Ill \djcJX^h> ipsmaSEEKB PZC - dinsdag maart 2009 worden aangeschaft. f je iets koopt of niet, hangt niet alleen van de kleding af, maar ook van de manier waarop je als klant wordt geholpen. We vroegen winkelend publiek naar hun ervaringen. In dit ge val met herenmode. Vrouwen maken van winkelen vaak een dagje uit. Mannen vinden winkelen voor kleding over het algemeen niet iets voor de gezelligheid. Dus stappen ze vaak met een ander idee een winkel binnen: er móet ook daadwerkelijk iets Niettemin, man óf vrouw, de klant verwacht minstens een vriendelijk 'welkom'. „Ik vind het belangrijk dat je als klant goed wordt aangesproken, bijvoorbeeld 'Kan ik iets voor je doen?', dan weet je dat het personeel er ook echt voor je is", al dus Jeroen van Hoven uit Kapelle. „Ik ga ook vaak in België winkelen en ik ben eens in een hele mooie en dure zaak geweest waar ze dat juist niet deden. On danks diverse hints van mij als 'Goh, wat een mooi jasje, zouden ze die ook in mijn maat hebben?' en dat soort opmerkingen kwam er niemand op me af. Waarschijnlijk omdat ze dachten dat ik toch niks ging kopen. Dan ga je ook niet vrolijk naar buiten. En ik ga daar ook zeker niet meer naartoe.' Dat is ook de ervaring van Rico Nieuwenhuijse uit Yerseke: 'Vooral in het hogere seg- -ment zie je vaak dat het personeel zich arrogant gedraagt, dat ze alleen met el kaar aan het kletsen zijn en zich verder niet bekommeren om de klant. Niet handig.' Fatsoenlijk en vriendelijk begroeten van klanten is wel het minste wat je kunt doen als je in een winkel werkt. 'Ik heb zelf een kledingzaak en je merkt dat klanten dat waarderen. Ook extra service als een vers kopje kof fie hoort hierbij. Winkelen moet een feest zijn, vind ik. Met klachten ga ik heel soepel om, ook al heeft de klant misschien niet altijd gelijk. Dat hoort ook bij service.' Service is bij de heren misschien wel belangrijker dan bij de dames. 'Als ik voor een pak ga winkelen, moet ik echt geholpen worden. Ik ben abso luut niet thuis in dat soort dingen, dus als het personeel in zo'n winkel me negeert dan ben ik snel weg.' stelt Rodin de Lange uit Wemeldinge. 'Nou vind ik het zelf wel leuk om langs allerlei winkeltjes te gaan voor mijn kleding, maar ik denk dat veel mannen liever één winkel binnen gaan en dan alles kopen. Dan moet de service wel goed zijn, natuurlijk. Het personeel moet op een goede manier vragen wat de klant wil.' 'Wij wonen nu dan wel in Rijen, maar we gaan nog steeds naar be paalde winkels in onze oude woonplaats Goes vanwege de fijne sfeer en met name de service. We hadden een overhemd liggen dat al we ken thuis lag, maar dat kon gewoon nog geruild worden.', vertelt me vrouw Van Erkel in de winkel van Rob Jacobs Mannenmode, ter wijl haar man op zijn gemak een ander overhemd past. 'Ook van wege de vakbekwaamheid ga ik liever naar kleine zelfstandigen. Die doen gewoon beter hun best voor de klanten dan de grote ke tens. En de sfeer is ook beter.' Andere plus- of minpunten die van belang kunnen zijn? 'Over zichtelijke winkels zijn erg fijn. Niet dat je alles op een rek met kracht opzij moet duwen om iets te pakken en het vervolgens met geen mogelijkheid meer netjes terug in het rek krijgt.' vindt Rico Nieuwenhuijse. Kortom: ten eerste altijd gedag zeggen. En dan op de juiste manier proberen uit te vinden wat de klant wil is een goe de tweede.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 87