r
nn
fk
PZC - dinsdag maart 2009
tp
et overhemd staat nog steeds volop in de belang
stelling. Deze klassieker op herenmodegebied
staat altijd goed. Of je nu op formeel, zakelijk of
casual gaat, een overhemd kan altijd en overal.
Deze zomer komt het overhemd op allerlei ma
nieren in het modebeeld terug. Met hippe bloe-
mendessins, digitale prints, grafische motiefjes,
flink gestreept of geruit. Met ultrakorte en strak
ke mouwtjes. In een licht gekreukeld stofje of
juist heel verfijnd. In westernstijl loshangend
<py,er een Tshirt; klassiek onder een colbert of casual met opgerolde
mouwen of onder een sportief jasje. Het is echt de zomer van
het overhemd.
Overhemdenspecialist Vincent Vermeer, directeur van de mer
ken Gentiluomo en Genti, is uiteraard blij met de overweldigen
de belangstelling voor het overhemd. „Vroeger maakte het over
hemd deel uit van het concept pak—hemd—das, maar nu is het
steeds meer een individueel modestuk waar je een statement
mee kunt maken."
v ITALIË
Gentiluomo (betekent 'aardige vent' in het Italiaans) is een
I oer-Holiands bedrijf en de grootste hemdenleverancier in Neder-
•j land en België. In de luxe modezaken van ons land liggen de hem
den van Gentiluomo, die allemaal in Italië vervaardigd worden,
naast die van de grote internationale merken. Een hemd van Gen
tiluomo kost tussen de 79 en de 139 euro.
Volgens Vermeer is het overhemd een zeer dankbaar productwaar
je veel kanten mee op kunt. „Hoewel de vorm al jaar en dag hetzelfde
is, kun je heel veel spelen met de details." Zo heeft het merk verschil
lende stiksels, boorden en silhouetten. Ook de dessins zijn steeds be
langrijker. Vermeer: „Hoe breed een streep is, komt erg nauw. Met
een bredere streep kom je echt ergens binnen. Dat valt op. Een wat
smaller streepje oogt zakelijker. Deze zomer zijn vooral de digitale
dessins erg in."
PASVORM
De pasvorm is het allerbelangrijkste. „Een hemd moet gewoon
passen. Het moet een mooi silhouet hebben, moet goed in de
schouders zitten en mooi over de heupen vallen. Persoonlijk
houd ik van een mooie brede manchet: niet te ielig. En draag een
hemd altijd in de broek."
Een stropdas is volgens hem niet echt meer nodig. „Op sommige
werkplekken is het verplicht, dan moet je wel, maar verder is het
een kwestie van keuzevrijheid. Waar heb je vandaag zin in?"
Voor sommige mannen is een hemd een echt statussymbool en kan
het niet op. Zij gaan dan vooral voor de zogenoemde hidden details
Gentiluomo heeft bijvoorbeeld parelmoeren baleinen die mooi verpakt
in een doosje voor vijftig euro per paar verkocht worden.
Vermeer: „Die stop je in de kraag om hem mooi recht te houden. Nor
maal zitten er in een kraag baleinen van kunststof Dit geeft een extra
luxe gevoel. Ie ziet ze niet, maar voor de drager is het echt een extraatje."
MATTHIJS VAN NIEUWKERK
Grappig is dat de Nederlandse man erg verknocht is aan de hoge, brede
boord die eigenlijk alweer een paar seizoenen uit is.
Bij Gentiluomo zijn ze wel zo slim om dit soort hemden volop op de Ne
derlandse markt los te laten. Vermeer: „Bij de Italiaanse man hoefje daar
echt niet mee aan te komen, maar de Nederlandse man is er dol op." Vol
gens Vermeer speelt de invloed van de media hierbij een grote rol. „Het
is een beetje het Matthijs van Nieuwkerk-effect. Hij draagt altijd van die
hoge boorden en blijkbaar vinden Nederlandse mannen dat prachtig.
Het is echt een trend die nationaal bepaald is." Ook de liefde voor krappe
jasjes heeft de Nederlandse man van de populaire presentator afgekeken.
„Van Nieuwkerk heeft eigenlijk kledingmaat 50, maar draagt altijd een
maat kleiner omdat hij dat prettiger vindt zitten. Zo heeft hij een hele
persoonlijke mode gecreëerd die veel navolging krijgt."