Gifvrije tuin maakt vrienden IMliBll I Prijzen Denk aan India, Bollywood, 'sprekende kleuren', natuurlijke materialen, handgemaakte applicaties en - naar wens - royale afmetingen. Dan weet je ongeveer wat wordt bedoeld met Model Paviljoen lijkt op een maroh. Een tent uit de Oriënt winning, „je ziet het aan de succesfilms die daar wor den gemaakt. Denk ook aan Indiase meubelen en dranken en kashmir kleding. Heel populair." Emiel Jansen, eigenaar van Mooietenten.nl, kan dat bevestigen. „Ik ben in 2000 begonnen met één tent. Nu heb ik er dertig, onder meer uit Tibet, Pakistan, Marokko en India. Ik verhuur er zo'n drie per week, laatst nog voor een feest voor duizend bezoekers van een opleidingsinstituut in Brabant." De trend die lansen duidelijk bespeurt, is dat dit soort exclusieve tenten de laatste tijd meer bekend heid heeft gekregen. „Vooral dankzij grote, exotische festivals, de interesse voor de multiculturele samenle ving en het verlangen van mensen naar 'mooie din gen'." De bekende witte partytent, die door grote ver huurders optioneel nog kan worden opgeleukt met een lamp en neppalm, valt volgens Jansen niet onder die noemer. „Al zal daar ook vast vraag naar blijven." De Jonge heeft vier modellen tenten, zowel voor de verkoop als de verhuur. Het bijna ronde model Pavil joen is gebaseerd op de nomadentent uit het verre oosten. „Het lijkt een maroh. Dat is een Indiase tent waarin Hindoestaanse geliefden hun huwelijksplech tigheid vieren. Ik verwacht dat binnen Hindoestaan- se gemeenschappen behoefte is aan deze tent." Alle 'maharadjatenten' bestaan uit twee lagen. Een waterbestendige, canvas buitentent en een katoenen binnentent, voorzien van decoraties. „Alleen tenten waarvan de buitenste laag een verfbad heeft gehad, zijn niet waterdicht", weet De Jonge. „Die kun je al leen op gegarandeerd droge dagen buiten zetten." Jansen heeft een andere methode om enkele van zijn kwetsbare tenten waterbestendig te maken. „Ik heb van een Marokkaans exemplaar een pvc-uitvoering la ten fabriceren. Iets minder mooi, wel praktisch." Topper in De Jonge's assortiment is de grote Raj. „Door meer Raj-tenten aan elkaar te koppelen, kun je de binnenruimte zo groot maken als nodig is. Een stel uit Amsterdam heeft er deze week bijvoorbeeld drie gehuurd voor zijn huwelijksfeest." Daarmee heeft De Jonge een van zijn belangrijkste doelgroepen genoemd: de geliefden die hun bruiloft, heel romantisch, vieren in een 'maharadjatent'. Dat een flinke tuin dan welkom is, daarvan is de onderne mer zich bewust. „Het is een luxeproduct voor een luxe groep mensen. Die bo vendien excentrieker zijn, anders in het leven staan." „In grote lijnen kun je zeg gen dat onze particuliere klanten de ultieme sfeerlief hebbers zijn", zegt Jansen. Als ze een tuinfeest geven, doen ze dat in stijl. Dat hoeft niet duur te zijn: ik verhuur vaak 'kale tenten', waarna de mensen zelf voor aankleding zorgen." Wie geen (grote) tuin heeft, hoeft volgens Jansen evenmin te treuren. „Ik zet ook tenten op in bos of plantsoen. Vooral in Amsterdam, waar mensen geen 'buiten' hebben. Je hebt wel toestemming nodig van de eigenaar. Staatsbosbeheer vindt best veel goed." En wat zijn de reacties van de huurders? Jansen lacht. „Als ik een tent ophaal, hoor ik negen van de tien keer: 'Emiel, het was een fantastisch feest'. Ik ken de sfeer. Maar mensen die er voor het eerst mee kennis maken, zijn al snel overdonderd." 'maharadjatenten'; koninklijke partytenten in de sfeer van duizend-en-één-nacht, door Jan van Mullem Maharadjatent na Indiaas verfbad. Handgemaakte emblemen. www.maharadja-tenten.nl www.mooietenten.nl www.bosjuweel.nl www.plu-teau.nl www.tenten.startpagina.nl Reageren? redactie.wonen@wegener.nl Martin de Jonge biedt vier modellen tenten aan. De huurprijzen variëren van 300 tot 1.500 euro per dag, in clusief opzetten en afbreken. Voor weekendverhuur geldt een geredu ceerd tarief. Verkoopprijzen liggen tussen de 1.250 en circa 3.900 euro. Emiel Jansen van Mooietenten.nl doet alleen aan verhuur: „De aan voer uit verre landen is soms onbe trouwbaar. Onlangs nog, 'oliecrisis' in Pakistan, er kwam dus niets. Aan verkoop doe ik daarom bewust niet. Om de klanten niet teleur te stellen als ik niet op tijd kan leveren." Reken bij Jansen qua huurprijs op zo'n 10 euro per vierkante meter. In samenwerking met partnerbedrij- ven (zie de links op de site) kan De Jonge ook een volledig verzorgd feest in Indiase sfeer aanbieden, in clusief catering met Indiase hapjes en drankjes, Indiase inrichting (kroon luchters, bollampen, stijlvol meubi lair) en houten vloeren. Jansen ver huurt optioneel dikke tapijten en kus sens. Een partytent koop je al voor 50 euro in de bouwmarkt. Maar wat je daar uit het schap trekt, lijkt totaal niet op de luxe exemplaren die bijvoorbeeld Martin de Jonge, eigenaar van (internet)bedrijf Maharadja-tenten.nl, aanbiedt.„Mijn tenten komen rechtstreeks uit India, waar ze door ervaren naaisters worden gemaakt. Het is puur handwerk. Kijk maar naar de symbolen." De Jonge tovert een documentatiemap uit zijn tas te voorschijn. Hij showt een foto van de binnenvoering van een tent: „De afstand tussen de emblemen (in dit geval handgestikte sterretjes, red.) in de hemelbe- kleding is onregelmatig. Was het machinaal gebeurd, dan zou die afstand steeds gelijk zijn geweest." „India is hot", verklaart De Jonge zijn nieuwe brood- In de meeste tuinen is wel plek voor de compacte Pergola, foto's PR De Raj is het topmodel van De Jonge.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 71