43 media m Ooit bleven mensen thuis voor toneel op televisie. Tot het opeens ongeschikt voor tv zou zijn. Maar oude tijden gaan herleven. De NPS, VPRO, Avro, de hele theatersector en Stichting Theater en Televisie (STTV) slaan de handen ineen. Nico de Boer sprak met Mare Nelissen, initiatiefnemer van Toneel op tv. Who's the Boss? PZC Zaterdag 7 maart 2009 media@wegener.nl 024-3650570 Een van de voorstellingen die op televisie uitgezonden gaat worden, is De koopman van Venetië van de Theatercompagnie. foto Sanne Peper Toneel terug op televisie U kent als verslaggever, (tv-)regisseur, programmamaker en producent het klappen van de zweep. Vanwaar dit initiatief? Mare Nelissen: „Zó'n zes jaar gele den begon ik erover bij de publieke omroep. Dat het toch jammer was dat wij veel bewaren, het Concert gebouworkest, het Nationale Ballet en heel veel cabaret, maar niets doen met die andere belangrijke podiumkunst, toneel. Toch zonde, want er worden zulke geweldige to neelstukken opgevoerd." In de jaren vijftig en zestig was er wél veel toneel op tv te zien. „Sterker nog, televisie is met to neel begonnen! Toen er eind jaren vijftig geen programma's, maar ook geen ideeën waren, werden live gespeelde toneelstukken uitge zonden. In de jaren zeventig en tachtig is dat verdwenen. Het to neel werd experimenteier, maar ook de televisietechniek van toen bleek niet geschikt voor het maken van registraties in een schouwburg. De camera's waren te groot, te wei nig gevoelig, er moest heel veel licht bij. Daarnaast was het perso neel er zowel technisch als vakma tig niet voor toegerust. Technisch is er enorm veel verbeterd. Came ra's zijn kleiner, je kan er ongeloof lijk veel meer mee dan vroeger. De opleiding van iedereen die erbij be trokken is, is veel professioneler ge worden. Cameramensen hebben dramatisch inzicht. Ook regisseurs zijn gespecialiseerd. We hebben re gisseurs gezocht die veel weten van televisie, maar ook een drama tische achtergrond hebben, zoals Peter de Baan. Hij weet hoe je tech niek moet gebruiken om toneel goed in beeld te brengen." foto CPD Ceen vrees dat de kijkers wegzappen? „Ik denk dat het erg zal meevallen. Het gaat erom hoe je het in beeld brengt. We proberen het visueel zo aantrekkelijk mogelijk te maken. We nemen de voorstellingen op met zeven camera's." Het blijft de voorstelling zoals die in het theater te zien was? „)a. Tegelijk ziet het er heel anders uit. Als je in het stadion naar een voetbalwedstrijd kijkt of je ziet Alyssa Milano toen. Het brein van een man werkt soms erg selec tief „Zeg, die Alyssa Mi lano, speelde zij ook niet in een softpornofilm?" Mijn collega weet het zeker. Google geeft antwoord. Het klopt. Alleen wordt het niemendalletje Embrace of the Vampire uit 1994 gekwalifi ceerd als een softerotische film, toch een wezenlijk verschil. Alyssa Milano nu. In Japan is ze voornamelijk bekend als zangeres. Ze heeft een scheiding achter de rug, is grote fan van de LA Dod gers, lid van Unicef, heeft een ei gen kledinglijn, is vegetarisch, heeft acht tatoeages, heeft fotogra feren als hobby en vindt het heer lijk om tijd door te brengen met haar drie honden en acht paarden. Met acteren heeft het allemaal wei nig van doen. Je ziet het vaker bij thuis de herhalingen, de close-ups en een schreeuwende trainer, ziet dat er ook heel anders uit. Het is een heel andere beleving." Welke stukken worden uitgezonden? „Er worden stukken gekozen waar bij de omroepen zich goed voelen, maar die vooral een representatief beeld vormen van het theateraan bod. Dus er moet een klassieker bij zijn, maar ook een blijspel, een mo dern Nederlands werk en een zoge naamd well-made play. Gesubsidi eerd of niet gesubsidieerd toneel. Maakt niks uit. Er wordt alleen naar de voorstelling gekeken." Zijn er al producties geselecteerd? „We hebben er twee opgenomen. Het temmen van de feeks door To neelgroep Amsterdam, met Halina Reijn en Hans Resting. Topacteurs! Een klassiek stuk van Shakespeare in een heel moderne setting, heel erg geestig en heel erg wild. Som mige mensen zullen geschokt zijn, anderen zullen het een belevenis vinden. Ook De koopman van Vene tië is opgenomen, toevalligerwijs ook een Shakespeare, maar een to taal andere voorstelling. Met Pierre Bokma, de beste acteur van Neder land, als Shylock, in het laatste zogenaamde kindsterretjes. Ac teurs die al op zeer jonge leeftijd wereldwijd doorbreken, maar zó geassocieerd worden met een be paalde rol, dat het onmogelijk blijkt hun loopbaan een passend vervolg te geven. De Amerikaanse Alyssa Milano, in middels 36 jaar, past ook in dat rij tje. Als ze in 1984 haar entree maakt in Who's the Boss?, heeft ze al een rol in de Broadwaymusical Annie en een aantal reclamespotjes op haar cv staan. In de populaire serie zal ze tot 1992 in de rol van Sa- mantha Micelli uitgroeien van braaf meisje tot rebelse tiener. Ze speelt de dochter van Tony Micelli, die de huishouder is van Angela Bower, een gescheiden vrouw met een opgroeiende zoon en een goe de baan. De serie is in die tijd nog al onconventioneel. Een vrouw is kostwinner, een man zorgt voor stuk van Theu Boermans' Theater compagnie. Met de andere vier zijn we nog bezig. Daar kan ik niet op vooruitlopen." Rekent u op hoge kijkcijfers? „Nee. De koopman van Venetië is een prachtige voorstelling. Daar gaan veel mensen plezier aan bele ven. Laat hij veertig keer gespeeld zijn. Dan hebben maximaal 25.000 hem gezien. Stel dat we straks 100.000 mensen bereiken. Dat zijn in één klap vier keer zo veel men sen. Dat zou ik geweldig vinden." De publieke omroep neemt zijn culturele taak eindelijk serieus? „Het toont aan dat het de publieke omroep ernst is. Dat blijkt al uit hun ruime aandacht voor de Uit markt. Zo zijn er meer dingen. De NPS werkt samen met het Nationa le Ballet, de Vara brengt veel caba ret, de Avro doet heel veel aan mu ziek. Er gebeurt al erg veel." E3 De eerste uitzendingen zijn naar verwachting in september, aan het begin van het nieuwe thea terseizoen. Reageren? redactie.media@wegener.nl de kinderen, kookt, doet de was en de huishoudelijke klusjes. Tony (Tony Danza) is de ietwat naïeve en licht ontvlambare we duwnaar die uit New York weg wil om zijn dochter in een beter mi lieu te laten opgroeien. Hij trekt in bij Angela en haar moeder Mona, een glansrol van Katherine Hel mond. Uiteraard groeien ze in acht seizoenen en 196 afleveringen steeds dichter naar elkaar toe. Milano'probeert na het einde van Who's the Boss het imago van 'lief meisje' dat ze daarin heeft opge bouwd van zich af te schudden, door een aantal provocerende film rollen aan te nemen. Dat lukt nau welijks. Na bijrolletjes in Melrose Place en Spin City is ze wel redelijk succesvol in Charmed, een televisie serie die ze in het vijfde seizoen ook zeifis gaan produceren. Branko Eijssen In Heimwee TV worden elke week tv-series uit het verleden belicht die de geur van nostalgie ademen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 135