Airlines moet beurs trekken na crash
f?
NS houdt proef met
online kaartverkoop
Video over Kees Slager en de Senaat
'Honderden klachten
agressie buschauffeurs'
Woonbond wil
onderzoek corporaties
Tilburgse pastoor mag
vanaf 7.30 uur luiden
700 banen weg bij
zorgconcern Orbis
vodafone
Ondernemer?
Regel uw telecomzaken
bij de Vodafone winkel
€46,07
Lees het weblog uit Den Haag: www.pzc.nl/zeeuwsezetel
stichting Slachtoffers Vliegramp 25
februari 2009. Volgens Heijloo heb
ben ruim vijftig passagiers zich
aangesloten bij zijn stichting. Heij
loo: „We vormen nu één front."
Naast Böhmer, die collectieve be
langen gaat behartigen, zullen
twee letselschade-advocaten, on
der wie de Amsterdammer John
Beer, zich met individuele belan
gen gaan bezighouden. Advocaat
Frans Vreede is een specialist als
het gaat om vorderingen na lucht
vaartongelukken.
De kwestie van aansprakelijkheid
en schadeclaims lijkt ingewikkel
der dan die is, blijkt uit zijn woor
den. „De schuldvraag is niet aan
de orde: vliegtuigmaatschappijen
zijn altijd aansprakelijk. Daarover
zijn internationale afspraken ge
maakt. Hoe snel een claim wordt
afgehandeld, hangt af van de indi
viduele situatie. Schikken kan bij-
'Schuldvraag is niet aan de
orde: vliegtuigmaatschappij
is altijd aansprakelijk'
voorbeeld pas definitief in een 'me
dische eindsituatie'. Maar als die
op zich laat wachten, kun je tus
sentijds schikken, in afwachting
van later."
Het internationale aspect van vlieg
rampen schept bijzondere moge
lijkheden voor de gedupeerden.
Zij kunnen, stelt Vreede, uitzoe
ken onder welk regime de maxima
le schadevergoeding valt te clai
men.
„Nederland erkent wel immate
riële schade, zoals geleden pijn, of
verlies van fysieke functies, maar
niet 'verdrietschade' en die ken
nen de Amerikanen wel."
Of Nederlandse gedupeerden met
hun vorderingen straks het beste
af zijn in Nederland of in Turkije,
kan Vreede nog niet zeggen.
Hij denkt dat het elkaar niet veel
zal ontlopen. De grote verschillen
bestaan vooral met regels in de
Verenigde Staten. Hij is geneigd te
zoeken naar mogelijkheden om
ook te claimen in de VS, omdat
Boeing en de fabrikant van de fa
lende hoogtemeter Amerikaanse
bedrijven zijn.
Vreede: „Je moet schade op basis
van feiten onderbouwen, daaraan
dragen de nauwkeurige verslagen
van de onderzoeksraad voor de vei
ligheid bij. Ook sta je natuurlijk
sterker naarmate de groep die je
vertegenwoordigt groter is."
Bij de crash met het toestel van
Turkish Airlines kwamen negen
mensen om. Vijftien personen lig
gen nog in het ziekenhuis.
PZC Dinsdag 17 maart 2009 5
UTRECHT - Het meldpunt voor
agressie tegen buschauffeurs van
FNV Bondgenoten heeft de afgelo
pen week 'honderden klachten'
ontvangen. De FNV kon niet zeg
gen om hoeveel klachten het pre
cies gaat. De vakbond stelde vorige
week een meldpunt in waar bus
chauffeurs gevallen van geweld, in
timidatie en agressie in de bus kon
den melden.
De ervaringen van de buschauf
feurs worden maandag 30 maart
in een zwartboek gepresenteerd.
AMSTERDAM - De Nederlandse
Woonbond wil dat minister Eber-
hard van der Laan (Wonen) neven
activiteiten van woningcorporaties
onderzoekt. Het gaat om activitei
ten die zijn ondergebracht in apar
te vennootschappen, meldde de
bond gisteren. De woonbond
vindt dat de nevenactiviteiten gro
te riscio's met zich meebrengen
wat betreft de voortduring van cor
poraties en het weglekken van ver
mogen uit de volkshuisvesting.
TILBURC - De Tilburgse pastoor
Harm Schilder mag de kefkklok
van zijn Heilige Margarita Maria-
kerk in de toekomst pas vanaf half
acht 's ochtends luiden. De ge
meenteraad van Tilburg heeft dat
gisteren bepaald met de aanpas
sing van de algemene plaatselijke
verordening. Omwonenden van
de kerk klagen steen en been over
het luiden van de kerkklok voor
de ochtendmis, elke doordeweek
se ochtend om kwart over zeven.
CELEEN - Bij Orbis Medisch en
Zorgconcern in Sittard-Geleen is
geen werk meer voor 550 mede
werkers. Voor nog eens 150 werk
nemers moet een andere baan bin
nen het concern worden gevon
den. Bij ongewijzigd beleid dreig
de dit jaar een verlies van 38 mil
joen euro. Het concern bezuinigt
jaarlijks 32 miljoen. Orbis hoopt
door de maatregelen 3400 arbeids
plaatsen te kunnen behouden. In
totaal werken er 6000 mensen.
UTRECHT - Treinreizigers kunnen
bij wijze van proef sinds gisteren
bij de NS treinkaartjes kopen via
internet. Aan het eind van de mid
dag waren al honderden kaartjes
online aangeschaft.
Het gaat om enkele reizen, retour
tjes, dagkaarten en railrunners. De
Nederlandse Spoorwegen houdt
de proef, omdat uit onderzoek on
der de gebruikers van de reisplan-
ner bleek dat de overgrote meer
derheid (82 procent) veel voelde
voor online kaartverkoop. De NS
hoopt door de dienst meer kaart
jes te verkopen.
„Het is voor reizigers comfortabe
ler een kaartje vanuit huis te ko
pen", aldus de woordvoerder. Bo
vendien denkt de NS door de in
ternetverkoop nieuw aanbod te
creëren. „We kunnen bijvoorbeeld
op bepaalde tijdstippen kaartjes
op een traject goedkoper maken
en zo de vraag beïnvloeden." Daar
mee kan het bedrijf lege stoelen
vullen in bijvoorbeeld de zoge
noemde tegenspits (het verkeer te
gen de spits in).
Een verschil met kaartjes die bij de
automaat gekocht worden is dat
op de zelf geprinte tickets de
naam en geboortedatum van de
reiziger staan. „Dat is nodig om
fraude te voorkomen." Bij contro
les moet dan ook behalve het
kaartje een identiteitsbewijs over
legd worden.
Kies nu voor mobiel werken:
bellen en internetten
excl. btw per maand
Ga naar de Vodafone winkel bij u in de buurt
Make the most of now
dierentuin Ouwehands dat vrijwel al
le tien beren tegelijk wakker wor
den. foto CPD
hands' Dierenpark in Rhenen uit nauwelijks te zien geweest voor het kennelijk tijd worden hun hol te ver
hun winterslaap. publiek, maar door het zachte lente- laten.
Ruim vijf maanden zijn ze niet of weer vinden de beren het inmiddels Het is nog niet eerder gebeurd in