op piloten gevoelig Boeing was ongelukkig toeval' GRATIS) &100 SfTIS p/mnd Geen £tftSTT maar lil van 1950 voet gaf de meter min 8 aan SUPER SIM ONLY!! BH Incl. 150 belmin. PZC Donderdag 5 maart 2009 5 functioneerden. Kritiek op de om gekomen piloten ligt erg gevoelig in Turkije. Veel Turkse media dichtten de piloten een heldenrol toe. Het zou aan hun vakbekwaam heid te danken zijn dat velen het gecrashte vliegtuig levend konden verlaten. De Turkse minister van Transport Binali Yildirim liet gisteren in een eerste reactie weten dat 'het nog te vroeg is om iemand te beschuldi gen'. „Er zitten zoveel aspecten aan dit ongeval", aldus Yildirim. De Turkse luchtvaartautoriteit heeft Nederland om een kopie van het rapport gevraagd. Ook de Turkse pilotenvereniging waarschuwde voor voorbarige con clusies en benadrukte tijdens een persconferentie herhaaldelijk dat het onderzoek naar de crash nog niet is afgerond. „Het staat nog niet definitief vast hoe de crash is veroorzaakt." Het is niet duidelijk waarom de pi loten niet door hadden dat de lan ding veel te vroeg was ingezet. Of de bemanning fouten heeft ge maakt, wilde Pieter van Vollenho- FW Volgens het rapport reageerden de piloten van het gecrashte Tur kish Airlines-toestel te laat op de falende apparatuur. Die kritiek ligt erg gevoelig in Turkije. ven van de Onderzoeksraad niet zeggen. „Ik denk dat de vliegers niet hebben gezien dat zich een probleem voordeed." De wrakstukken van de Boeing worden pas na het weekeinde ge borgen. Een deel van het toestel wordt voor verder onderzoek over gebracht naar een andere locatie. De gemeente Haarlemmermeer maakte verder bekend dat ze een onafhankelijk bureau onderzoek laat doen naar de hulpverlening. In een vliegtuighangar op Schip- hol-Oost wordt zaterdagmiddag vanaf 12.05 uur een herdenking ge houden Die is besloten. De NOS verzorgt een televisieverslag. Vlucht TK1951 afstand -*• inkm 16 15 14 13 12 11 10 9 infographic: ANP bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid de Onderzoeksraad voor Veilig- reageerde het vliegtuig echter alsof heid dat de linker hoogtemeter het zich op een hoogte van enkele niet werkte, maar zagen dat niet meters boven de Polderbaan be- als een probleem. In de praktijk vond, waardoor de motoren in sta tionaire stand werden gezet en de snelheid afnam. Het toestel kwam onder de mini male vliegsnelheid (de zogeheten overtreksnelheid) terecht, op een hoogte van 450 voet, 137 meter. De piloten kregen dat door toen de stuurknuppel begon te trillen, een waarschuwing dat de'snelheid te laag is. Mogelijk heeft ook het slechte zicht door het lage wolkendek er voor gezorgd dat de bemanning te laat in de gaten had dat de landing te vroeg was ingezet. Het toestel stortte met een snel heid van 175 kilometer per uur neer, en schoof nog 150 meter door over de drassige akker. Van Vollenhoven denkt dat de piloten geen invloed hadden op de crash- plaats. Het landingsgestel brak af, evenals beide motoren, die nog 250 meter naar voren doorscho ven. Door de klap brak het toestel in twee delen: de staart brak af en het toestel scheurde, bij de businessclass, waar ook de meeste dodelijke slachtoffers vielen. In totaal kwamen negen inzitten den om, onder wie de drie pilo ten. Ruim tachtig passagiers raak ten gewond. Van hen liggen er nog 28 in zieken huizen. ANALYSE door Frouke Tamsma gaat dicht en de motoren draaien stationair", zegt een woordvoerder van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), die zelf elf jaar Boeing 737's heeft gevlo gen. „De snelheid liep eruit, maar die móest er op dat moment ook uit", zegt ook oud-KLM-gezagvoerder Benno Baksteen. „Als het toestel tot op de juiste hoogte is gedaald, geef je weer motorvermogen bij. Dat is hier niet gebeurd." De piloten merkten niet dat de au tomatische piloot doorging met verlagen van de snelheid. „Ze zijn min of meer in de val gelokt. Pas toen de stuurknuppel als waar schuwing begon te trillen, moeten ze gemerkt hebben dat het fout ging. Maar toen zaten ze al vlak bij de grond." Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft de bemanning de storing wel gesignaleerd, maar niet als probleem beschouwd. Volgens Baksteen waren ze hierdoor moge lijk wel afgeleid, wat ze minder alert maakte op andere afwijkin gen zoals het te snel verliezen van snelheid. Het volgas op 150 meter boven de grond mocht niet meer baten. Vol gens de woordvoerder van de VNV is het toestel ongeveer vijf tien seconden later neergestort. Een falende radiohoogtemeter is volgens de zegsman een zeldzaam heid. „Ik heb het in elf jaar in elk geval nog nooit meegemaakt." Hij gaat ervan uit dat onderhoudsper soneel van Turkish Airlines wist dat de meter twee keer eerder sto ringen had vertoond. „Vliegers rapporteren dat aan de technische dienst. De Onderzoeks raad voor Veiligheid zal zeker naar Turkije gaan om uit te zoeken wat met de meldingen is gedaan." Dat het bewolkt was en het zicht slecht was, heeft volgens de pilo ten weinig invloed gehad. Bak steen: „Je gebruikt hoofdzakelijk de kunstmatige horizon die in de cockpit zit. Het is heel moeilijk om op grond daarvan de snelheid in te schatten." Volgens de vliegers is het heel ge bruikelijk en veilig om op de auto matische piloot te landen. Het hangt wel van de piloot en de filo sofie van de vliegmaatschappij af hoe vaak dat gebeurt. De verkeersvliegers zijn zeer con tent met de snelle rapportage van de Onderzoeksraad voor Veilig heid (OW). „Mede als gevolg van dit snelle handelen en de open heid van zaken is het mogelijk om vliegtuigongelukken met een ver gelijkbare oorzaak in de toekomst te voorkomen." Samsung B130 LCD TV 32 inch scherm (81 cm) HD Ready (High Definition) Picture in Picture (1 tuner) Tl vodcifone Icm 2-jarig Vodafone 35 abonnement (incl. 300 belmin I sms) Gratis LG Cookie Ook leverbaar in zwart 3 inch Touchscreen Geen aansluitkosten incl. 125 belmin 250 sms'jes geen aansluitkosten a irv acc" uuiioiunnwaicii icm 2-jarig Hi 20 abonnement (incl. 125 belmin 250 sms) Icm 1-jarig T-Mobile Relax 150 abonnement (incl. 150 min.) Goes 0113-323555 Korte Kerkstraat 1 Vlissingen 0118-430290.Watstraat 99 Middelburg 0118-651691 Markt 65 Terneuzen 0115-616121 Havenstraat 28 Dordrecht 078-6351441 Voorstraat 266 Breda 076-5141945 Karrestraat 7 Etten-Leur 076-5441441 Markthöf 7 Roosendaal 0165-521952 Roselaar 49 Bergen op Zoom 0164-233403 Wouwsestraat 18 Oosterhout 0162-420033 vodaforve ft kpn T- Mobile-(H) lei-fort. Alle Netwerken Nieuw Verlenging I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 5