Zeeland Dankzij melkwagen Eigen scheepvaartofficier PZC Verrassing 2 I Zaterdag 14 maart 2009 PZC De krant 5 weken voor 15 euro! MAIKEL HARTE T e hebt mensen die op zondagmiddag nooit de voetbaluit- I slagen van de eredivisie willen weten, die per se zonder I voorkennis de samenvattingen om 19.00 uur bij Studio -Sport willen zien, die de persoon die rond half vijf spontaan - „Ajax-Ado Den Haag 1-1", uitkraamt vervloeken. Ik ben vaak die persoon die de uitslagen verklapt, want als ik iets kan we ten dan wil ik het weten. Waarom wachten? Dat geldt niet al leen voor de voetbaluitslagen, maar ook voor het overige nieuws, ik heb er mijn teletekstverslaving aan te danken. De vraag of je iets een verrassing houdt is op dit moment actueel in Huize Harte. Mijn vrouw is namelijk opnieuw zwanger en nu dringt bij familie en vrien den de vraag op of we willen we ten wat het wordt. Dat willen we zeker en we zullen er ook geen geheim van maken als we over een maand of twee een wel licht geslachtsverhullende echo hebben gehad. Als je dat vertelt, merk je bij veel mensen toch dezelfde Studio Sport-mentaliteit. „Dat is toch niet leuk, dan is het geen verrassing meer." Dat vind ik een vreemde redenering, want als we in mei zien dat het een jongen wordt, dan is dat toch net zo'n grote verras sing als we dat in september zien? Het is bovendien praktisch voor aanschaf van kleren, de kleur van de kinderkamer en ga zo maar door. Het enige dat eigenlijk nog een verrassing is bij de Harte's, is de vakantie dit jaar. We zaten de laatste jaren steeds in augustus in het Zuiden van Frankrijk in een caravan, maar met een uitgerekende bevaldatum in september is dat toch wel erg ver van huis. Dan maar vakantie in eigen land hebben we al min of meer besloten, dan doen we ook nog wat aan de economische crisis. Ons oog viel in eerste instantie op Zoutelande, maar ja wat als daar de vliezen breken? Haal je dan wel op tijd het ziekenhuis? Dat blijft een verrassing. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns 'Ik ben vaak die persoon die de uitslagen verklapt' COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088- 0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088-013 99 10 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over LezersExtra Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25) Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Volksgezondheid en veiligheid kunnen wel eens botsen. Dat blijkt bijvoorbeeld bij de aanleg van dunnere waterleidingen in nieuwe woonwijken. door Emile Calon De brandweer van het Stadsgewest Middelburg/Vlissingen heeft een tweedehands tankauto aangeschaft om voorbe reid te zijn op een grotere brand in de Middelburgse wijk Mortiere. De waterleiding in die wijk is na melijk bijna half ze dik als in ande re oudere wijken. Daardoor duurt het bij een calamiteit ook langer voor een brandweerwagen weer gevuld is, aldus commandant Ruud Maljaars. Een gewone tankautospuit van de brandweer heeft 1500 liter bluswa ter aan boord. Bij een middelgrote brand is vaak meer water nodig. Om die reden rukt bij een dergelij ke brand ook altijd een tweede tan kautospuit uit. Tijdens het blussen worden de tanks van die auto's ge vuld met water dat ter plaatse wordt afgetapt van het leidingnet. Omdat de leidingen in Mortiere een doorsnede hebben van 70 mil limeter, tegenover 110 mm elders, duurt het echter langer voor de blustank van die autospuiten weer vol is. De nieuwe tankauto, een oude melkwagen, wordt momenteel om gebouwd zodat hij geschikt is voor de brandweer. Eind deze maand wordt hij in gebruik genomen. Bij een grotere brand in Mortiere zal die wagen standaard uitrukken om ervoor te zorgen dat de brand weer daar over voldoende water kan beschikken. De tank van die wagen kan zeventien kubieke me ter water bevatten. „Dat moet vol doende zijn om een stevige brand te kunnen bestrijden", aldus Mal jaars. Bij Delta werd gisteren verbaasd gereageerd op het probleem dat de brandweer heeft met die dunnere leidingen. Bij dat bedrijf zijn die namelijk niet bekend. Volgens woordvoerder Peter Couwenberg legt Delta al jaren die dunnere lei dingen aan. „Hoe dunner de trans portbuizen, hoe minder stilstaand 'dood' water, hoe beter de kwali teit", aldus Couwenberg. Hij wijst er ook op dat gemeenten altijd toe stemming geven voor de aanleg van dunnere leidingen. „Onze plannen leggen we voor aan het in- Brandweercommandant Ruud Mal jaars. genieursbureau van de gemeente. Pas als het akkoord gaat, leggen we die leidingen in de grond." Hij beklemtoont dat elders in en buiten Zeeland ook dunnere trans portleidingen liggen in de nieuwe wijken. Maljaars weet dat, maar stelt op zijn beurt dat de kwaliteit van het drinkwater dus zwaarder weegt dan de veiligheid. „Brandveilig heid wordt dus beschouwd als een restrisico." Het korps heeft de waterwa gen niet alleen aageschaft voor Mortiere en andere nieuwe wijken. Hij wordt straks ook gebruikt bij calamiteiten op de A58 en N57 alsmede bij bran den in het buitengebied zoals afge legen boerderijen. „En hij zal na tuurlijk ook uitrukken bij com plexe branden in de binnenste den." Regionaal brandweercommandant Peter van Dijk zegt op zijn beurt dat de brandweer er mee moet le ren leven dat er dunnere leidingen liggen in de nieuwe, wij ken. „Daar moeten alle brandweerkorpsen op inspelen." Dat betekent volgens hem dat soms niet twee, maar vier auto's naar een brand worden gestuurd. Hij wijst er echter ook op dat een nieuwbouwwijk als Mortiere in principe heel wat veiliger is dan de Middelburgse binnenstad. De wo ningen in Mortiere hebben bij voorbeeld allemaal een rookmel der en zijn zo gebouwd dat vuur niet snel van de ene kamer door kan breken naar de andere. „Wij als brandweer moeten ook innova tief zijn." Melktankauto biedt extra bluscapaciteit Door dunnere waterleidingen in de Middelburgse wijk Mortiere duurt het langer voordat een tankautospuit van de brandweer gevuld is. Een oude melktankauto zorgt ervoor dat er voldoende water voorhanden is. tankautospuit inhoud 1,5 kuub 1500 liter bluscapaciteit lage druk (0-15 bar) 2500-3000 l/min. hoge druk (nevel, tot 40 bar) 250-300 i/min. melktankauto inhoud 17 kuub 17.000 liter 'oude' leidingen 0 110 mm laadcapaciteit 60 kuub 60.000 l/uur leidingen Mortiere 0 70 mm laadcapaciteit 30 kuub 30.000 l/uur standaardtank leeg na: T lage druk 30-36 setoren hoge druk 5-6 minuten melkauto en tankautospuit leeg na: lage druk 6-7 minuten hoge druk 60-74 minuten standaardtank via leidingen vol na: leidingen Mortiere 3 minuten 'oude'leidingen 1,5 minuten Donja Odijk Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal (NA14) een vast abonnement met betaling per accept van €69,25 per kwartaal (NA14) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088 - 013 99 10 Naam voorletters Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie MIDDELBURG - Het Zeeuwse parket krijgt een officier van justitie die zich speciaal zal bezighouden met scheepvaart. Deze officier, Willet- te Smeenk, krijgt ook alle scheep vaartzaken die spelen in West- en Midden-Brabant. Volgens hoofdof ficier van justitie Diederik Greive is het belangrijk dat scheepvaart een eigen specialist krijgt. „Voor Zeeland is scheepvaart een belang rijk rechtsgebied." Door haar ook Brabantse zaken te geven, bijvoor beeld aanvaringen op het Hol- landsch Diep, kan ze volgens Grei ve in een betrekkelijk korte tijd er varing opbouwen. Een scheep vaartsecretaris, aangesteld om Smeenk te ondersteunen, is al werkzaam bij het Middelburgse parket en volgt zelfs cursussen om zijn vaarbewijzen te halen. Volgens Greive ligt het in de be doeling dat er ook afzonderlijke scheepvaartzittingen komen bij de Middelburgse rechtbank. Nu is dat nog niet het geval, zodat vaak gene ralisten van het OM en de recht bank zaken over bijvoorbeeld aan varingen en verkeerde ladinggege- vens afhandelen. Om de kennis op het gebied uit te breiden komt er ook een zogehe ten havendriehoek, waarbij de be wuste officier van justitie regelma tig overlegt met de chef van de wa- terpolitie en verantwoordelijk ge meentebestuurders van Vlissingen en Terneuzen. Door een speciale scheepvaartofficier is het volgens Greive ook mogelijk beleid te ma ken op dat specifieke gebied.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 2