Zeeland
PZC 17
Actie: behoud stadsgezicht Hulst
Geen kaartjesautomaat
ZEEUWS-VLAANDEREN
27
18 en 19
Stichting wil dat
gemeentebestuur beleid
drastisch wijzigt.
Spoedoverleg over aansluiting Tractaatweg-Kennedylaan bij Zelzate
Bouwval hotel Sluiskil
eind dit jaar gesloopt
U heeft nog tot 13.00 uur
vanmiddag om een
Staatslot te kopen!
Alles kan
De kegelbijvlieg
is in iedere
tuin te vinden
Dinsdag 10 maart 2009
Eligiuskerk ook na
diamanten jubileum
nog jeugdig en fris
Tip? zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
door Harold de Puysseleijr
HULST - De nieuwe stichting Be
scherming Stadsgezicht Hulst be
gint een offensief onder de bevol
king met als doel het historische
karakter van de Hulster binnen
stad te bewaren.
De stichting wil de overheid vol
gens secretaris )aap Zijderveld op
die manier duidelijk maken dat
het zo niet verder kan.
„U ziet het om u heen, er komen
binnen en buiten de stadswallen
steeds meer hoogbouwprojekten,
zoals bijvoorbeeld De nieuwe Bier
kaai, Houtenkwartier en De Statie.
De oude gevels van winkelpanden
worden zogenaamd 'gemoderni
seerd' waardoor ze architectonisch
volstrekt uit de toon vallen met de
historische straten en omgeving."
De stichting neemt dat het ge
meentebestuur van Hulst kwalijk.
Het bestuur heeft van het be
schermd Stadsgezicht 'een vodje
papier gemaakt waardoor ('op des
kundig advies') bouwkundig alles
mogelijk is geworden.' Hulst
wordt volgens de stichting daar
door steeds minder aantrekkelijk
voor toeristen, ondernemers en in
woners en wordt steeds meer een
slaapstad in plaats van een koop
stad.
„De projektontwikkelaren, bouw
maatschappijen en de woonstich-
ting zijn gaan bepalen hoe Hulst
Wl De nieuwe stichting Bescher-
ming Stadsgezicht Hulst begint
een offensief onder de bevolking
om het historische karakter van
Hulst niet verder af te breken.
er uit moet zien en de gemeentelij
ke overheid volgt met knikkende
knieën. Steeds meer inwoners van
de binnenstad en omgeving zijn
daar boos over, want op deze ma
nier wordt ons historisch Hulst
steeds verder vernield."
Om de krachten te bundelen
vraagt de Stichting Bescherming
Stadsgezicht alle inwoners huis
aan huis om de stichting te steu
nen.
De stichting stelt zich ten doel het
architektonische aspekt van de his
torisch gegroeide vestingstad Hulst
als beschermd stadsgezicht te
handhaven en plannen te toetsen
op hun stedenbouwkundige en ar
chitektonische inpasbaarheid in
de direkte omgeving.
Daartoe behoort ondermeer het
behoud en de stimulering van het
aspekt kleinschaligheid binnen de
stadswallen en het in stand hou
den van poorten, wallen, ravelij
nen, kortom alle onderdelen van
de vesting die door Monumenten
zorg zijn aangemerkt als 'Be
schermd Stadsgezicht'.
De stichting maakt deze week be
kend op welke wijze ze de bevol
king precies zal mobiliseren.
ZELZATE - De Kanaalzonegemeenten plegen
binnenkort spoedoverleg over het grenskruis-
punt bij Zelzate dat de Tractaatweg en de
Kennedylaan (R4) verbindt. Die levensgevaar
lijke kruising staat op het prioriteitenlijstje
van Vlaams minister Hilde Crevits (openbare
werken), maar met name bij de Vlaamse Ka
naalzonegemeenten bestaat onduidelijkheid
over de daadwerkelijke uitvoering van de aan-
passingswerken. Verkeerswethouder Co van
Schaik van Terneuzen: „Onze Vlaamse colle
ga's zijn nogal geschrokken van onze voortva
rendheid bij de aanleg van de Sluiskiltunnel in
combinatie met de verdubbeling van de Trac
taatweg. Ze willen daar op aansluiten en óók
in 2014 gereed zijn." foto Peter Nicolai
SLUISKIL - Het bouwvallige hotel
Sluiskil gaat in november of de
cember tegen de vlakte. Dit heeft
projectontwikkelaar Mondriaan
de bewoners van Sluiskil beloofd.
Mondriaan bouwt op de locatie
een nieuw wijkje met 27 huizen
en mogelijk ook nog enige apparte
menten. Hotel Sluiskil diende ooit
als asielzoekerscentrum; oorspron
kelijk was het de verpleegstersflat
van het Elisabethziekenhuis.
BRESKENS - De provincie draagt fi
nancieel niet bij aan de installatie
van een treinkaartjesautomaat in
de terminal van het fiets-voetveer
in Breskens. Dat antwoorden Ge
deputeerde Staten op vragen van
de Dorpsraad Breskens.
NS weigeren een automaat neer te
zetten, omdat de kosten te hoog
zijn. GS vinden vijftig mille voor
plaatsing van een automaat en
35.000 euro aan jaarlijks onder
houd ook een fiks bedrag voor
kaartjes van zo'n 25 reizigers per
dag. Maar GS stellen ook dat de
kaartjesverkoop tot de verantwoor
delijkheid hoort van NS. De pro
vincie investeert daarom niet in de
plaatsing van een automaat.
GS adviseren de dorpsraad, tot de
ov-chipkaart er is, vooraf ongeda
teerde vervoersbewijzen te kopen
om op elk gewenst moment op de
trein te kunnen stappen.
Trekking 10 maart
Staatsloterij