Spoorlijn moet even wijken
Briljanten paar kijkt terug op een mooi leven
M
A
Calvijn College
succesvol bij
techniekstrijd
Twee nieuwe
plekken voor
Greenwheels
Biopark komt
maar niet
van de grond
- nt
Afsluiting Kleverskerkseweg
14 I Maandag 16 maart 2009 pzc
W
breda - Het Calvijn College heeft
bij een landelijke techniekwed
strijd in Breda goud gepakt bij de
zogeheten 'teamchallenge'.
De school met vestigingen in Goes
en Krabbendijke trad aan in de fi
nale van de Junior Vakkanjer Wed
strijden 2009. Behalve goud waren
er ook twee bronzen medailles
voor lasser Jelle Klap en CAD-teke-
naar Martin Hoogerland.
Het team van het Calvijn College
moest tijdens de finale een door
mankracht aangedreven kar voor
zien van remmen, zwaailicht en af
standssensoren. Dat deden zij in
de ogen van de jury beter dan de
concurrentie, waaronder Pontes
Goese Lyceum. Voor teamlid Jelle
Klap kon de dag helemaal niet
meer stuk: hij werd derde bij het
individuele vak lassen, won de vei-
ligheidsaward én pakte goud met
zijn teamgenoten in de teamchal
lenge.
De Junior Vakkanjer Wedstrijden
zijn techniekwedstrijden voor leer
lingen uit de derde en vierde klas
van het vmbo. Dit jaar deden
ruim 600 Junior Vakkanjers mee,
van wie er 97 de finale haalden.
middelburg - Er komen in Middel
burg twee nieuwe plekken voor
Greenwheels bij. Naast de al be
staande Greenwheels-parkeerplek
bij het NS-station (op de parkeer
plaats naast de Grontmij), staan er
vanaf komende woensdag ook
deelauto's aan de Herengracht en
de Dwarskaai. Wethouder Frank
Streng van verkeer stelt die dag
om 15.30 uur de plek aan de Heren
gracht 126 officieel ter beschikking
aan Greenwheels.
Wie een abonnement heeft op
Greenwheels kan na reservering
gebruik maken van een deelauto.
Met een speciale chipkaart is de au
to te openen. De gemaakte ritten
worden maandelijks verrekend.
Greenwheels heeft vooral voorde
len voor mensen die soms een au
to nodig hebben.' Bijkomend voor
deel voor een gemeente als Middel
burg is dat gedeeld autogebruik bij
draagt aan een autoluwere stad.
terneuzen - De ontwikkeling van
het Biopark Terneuzen, een con
glomeraat van duurzame bedrij
ven, vlot van geen kanten.
Tot nu toe is alleen Roosendaal
Energy (een biodieselfabrikant)
van de grond gekomen en zijn de
eerste schreden gezet voor de
bouw van het glastuinbouwcom-
plex ten noorden van Westdorpe.
Bij elkaar goed voor ruim twee
honderd banen.
Allerhande duurzame brandstof
producenten (uit natuurlijke oliën
of zetmeel) die in 2007 nog aan
kondigden activiteiten te willen be
ginnen in de Kanaalzone, hebben
hun plannen tot nu toe niet uitge
voerd.
Het hele weekend is in
Middelburg gewerkt aan de
fundering voor het
spoorviaduct over de
toekomstige N57. Dat ging
volgens een strak schema.
door Carla van de Merbel
Vrijdagavond, negen uur:
Het werk begint. De Kle-
verskerkseweg wordt ter
hoogte van de werk
zaamheden afgesloten voor alle
verkeer. Het benodigde, veelal zwa
re, materieel wordt aangevoerd.
Om één uur 's nachts wordt de
spanning van de bovenleiding van
het spoor gehaald. Een portaal
wordt aan de onderkant afgesne
den en door een kraan iets om
hoog getild. Daarna wordt een
stuk rails van veertig meter met
bielzen en al aan twee kanten los
gesneden en door een kraan van
vijfhonderd ton aan de kant gezet.
Om drie uur kan begonnen wor
den met het verwijderen van de
ballast. Met bulldozers wordt het
grind afgevoerd.
Zaterdagochtend, zes uur: De zoek
tocht naar mogelijke explosieven
uit de Tweede Wereldoorlog kan
beginnen. Er wordt gezocht met
detectoren. Die worden gestoord
door de aanwezigheid van de bo
venleiding en het portaal en door
de onderdelen voor de nieuwe
damwand die klaar liggen. Daar
om kan steeds maar een klein stuk
je worden onderzocht. Telkens als
een laag grond is doorzocht en er
niets gevonden is, kan de grond
worden afgegraven. De Explosie
ven Opruimings Dienst staat klaar
om in actie te komen als het nodig
is. Vanwege de mogelijke aanwezig
heid van explosieven zijn ook de
politie en de gemeente aanwezig
op het werkterrein. De mobiele
eenheid is op afroep paraat. Want
als er iets gevonden wordt, moe
ten, afhankelijk van de aard van
het explosief, huizen en bedrijven
in de buurt ontruimd worden. Zo
ver komt het niet. Om half elf's
ochtends wordt het sein 'geen
bommen' gegeven.
Zaterdagochtend, 11 uur: De hei
stellingen worden bij het gegraven
gat geplaatst. De rest van de dag
en 's nachts worden twee maal
veertien damwandplanken de
grond in getrild en tien buizen de
grond in geboord. Zo wordt een
fundering gemaakt voor het spoor
viaduct dat de treinen straks over
de nieuwe N57 moet voeren. Als al
les in de bodem zit, wordt het gat
dichtgegooid met zand. Dan is het
inmiddels zondagochtend.
Zondagmiddag, half vijf: Omdat er
toch geen groot materieel mèer
over de Kleverskerkseweg hoeft,
wordt de weg weer vrijgegeven
voor alle verkeer. Dat is veel eerder
dan aanvankelijk de bedoeling
was. De rails liggen alweer op hun
plek en er wordt nieuw grind ge
stort. 's Avonds rijdt een zoge
noemde stopper heen en weer
over het korte traject om het grind
goed aan te drukken. Tegen mid
dernacht zit het karwei er hele
maal op. Dat is vijf uur eerder dan
de deadline die gesteld was. De
marge van vijf uur die in de plan
ning zat - voor het geval van tegen
slagen - hoefde niet gebruikt te
worden.
In het eerste weekend van april
wordt het spoorviaduct op zijn
plek gereden. Dan wordt hetzelfde
deel van het spoor weer - voor
even - opzij gelegd.
Werk aan spoorviaduct
De werkzaamheden duurden
van vrijdagavond negen uur
tot zondagavond tegen mid
dernacht.
Continu waren vijftig mensen
aan het werk. In totaal is zo'n
tweehonderd man in touw ge
weest.
Opdrachtgever voor het werk
is Rijkswaterstaat. Hoofdaanne
mer is Bouwcombinatie Kunst,
bouwer van de nieuwe N57.
Prorail was aanwezig voor de
supervisie van het werk aan
het spoor. Tegelijkertijd werd
ook gewerkt aan het spoor rich
ting Goes. Daardoor reden er
het hele weekend geen treinen
op het traject Vlissingen-Goes.
door Carla van de Merbel
arnemuiden - Ze ontmoetten el
kaar toen ze beiden zestien jaar
oud waren. Dat was in Oostkapel-
le, tijdens de feestdag waarop de
nieuwe burgemeester Fabius in
het dorp werd verwelkomd. Op 15
maart 1944 trouwden ze. Gisteren
vierden meneer en mevrouw Jan-
se-van Nieuwenhuijzen dus hun
65-jarig huwelijksfeest.
Ze waren nog jong toen ze elkaar
ontmoetten. Toch wisten ze al
snel dat het echte liefde was. Het
duurde lang voor ze konden trou
wen. De oorlog bracht vertraging.
Het jonge stel kon niet wachten
op het einde ervan. Op 15 maart
1944 was er een bescheiden feest.
Het paar ging wonen op de boerde
rij van de familie Janse, bij Arne-
muiden. „En de volgende dag al
onder de koeien hè", zegt me
vrouw. Ze kwam van een boerde
rij in Oostkapelle en kende dus
het klappen van de zweep.
Het echtpaar Janse-van Nieuwen
huijzen kreeg vijf kinderen, elf
kleinkinderen en zes achterklein
kinderen. „En de zevende is op
komst!"
Meneer en mevrouw zijn nu res
pectievelijk 89 en 90 jaar oud. Ze
wonen nog zelfstandig, in een bun
galow in Arnemuiden. Ze kijken
tevreden terug op hun leven en
huwelijk. „Het is snel gegaan. Dat
kwam ook omdat het altijd druk
was op de boerderij. Maar we heb
ben een mooi leven gehad, kregen
gezonde kinderen en (achterklein
kinderen. Als je kijkt bij andere fa
milies..., dan is het weieens an
ders."
Het echtpaar Japse-van Nieuwenhuijzen: 65 jaar getrouwd, foto Ruben Oreel
tijdelijke
bushalte
tijdelijke
bushalte
Afgelopen weekend werd de
Kleverskerkseweg in Middelburg
afgesloten voor alle verkeer. Dit in
verband met de aanleg van een
nieuw sDoorviaduct.
afgesloten weg
Tussen tijdelijke bushaltes f
reden bussen voor vervoer j
van fietsers en bromfietsers. C
Een busje met aanhanger rijdt continue heen en weer om fietsers langs het werkterrein te brengen.