C3 Picasso een artistieke kubus STANDAARD HEEL COOL TIEN AUTOVRAGEN AAN: Horecavrouw Hendrina van Cranenburgh van de Campveerse Toren houdt van mooie auto's. AUTOTEST Nieuwe MPV van Citroën heeft frivool design forzaJ PZC Vrijdag 13 maart 2009 3 door Ondine van der Vleuten Wat voor auto rijdt u? Een spijkerbroekblauwe Audi TT. Een exclusieve coupé, een tweezit- ter. Ik was helemaal verliefd op het model toen dat uitkwam. Helemaal speciaal voor mij ont worpen, dacht ik. Blauw leer, alu minium afwerking, ronde vor men. Ik hoop tachtig te worden met mijn Audi. In wat voor auto zou u willen rijden? Een heel oude Mercedes coupé met rood leer, uit 1959. Een oldti mer. Maar ja, die zijn heel duur en je moet kunnen sleutelen, anders is het helemaal niet te betalen. Waaraan ergert u zich in het ver keer? Linksrijders. Dan ga ik er rechts voorbij of ik ga er naast rijden, om ze wakker te laten worden. Hebt u ook een onhebbelijkheid in het verkeer? Nee. Sinds ik deze auto heb, kan dat niet meer. Als je in een wrak rijdt, ergert niemand zich aan je. Nu krijg ik gelijk boze blikken: jij in je dure auto. Wat is de hoogste snelheid die u ooit hebt gereden en waar was dat? Dat was 210, bij Utrecht. Hard, dat vond ik zelf ook, maar ik wilde even weten hoe dat voelde. Wanneer hebt u voor het laatst een bekeuring gehad en waar voor? Met zes kilometer per uur te hard over de Veerse Weg. Met deze au to ga je gelijk op de bon. No mer cy, we zullen je eens leren. Je hebt toch geld genoeg, denken ze. In hoeveel keer slaagde u voor het rijbewijs? In één keer. Een wonder was dat. Welke verkeersregels zou u wil len veranderen? Die 8o-kilometer-zones. Onzin is dat. Wat vindt u een lelijke auto? O, er zijn er zoveel. Alle auto's die geen speciale uitstraling hebben. Hoe zou u zich als autorijder willen omschrijven? Pittig, met respect voor de ander. In deze auto moet je een elegante rijder zijn. Noblesse oblige. Anders krijg je die middelvinger weer. De afwerking van de C3 Picasso is opmerkelijk degelijk. Het design is wel aan de frivole kant. foto CPD 1 1 4" f PEARYWEG 17a, INDUSTRIEWEG 19, PRODUCTIESTRAAT 4, f II I f )|||l)||(ll) 4462 ES G0ES 4382 NA VLISSINGEN 4538 BXTERNEUZEN V< A A TEL. 0113 - 27 57 57 TEL. 0118 - 41 77 36 TEL. 0115 - 56 16 28 Ruimteauto's hoeven geen saaie dozen te zijn. Dat be wijst de Citroën C3 Picasso, de nieuwste compacte MPV van het Franse merk. door Robbert Keegel De C3 Picasso, die op de au- tobeurs in Genève debu teert, is misschien wel het eerste model uit de reeks waar de naam van de expres sieve kunstenaar enigszins terecht wordt gebruikt. Citroën heeft er namelijk ook een artistiek gestileer de auto van gemaakt, waar je niet meteen aan afziet dat het toch ge woon een opgebolde kubus is. Zonder alle versieringen blijft er waarschijnlijk een model over dat verdraaid veel lijkt op de Berlingo, de bestelauto-MPV van Citroën. Maar de Fransen hebben behoor lijk hun best gedaan op de C3 Pi casso. De 4,08 meter lange MPV ziet er zelfs in sombere tinten frivool uit, door de grote gestileerde koplam pen en de zwarte en metaalkleuri- ge accenten op neus, flanken en achterkant. Kenmerkend voor ook deze Picas so is het grote glasoppervlak, dat nog kdn worden uitgebreid met zo'n enorm glazen dak waar Fran se merken zo dol op zijn. De basisvorm is die van een ver hoogde (1,62 meter), opgebolde combi, waarbij de voorruit wat ver der naar voren is geplaatst en door dunne spijltjes wordt gescheiden van de voorste zijruiten. De eigen lijke A-stijl zit iets verder naar ach teren en is wel degelijk een erg dik en stevig exemplaar. Die utilitaire vorm en de forse wielbasis van 2,54 meter zorgen voor veel ruimte. Je kunt er met vier tot vijf mensen prettig in ver- „De nieuwe C3 Picasso onderscheidt zich van de concurrentie door met name zijn effectieve binnenruimte, het comfort en de stille motoren. Daarnaast speelt zijn uiterlijk natuurlijk ook een belangrijke rol." toeven en ook achterin is er veel beenruimte, die te variëren is door de verschuifbare achterbank. Met die bank in de achterste stand ontstaat al 385 liter en je hebt de mogelijkheid om zelf een souter rain in de kofferbak te maken door de in hoogte verstelbare bo dem. Schuifje de achterbank volledig naar voren - met nog een zeer ac ceptabele ruimte voor een kinder schare - is er vijfhonderd liter laad volume en met de achterbank plat zelfs 1605 liter. Bovendien is het in terieur vergeven van de bij dit au totype gebruikelijke opbergplekjes en -vakjes. In de C3 Picasso zien we geen met bedieningsknopjes overladen stuurwiel, maar wel een centraal dashboard met slechts de hoogst noodzakelijke functies. De afwerking is bovendien opmerke lijk degelijk en ook hier is het de sign aan de frivole kant. Drie motoren heeft Citroën in ons land klaar staan voor de C3 Picas so. Benzinemotoren van 1,4 en 1,6 liter, respectievelijk 95 en 120 pk sterk, en een 1,6 liter turbodiesel met no pk. Hoewel de C3 Picasso geen lichtgewicht is (vanaf ruim twaalfhonderd kilo), kwijten de krachtbronnen zich behoorlijk van hun taak. Het helpt wel dat van een auto van dit kaliber geen al te sportieve kwaliteiten worden ge vraagd, maar het weggedrag is toch meer dan voldoende. De prijzen beginnen bij 16.995 eu ro voor een wat mager uitgeruste 1.4 VTi Séduction (maar twee air bags en geen audio of airco), diese len kan vanaf 23.595 euro. Ook hier helaas weer een idioot prijs verschil. DE PANDA EDIZI0NE C00L DE PANDA EDIZI0NE C00L. 3 JAAR LANG 0% RENTE 3 JAAR GARANTIE. TOTAAL VOORDEEL TOT 2.000,-. Prijs incl. BTW/BPM, excl. kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage Max. kredietbedrag: 5.000.-. FGA Capital Netherlands B.V. is kredietgever en werkt onder Wft vergunning nummer 12013694 als aanbieder van consumentenfinancienngen. Een prospectus is beschikbaar op www.fiatfinancialsolutions.nl. Toetsing bij BKR te Tiel Vraag naar de exacte voorwaarden. De actie is geldig t/m 31 maart 2009. Er is al een Panda Edizione Cool vanaf 9.395,-. Gem. brandstofverbruik: 5,0 - 6,6 1/100 km (1op 15,2 - 20,0). C02:113-155 gr/km.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 79