C3 Picasso een artistieke kubus
STANDAARD HEEL COOL
TIEN AUTOVRAGEN AAN:
Horecavrouw Hendrina van Cranenburgh van de
Campveerse Toren houdt van mooie auto's.
AUTOTEST Nieuwe MPV van Citroën heeft frivool design
forzaJ
PZC Vrijdag 13 maart 2009 3
door Ondine van der Vleuten
Wat voor auto rijdt u?
Een spijkerbroekblauwe Audi TT.
Een exclusieve coupé, een tweezit-
ter. Ik was helemaal verliefd op
het model toen dat uitkwam.
Helemaal speciaal voor mij ont
worpen, dacht ik. Blauw leer, alu
minium afwerking, ronde vor
men. Ik hoop tachtig te worden
met mijn Audi.
In wat voor auto zou u willen
rijden?
Een heel oude Mercedes coupé
met rood leer, uit 1959. Een oldti
mer. Maar ja, die zijn heel duur en
je moet kunnen sleutelen, anders
is het helemaal niet te betalen.
Waaraan ergert u zich in het ver
keer?
Linksrijders. Dan ga ik er rechts
voorbij of ik ga er naast rijden, om
ze wakker te laten worden.
Hebt u ook een onhebbelijkheid
in het verkeer?
Nee. Sinds ik deze auto heb, kan
dat niet meer. Als je in een wrak
rijdt, ergert niemand zich aan je.
Nu krijg ik gelijk boze blikken: jij
in je dure auto.
Wat is de hoogste snelheid die u
ooit hebt gereden en waar was
dat?
Dat was 210, bij Utrecht. Hard, dat
vond ik zelf ook, maar ik wilde
even weten hoe dat voelde.
Wanneer hebt u voor het laatst
een bekeuring gehad en waar
voor?
Met zes kilometer per uur te hard
over de Veerse Weg. Met deze au
to ga je gelijk op de bon. No mer
cy, we zullen je eens leren. Je hebt
toch geld genoeg, denken ze.
In hoeveel keer slaagde u voor
het rijbewijs?
In één keer. Een wonder was dat.
Welke verkeersregels zou u wil
len veranderen?
Die 8o-kilometer-zones. Onzin is
dat.
Wat vindt u een lelijke auto?
O, er zijn er zoveel. Alle auto's die
geen speciale uitstraling hebben.
Hoe zou u zich als autorijder
willen omschrijven?
Pittig, met respect voor de ander.
In deze auto moet je een elegante
rijder zijn. Noblesse oblige. Anders
krijg je die middelvinger weer.
De afwerking van de C3 Picasso is opmerkelijk degelijk. Het design is wel
aan de frivole kant. foto CPD
1 1 4" f PEARYWEG 17a, INDUSTRIEWEG 19, PRODUCTIESTRAAT 4,
f II I f )|||l)||(ll) 4462 ES G0ES 4382 NA VLISSINGEN 4538 BXTERNEUZEN
V< A A TEL. 0113 - 27 57 57 TEL. 0118 - 41 77 36 TEL. 0115 - 56 16 28
Ruimteauto's hoeven geen saaie dozen te zijn. Dat be
wijst de Citroën C3 Picasso, de nieuwste compacte
MPV van het Franse merk.
door Robbert Keegel
De C3 Picasso, die op de au-
tobeurs in Genève debu
teert, is misschien wel
het eerste model uit de
reeks waar de naam van de expres
sieve kunstenaar enigszins terecht
wordt gebruikt. Citroën heeft er
namelijk ook een artistiek gestileer
de auto van gemaakt, waar je niet
meteen aan afziet dat het toch ge
woon een opgebolde kubus is.
Zonder alle versieringen blijft er
waarschijnlijk een model over dat
verdraaid veel lijkt op de Berlingo,
de bestelauto-MPV van Citroën.
Maar de Fransen hebben behoor
lijk hun best gedaan op de C3 Pi
casso.
De 4,08 meter lange MPV ziet er
zelfs in sombere tinten frivool uit,
door de grote gestileerde koplam
pen en de zwarte en metaalkleuri-
ge accenten op neus, flanken en
achterkant.
Kenmerkend voor ook deze Picas
so is het grote glasoppervlak, dat
nog kdn worden uitgebreid met
zo'n enorm glazen dak waar Fran
se merken zo dol op zijn.
De basisvorm is die van een ver
hoogde (1,62 meter), opgebolde
combi, waarbij de voorruit wat ver
der naar voren is geplaatst en door
dunne spijltjes wordt gescheiden
van de voorste zijruiten. De eigen
lijke A-stijl zit iets verder naar ach
teren en is wel degelijk een erg dik
en stevig exemplaar.
Die utilitaire vorm en de forse
wielbasis van 2,54 meter zorgen
voor veel ruimte. Je kunt er met
vier tot vijf mensen prettig in ver-
„De nieuwe C3 Picasso onderscheidt zich
van de concurrentie door met name zijn
effectieve binnenruimte, het comfort en
de stille motoren. Daarnaast speelt zijn
uiterlijk natuurlijk ook een belangrijke
rol."
toeven en ook achterin is er veel
beenruimte, die te variëren is door
de verschuifbare achterbank.
Met die bank in de achterste stand
ontstaat al 385 liter en je hebt de
mogelijkheid om zelf een souter
rain in de kofferbak te maken
door de in hoogte verstelbare bo
dem.
Schuifje de achterbank volledig
naar voren - met nog een zeer ac
ceptabele ruimte voor een kinder
schare - is er vijfhonderd liter laad
volume en met de achterbank plat
zelfs 1605 liter. Bovendien is het in
terieur vergeven van de bij dit au
totype gebruikelijke opbergplekjes
en -vakjes. In de C3 Picasso zien
we geen met bedieningsknopjes
overladen stuurwiel, maar wel een
centraal dashboard met slechts de
hoogst noodzakelijke functies. De
afwerking is bovendien opmerke
lijk degelijk en ook hier is het de
sign aan de frivole kant.
Drie motoren heeft Citroën in ons
land klaar staan voor de C3 Picas
so. Benzinemotoren van 1,4 en 1,6
liter, respectievelijk 95 en 120 pk
sterk, en een 1,6 liter turbodiesel
met no pk. Hoewel de C3 Picasso
geen lichtgewicht is (vanaf ruim
twaalfhonderd kilo), kwijten de
krachtbronnen zich behoorlijk van
hun taak. Het helpt wel dat van
een auto van dit kaliber geen al te
sportieve kwaliteiten worden ge
vraagd, maar het weggedrag is
toch meer dan voldoende.
De prijzen beginnen bij 16.995 eu
ro voor een wat mager uitgeruste
1.4 VTi Séduction (maar twee air
bags en geen audio of airco), diese
len kan vanaf 23.595 euro. Ook
hier helaas weer een idioot prijs
verschil.
DE PANDA EDIZI0NE C00L
DE PANDA EDIZI0NE C00L.
3 JAAR LANG 0% RENTE 3 JAAR GARANTIE.
TOTAAL VOORDEEL TOT 2.000,-.
Prijs incl. BTW/BPM, excl. kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage Max. kredietbedrag: 5.000.-. FGA Capital Netherlands B.V. is kredietgever en werkt onder Wft vergunning
nummer 12013694 als aanbieder van consumentenfinancienngen. Een prospectus is beschikbaar op www.fiatfinancialsolutions.nl. Toetsing bij BKR te Tiel Vraag naar de exacte voorwaarden.
De actie is geldig t/m 31 maart 2009.
Er is al een Panda Edizione Cool vanaf 9.395,-.
Gem. brandstofverbruik: 5,0 - 6,6 1/100 km (1op 15,2 - 20,0).
C02:113-155 gr/km.