Cultuur
Tomeloze Posse zet Brogum op de kop
Soms denk je even dat er een
oog fonkelde, een lip trilde...
Oudste hiphopgroep
Nederland geeft alles
tijdens afscheidstour.
PZC Maandag 16 maart 2009 1 9
AGENDA
OP PAD
Boekenweek
Lezing Floor Arts van Vogelwerkgroep
Walcheren over vogels in Zeeland.
Vlissingen, bibliotheek, 19.45-21.30 uur.
meer agendanieuws op www.pzc.nl
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel, Marley Me: 20 u; Con
fessions of a Shopaholic: 20 u; Watch
men: 19.45 u; Vicky Cristina Barcelona:
20.30 u.
GOES
Merral, Confessions of a Shopaholic: 19
en 21.30 u; Marley Me: 19.15 en 21.45
u; Spion van Oranje: 18.45 u; The Curious
Case of Benjamin Button: 20.45 u; Watch
men: 18.30 en 21.30 u.
MIDDELBURG
Schuttershof, Revolutionary Road: 20 u.
OOSTBURG
Ledeltheater, Bienvepue Chez les Ch'Tis:
20u.
TERNEUZEN
View, Confessions of a Shopaholic: 21 u;
Marley Me: 19 u; Watchmen: 201.5 u;
Curious Case of Benjamin Button: 20.15u.
VLISSINGEN
CineCity, Confessions of a Shopaholic: 16
en 19 u; Australia: 15.30 u; Bolt (nl): 14
en 16.15 u; Despereaflx: 13.45 u; Gran To
rino: 19.30 en 22 u; Hondenhotel (nl):
13.45 en 16.15 u; Kikkerdril: 13.45 u; Mar-
ley Me 16.15,19 en 21.45 u; Oorlogs
winter: 14 u; Role Models: 16.15, 19.15
en 22 u; Slurpdog Millionaire: 16.15,19
en 21.45 u; Spion van Oranje: 13.45 u;
The Curious Case of Benjamin Button:
21.15 u; Valkyrie: 19 u; Watchmen: 21.15
u; Yes Man: 14 en 19 u; Sneak: 22 u.
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - De basdreunen uit de
grote speakers zijn voelbaar, de to
meloze energie waarmee Osdorp
Posse het podium bestormt en het
publiek overrompelt, is bijna tast
baar. De Amsterdamse hiphoppers
geven alles tijdens hun af-
scheidstournee. Zaterdag zette de
Posse het Zierikzeese muziekpo-
dium Brogum op z'n kop.
Posse-voorman Def P. bespeelt
zijn publiek in sappig - niet fone
tisch weer te geven - Amsterdams.
En maakt, voorzover de fans dat
nog niet wisten, nog maar eens
duidelijk waar de Posse voor staat.
„Van die gasten in Den Haag mag
niks meer. Geen paddestoelen
eten, niet stage-diven en niet
crowd-surfen. Bij ons mag alles.
Wij doen al twintig jaar ons ding
en we hebben nergens spijt van."
Het tempo is hoog. De ene na de
andere rap - oude hits afgewisseld
met meer recent werk - knalt uit
de speakers. Het is scherp, hard en
rauw. En het heeft nog niets aan
kracht ingeboet. „We stoppen op
ons hoogtepunt", stelt Def P. „Ik
denk dat wij alles wat je met hip
hop kunt bereiken, hebben be
reikt. Dat pakt niemand ons meer
af"
De keuze om er na 20 jaar mee te
stoppen is een heel bewuste ge-
De Nederlandse hiphopformatie Osdorp Posse trad op in het Zierikzeese Brogum. foto Ronald den Dekker
weest. „Optreden is topsport. Wij
staan bekend om onze energieke
optredens en daar willen we hele
maal niets op inleveren. Dus moet
je stoppen voordat de band als een
stel oude zombies uit elkaar valt."
De teksten van Osdorp Posse zijn
scherp. Def P. neemt geen blad
voor de mond en heeft dat ook
nooit gedaan. „Ik heb het denk ik
met elke doelgroep die je kunt be
denken wel aan de stok gehad. Ra
cisten, fascisten maar ook de Bond
tegen het vloeken. Ik ben altijd
vast blijven houden aan mijn ei
gen mening, maar heb wel geleerd
dat wat je zegt in een tekst ook
'We doen al 20 jaar ons
ding en we hebben
nergens spijt van'
hout moet snijden. Als je haarfijn
uitlegt waarom iemand of iets fout
is, komt dat veel harder aan dan
een scheldpartij."
Osdorp Posse stopt. Def P. niet.
Hij blijft muziek maken, met on
der meer de jazz-formatie Blender.
En gelooft heilig dat rap en hip
hop blijven voortleven. „Je hebt er
geen instrument voor nodig. Ieder
een kan het. Ik heb in een towns
hip in Zuid-Afrika een workshop
over hiphop gegeven. Eerst werd
er heel schuchter gereageerd maar
al snel deden die gastjes daar een
human beatbox met een openge
knipte cola-fles en gingen rappen.
Het werd één groot feest."
NADER BESCHOUWD
door Willem Nijssen
De gewone Willem Nijssen, de
nuchtere alledaagse, die werkt en
spaart, belastingen betaalt en op
vakantie de toerist uithangt, die heeft in
de schouwburg niet veel te zoeken. De
wereldverbeteraar en de filosoof dan
weer wél. En het nooit groot geworden
kind ook. Afgelopen week heel veel zelfs.
Eerst (dat was donderdag) in het Ledel
theater in Oostburg, waar Gogol Max
hun 'Salto Musicale' speelden. Ik 'vrees
de' voor klassiek, en dat was het. Ver
schrikkelijk klassiek. In jaren niet meer
zulke enorm lange, flappende clown
schoenen gezien. En zó'n afgetekend
duo: de één keurig in het pak, de ander
met te wijde broek (mee gaten) en bre
tels. De één met keurig strak gekamd,
platliggend kapsel en de ander met een
woeste bos wildwuivend haar. De één
een knappe pianist (vindt hijzelf) die alle
sonates en études mag spelen "voor pia
no... sólo", de ander die het domme werk
mag doen. Een klap op de trommel, een
riedel uit de fluit.
Heel traditioneel, dus, en in die zin 'voor
spelbaar'. Maar ook héél professioneel.
Entertainers die hun vak tot in de punt
jes beheersen. En die daarmee 'onvoor
spelbaar' worden in de verrassende vond
sten die ze óók in hun programma stop
pen.
Acrobatische capriolen met een giganti
sche waldhorn, ook te gebruiken als loop
plank. Een viool en een trompet die het
in een twist moeten ontgelden, en waar
van de brokstukken een schitterend
nieuw instrument opleveren. Een viopet,
of een trompiool, misschien? Een piano,
met veel moeite aan één kant opgetild,
die dan plots als in wankel evenwicht
blijft staan, maar zich wel rampetampend
laat bespelen. Naarmate de avond vorder
de, werden de malligheden driester, de ge
zichten uitgestrekener, en kwam dat kind
in mij volledig aan zijn trekken. Het was
klassiek, maar laat dat alsjeblieft nooit ver
loren gaan...
Ook een clown, wellicht, was Karl
Valentin (1882-1948). Hij had er twee be
langrijke ingrediënten voor: hij was een
komiek en een volkskunstenaar, opgeleid
als meubelmaker. Toen hij rond 1910
doorbrak, haalde het 'deftige' theaterpu
bliek nog altijd de neus op voor potsen
makers uit de bierkelders. En Karl Valen
tin was er zo één. Maar hij had de gave
van het woord, en viel in de smaak bij zul
ke groten als Bertolt Brecht, Kurt Tuchols-
ky en Herrmann Hesse. Die laatste stond
echt niet bekend om zijn talent voor la
chen, maar ging bulderend overstag voor
Valentin. Die zette dan ook zulke rake
volkse typetjes neer, en voorzag ze van
zulke briljante teksten, dat iederéén hem
wilde horen.
Een aantal van die korte sketches uit de
absurde werkelijkheid speelt Ultima Thu-
le uit Gent nu met poppen. De grimmig-
Gogol Max.
heid die sowieso net onder de grappige
oppervlakte schuilt, komt er nog beter
door uit. Een pop moet nu eenmaal net
iets intenser leven om geloofd te worden
dan een acteur. En poppen tot leven wek
ken, dat kunnen ze bij Ultima Thule. Zijn
het nu acteurs, of poppenspelers? Wat
maakt het uit, ze zijn geweldige leven-in-
blazers, Els Trio en Sven Ronsijn. Hun
stemmen... hun gebaren en gebaartjes ge
ven ze mee aan een dronken feestganger,
aan de volledig langs elkaar gaande huwe
lijkse dialogen van oude Robert en zijn
pinnig-nerveuze Franien, aan een dwepe
rige koorzangeres, aan een depressieve rol
stoelpatiënt.
De poppenspeler (zijn stem vooral) en de
pop (met name de kop, de kleren, de ge
baren) zijn de aangevers, maar jij bent
het natuurlijk en uiteindelijk zélf die met
je fantasie, je plezier én je mededogen de
pop tot leven wekt. Een fascinerend pro
ces, waarin je je soms zelfs 'vergist' en
even denkt, dat er een oog fonkelde, een
lip trilde... Al zich daarginds nog iets van
een kind schuilhoudt, trakteer hem of
haar dan op Ultima Thule. Laatste tickets
voor 18 tot 22 maart en in juli op de Gent
se Feesten.
Deze week
komt Peter De Graef zijn monoloog 'Zo
als de dingen gaan' spelen in 't Beest in
Goes (donderdag). Monologen staan in
mijn top-vijf En Peter De Graef kan
adembenemend goed 'vertellen', zeker als w
het om eigen teksten gaat, zoals nu. Over
een jongen/man die voortdurend tegen
de waarheid botst. Maar naar de andere
kant van de wereld vluchten helpt niet
echt, want daar loopt hij zijn eigen nood
lot pas écht regelrecht in de armen. Nog
een tip voor wie niet bang is voor een
beetje Engels, en hem nog nooit gezien
heeft: Pip Utton, woensdag in Middel
burg (Stadsschouwburg) met 'Adolf.