Spoorlijn moet even wijken Briljanten paar kijkt terug op een mooi leven M A Calvijn College succesvol bij techniekstrijd Twee nieuwe plekken voor Greenwheels Biopark komt maar niet van de grond - nt Afsluiting Kleverskerkseweg 14 I Maandag 16 maart 2009 pzc W breda - Het Calvijn College heeft bij een landelijke techniekwed strijd in Breda goud gepakt bij de zogeheten 'teamchallenge'. De school met vestigingen in Goes en Krabbendijke trad aan in de fi nale van de Junior Vakkanjer Wed strijden 2009. Behalve goud waren er ook twee bronzen medailles voor lasser Jelle Klap en CAD-teke- naar Martin Hoogerland. Het team van het Calvijn College moest tijdens de finale een door mankracht aangedreven kar voor zien van remmen, zwaailicht en af standssensoren. Dat deden zij in de ogen van de jury beter dan de concurrentie, waaronder Pontes Goese Lyceum. Voor teamlid Jelle Klap kon de dag helemaal niet meer stuk: hij werd derde bij het individuele vak lassen, won de vei- ligheidsaward én pakte goud met zijn teamgenoten in de teamchal lenge. De Junior Vakkanjer Wedstrijden zijn techniekwedstrijden voor leer lingen uit de derde en vierde klas van het vmbo. Dit jaar deden ruim 600 Junior Vakkanjers mee, van wie er 97 de finale haalden. middelburg - Er komen in Middel burg twee nieuwe plekken voor Greenwheels bij. Naast de al be staande Greenwheels-parkeerplek bij het NS-station (op de parkeer plaats naast de Grontmij), staan er vanaf komende woensdag ook deelauto's aan de Herengracht en de Dwarskaai. Wethouder Frank Streng van verkeer stelt die dag om 15.30 uur de plek aan de Heren gracht 126 officieel ter beschikking aan Greenwheels. Wie een abonnement heeft op Greenwheels kan na reservering gebruik maken van een deelauto. Met een speciale chipkaart is de au to te openen. De gemaakte ritten worden maandelijks verrekend. Greenwheels heeft vooral voorde len voor mensen die soms een au to nodig hebben.' Bijkomend voor deel voor een gemeente als Middel burg is dat gedeeld autogebruik bij draagt aan een autoluwere stad. terneuzen - De ontwikkeling van het Biopark Terneuzen, een con glomeraat van duurzame bedrij ven, vlot van geen kanten. Tot nu toe is alleen Roosendaal Energy (een biodieselfabrikant) van de grond gekomen en zijn de eerste schreden gezet voor de bouw van het glastuinbouwcom- plex ten noorden van Westdorpe. Bij elkaar goed voor ruim twee honderd banen. Allerhande duurzame brandstof producenten (uit natuurlijke oliën of zetmeel) die in 2007 nog aan kondigden activiteiten te willen be ginnen in de Kanaalzone, hebben hun plannen tot nu toe niet uitge voerd. Het hele weekend is in Middelburg gewerkt aan de fundering voor het spoorviaduct over de toekomstige N57. Dat ging volgens een strak schema. door Carla van de Merbel Vrijdagavond, negen uur: Het werk begint. De Kle- verskerkseweg wordt ter hoogte van de werk zaamheden afgesloten voor alle verkeer. Het benodigde, veelal zwa re, materieel wordt aangevoerd. Om één uur 's nachts wordt de spanning van de bovenleiding van het spoor gehaald. Een portaal wordt aan de onderkant afgesne den en door een kraan iets om hoog getild. Daarna wordt een stuk rails van veertig meter met bielzen en al aan twee kanten los gesneden en door een kraan van vijfhonderd ton aan de kant gezet. Om drie uur kan begonnen wor den met het verwijderen van de ballast. Met bulldozers wordt het grind afgevoerd. Zaterdagochtend, zes uur: De zoek tocht naar mogelijke explosieven uit de Tweede Wereldoorlog kan beginnen. Er wordt gezocht met detectoren. Die worden gestoord door de aanwezigheid van de bo venleiding en het portaal en door de onderdelen voor de nieuwe damwand die klaar liggen. Daar om kan steeds maar een klein stuk je worden onderzocht. Telkens als een laag grond is doorzocht en er niets gevonden is, kan de grond worden afgegraven. De Explosie ven Opruimings Dienst staat klaar om in actie te komen als het nodig is. Vanwege de mogelijke aanwezig heid van explosieven zijn ook de politie en de gemeente aanwezig op het werkterrein. De mobiele eenheid is op afroep paraat. Want als er iets gevonden wordt, moe ten, afhankelijk van de aard van het explosief, huizen en bedrijven in de buurt ontruimd worden. Zo ver komt het niet. Om half elf's ochtends wordt het sein 'geen bommen' gegeven. Zaterdagochtend, 11 uur: De hei stellingen worden bij het gegraven gat geplaatst. De rest van de dag en 's nachts worden twee maal veertien damwandplanken de grond in getrild en tien buizen de grond in geboord. Zo wordt een fundering gemaakt voor het spoor viaduct dat de treinen straks over de nieuwe N57 moet voeren. Als al les in de bodem zit, wordt het gat dichtgegooid met zand. Dan is het inmiddels zondagochtend. Zondagmiddag, half vijf: Omdat er toch geen groot materieel mèer over de Kleverskerkseweg hoeft, wordt de weg weer vrijgegeven voor alle verkeer. Dat is veel eerder dan aanvankelijk de bedoeling was. De rails liggen alweer op hun plek en er wordt nieuw grind ge stort. 's Avonds rijdt een zoge noemde stopper heen en weer over het korte traject om het grind goed aan te drukken. Tegen mid dernacht zit het karwei er hele maal op. Dat is vijf uur eerder dan de deadline die gesteld was. De marge van vijf uur die in de plan ning zat - voor het geval van tegen slagen - hoefde niet gebruikt te worden. In het eerste weekend van april wordt het spoorviaduct op zijn plek gereden. Dan wordt hetzelfde deel van het spoor weer - voor even - opzij gelegd. Werk aan spoorviaduct De werkzaamheden duurden van vrijdagavond negen uur tot zondagavond tegen mid dernacht. Continu waren vijftig mensen aan het werk. In totaal is zo'n tweehonderd man in touw ge weest. Opdrachtgever voor het werk is Rijkswaterstaat. Hoofdaanne mer is Bouwcombinatie Kunst, bouwer van de nieuwe N57. Prorail was aanwezig voor de supervisie van het werk aan het spoor. Tegelijkertijd werd ook gewerkt aan het spoor rich ting Goes. Daardoor reden er het hele weekend geen treinen op het traject Vlissingen-Goes. door Carla van de Merbel arnemuiden - Ze ontmoetten el kaar toen ze beiden zestien jaar oud waren. Dat was in Oostkapel- le, tijdens de feestdag waarop de nieuwe burgemeester Fabius in het dorp werd verwelkomd. Op 15 maart 1944 trouwden ze. Gisteren vierden meneer en mevrouw Jan- se-van Nieuwenhuijzen dus hun 65-jarig huwelijksfeest. Ze waren nog jong toen ze elkaar ontmoetten. Toch wisten ze al snel dat het echte liefde was. Het duurde lang voor ze konden trou wen. De oorlog bracht vertraging. Het jonge stel kon niet wachten op het einde ervan. Op 15 maart 1944 was er een bescheiden feest. Het paar ging wonen op de boerde rij van de familie Janse, bij Arne- muiden. „En de volgende dag al onder de koeien hè", zegt me vrouw. Ze kwam van een boerde rij in Oostkapelle en kende dus het klappen van de zweep. Het echtpaar Janse-van Nieuwen huijzen kreeg vijf kinderen, elf kleinkinderen en zes achterklein kinderen. „En de zevende is op komst!" Meneer en mevrouw zijn nu res pectievelijk 89 en 90 jaar oud. Ze wonen nog zelfstandig, in een bun galow in Arnemuiden. Ze kijken tevreden terug op hun leven en huwelijk. „Het is snel gegaan. Dat kwam ook omdat het altijd druk was op de boerderij. Maar we heb ben een mooi leven gehad, kregen gezonde kinderen en (achterklein kinderen. Als je kijkt bij andere fa milies..., dan is het weieens an ders." Het echtpaar Japse-van Nieuwenhuijzen: 65 jaar getrouwd, foto Ruben Oreel tijdelijke bushalte tijdelijke bushalte Afgelopen weekend werd de Kleverskerkseweg in Middelburg afgesloten voor alle verkeer. Dit in verband met de aanleg van een nieuw sDoorviaduct. afgesloten weg Tussen tijdelijke bushaltes f reden bussen voor vervoer j van fietsers en bromfietsers. C Een busje met aanhanger rijdt continue heen en weer om fietsers langs het werkterrein te brengen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 16