43 media
m
Ooit bleven mensen
thuis voor toneel op
televisie. Tot het
opeens ongeschikt
voor tv zou zijn. Maar
oude tijden gaan
herleven. De NPS,
VPRO, Avro, de hele
theatersector en
Stichting Theater en
Televisie (STTV) slaan
de handen ineen.
Nico de Boer sprak
met Mare Nelissen,
initiatiefnemer van
Toneel op tv.
Who's the Boss?
PZC
Zaterdag 7 maart 2009
media@wegener.nl
024-3650570
Een van de voorstellingen die op televisie uitgezonden gaat worden, is De koopman van Venetië van de Theatercompagnie.
foto Sanne Peper
Toneel
terug op
televisie
U kent als verslaggever, (tv-)regisseur,
programmamaker en producent het
klappen van de zweep. Vanwaar dit
initiatief?
Mare Nelissen: „Zó'n zes jaar gele
den begon ik erover bij de publieke
omroep. Dat het toch jammer was
dat wij veel bewaren, het Concert
gebouworkest, het Nationale Ballet
en heel veel cabaret, maar niets
doen met die andere belangrijke
podiumkunst, toneel. Toch zonde,
want er worden zulke geweldige to
neelstukken opgevoerd."
In de jaren vijftig en zestig was er wél
veel toneel op tv te zien.
„Sterker nog, televisie is met to
neel begonnen! Toen er eind jaren
vijftig geen programma's, maar
ook geen ideeën waren, werden
live gespeelde toneelstukken uitge
zonden. In de jaren zeventig en
tachtig is dat verdwenen. Het to
neel werd experimenteier, maar
ook de televisietechniek van toen
bleek niet geschikt voor het maken
van registraties in een schouwburg.
De camera's waren te groot, te wei
nig gevoelig, er moest heel veel
licht bij. Daarnaast was het perso
neel er zowel technisch als vakma
tig niet voor toegerust. Technisch
is er enorm veel verbeterd. Came
ra's zijn kleiner, je kan er ongeloof
lijk veel meer mee dan vroeger. De
opleiding van iedereen die erbij be
trokken is, is veel professioneler ge
worden. Cameramensen hebben
dramatisch inzicht. Ook regisseurs
zijn gespecialiseerd. We hebben re
gisseurs gezocht die veel weten
van televisie, maar ook een drama
tische achtergrond hebben, zoals
Peter de Baan. Hij weet hoe je tech
niek moet gebruiken om toneel
goed in beeld te brengen."
foto CPD
Ceen vrees dat de kijkers wegzappen?
„Ik denk dat het erg zal meevallen.
Het gaat erom hoe je het in beeld
brengt. We proberen het visueel zo
aantrekkelijk mogelijk te maken.
We nemen de voorstellingen op
met zeven camera's."
Het blijft de voorstelling zoals die in
het theater te zien was?
„)a. Tegelijk ziet het er heel anders
uit. Als je in het stadion naar een
voetbalwedstrijd kijkt of je ziet
Alyssa Milano toen. Het
brein van een man
werkt soms erg selec
tief „Zeg, die Alyssa Mi
lano, speelde zij ook
niet in een softpornofilm?" Mijn
collega weet het zeker. Google
geeft antwoord. Het klopt. Alleen
wordt het niemendalletje Embrace
of the Vampire uit 1994 gekwalifi
ceerd als een softerotische film,
toch een wezenlijk verschil.
Alyssa Milano nu. In Japan is ze
voornamelijk bekend als zangeres.
Ze heeft een scheiding achter de
rug, is grote fan van de LA Dod
gers, lid van Unicef, heeft een ei
gen kledinglijn, is vegetarisch,
heeft acht tatoeages, heeft fotogra
feren als hobby en vindt het heer
lijk om tijd door te brengen met
haar drie honden en acht paarden.
Met acteren heeft het allemaal wei
nig van doen. Je ziet het vaker bij
thuis de herhalingen, de close-ups
en een schreeuwende trainer, ziet
dat er ook heel anders uit. Het is
een heel andere beleving."
Welke stukken worden uitgezonden?
„Er worden stukken gekozen waar
bij de omroepen zich goed voelen,
maar die vooral een representatief
beeld vormen van het theateraan
bod. Dus er moet een klassieker bij
zijn, maar ook een blijspel, een mo
dern Nederlands werk en een zoge
naamd well-made play. Gesubsidi
eerd of niet gesubsidieerd toneel.
Maakt niks uit. Er wordt alleen
naar de voorstelling gekeken."
Zijn er al producties geselecteerd?
„We hebben er twee opgenomen.
Het temmen van de feeks door To
neelgroep Amsterdam, met Halina
Reijn en Hans Resting. Topacteurs!
Een klassiek stuk van Shakespeare
in een heel moderne setting, heel
erg geestig en heel erg wild. Som
mige mensen zullen geschokt zijn,
anderen zullen het een belevenis
vinden. Ook De koopman van Vene
tië is opgenomen, toevalligerwijs
ook een Shakespeare, maar een to
taal andere voorstelling. Met Pierre
Bokma, de beste acteur van Neder
land, als Shylock, in het laatste
zogenaamde kindsterretjes. Ac
teurs die al op zeer jonge leeftijd
wereldwijd doorbreken, maar zó
geassocieerd worden met een be
paalde rol, dat het onmogelijk
blijkt hun loopbaan een passend
vervolg te geven.
De Amerikaanse Alyssa Milano, in
middels 36 jaar, past ook in dat rij
tje. Als ze in 1984 haar entree
maakt in Who's the Boss?, heeft ze
al een rol in de Broadwaymusical
Annie en een aantal reclamespotjes
op haar cv staan. In de populaire
serie zal ze tot 1992 in de rol van Sa-
mantha Micelli uitgroeien van
braaf meisje tot rebelse tiener. Ze
speelt de dochter van Tony Micelli,
die de huishouder is van Angela
Bower, een gescheiden vrouw met
een opgroeiende zoon en een goe
de baan. De serie is in die tijd nog
al onconventioneel. Een vrouw is
kostwinner, een man zorgt voor
stuk van Theu Boermans' Theater
compagnie. Met de andere vier
zijn we nog bezig. Daar kan ik niet
op vooruitlopen."
Rekent u op hoge kijkcijfers?
„Nee. De koopman van Venetië is
een prachtige voorstelling. Daar
gaan veel mensen plezier aan bele
ven. Laat hij veertig keer gespeeld
zijn. Dan hebben maximaal 25.000
hem gezien. Stel dat we straks
100.000 mensen bereiken. Dat zijn
in één klap vier keer zo veel men
sen. Dat zou ik geweldig vinden."
De publieke omroep neemt zijn
culturele taak eindelijk serieus?
„Het toont aan dat het de publieke
omroep ernst is. Dat blijkt al uit
hun ruime aandacht voor de Uit
markt. Zo zijn er meer dingen. De
NPS werkt samen met het Nationa
le Ballet, de Vara brengt veel caba
ret, de Avro doet heel veel aan mu
ziek. Er gebeurt al erg veel."
E3 De eerste uitzendingen zijn naar
verwachting in september, aan
het begin van het nieuwe thea
terseizoen.
Reageren?
redactie.media@wegener.nl
de kinderen, kookt, doet de was en
de huishoudelijke klusjes.
Tony (Tony Danza) is de ietwat
naïeve en licht ontvlambare we
duwnaar die uit New York weg wil
om zijn dochter in een beter mi
lieu te laten opgroeien. Hij trekt in
bij Angela en haar moeder Mona,
een glansrol van Katherine Hel
mond. Uiteraard groeien ze in acht
seizoenen en 196 afleveringen
steeds dichter naar elkaar toe.
Milano'probeert na het einde van
Who's the Boss het imago van 'lief
meisje' dat ze daarin heeft opge
bouwd van zich af te schudden,
door een aantal provocerende film
rollen aan te nemen. Dat lukt nau
welijks. Na bijrolletjes in Melrose
Place en Spin City is ze wel redelijk
succesvol in Charmed, een televisie
serie die ze in het vijfde seizoen
ook zeifis gaan produceren.
Branko Eijssen
In Heimwee TV worden elke week
tv-series uit het verleden belicht die
de geur van nostalgie ademen.