r nn fk PZC - dinsdag maart 2009 tp et overhemd staat nog steeds volop in de belang stelling. Deze klassieker op herenmodegebied staat altijd goed. Of je nu op formeel, zakelijk of casual gaat, een overhemd kan altijd en overal. Deze zomer komt het overhemd op allerlei ma nieren in het modebeeld terug. Met hippe bloe- mendessins, digitale prints, grafische motiefjes, flink gestreept of geruit. Met ultrakorte en strak ke mouwtjes. In een licht gekreukeld stofje of juist heel verfijnd. In westernstijl loshangend <py,er een Tshirt; klassiek onder een colbert of casual met opgerolde mouwen of onder een sportief jasje. Het is echt de zomer van het overhemd. Overhemdenspecialist Vincent Vermeer, directeur van de mer ken Gentiluomo en Genti, is uiteraard blij met de overweldigen de belangstelling voor het overhemd. „Vroeger maakte het over hemd deel uit van het concept pak—hemd—das, maar nu is het steeds meer een individueel modestuk waar je een statement mee kunt maken." v ITALIË Gentiluomo (betekent 'aardige vent' in het Italiaans) is een I oer-Holiands bedrijf en de grootste hemdenleverancier in Neder- •j land en België. In de luxe modezaken van ons land liggen de hem den van Gentiluomo, die allemaal in Italië vervaardigd worden, naast die van de grote internationale merken. Een hemd van Gen tiluomo kost tussen de 79 en de 139 euro. Volgens Vermeer is het overhemd een zeer dankbaar productwaar je veel kanten mee op kunt. „Hoewel de vorm al jaar en dag hetzelfde is, kun je heel veel spelen met de details." Zo heeft het merk verschil lende stiksels, boorden en silhouetten. Ook de dessins zijn steeds be langrijker. Vermeer: „Hoe breed een streep is, komt erg nauw. Met een bredere streep kom je echt ergens binnen. Dat valt op. Een wat smaller streepje oogt zakelijker. Deze zomer zijn vooral de digitale dessins erg in." PASVORM De pasvorm is het allerbelangrijkste. „Een hemd moet gewoon passen. Het moet een mooi silhouet hebben, moet goed in de schouders zitten en mooi over de heupen vallen. Persoonlijk houd ik van een mooie brede manchet: niet te ielig. En draag een hemd altijd in de broek." Een stropdas is volgens hem niet echt meer nodig. „Op sommige werkplekken is het verplicht, dan moet je wel, maar verder is het een kwestie van keuzevrijheid. Waar heb je vandaag zin in?" Voor sommige mannen is een hemd een echt statussymbool en kan het niet op. Zij gaan dan vooral voor de zogenoemde hidden details Gentiluomo heeft bijvoorbeeld parelmoeren baleinen die mooi verpakt in een doosje voor vijftig euro per paar verkocht worden. Vermeer: „Die stop je in de kraag om hem mooi recht te houden. Nor maal zitten er in een kraag baleinen van kunststof Dit geeft een extra luxe gevoel. Ie ziet ze niet, maar voor de drager is het echt een extraatje." MATTHIJS VAN NIEUWKERK Grappig is dat de Nederlandse man erg verknocht is aan de hoge, brede boord die eigenlijk alweer een paar seizoenen uit is. Bij Gentiluomo zijn ze wel zo slim om dit soort hemden volop op de Ne derlandse markt los te laten. Vermeer: „Bij de Italiaanse man hoefje daar echt niet mee aan te komen, maar de Nederlandse man is er dol op." Vol gens Vermeer speelt de invloed van de media hierbij een grote rol. „Het is een beetje het Matthijs van Nieuwkerk-effect. Hij draagt altijd van die hoge boorden en blijkbaar vinden Nederlandse mannen dat prachtig. Het is echt een trend die nationaal bepaald is." Ook de liefde voor krappe jasjes heeft de Nederlandse man van de populaire presentator afgekeken. „Van Nieuwkerk heeft eigenlijk kledingmaat 50, maar draagt altijd een maat kleiner omdat hij dat prettiger vindt zitten. Zo heeft hij een hele persoonlijke mode gecreëerd die veel navolging krijgt."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 85