Duur speeltje binnen bereik 'Probleem zit in motormanagement' N Op de van nieuws uitpuilende Renault-st-and te Genève was eigenlijk geen ruimte meer voor een stel leuke uitvoeringen van mi- ni-MPV Modus en de volgens het recept van het voormalige Franse staatsbedrijf bijbehorende Grand Modus. Maar deze 'Exception'-uit- voeringen van de sinds de' recente facelift beter verkopende Modi (plus 30 procent in Europa, plus 65 in Frankrijk, gerekend over 2008) zijn wel degelijk interessant. In Nederland komen de sterk ver rijkte Exceptions (waaronder een tje met een Lafuma kofferset) al leen op de Grand Modus, die zijn kleinere en oudere broer in popu lariteit toch al voorbij is gestreefd. Ook de nieuwe Kia Sorento zal ontbreken op de AutoRAI, waar het merk overigens wel aan wezig zal zijn. Genève kreeg ook de primeur niet van deze interes sant gestileerde opvolger van'de ra zend populaire SUV, want Hyun- dai-dochter Kia heeft in haar on metelijke wijsheid besloten de nieuwe Sorento in eigen land, op de eigen Seoul Motor Show, te la ten debuteren. Dat is dan kort na onze AutoRAI en hij zal later dit jaar leverbaar worden, met onder meer een geheel nieuwe dieselmo tor die al voldoet aan Euros. PREMIÈRE Vast navigatiesysteem krijgt een nieuwe budgetgeneratie COF Nieuwe baas gezocht: VRAAG VAN DE WEEK Waarom neemt het toerental spontaan toe? Nissan Cube komt toch naar Europa Exceptionele versies van Renaults Modus Kia Sorento nog even niet op AutoRAI PZC Vrijdag 13 maart 2009 I 7 Een ingebouwd navigatiesys teem was tot voor kort al teen beschikbaar in de duur dere automodellen. Mét de komst van een nieuwe gene ratie 'budgetsystemen' komt daar verandering in. door Rob van Cinneken Draagbare navigatiesyste men zijn razend populair. Volgens marktonderzoe- ker GfK werden er in het afgelopen jaar in ons land 927.000 verkocht en rijdt inmiddels meer dan een derde van alle auto's met zó'n uitneembare routeplanner rond. Niet zo raar, want voor be dragen tussen de 140 en tweehon derd euro zijn zelfs bij de gerenom meerde merken al heel aardige ap paraatjes te koop. Nu de markt langzamerhand wordt overspoeld met al die 'losse' systeempjes is het voor de markt leiders in de navigatiewereld - de TomToms en Garmins - kennelijk tijd voor een nieuwe grote stap. Of misschien moet je zeggen: een stap terug. Ooit begon de opmars immers met vast in het dashboard ingebouwde systemen. Peperduur helaas. Maar nu wordt er een nieuwe ge neratie gelanceerd. Die zal een veel groter publiek bereiken. De au- tofabrieken werken nauw samen met de ontwikkelingsmensen van Vast ingebouwde navigatiesystemen komen binnen bereik van een groot publiek. foto's CPD de navigatiespecialisten en bou wen hun in grote aantallen gepro duceerde componenten in nieuwe auto's. Daardoor kan zo'n vast geïntegreerd navigatiesysteem voor een relatief klein bedrag op de accessoirelijst terechtkomen. De primeur is voor de Carminat TomTom in een aantal Renault- modellen. Voor een meerprijs van 499 euro worden modale model bij Auto Poppe ruime keus uit zo goed als nieuwe Volkswagens en Audi's! Vlissingen Terneuzen Tel. (0118) 424000 Tel. (0115) 647333 j-:Aü?© POPPE ....wie anders? www.oulopoppe.nl len als de Clio en wat later de Mè- gane met zo'n systeem uitgerust. TomTom en Garmin werken in tal van autofabrieken nauw samen met de ontwikkelingsafdelingen. VDO Dayton stopte enkele maan den geleden zelfs rigoureus met de productie van draagbare navigatie systemen, om zich geheel te kun nen concentreren op de autofabrie ken. Mercedes komt volgend jaar met een budgetsysteem, dat is ont wikkeld in samenwerking met Har man. Terug naar de nieuwe Carminat voor Renault. Geen business class-snufje voor Laguna of Esp- ace, maar een fabrieksextra voor de populairste modellen. Voor de gewone autokoper. De routeaan wijzingen en waarschuwingen ko men via de geluidsinstallatie van de auto. Opvallend is dat het appa raat geen bediening via een aan- raakscherm biedt. Om veiligheids redenen, zegt Renault. Afhankelijk van het model werkt dat via bedieningstoetsen of een afstands bediening. Het beeldscherm geeft desgewenst de informatie van de radio of de speellijst van een ge koppelde iPod weer. Belangrijk praktisch detail: gedoe met kostbare software cd's is verle den tijd. Net als zijn draagbare broers is de Carminat simpel via het internet en een klein geheu genkaartje te voorzien van de nieuwste wegenkaarten, flitspaallo caties en andere software. Die up dates kun je zelf uitvoeren, maar zouden bijvoorbeeld ook bij een servicebeurt van de auto kunnen gebeuren. Specialist Jeroen Bartels van markt onderzoeker GfK schaalt de novi teit hoog in. „Met een prijs van on der de vijfhonderd euro zullen er zeker mensen zijn die de stap ne men. Er is veel belangstelling voor het gemak van een ingebouwd sys teem." ■■■■Hi Josien van der Meer uit Vlissingen mailde ons deze vraag: het stationair toerental van mijn auto neemt spon taan toe. Er is iets mis met mijn mo tor of ligt het ergens anders aan? Jaap Zwart van autobedrijf Van Oeveren-Vervaet uit Terneuzen geeft tekst en uitleg. door Lucas Boot Jaap Zwart: „Vrijwel alle nieuwe auto's maken gebruik van een computer die de motor aan stuurt. Via sensoren ontvangt de computer constant signalen over bijvoorbeeld de gasklepschakelaar, brandstofdruk, toerental en het CO-percentage in de uitlaatgassen. De computer reageert op deze in formatie. Het kan zijn dat er door een storing even te veel brandstof wordt toegevoerd met als gevolg dat het toerental automatisch toe Jaap Zwart: „Vroeger gebeurde het afstellen van de motor nog met stel- schroeven, maar tegenwoordig gaat het digitaal." foto Peter Nicolai neemt, terwijl je zelf het gaspedaal niet aanraakt. De computer krijgt dus geen signaal van de gasklep door, maar meet wel een toerental verhoging. Vervolgens regelt de computer zelf dat het toerental wordt verlaagd. Dit is wat er in gro te lijnen gebeurt." „Als er zich een storing voordoet, gaat het motormanagementlampje branden en slaat de computer de storingsgegevens op. Deze informa tie kan ik met behulp van een lap top uitlezen. Vervolgens stuur ik nieuwe data naar de computer van de auto om het probleem op te los sen. Vroeger gebeurde het afstellen van de motor nog met stelschroe- ven, maar tegenwoordig gaat het dus digitaal. Kortom: met de mo tor is hoogstwaarschijnlijk niets aan de hand, wel met de elektroni ca. Ga naar een merkdealer, want de computerdata verschillen per merk, en laat het managementsys teem uitlezen en verversen." Hebt u ook een vraag? Mail dan naar redactie@pzc.nl issan heeft hem al een paar maal in Tokio vertoond en de Cube is ginds ook al lang lever baar, maar nu is dan toch besloten hem ook naar Europa te brengen. Met het stuur links. Dus prijkte hij op een eigen standje te Genève, met de mededeling dat hij zo te gen oktober bij ons te koop zal zijn. Op de AutoRAI zult u deze - wat duurdere - Soul-concurrent echter vergeefs zoeken, want Nis san mijdt, zoals vele andere mer ken, de Amsterdamse autotentoon stelling dit jaar. Nissan Cube Renault Modus Execption Kia Sorento

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 83