Cultuur Tomeloze Posse zet Brogum op de kop Soms denk je even dat er een oog fonkelde, een lip trilde... Oudste hiphopgroep Nederland geeft alles tijdens afscheidstour. PZC Maandag 16 maart 2009 1 9 AGENDA OP PAD Boekenweek Lezing Floor Arts van Vogelwerkgroep Walcheren over vogels in Zeeland. Vlissingen, bibliotheek, 19.45-21.30 uur. meer agendanieuws op www.pzc.nl BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Marley Me: 20 u; Con fessions of a Shopaholic: 20 u; Watch men: 19.45 u; Vicky Cristina Barcelona: 20.30 u. GOES Merral, Confessions of a Shopaholic: 19 en 21.30 u; Marley Me: 19.15 en 21.45 u; Spion van Oranje: 18.45 u; The Curious Case of Benjamin Button: 20.45 u; Watch men: 18.30 en 21.30 u. MIDDELBURG Schuttershof, Revolutionary Road: 20 u. OOSTBURG Ledeltheater, Bienvepue Chez les Ch'Tis: 20u. TERNEUZEN View, Confessions of a Shopaholic: 21 u; Marley Me: 19 u; Watchmen: 201.5 u; Curious Case of Benjamin Button: 20.15u. VLISSINGEN CineCity, Confessions of a Shopaholic: 16 en 19 u; Australia: 15.30 u; Bolt (nl): 14 en 16.15 u; Despereaflx: 13.45 u; Gran To rino: 19.30 en 22 u; Hondenhotel (nl): 13.45 en 16.15 u; Kikkerdril: 13.45 u; Mar- ley Me 16.15,19 en 21.45 u; Oorlogs winter: 14 u; Role Models: 16.15, 19.15 en 22 u; Slurpdog Millionaire: 16.15,19 en 21.45 u; Spion van Oranje: 13.45 u; The Curious Case of Benjamin Button: 21.15 u; Valkyrie: 19 u; Watchmen: 21.15 u; Yes Man: 14 en 19 u; Sneak: 22 u. door Piet Kleemans ZIERIKZEE - De basdreunen uit de grote speakers zijn voelbaar, de to meloze energie waarmee Osdorp Posse het podium bestormt en het publiek overrompelt, is bijna tast baar. De Amsterdamse hiphoppers geven alles tijdens hun af- scheidstournee. Zaterdag zette de Posse het Zierikzeese muziekpo- dium Brogum op z'n kop. Posse-voorman Def P. bespeelt zijn publiek in sappig - niet fone tisch weer te geven - Amsterdams. En maakt, voorzover de fans dat nog niet wisten, nog maar eens duidelijk waar de Posse voor staat. „Van die gasten in Den Haag mag niks meer. Geen paddestoelen eten, niet stage-diven en niet crowd-surfen. Bij ons mag alles. Wij doen al twintig jaar ons ding en we hebben nergens spijt van." Het tempo is hoog. De ene na de andere rap - oude hits afgewisseld met meer recent werk - knalt uit de speakers. Het is scherp, hard en rauw. En het heeft nog niets aan kracht ingeboet. „We stoppen op ons hoogtepunt", stelt Def P. „Ik denk dat wij alles wat je met hip hop kunt bereiken, hebben be reikt. Dat pakt niemand ons meer af" De keuze om er na 20 jaar mee te stoppen is een heel bewuste ge- De Nederlandse hiphopformatie Osdorp Posse trad op in het Zierikzeese Brogum. foto Ronald den Dekker weest. „Optreden is topsport. Wij staan bekend om onze energieke optredens en daar willen we hele maal niets op inleveren. Dus moet je stoppen voordat de band als een stel oude zombies uit elkaar valt." De teksten van Osdorp Posse zijn scherp. Def P. neemt geen blad voor de mond en heeft dat ook nooit gedaan. „Ik heb het denk ik met elke doelgroep die je kunt be denken wel aan de stok gehad. Ra cisten, fascisten maar ook de Bond tegen het vloeken. Ik ben altijd vast blijven houden aan mijn ei gen mening, maar heb wel geleerd dat wat je zegt in een tekst ook 'We doen al 20 jaar ons ding en we hebben nergens spijt van' hout moet snijden. Als je haarfijn uitlegt waarom iemand of iets fout is, komt dat veel harder aan dan een scheldpartij." Osdorp Posse stopt. Def P. niet. Hij blijft muziek maken, met on der meer de jazz-formatie Blender. En gelooft heilig dat rap en hip hop blijven voortleven. „Je hebt er geen instrument voor nodig. Ieder een kan het. Ik heb in een towns hip in Zuid-Afrika een workshop over hiphop gegeven. Eerst werd er heel schuchter gereageerd maar al snel deden die gastjes daar een human beatbox met een openge knipte cola-fles en gingen rappen. Het werd één groot feest." NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen De gewone Willem Nijssen, de nuchtere alledaagse, die werkt en spaart, belastingen betaalt en op vakantie de toerist uithangt, die heeft in de schouwburg niet veel te zoeken. De wereldverbeteraar en de filosoof dan weer wél. En het nooit groot geworden kind ook. Afgelopen week heel veel zelfs. Eerst (dat was donderdag) in het Ledel theater in Oostburg, waar Gogol Max hun 'Salto Musicale' speelden. Ik 'vrees de' voor klassiek, en dat was het. Ver schrikkelijk klassiek. In jaren niet meer zulke enorm lange, flappende clown schoenen gezien. En zó'n afgetekend duo: de één keurig in het pak, de ander met te wijde broek (mee gaten) en bre tels. De één met keurig strak gekamd, platliggend kapsel en de ander met een woeste bos wildwuivend haar. De één een knappe pianist (vindt hijzelf) die alle sonates en études mag spelen "voor pia no... sólo", de ander die het domme werk mag doen. Een klap op de trommel, een riedel uit de fluit. Heel traditioneel, dus, en in die zin 'voor spelbaar'. Maar ook héél professioneel. Entertainers die hun vak tot in de punt jes beheersen. En die daarmee 'onvoor spelbaar' worden in de verrassende vond sten die ze óók in hun programma stop pen. Acrobatische capriolen met een giganti sche waldhorn, ook te gebruiken als loop plank. Een viool en een trompet die het in een twist moeten ontgelden, en waar van de brokstukken een schitterend nieuw instrument opleveren. Een viopet, of een trompiool, misschien? Een piano, met veel moeite aan één kant opgetild, die dan plots als in wankel evenwicht blijft staan, maar zich wel rampetampend laat bespelen. Naarmate de avond vorder de, werden de malligheden driester, de ge zichten uitgestrekener, en kwam dat kind in mij volledig aan zijn trekken. Het was klassiek, maar laat dat alsjeblieft nooit ver loren gaan... Ook een clown, wellicht, was Karl Valentin (1882-1948). Hij had er twee be langrijke ingrediënten voor: hij was een komiek en een volkskunstenaar, opgeleid als meubelmaker. Toen hij rond 1910 doorbrak, haalde het 'deftige' theaterpu bliek nog altijd de neus op voor potsen makers uit de bierkelders. En Karl Valen tin was er zo één. Maar hij had de gave van het woord, en viel in de smaak bij zul ke groten als Bertolt Brecht, Kurt Tuchols- ky en Herrmann Hesse. Die laatste stond echt niet bekend om zijn talent voor la chen, maar ging bulderend overstag voor Valentin. Die zette dan ook zulke rake volkse typetjes neer, en voorzag ze van zulke briljante teksten, dat iederéén hem wilde horen. Een aantal van die korte sketches uit de absurde werkelijkheid speelt Ultima Thu- le uit Gent nu met poppen. De grimmig- Gogol Max. heid die sowieso net onder de grappige oppervlakte schuilt, komt er nog beter door uit. Een pop moet nu eenmaal net iets intenser leven om geloofd te worden dan een acteur. En poppen tot leven wek ken, dat kunnen ze bij Ultima Thule. Zijn het nu acteurs, of poppenspelers? Wat maakt het uit, ze zijn geweldige leven-in- blazers, Els Trio en Sven Ronsijn. Hun stemmen... hun gebaren en gebaartjes ge ven ze mee aan een dronken feestganger, aan de volledig langs elkaar gaande huwe lijkse dialogen van oude Robert en zijn pinnig-nerveuze Franien, aan een dwepe rige koorzangeres, aan een depressieve rol stoelpatiënt. De poppenspeler (zijn stem vooral) en de pop (met name de kop, de kleren, de ge baren) zijn de aangevers, maar jij bent het natuurlijk en uiteindelijk zélf die met je fantasie, je plezier én je mededogen de pop tot leven wekt. Een fascinerend pro ces, waarin je je soms zelfs 'vergist' en even denkt, dat er een oog fonkelde, een lip trilde... Al zich daarginds nog iets van een kind schuilhoudt, trakteer hem of haar dan op Ultima Thule. Laatste tickets voor 18 tot 22 maart en in juli op de Gent se Feesten. Deze week komt Peter De Graef zijn monoloog 'Zo als de dingen gaan' spelen in 't Beest in Goes (donderdag). Monologen staan in mijn top-vijf En Peter De Graef kan adembenemend goed 'vertellen', zeker als w het om eigen teksten gaat, zoals nu. Over een jongen/man die voortdurend tegen de waarheid botst. Maar naar de andere kant van de wereld vluchten helpt niet echt, want daar loopt hij zijn eigen nood lot pas écht regelrecht in de armen. Nog een tip voor wie niet bang is voor een beetje Engels, en hem nog nooit gezien heeft: Pip Utton, woensdag in Middel burg (Stadsschouwburg) met 'Adolf.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 63