Airlines moet beurs trekken na crash f? NS houdt proef met online kaartverkoop Video over Kees Slager en de Senaat 'Honderden klachten agressie buschauffeurs' Woonbond wil onderzoek corporaties Tilburgse pastoor mag vanaf 7.30 uur luiden 700 banen weg bij zorgconcern Orbis vodafone Ondernemer? Regel uw telecomzaken bij de Vodafone winkel €46,07 Lees het weblog uit Den Haag: www.pzc.nl/zeeuwsezetel stichting Slachtoffers Vliegramp 25 februari 2009. Volgens Heijloo heb ben ruim vijftig passagiers zich aangesloten bij zijn stichting. Heij loo: „We vormen nu één front." Naast Böhmer, die collectieve be langen gaat behartigen, zullen twee letselschade-advocaten, on der wie de Amsterdammer John Beer, zich met individuele belan gen gaan bezighouden. Advocaat Frans Vreede is een specialist als het gaat om vorderingen na lucht vaartongelukken. De kwestie van aansprakelijkheid en schadeclaims lijkt ingewikkel der dan die is, blijkt uit zijn woor den. „De schuldvraag is niet aan de orde: vliegtuigmaatschappijen zijn altijd aansprakelijk. Daarover zijn internationale afspraken ge maakt. Hoe snel een claim wordt afgehandeld, hangt af van de indi viduele situatie. Schikken kan bij- 'Schuldvraag is niet aan de orde: vliegtuigmaatschappij is altijd aansprakelijk' voorbeeld pas definitief in een 'me dische eindsituatie'. Maar als die op zich laat wachten, kun je tus sentijds schikken, in afwachting van later." Het internationale aspect van vlieg rampen schept bijzondere moge lijkheden voor de gedupeerden. Zij kunnen, stelt Vreede, uitzoe ken onder welk regime de maxima le schadevergoeding valt te clai men. „Nederland erkent wel immate riële schade, zoals geleden pijn, of verlies van fysieke functies, maar niet 'verdrietschade' en die ken nen de Amerikanen wel." Of Nederlandse gedupeerden met hun vorderingen straks het beste af zijn in Nederland of in Turkije, kan Vreede nog niet zeggen. Hij denkt dat het elkaar niet veel zal ontlopen. De grote verschillen bestaan vooral met regels in de Verenigde Staten. Hij is geneigd te zoeken naar mogelijkheden om ook te claimen in de VS, omdat Boeing en de fabrikant van de fa lende hoogtemeter Amerikaanse bedrijven zijn. Vreede: „Je moet schade op basis van feiten onderbouwen, daaraan dragen de nauwkeurige verslagen van de onderzoeksraad voor de vei ligheid bij. Ook sta je natuurlijk sterker naarmate de groep die je vertegenwoordigt groter is." Bij de crash met het toestel van Turkish Airlines kwamen negen mensen om. Vijftien personen lig gen nog in het ziekenhuis. PZC Dinsdag 17 maart 2009 5 UTRECHT - Het meldpunt voor agressie tegen buschauffeurs van FNV Bondgenoten heeft de afgelo pen week 'honderden klachten' ontvangen. De FNV kon niet zeg gen om hoeveel klachten het pre cies gaat. De vakbond stelde vorige week een meldpunt in waar bus chauffeurs gevallen van geweld, in timidatie en agressie in de bus kon den melden. De ervaringen van de buschauf feurs worden maandag 30 maart in een zwartboek gepresenteerd. AMSTERDAM - De Nederlandse Woonbond wil dat minister Eber- hard van der Laan (Wonen) neven activiteiten van woningcorporaties onderzoekt. Het gaat om activitei ten die zijn ondergebracht in apar te vennootschappen, meldde de bond gisteren. De woonbond vindt dat de nevenactiviteiten gro te riscio's met zich meebrengen wat betreft de voortduring van cor poraties en het weglekken van ver mogen uit de volkshuisvesting. TILBURC - De Tilburgse pastoor Harm Schilder mag de kefkklok van zijn Heilige Margarita Maria- kerk in de toekomst pas vanaf half acht 's ochtends luiden. De ge meenteraad van Tilburg heeft dat gisteren bepaald met de aanpas sing van de algemene plaatselijke verordening. Omwonenden van de kerk klagen steen en been over het luiden van de kerkklok voor de ochtendmis, elke doordeweek se ochtend om kwart over zeven. CELEEN - Bij Orbis Medisch en Zorgconcern in Sittard-Geleen is geen werk meer voor 550 mede werkers. Voor nog eens 150 werk nemers moet een andere baan bin nen het concern worden gevon den. Bij ongewijzigd beleid dreig de dit jaar een verlies van 38 mil joen euro. Het concern bezuinigt jaarlijks 32 miljoen. Orbis hoopt door de maatregelen 3400 arbeids plaatsen te kunnen behouden. In totaal werken er 6000 mensen. UTRECHT - Treinreizigers kunnen bij wijze van proef sinds gisteren bij de NS treinkaartjes kopen via internet. Aan het eind van de mid dag waren al honderden kaartjes online aangeschaft. Het gaat om enkele reizen, retour tjes, dagkaarten en railrunners. De Nederlandse Spoorwegen houdt de proef, omdat uit onderzoek on der de gebruikers van de reisplan- ner bleek dat de overgrote meer derheid (82 procent) veel voelde voor online kaartverkoop. De NS hoopt door de dienst meer kaart jes te verkopen. „Het is voor reizigers comfortabe ler een kaartje vanuit huis te ko pen", aldus de woordvoerder. Bo vendien denkt de NS door de in ternetverkoop nieuw aanbod te creëren. „We kunnen bijvoorbeeld op bepaalde tijdstippen kaartjes op een traject goedkoper maken en zo de vraag beïnvloeden." Daar mee kan het bedrijf lege stoelen vullen in bijvoorbeeld de zoge noemde tegenspits (het verkeer te gen de spits in). Een verschil met kaartjes die bij de automaat gekocht worden is dat op de zelf geprinte tickets de naam en geboortedatum van de reiziger staan. „Dat is nodig om fraude te voorkomen." Bij contro les moet dan ook behalve het kaartje een identiteitsbewijs over legd worden. Kies nu voor mobiel werken: bellen en internetten excl. btw per maand Ga naar de Vodafone winkel bij u in de buurt Make the most of now dierentuin Ouwehands dat vrijwel al le tien beren tegelijk wakker wor den. foto CPD hands' Dierenpark in Rhenen uit nauwelijks te zien geweest voor het kennelijk tijd worden hun hol te ver hun winterslaap. publiek, maar door het zachte lente- laten. Ruim vijf maanden zijn ze niet of weer vinden de beren het inmiddels Het is nog niet eerder gebeurd in

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 5