Zeeland PZC 17 Actie: behoud stadsgezicht Hulst Geen kaartjesautomaat ZEEUWS-VLAANDEREN 27 18 en 19 Stichting wil dat gemeentebestuur beleid drastisch wijzigt. Spoedoverleg over aansluiting Tractaatweg-Kennedylaan bij Zelzate Bouwval hotel Sluiskil eind dit jaar gesloopt U heeft nog tot 13.00 uur vanmiddag om een Staatslot te kopen! Alles kan De kegelbijvlieg is in iedere tuin te vinden Dinsdag 10 maart 2009 Eligiuskerk ook na diamanten jubileum nog jeugdig en fris Tip? zeeuws-vlaanderen@pzc.nl door Harold de Puysseleijr HULST - De nieuwe stichting Be scherming Stadsgezicht Hulst be gint een offensief onder de bevol king met als doel het historische karakter van de Hulster binnen stad te bewaren. De stichting wil de overheid vol gens secretaris )aap Zijderveld op die manier duidelijk maken dat het zo niet verder kan. „U ziet het om u heen, er komen binnen en buiten de stadswallen steeds meer hoogbouwprojekten, zoals bijvoorbeeld De nieuwe Bier kaai, Houtenkwartier en De Statie. De oude gevels van winkelpanden worden zogenaamd 'gemoderni seerd' waardoor ze architectonisch volstrekt uit de toon vallen met de historische straten en omgeving." De stichting neemt dat het ge meentebestuur van Hulst kwalijk. Het bestuur heeft van het be schermd Stadsgezicht 'een vodje papier gemaakt waardoor ('op des kundig advies') bouwkundig alles mogelijk is geworden.' Hulst wordt volgens de stichting daar door steeds minder aantrekkelijk voor toeristen, ondernemers en in woners en wordt steeds meer een slaapstad in plaats van een koop stad. „De projektontwikkelaren, bouw maatschappijen en de woonstich- ting zijn gaan bepalen hoe Hulst Wl De nieuwe stichting Bescher- ming Stadsgezicht Hulst begint een offensief onder de bevolking om het historische karakter van Hulst niet verder af te breken. er uit moet zien en de gemeentelij ke overheid volgt met knikkende knieën. Steeds meer inwoners van de binnenstad en omgeving zijn daar boos over, want op deze ma nier wordt ons historisch Hulst steeds verder vernield." Om de krachten te bundelen vraagt de Stichting Bescherming Stadsgezicht alle inwoners huis aan huis om de stichting te steu nen. De stichting stelt zich ten doel het architektonische aspekt van de his torisch gegroeide vestingstad Hulst als beschermd stadsgezicht te handhaven en plannen te toetsen op hun stedenbouwkundige en ar chitektonische inpasbaarheid in de direkte omgeving. Daartoe behoort ondermeer het behoud en de stimulering van het aspekt kleinschaligheid binnen de stadswallen en het in stand hou den van poorten, wallen, ravelij nen, kortom alle onderdelen van de vesting die door Monumenten zorg zijn aangemerkt als 'Be schermd Stadsgezicht'. De stichting maakt deze week be kend op welke wijze ze de bevol king precies zal mobiliseren. ZELZATE - De Kanaalzonegemeenten plegen binnenkort spoedoverleg over het grenskruis- punt bij Zelzate dat de Tractaatweg en de Kennedylaan (R4) verbindt. Die levensgevaar lijke kruising staat op het prioriteitenlijstje van Vlaams minister Hilde Crevits (openbare werken), maar met name bij de Vlaamse Ka naalzonegemeenten bestaat onduidelijkheid over de daadwerkelijke uitvoering van de aan- passingswerken. Verkeerswethouder Co van Schaik van Terneuzen: „Onze Vlaamse colle ga's zijn nogal geschrokken van onze voortva rendheid bij de aanleg van de Sluiskiltunnel in combinatie met de verdubbeling van de Trac taatweg. Ze willen daar op aansluiten en óók in 2014 gereed zijn." foto Peter Nicolai SLUISKIL - Het bouwvallige hotel Sluiskil gaat in november of de cember tegen de vlakte. Dit heeft projectontwikkelaar Mondriaan de bewoners van Sluiskil beloofd. Mondriaan bouwt op de locatie een nieuw wijkje met 27 huizen en mogelijk ook nog enige apparte menten. Hotel Sluiskil diende ooit als asielzoekerscentrum; oorspron kelijk was het de verpleegstersflat van het Elisabethziekenhuis. BRESKENS - De provincie draagt fi nancieel niet bij aan de installatie van een treinkaartjesautomaat in de terminal van het fiets-voetveer in Breskens. Dat antwoorden Ge deputeerde Staten op vragen van de Dorpsraad Breskens. NS weigeren een automaat neer te zetten, omdat de kosten te hoog zijn. GS vinden vijftig mille voor plaatsing van een automaat en 35.000 euro aan jaarlijks onder houd ook een fiks bedrag voor kaartjes van zo'n 25 reizigers per dag. Maar GS stellen ook dat de kaartjesverkoop tot de verantwoor delijkheid hoort van NS. De pro vincie investeert daarom niet in de plaatsing van een automaat. GS adviseren de dorpsraad, tot de ov-chipkaart er is, vooraf ongeda teerde vervoersbewijzen te kopen om op elk gewenst moment op de trein te kunnen stappen. Trekking 10 maart Staatsloterij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 55