op piloten gevoelig
Boeing was ongelukkig toeval'
GRATIS)
&100 SfTIS p/mnd
Geen £tftSTT maar
lil
van 1950 voet gaf de meter min 8 aan
SUPER SIM ONLY!!
BH Incl. 150 belmin.
PZC Donderdag 5 maart 2009 5
functioneerden. Kritiek op de om
gekomen piloten ligt erg gevoelig
in Turkije. Veel Turkse media
dichtten de piloten een heldenrol
toe. Het zou aan hun vakbekwaam
heid te danken zijn dat velen het
gecrashte vliegtuig levend konden
verlaten.
De Turkse minister van Transport
Binali Yildirim liet gisteren in een
eerste reactie weten dat 'het nog te
vroeg is om iemand te beschuldi
gen'. „Er zitten zoveel aspecten
aan dit ongeval", aldus Yildirim.
De Turkse luchtvaartautoriteit
heeft Nederland om een kopie van
het rapport gevraagd.
Ook de Turkse pilotenvereniging
waarschuwde voor voorbarige con
clusies en benadrukte tijdens een
persconferentie herhaaldelijk dat
het onderzoek naar de crash nog
niet is afgerond. „Het staat nog
niet definitief vast hoe de crash is
veroorzaakt."
Het is niet duidelijk waarom de pi
loten niet door hadden dat de lan
ding veel te vroeg was ingezet. Of
de bemanning fouten heeft ge
maakt, wilde Pieter van Vollenho-
FW Volgens het rapport reageerden
de piloten van het gecrashte Tur
kish Airlines-toestel te laat op de
falende apparatuur. Die kritiek
ligt erg gevoelig in Turkije.
ven van de Onderzoeksraad niet
zeggen. „Ik denk dat de vliegers
niet hebben gezien dat zich een
probleem voordeed."
De wrakstukken van de Boeing
worden pas na het weekeinde ge
borgen. Een deel van het toestel
wordt voor verder onderzoek over
gebracht naar een andere locatie.
De gemeente Haarlemmermeer
maakte verder bekend dat ze een
onafhankelijk bureau onderzoek
laat doen naar de hulpverlening.
In een vliegtuighangar op Schip-
hol-Oost wordt zaterdagmiddag
vanaf 12.05 uur een herdenking ge
houden Die is besloten. De NOS
verzorgt een televisieverslag.
Vlucht TK1951
afstand -*•
inkm 16 15 14 13 12 11 10 9
infographic: ANP bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid
de Onderzoeksraad voor Veilig- reageerde het vliegtuig echter alsof
heid dat de linker hoogtemeter het zich op een hoogte van enkele
niet werkte, maar zagen dat niet meters boven de Polderbaan be-
als een probleem. In de praktijk vond, waardoor de motoren in sta
tionaire stand werden gezet en de
snelheid afnam.
Het toestel kwam onder de mini
male vliegsnelheid (de zogeheten
overtreksnelheid) terecht, op een
hoogte van 450 voet, 137 meter. De
piloten kregen dat door toen de
stuurknuppel begon te trillen, een
waarschuwing dat de'snelheid te
laag is.
Mogelijk heeft ook het slechte
zicht door het lage wolkendek er
voor gezorgd dat de bemanning te
laat in de gaten had dat de landing
te vroeg was ingezet.
Het toestel stortte met een snel
heid van 175 kilometer per uur
neer, en schoof nog 150 meter
door over de drassige akker. Van
Vollenhoven denkt dat de piloten
geen invloed hadden op de crash-
plaats. Het landingsgestel brak af,
evenals beide motoren, die nog
250 meter naar voren doorscho
ven.
Door de klap brak het toestel in
twee delen: de staart brak af en
het toestel scheurde, bij de
businessclass, waar ook de meeste
dodelijke slachtoffers vielen.
In totaal kwamen negen inzitten
den om, onder wie de drie pilo
ten. Ruim tachtig passagiers raak
ten gewond.
Van hen liggen er nog 28 in zieken
huizen.
ANALYSE
door Frouke Tamsma
gaat dicht en de motoren draaien
stationair", zegt een woordvoerder
van de Vereniging Nederlandse
Verkeersvliegers (VNV), die zelf
elf jaar Boeing 737's heeft gevlo
gen.
„De snelheid liep eruit, maar die
móest er op dat moment ook uit",
zegt ook oud-KLM-gezagvoerder
Benno Baksteen. „Als het toestel
tot op de juiste hoogte is gedaald,
geef je weer motorvermogen bij.
Dat is hier niet gebeurd."
De piloten merkten niet dat de au
tomatische piloot doorging met
verlagen van de snelheid. „Ze zijn
min of meer in de val gelokt. Pas
toen de stuurknuppel als waar
schuwing begon te trillen, moeten
ze gemerkt hebben dat het fout
ging. Maar toen zaten ze al vlak bij
de grond."
Volgens de Onderzoeksraad voor
Veiligheid heeft de bemanning de
storing wel gesignaleerd, maar niet
als probleem beschouwd. Volgens
Baksteen waren ze hierdoor moge
lijk wel afgeleid, wat ze minder
alert maakte op andere afwijkin
gen zoals het te snel verliezen van
snelheid.
Het volgas op 150 meter boven de
grond mocht niet meer baten. Vol
gens de woordvoerder van de
VNV is het toestel ongeveer vijf
tien seconden later neergestort.
Een falende radiohoogtemeter is
volgens de zegsman een zeldzaam
heid. „Ik heb het in elf jaar in elk
geval nog nooit meegemaakt." Hij
gaat ervan uit dat onderhoudsper
soneel van Turkish Airlines wist
dat de meter twee keer eerder sto
ringen had vertoond.
„Vliegers rapporteren dat aan de
technische dienst. De Onderzoeks
raad voor Veiligheid zal zeker naar
Turkije gaan om uit te zoeken wat
met de meldingen is gedaan."
Dat het bewolkt was en het zicht
slecht was, heeft volgens de pilo
ten weinig invloed gehad. Bak
steen: „Je gebruikt hoofdzakelijk
de kunstmatige horizon die in de
cockpit zit. Het is heel moeilijk om
op grond daarvan de snelheid in
te schatten."
Volgens de vliegers is het heel ge
bruikelijk en veilig om op de auto
matische piloot te landen. Het
hangt wel van de piloot en de filo
sofie van de vliegmaatschappij af
hoe vaak dat gebeurt.
De verkeersvliegers zijn zeer con
tent met de snelle rapportage van
de Onderzoeksraad voor Veilig
heid (OW). „Mede als gevolg van
dit snelle handelen en de open
heid van zaken is het mogelijk om
vliegtuigongelukken met een ver
gelijkbare oorzaak in de toekomst
te voorkomen."
Samsung B130 LCD TV
32 inch scherm (81 cm)
HD Ready (High Definition)
Picture in Picture (1 tuner) Tl vodcifone
Icm 2-jarig Vodafone 35 abonnement (incl. 300 belmin I sms)
Gratis LG Cookie
Ook leverbaar in zwart
3 inch Touchscreen
Geen aansluitkosten
incl. 125 belmin 250 sms'jes
geen aansluitkosten
a irv acc" uuiioiunnwaicii
icm 2-jarig Hi 20 abonnement (incl. 125 belmin 250 sms)
Icm 1-jarig T-Mobile Relax 150 abonnement (incl. 150 min.)
Goes 0113-323555 Korte Kerkstraat 1 Vlissingen 0118-430290.Watstraat 99
Middelburg 0118-651691 Markt 65 Terneuzen 0115-616121 Havenstraat 28
Dordrecht 078-6351441 Voorstraat 266 Breda 076-5141945 Karrestraat 7
Etten-Leur 076-5441441 Markthöf 7 Roosendaal 0165-521952 Roselaar 49
Bergen op Zoom 0164-233403 Wouwsestraat 18 Oosterhout 0162-420033
vodaforve
ft kpn T- Mobile-(H) lei-fort.
Alle Netwerken
Nieuw Verlenging
I