Ü5PMEN Reclamebureaus zeggen nooit 'nee' tegen SIRE 'Jongens, dat mag niet van SIRE, hoorde ik laatst' mrmooKioiEN UCJIUIOMAHKUuk Mqf.oB-inuwUüT-' ziJN BELANGRIJK JE MOET ALTIJD RUSTIG BLIJVEN M GOED HOB IMOfcOOKlOifN mwMimuNcmm VOOZliM&MHS? Bijna iedereen bekent wei eens in de fout te gaan Voorzitter Toon Winkelman van SIRE PZC Dinsdag 17 maart 2009 9 1993: Wellevendheid SIRE bekommert zich sinds 42 jaar om 'het welzijn van Nederland'. De bekendste campagne is wellicht 'Je bent een rund als je met vuurwerk stunt' die voor het gevaar van vuurwerk waar schuwde en die in-2000 werd overgeno men door de Stichting Consument 8c Vei ligheid. Andere bekende campagnes gingen over eenzaamheid, onverschillig gedrag ('De maatschappij dat ben jij'), alfabetisering ('Wie dit niet kan lezen is niet gek'), dyslexie, overgewicht bij kinderen en digi taal pesten. SIRE verrijkte de Nederlandse taal onder meer met de begrippen 65+, een kort lontje en de man-die-zon- dag-het-vlees-snijdt. Mislukte campagnes zijn er ook. Zo vroeg de stichting in de jaren negentig, tever geefs, aandacht voor Europa. In 1999 trok SIRE drie spotjes over vuurwerkslachtof fers terug, na klachten van de Gehandicap tenraad. De filmpjes zouden te stigmatise rend zijn. Snackbarketen Febo kon niet lachen om de vuurwerkcampagne uit 1998 waarbij vingers in plaats van frieten in een punt zak zaten. Die vreesde een negatieve asso ciatie met haar frituurwaren. De campagnes worden gratis gemaakt door reclamebureaus en geplaatst door di verse media. SIRE is een initiatief van de communicatiebranche, die de kracht van reclame ten goede wil gebruiken. Dat neemt niet weg dat een mooie SIRE-cam- 1998: 0e maatschappij 1999: Rouwverwerking 2003: Ontdek je tweede ik 95 procent van alle Nederlanders vertoont wel eens asociaal gedrag, blijkt uit onderzoek van SIRE. Ruim honderd mensen werkten aan het onderzoek mee door een enquête in te vullen. Aan bellen of praten in openbare ruimtes zegt 13 procent zich schuldig te maken. Op de tweede plaats komt agressief gedrag in het verkeer met 11 procent. p- Daarna volgt boeren, smakken, neuspeuteren, slurpen, nagelbijten en snurken in het openbaar met 9 procent. Iets meer dan de helft van de ondervraagden gedraagt zich wel eens onbeschoft in win kels. Bij de kassa verandert 35 procent soms snel van rij. Bij het afrekenen belt 11 procent af en toe met een ander. k- Ook hardop praten in het openbaar vervoer en met de bagage een zitplaats bezet hou den worden gemeld. Ruim 10 procent van de mensen gooit soms rommel op straat. Opmerkelijk in de enquête: erg weinig deelnemers geven toe hun hond wel eens op straat te laten poepen, terwijl overlast van hondenpoep volgens andere onderzoeken al jaren lang ergernis nummer 1 is in Nederland. Bijna 20 procent van de ondervraagden is ooit aangesproken op asociaal gedrag. 80 pro cent zegt zich voor te kunnen stellen dat andere mensen zich wel eens ergeren aan hun ge drag. 1995: Pesten 1998/99: Vuurwerk 2004: Obesitas 2005: Kort lontje 2006: Digitaai pesten pagne een prachtig visitekaartje is voor het bureau dat de maker ervan is. SIRE heeft geen banden mèt de overheid, die Postbus 51 als communicatiekanaal ge bruikt. Het bestuur, waarin mensen uit de wereld van de media, reclame en marke ting zijn vertegenwoordigd, kiest de onder werpen. Vervolgens wordt onderzocht of het item leeft onder het publiek. Is dat het geval, dan wordt een reclamebureau bena derd. Deze zeggen nooit 'nee', leert de er varing. Soms bieden reclamebureaus zich aan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 9