Duur speeltje binnen bereik
'Probleem zit in motormanagement'
N
Op de van nieuws uitpuilende
Renault-st-and te Genève was
eigenlijk geen ruimte meer voor
een stel leuke uitvoeringen van mi-
ni-MPV Modus en de volgens het
recept van het voormalige Franse
staatsbedrijf bijbehorende Grand
Modus. Maar deze 'Exception'-uit-
voeringen van de sinds de' recente
facelift beter verkopende Modi
(plus 30 procent in Europa, plus
65 in Frankrijk, gerekend over
2008) zijn wel degelijk interessant.
In Nederland komen de sterk ver
rijkte Exceptions (waaronder een
tje met een Lafuma kofferset) al
leen op de Grand Modus, die zijn
kleinere en oudere broer in popu
lariteit toch al voorbij is gestreefd.
Ook de nieuwe Kia Sorento zal
ontbreken op de AutoRAI,
waar het merk overigens wel aan
wezig zal zijn. Genève kreeg ook
de primeur niet van deze interes
sant gestileerde opvolger van'de ra
zend populaire SUV, want Hyun-
dai-dochter Kia heeft in haar on
metelijke wijsheid besloten de
nieuwe Sorento in eigen land, op
de eigen Seoul Motor Show, te la
ten debuteren. Dat is dan kort na
onze AutoRAI en hij zal later dit
jaar leverbaar worden, met onder
meer een geheel nieuwe dieselmo
tor die al voldoet aan Euros.
PREMIÈRE Vast navigatiesysteem krijgt een nieuwe budgetgeneratie
COF
Nieuwe baas gezocht:
VRAAG VAN DE WEEK Waarom neemt het toerental spontaan toe?
Nissan Cube komt
toch naar Europa
Exceptionele versies
van Renaults Modus
Kia Sorento nog even
niet op AutoRAI
PZC Vrijdag 13 maart 2009 I 7
Een ingebouwd navigatiesys
teem was tot voor kort al
teen beschikbaar in de duur
dere automodellen. Mét de
komst van een nieuwe gene
ratie 'budgetsystemen' komt
daar verandering in.
door Rob van Cinneken
Draagbare navigatiesyste
men zijn razend populair.
Volgens marktonderzoe-
ker GfK werden er in het
afgelopen jaar in ons land 927.000
verkocht en rijdt inmiddels meer
dan een derde van alle auto's met
zó'n uitneembare routeplanner
rond. Niet zo raar, want voor be
dragen tussen de 140 en tweehon
derd euro zijn zelfs bij de gerenom
meerde merken al heel aardige ap
paraatjes te koop.
Nu de markt langzamerhand
wordt overspoeld met al die 'losse'
systeempjes is het voor de markt
leiders in de navigatiewereld - de
TomToms en Garmins - kennelijk
tijd voor een nieuwe grote stap. Of
misschien moet je zeggen: een
stap terug. Ooit begon de opmars
immers met vast in het dashboard
ingebouwde systemen. Peperduur
helaas.
Maar nu wordt er een nieuwe ge
neratie gelanceerd. Die zal een
veel groter publiek bereiken. De au-
tofabrieken werken nauw samen
met de ontwikkelingsmensen van
Vast ingebouwde navigatiesystemen komen binnen bereik van een groot publiek.
foto's CPD
de navigatiespecialisten en bou
wen hun in grote aantallen gepro
duceerde componenten in nieuwe
auto's. Daardoor kan zo'n vast
geïntegreerd navigatiesysteem
voor een relatief klein bedrag op
de accessoirelijst terechtkomen.
De primeur is voor de Carminat
TomTom in een aantal Renault-
modellen. Voor een meerprijs van
499 euro worden modale model
bij Auto Poppe ruime keus
uit zo goed als nieuwe
Volkswagens en Audi's!
Vlissingen Terneuzen
Tel. (0118) 424000 Tel. (0115) 647333
j-:Aü?© POPPE ....wie anders?
www.oulopoppe.nl
len als de Clio en wat later de Mè-
gane met zo'n systeem uitgerust.
TomTom en Garmin werken in tal
van autofabrieken nauw samen
met de ontwikkelingsafdelingen.
VDO Dayton stopte enkele maan
den geleden zelfs rigoureus met de
productie van draagbare navigatie
systemen, om zich geheel te kun
nen concentreren op de autofabrie
ken. Mercedes komt volgend jaar
met een budgetsysteem, dat is ont
wikkeld in samenwerking met Har
man.
Terug naar de nieuwe Carminat
voor Renault. Geen business
class-snufje voor Laguna of Esp-
ace, maar een fabrieksextra voor
de populairste modellen. Voor de
gewone autokoper. De routeaan
wijzingen en waarschuwingen ko
men via de geluidsinstallatie van
de auto. Opvallend is dat het appa
raat geen bediening via een aan-
raakscherm biedt. Om veiligheids
redenen, zegt Renault. Afhankelijk
van het model werkt dat via
bedieningstoetsen of een afstands
bediening. Het beeldscherm geeft
desgewenst de informatie van de
radio of de speellijst van een ge
koppelde iPod weer.
Belangrijk praktisch detail: gedoe
met kostbare software cd's is verle
den tijd. Net als zijn draagbare
broers is de Carminat simpel via
het internet en een klein geheu
genkaartje te voorzien van de
nieuwste wegenkaarten, flitspaallo
caties en andere software. Die up
dates kun je zelf uitvoeren, maar
zouden bijvoorbeeld ook bij een
servicebeurt van de auto kunnen
gebeuren.
Specialist Jeroen Bartels van markt
onderzoeker GfK schaalt de novi
teit hoog in. „Met een prijs van on
der de vijfhonderd euro zullen er
zeker mensen zijn die de stap ne
men. Er is veel belangstelling voor
het gemak van een ingebouwd sys
teem."
■■■■Hi
Josien van der Meer uit Vlissingen
mailde ons deze vraag: het stationair
toerental van mijn auto neemt spon
taan toe. Er is iets mis met mijn mo
tor of ligt het ergens anders aan?
Jaap Zwart van autobedrijf Van
Oeveren-Vervaet uit Terneuzen
geeft tekst en uitleg.
door Lucas Boot
Jaap Zwart: „Vrijwel alle nieuwe
auto's maken gebruik van een
computer die de motor aan
stuurt. Via sensoren ontvangt de
computer constant signalen over
bijvoorbeeld de gasklepschakelaar,
brandstofdruk, toerental en het
CO-percentage in de uitlaatgassen.
De computer reageert op deze in
formatie. Het kan zijn dat er door
een storing even te veel brandstof
wordt toegevoerd met als gevolg
dat het toerental automatisch toe
Jaap Zwart: „Vroeger gebeurde het afstellen van de motor nog met stel-
schroeven, maar tegenwoordig gaat het digitaal." foto Peter Nicolai
neemt, terwijl je zelf het gaspedaal
niet aanraakt. De computer krijgt
dus geen signaal van de gasklep
door, maar meet wel een toerental
verhoging. Vervolgens regelt de
computer zelf dat het toerental
wordt verlaagd. Dit is wat er in gro
te lijnen gebeurt."
„Als er zich een storing voordoet,
gaat het motormanagementlampje
branden en slaat de computer de
storingsgegevens op. Deze informa
tie kan ik met behulp van een lap
top uitlezen. Vervolgens stuur ik
nieuwe data naar de computer van
de auto om het probleem op te los
sen. Vroeger gebeurde het afstellen
van de motor nog met stelschroe-
ven, maar tegenwoordig gaat het
dus digitaal. Kortom: met de mo
tor is hoogstwaarschijnlijk niets
aan de hand, wel met de elektroni
ca. Ga naar een merkdealer, want
de computerdata verschillen per
merk, en laat het managementsys
teem uitlezen en verversen."
Hebt u ook een vraag? Mail dan
naar redactie@pzc.nl
issan heeft hem al een paar
maal in Tokio vertoond en de
Cube is ginds ook al lang lever
baar, maar nu is dan toch besloten
hem ook naar Europa te brengen.
Met het stuur links. Dus prijkte hij
op een eigen standje te Genève,
met de mededeling dat hij zo te
gen oktober bij ons te koop zal
zijn. Op de AutoRAI zult u deze -
wat duurdere - Soul-concurrent
echter vergeefs zoeken, want Nis
san mijdt, zoals vele andere mer
ken, de Amsterdamse autotentoon
stelling dit jaar.
Nissan Cube
Renault Modus Execption
Kia Sorento