Zeeland
Dankzij melkwagen
Eigen scheepvaartofficier
PZC
Verrassing
2 I Zaterdag 14 maart 2009 PZC
De krant 5 weken voor 15 euro!
MAIKEL HARTE
T e hebt mensen die op zondagmiddag nooit de voetbaluit-
I slagen van de eredivisie willen weten, die per se zonder
I voorkennis de samenvattingen om 19.00 uur bij Studio
-Sport willen zien, die de persoon die rond half vijf spontaan -
„Ajax-Ado Den Haag 1-1", uitkraamt vervloeken. Ik ben vaak
die persoon die de uitslagen verklapt, want als ik iets kan we
ten dan wil ik het weten. Waarom wachten? Dat geldt niet al
leen voor de voetbaluitslagen, maar ook voor het overige
nieuws, ik heb er mijn teletekstverslaving aan te danken. De
vraag of je iets een verrassing houdt is op dit moment actueel
in Huize Harte. Mijn vrouw is namelijk opnieuw zwanger en
nu dringt bij familie en vrien
den de vraag op of we willen we
ten wat het wordt. Dat willen
we zeker en we zullen er ook
geen geheim van maken als we
over een maand of twee een wel
licht geslachtsverhullende echo
hebben gehad. Als je dat vertelt, merk je bij veel mensen toch
dezelfde Studio Sport-mentaliteit. „Dat is toch niet leuk, dan
is het geen verrassing meer."
Dat vind ik een vreemde redenering, want als we in mei zien
dat het een jongen wordt, dan is dat toch net zo'n grote verras
sing als we dat in september zien? Het is bovendien praktisch
voor aanschaf van kleren, de kleur van de kinderkamer en ga
zo maar door. Het enige dat eigenlijk nog een verrassing is bij
de Harte's, is de vakantie dit jaar. We zaten de laatste jaren
steeds in augustus in het Zuiden van Frankrijk in een caravan,
maar met een uitgerekende bevaldatum in september is dat
toch wel erg ver van huis. Dan maar vakantie in eigen land
hebben we al min of meer besloten, dan doen we ook nog wat
aan de economische crisis. Ons oog viel in eerste instantie op
Zoutelande, maar ja wat als daar de vliezen breken? Haal je
dan wel op tijd het ziekenhuis? Dat blijft een verrassing.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
'Ik ben vaak die
persoon die de
uitslagen verklapt'
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088- 0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088-013 99 10
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over LezersExtra
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25)
Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Volksgezondheid en
veiligheid kunnen wel eens
botsen. Dat blijkt
bijvoorbeeld bij de aanleg
van dunnere waterleidingen
in nieuwe woonwijken.
door Emile Calon
De brandweer van het
Stadsgewest
Middelburg/Vlissingen
heeft een tweedehands
tankauto aangeschaft om voorbe
reid te zijn op een grotere brand
in de Middelburgse wijk Mortiere.
De waterleiding in die wijk is na
melijk bijna half ze dik als in ande
re oudere wijken. Daardoor duurt
het bij een calamiteit ook langer
voor een brandweerwagen weer
gevuld is, aldus commandant
Ruud Maljaars.
Een gewone tankautospuit van de
brandweer heeft 1500 liter bluswa
ter aan boord. Bij een middelgrote
brand is vaak meer water nodig.
Om die reden rukt bij een dergelij
ke brand ook altijd een tweede tan
kautospuit uit. Tijdens het blussen
worden de tanks van die auto's ge
vuld met water dat ter plaatse
wordt afgetapt van het leidingnet.
Omdat de leidingen in Mortiere
een doorsnede hebben van 70 mil
limeter, tegenover 110 mm elders,
duurt het echter langer voor de
blustank van die autospuiten weer
vol is.
De nieuwe tankauto, een oude
melkwagen, wordt momenteel om
gebouwd zodat hij geschikt is voor
de brandweer. Eind deze maand
wordt hij in gebruik genomen. Bij
een grotere brand in Mortiere zal
die wagen standaard uitrukken
om ervoor te zorgen dat de brand
weer daar over voldoende water
kan beschikken. De tank van die
wagen kan zeventien kubieke me
ter water bevatten. „Dat moet vol
doende zijn om een stevige brand
te kunnen bestrijden", aldus Mal
jaars.
Bij Delta werd gisteren verbaasd
gereageerd op het probleem dat de
brandweer heeft met die dunnere
leidingen. Bij dat bedrijf zijn die
namelijk niet bekend. Volgens
woordvoerder Peter Couwenberg
legt Delta al jaren die dunnere lei
dingen aan. „Hoe dunner de trans
portbuizen, hoe minder stilstaand
'dood' water, hoe beter de kwali
teit", aldus Couwenberg. Hij wijst
er ook op dat gemeenten altijd toe
stemming geven voor de aanleg
van dunnere leidingen. „Onze
plannen leggen we voor aan het in-
Brandweercommandant Ruud Mal
jaars.
genieursbureau van de gemeente.
Pas als het akkoord gaat, leggen we
die leidingen in de grond."
Hij beklemtoont dat elders in en
buiten Zeeland ook dunnere trans
portleidingen liggen in de nieuwe
wijken.
Maljaars weet dat, maar stelt op
zijn beurt dat de kwaliteit van het
drinkwater dus zwaarder weegt
dan de veiligheid. „Brandveilig
heid wordt dus beschouwd als een
restrisico."
Het korps heeft de waterwa
gen niet alleen aageschaft
voor Mortiere en andere
nieuwe wijken. Hij wordt straks
ook gebruikt bij calamiteiten op
de A58 en N57 alsmede bij bran
den in het buitengebied zoals afge
legen boerderijen. „En hij zal na
tuurlijk ook uitrukken bij com
plexe branden in de binnenste
den."
Regionaal brandweercommandant
Peter van Dijk zegt op zijn beurt
dat de brandweer er mee moet le
ren leven dat er dunnere leidingen
liggen in de nieuwe, wij ken. „Daar
moeten alle brandweerkorpsen op
inspelen."
Dat betekent volgens hem dat
soms niet twee, maar vier auto's
naar een brand worden gestuurd.
Hij wijst er echter ook op dat een
nieuwbouwwijk als Mortiere in
principe heel wat veiliger is dan de
Middelburgse binnenstad. De wo
ningen in Mortiere hebben bij
voorbeeld allemaal een rookmel
der en zijn zo gebouwd dat vuur
niet snel van de ene kamer door
kan breken naar de andere. „Wij
als brandweer moeten ook innova
tief zijn."
Melktankauto biedt extra bluscapaciteit
Door dunnere waterleidingen in de Middelburgse wijk
Mortiere duurt het langer voordat een tankautospuit van de
brandweer gevuld is. Een oude melktankauto zorgt ervoor dat
er voldoende water voorhanden is.
tankautospuit
inhoud 1,5 kuub
1500 liter
bluscapaciteit
lage druk (0-15 bar)
2500-3000 l/min.
hoge druk (nevel, tot 40 bar)
250-300 i/min.
melktankauto
inhoud
17 kuub
17.000 liter
'oude' leidingen
0 110 mm
laadcapaciteit 60 kuub 60.000 l/uur
leidingen Mortiere
0 70 mm
laadcapaciteit 30 kuub 30.000 l/uur
standaardtank leeg na: T
lage druk 30-36 setoren
hoge druk 5-6 minuten
melkauto en tankautospuit leeg na:
lage druk 6-7 minuten
hoge druk 60-74 minuten
standaardtank via leidingen vol na:
leidingen Mortiere 3 minuten
'oude'leidingen 1,5 minuten
Donja Odijk
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal (NA14)
een vast abonnement met betaling per accept van €69,25 per kwartaal (NA14)
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088 - 013 99 10
Naam
voorletters
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie
MIDDELBURG - Het Zeeuwse parket
krijgt een officier van justitie die
zich speciaal zal bezighouden met
scheepvaart. Deze officier, Willet-
te Smeenk, krijgt ook alle scheep
vaartzaken die spelen in West- en
Midden-Brabant. Volgens hoofdof
ficier van justitie Diederik Greive
is het belangrijk dat scheepvaart
een eigen specialist krijgt. „Voor
Zeeland is scheepvaart een belang
rijk rechtsgebied." Door haar ook
Brabantse zaken te geven, bijvoor
beeld aanvaringen op het Hol-
landsch Diep, kan ze volgens Grei
ve in een betrekkelijk korte tijd er
varing opbouwen. Een scheep
vaartsecretaris, aangesteld om
Smeenk te ondersteunen, is al
werkzaam bij het Middelburgse
parket en volgt zelfs cursussen om
zijn vaarbewijzen te halen.
Volgens Greive ligt het in de be
doeling dat er ook afzonderlijke
scheepvaartzittingen komen bij de
Middelburgse rechtbank. Nu is dat
nog niet het geval, zodat vaak gene
ralisten van het OM en de recht
bank zaken over bijvoorbeeld aan
varingen en verkeerde ladinggege-
vens afhandelen.
Om de kennis op het gebied uit te
breiden komt er ook een zogehe
ten havendriehoek, waarbij de be
wuste officier van justitie regelma
tig overlegt met de chef van de wa-
terpolitie en verantwoordelijk ge
meentebestuurders van Vlissingen
en Terneuzen. Door een speciale
scheepvaartofficier is het volgens
Greive ook mogelijk beleid te ma
ken op dat specifieke gebied.