltunnel zoveel moge lijk mijden uit oogpunt van kosten besparing. Maes leidt dat af uit het dalende gebruik van de tunnel, ook in de spits. Terwijl zich rond Antwerpen dagelijks lange files vormen, bereikt de Liefkenshoek tunnel op die momenten nooit z'n topcapaciteit. Sinds de crisis is het gebruik van de tunnel met tien tot vijftien procent gedaald. Opheffing van de tol zorgt voor af nemende files en daardoor econo mische winst. De Vlaamse over heid moet de inkomstenderving maar voor lief nemen, oordeelt Maes. Het gaat, heeft hij becijferd, om vijftien tot vijfentwintig mil joen euro voor een half jaar, niets vergeleken bij andere overheidsin- jecties in de Vlaamse economie. Woordvoerder Ingo de Moor van de Westerscheldetunnel be schouwt het voorstel van Maes als een proefballonnetje. „We zien wel waar het landt." Wegens werkzaamheden aan de Zeeuwse lijn is er in februari, maart en april vijf weekenden geen treinverkeer mogelijk tussen Goes - Vlissingen. Tussen Roosendaal en Kruiningen is er in het laatste weekend van maart geen treinverkeer mogelijk. ProRail probeert de over last zoveel mogelijk te beperken. Vooral bewoners aan het spoor kunnen hinder onder vinden van de werkzaamheden. Nederland heeft een van de drukst bereden spoorwegnetten ter wereld. Voor de veiligheid is het van belang dat het spoor in goede staat is en blijft. Dit vergt intensief onderhoud. Op de Zeeuwse lijn wordt 13 van de 70 kilometer spoor vernieuwd. ProRail pakt het spoor, de ballast (grind) en een aantal wissels aan. Werkzaamheden voorjaar 2009 Weekend Baanvak buiten dienst Afgesloten overwegen Week 12 21 - 22 maart Goes - Vlissingen Nieuwe Kraaijertsedijk Noordweg Week 13 28 - 29 maart Roosendaal - Kruiningen Markiezaatsweg Week 14 4-5 april Goes-Vlissingen Vlaamseweg Alle buitendienststelllingen zijn van zaterdag 01.00 uur tot maandag 05.00 uur, NS zet bussen in. MIDDELBURG - Studenten van de Roosevelt Academy die hun bache lors of science op zak hebben kun nen instromen aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Het gaat nog om een proef van twee jaar. De mensen uit Middel burg kunnen instromen in tien technisch-wetenschappelijke mas ters. Daarnaast zullen de TU/e- masteropleidingen Applied Phy sics en Industrial Design toelating op individuele basis mogelijk ma ken. Er is wel een voorwaarde aan ver bonden; RA bachelorstudenten moeten een schakelprogramma van 30 studiepunten doorlopen. Dat kan eventueel tegelijkertijd met de masteropleiding gebeuren. Powered by Meer informatie Heeft u nog vragen over de werkzaamheden en/of de planning aan de Zeeuwse lijn, kijk dan op www.prorail.nl/zeeuwselijn. Ook kunt u bellen naar de afdeling Publiekscontacten, tijdens kantooruren te bereiken op telefoonnummer 0900 - 776 72 45 0,20 p.m.). Voor vragen over het vervangend busvervoer kijk op www.ns.nl. www.prorail.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 87