Vier handen, twee mensen, één muziek BenZeker 11I De goedkoopste autoverzekering van Nederland? Nooit geweten datBrandend zand zulk collectief erfgoed is PZC Maandag 9 maart 2009 19 OPEN HAARD CONCERT FILM WÊÊÊÊÊÊÊÊÊm BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Watchmen: 19.30 uur; Mar- ley Me: 20.00 uur; Spion van Oranje: 20.00 uur; Cordero de dios: 20.30 uur; GOES 't Beest, Afrika filmfestival: L' enfant endormi: 20.30 uur; Merral, Marley Me: 19.15 en 21.45 uur; Watchmen: 19.00 en 22.00 uur; Afrika filmfestival: Nowhere in Africa: 19.00 uur; U-Carmen E-Khayelitsha: 19.00 en 21.15 uuruur; The constant gardener: 21.00 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Entre les murs: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, Bienvenue chez les Ch' tis: 20.00 uur; TERNEUZEN View, Marley Me: 20.30 uur; Watchmen: 20.30 uur; Spion van Oranje: 18.45 uur; The curious case of Benjamin Button: 20.15 uur; Bolt (nl): 19.00 uur; VLISSINGEN CineCity, Marley Me: 16.15, 19.15 en 22.00 uur; Oorlogswinter: 19.30 uur; Pink Panther 2: 14.00 en 19.00 uur; Slumdog Millionaire: 16.00, 19.00 en 21.45 uur; Spion van Oranje: 17.00 en 19.00 uur; The curious case of Benjamin Button: 21.00 uur; Traitor: 22.00 uur; Valkyrie: 16.15 en 19.00 uur; Watchmen: 16.00 en 21.15 uur; Yes man: 13.45 en 19.00 uur; Austra lia: 21.15 uur; Bolt (nl): 14.00 en 16.15 uur; De Maanprinses en het geheim van het witte paard: 13.45 uur; Despereaux, de dappere muis: 14.00 uur; Hondenhotel (nl): 13.45 en 16.15 uur; Kikkerdril: 13.30 en 15.15 uur; Sneak: 22.00 uur; Rachmaninov. De Barcarolle werd in de juiste melancholische sfeer gespeeld, de muziek klonk als een open landschap waar de rust ver broken werd door tinkelende me lodietjes in de rechterhandpartij. Typische Russische verhalende muziek. In het Scherzo kwam het onrusti ge, bijna koortsachtige karakter goed uit. De stokkende ritmes afge wisseld door de dansante passages in Valse werden met verve ge speeld. In deze duo's is sprake van bewerkingen van populaire Russi sche liedjes en dat is ongewoon voor Rachmaninov. Vuurwerk was er tijdens de uitvoe ring van Rhapsody in Blue van Gershwin. Het werd een eerbe toon aan de locatie, een muziek zaal waar jazz en klassiek prima sa mengaan. De bewerking voor pia- novierhandig is van Henry Levine, maar Eliane Rodrigues heeft nog enkele aanpassingen geschreven, omdat ze vooral het concertkarak ter wil onderstrepen. Alles kwam sprankelend over, de jazzy invul ling, klanken en kleuren vulden de zaal. Het publiek was enthou siast en kreeg als toegift nog de vijfde Hongaarse dans van Brahms te horen. Werken voor pianovierhandig van Mozart, Schubert, Poulenc, Rachmaninov en Gershwin. Door Eliane Rodrigues en Nina Smeets. Gehoord zondag 08 maart in Porgy en Bess in Terneuzen. door Jeanette Vergouwen Het slotrecital van de serie Open Haard concerten mag met gouden letters in de annalen worden vermeld. De muzikale genen van pianiste Elia ne Rodrigues zijn duidelijk doorge geven aan dochter Nina Smeets. Tijdens de interpretatie van de Kla viersonate in D (KV381) van Mo zart leek het of de liefde voor de muziek en de muzikale emoties overvloeiden van moeder naar dochter. Deze sonate is vrolijk van karakter en de symfonische opzet van de hoekdelen kwam prima over. De interpretatie van de deli cate muziek was licht en transpa rant. Het toucher was soepel, licht waar nodig en stevig als dat vereist werd. De zangerige melodie in het Andante werd vloeiend gebracht, precies met de juiste dosering emo- Eliane Rodrigues (links) en Nina Smeets spelen quatre mains. foto Peter Nicolai tie. Het programma was goed op gebouwd, na Mozart kwam als hoofdbrok de Fantasia inf van Schubert. Een prachtige composi tie waarin de tragiek en het fatalis me doorsijpelen in de baspartij. De nostalgische melodie van het eerste thema is van een weergalo ze schoonheid. Het werd subtiel en ontroerend mooi gebracht. Het is muziek die beroert. In het Largo kwam de ca non tussen beide partijen goed over, het was alsof de uitvoerders in elkaar vergroeiden. Het Allegro (scherzo) werd vitaal gespeeld met een idyllische invulling van het trio. In de finale was het eerste the ma weer te horen en het werk ein digde met een dubbele fuga. De korte driedelige Sonate van Pou lenc was een geanimeerd werkje, helder en transparant. Een schitte rende dialoog tussen twee pianis ten die elkaar feilloos aanvoelen en aanvullen. Het tweede deel van het recital be gon met drie duo's opus 11 van NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen BenZeker.nl vergelijkt en helpt u op weg! Alweer niet gezocht, was dit dan de week van het levensverhaal. Eerst was ik bij 'Datumloze dagen', an derhalf uur solotoneel, bijna woordelijk naar de gelijknamige roman van Jeroen Brouwers. (Die ik nu zeker wil lezen, na dat ademloze luisteren.) Opgedragen aan en opgezet als monoloog voor Roef Ra- gas, de inmiddels overleden acteur. Tom Jansen - geboren voor die rol - heeft het van hem overgenomen, als hommage. Een pakkende voorstelling, die ik gezien heb in De Werf in Brugge, een theatertje a la 't Beest, met een programmering die de moeite van een regelmatige reis méér dan waard is. 'Datumloze dagen' is ook nog wel in Nederland te zien, maar na tuurlijk evenmin naast de deur: op 26-03-09 in Dordrecht (Kunstmin) en 29-03-09 in Eindhoven (Parktheater). 'Datumloze dagen' gaat over pijnlijke her inneringen, maar méér nog over de schaamte die ze oproepen. „Schaamte om alles wat verkeerd is gelopen. Hoe ouder je wordt, hoe almaar uitgestrekter je verleden, hoe meer het lijkt dat je le ven uit een opeenvolging van faillisse menten heeft bestaan. Niet uitsluitend faillissementen, niet alles is fout gegaan, maar toch." Het is een gevoel dat ik zelf ook vaak heb, maar waar ik vreemd ge noeg met niemand over kan praten. Het wordt geminimaliseerd, uit je hoofd ge praat, ontkend. En toch zitten 150 men sen ademloos te luisteren. Omdat zij óók herkennen? En er óók niet over kunnen praten? Dan heeft theater tenminste een heel duidelijke (en dankbare) functie... •Fééstelijk kan ook, dat herkennen. Een dag later, bij de première van 'Zeeuwse vrouwen', is daar kennelijk op ingezet. Nooit geweten dat 'Brandend zand' (was dat Anneke Grönloh?) zulk collectief erf goed is geworden. Als een vloedgolf ging de herkenning door de zaal. Niet alleen dan. Ook bij 'Are you lonesome tonight'. En bij 'Telkens weer'. Daarin „wordt alle blauw weer grauw", maar ook „haal ik me in mijn hoofd, dat ik die hemel krijg die me wordt beloofd". Want het zijn ster ke vrouwen, die Zeeuwse vrouwen. Het zijn ook brave vrouwen. 'Heer mijn God ik zal u loven' (psalm 86) golft al even breed door de zaal, en natuurlijk ook 'The Lord is my Shepherd' (psalm 23). Ook al is het geloof voor de meeste van die vrouwen een zaak van innerlijke worsteling, braaf zijn.ze. EN WEEMOEDIG zijn ze zeker. Daarvan getuigen liedjes als 'Daar waar die molens staan' of'Het hutje bij de zee' ('Beelden uit m'n kinderjaren Uit m'n jeugd zo vrij en blij Trekken somtijds kalm en rustig Aan/mijn peinzend oog voorbij') en gezongen kinderversjes als 'In iedere kleine appel, daar lijkt het wel een huis.'. Een feest van herkenning. Ik wil hier niet de indruk wekken, dat 'Zeeuwse vrouwen' een liedjesprogram ma is, want dat is absoluut niet zo. Ook al wordt er opvallend veel in gezongen. So wieso is de vorm moeilijk te duiden. Want een toneelstuk kan je het zeker niet noemen. En ook weer geen verteltheater. Maar, al willen de makers dat wel, een woord als muziektheater past er ook net niet op. Vier jonge actrices vertellen (of is het spe len) de levens van vier Zeeuwse vrou wen. In het begin zijn die vrouwen even jong als de actrices, en hoewel ze elkaar niet echt lijken te kennen, zouden het vriendinnen kunnen zijn. Zevertellen in snel wisselende flarden, over kind zijn (dat wil zeggen: opgevoed, gevormd wor den), een thuis hebben, moeten werken, willen liefhebben, durven leven (voor zichtig). De vrouwen worden ouder, de oudste zelfs 103, de actrices blijven even jong. Ongebruikelijk, maar het went. Het lot kerft zijn krassen, maar het grote noodlot (de februaristorm van '53) wordt maar even vaag aangeduid. Het kleinere, levenslangere lot krijgt terecht meer aan dacht. Soms wordt het even aangrijpend, meestal blijft het bij instemmende her kenning. Zó was het. En eigenlijk wisten we dat al. In maart nog overal in Zeeland te beleven. Deze week ga ik weer eens naar 'het zaaltje van mijn jeugd', het Ledeltheater in Oostburg, met zijn jaren-vijftig-sfeer. Daar spelen don derdag Gogol Max hun 'salto musicale'. Duitse muzikale acrobaten, het ziet er een beetje klassiek en clownachtig uit, en tóch lokt het me. Hun tournee door Ne derland speelt zich verder ver weg van Zeeland af, de kans is uniek dus. En vrij dag naar een van mijn favorieten, Ultima Thule uit Gent speelt daar de première van 'Stukken van mensen'. Poppenthea ter, gebaseerd op de (alweer Duitse!) caba retier uit de jaren 20, Kurt Valentin. Gonny Gaakeer en Astrid van Eck (achtergrond) in Zeeuwse Vrouwen, foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 21