Nissan X-Trail Japanse doordouwer Audi R8 Oogstrelende schoonheid ZuidWest onderweg lease www.zuidwestlease.nl Zonder twijfel is de Volkswa gen Golf een van de belangrijk ste en best verkochte auto's van Europa. Hoewel dit segment, van compacte middenklassers, in ons land terrein moet prijsgeven aan de markt die zich hier juist ónder bevindt, is de Golf nog altijd buitengewoon popu lair. Of Volkswagen met de Golf VI nu een geheel nieuwe auto of een behoorlijk opgewaardeerd mo del op de markt heeft gezet is discu tabel. Hoe het ook zij, het is de Wolfsburgen wel weer gelukt een auto te construeren, die qua rijbele- ving ver boven de middelmaat uit steekt. Niet alleen werd het uiter lijk behoorlijk aangepakt en aan mo derne VW maatstaven gekoppeld, ook het interieur en de geluidsisola tie werden vernieuwd en dat is te merken. De 2.0 liter TDI-versie is ter beschikking was rijdt absoluut heerlijk en is op elke snelheid stil en comfortabel. Hij is snel en de 7-traps DSG-bak past uitstekend bij de auto wat erg goed uitkomt om dat steeds meer auto's in dit seg ment met een automatische trans missie worden uitgerust. Je voelt overigens bij fel optrekken nog wel hoe de auto van verzet wisselt m aar echt storend is dit niet. Zoals ge bruikelijk zijn de stoelen in deze Volkswagen van topniveau en zit ten weliswaar hard maar comforta bel genoeg voor lange ritten. Het meest bijzondere van de nieuwste Golf-loot is echter de enorme stabi liteit van de auto en het gevoel van perfecte kwaliteit datje ervaart. Op ieder moment heb je het idee datje met deze Golf 30 jaar moet kunnen rijden zonder dat er rammeltjes op treden. In deze klasse ben ik dat kwaliteitsgevoel niet eerder tegen gekomen. Het maakt ook deze se rie Volkswagens Golf weer hele maal top! I I I I i i Het Japanse merk Nissan heeft bepaald een naam op te houden wanneer het gaat om betrouwbaar 4x4 vervoer. Internationaal heeft het auto's in het programma die excelleren op terrei nen en in omstandigheden die moei lijk begaanbaar zijn. Daarvan is bij voorbeeld de Patrol een lichtend voorbeeld. Een aantal jaren geleden kwam Nissan op de markt met een wat kleinere en lichtere versie van de ze mastodont in de vorm van de X-Trail. Onlangs werd deze versie vernieuwd en aangepast aan de huidi ge eisen. Wie de buitenkant van deze X-Trail goed bekijkt zal het opvallen dat hij hoog op zijn 'poten' staat. Dat is lo gisch omdat deze auto'terreinwaardig moest zijn en dan heb je weinig aan een auto die met zijn bodemplaat over de grond schuurt. Ook opval lend is dat de wielen voor een derge lijke auto aan de kleine kant zijn, want de auto een beetje vreemd aan zien geeft. Alsof hij te kleine schoen tjes aan heeft. Bij de vernieuwing van dit model streefde Nissan een aantal dingen na waarvan de belangrijkste nieuwe krachtige motoren zijn en een nieuw All Mode 4x4-i systeem waarmee de auto in het terrein verder moet kun nen komen dan zijn voorganger. De i in de naam van het systeem staat - al dus de fabrikant - voor 'intelligent, in novatief en instinctief. Hoe mooi kun je iets omschrijven... Het ver nuft bevindt zich in de middenconso le waar zich een draaiknop bevindt met de opschriften: 2WD, Auto en Lock on/off. Binnen de automatische modus speurt de auto zelf de onder grond af en past daarop de benodigde aandrijving aan. In het dagelijkse le ven zal de auto zijn kracht gelijkmatig op alle vier de wielen afgeven. De handgeschakelde variant van de X-Trail heeft bovendien een terug loopbeveiliging voor het wegrijden op een helling. De auto loopt niet meer achteruit, wat handig is en even tuele aanrijdingen voorkomt. Opvallend in het interieur is het enor me glazen schuifdak dat zich elek trisch over een lengte van 80 centime ter laat bedienen. In open toestand ge nereert het, voornamelijk voor de ach- terpassagiers, een gevoel van enorm vrijheid en frisse lucht. Uiteraard biedt een afdekking bescherming te gen al te felle zonnestralen. De X-Trail met automatische zesver snellingsbak is in ons geval gekoppeld aan een dieselmotor met een cilinde rinhoud van 2 liter. Deze levert zo'n 150 pk en daannee is de auto voldoen de snel. Wel is duidelijk hoorbaar dat het een dieselblok is, vooral bij ferm accelereren. De ergonomie is hele maal in orde, zoals je dat van een Ja panse auto verwacht. Wie de achter klep opent en de achterbak neerklapt, creëert een laadruimte die maximaal 1.70 meter lang is. Onder de vlakke laadvloer is ruimte uitgespaard voor een standaard lade. In totaal kan de X-Trail zo'n 1700 liter vracht vervoe ren. De minst dure X-Trail is er een met louter tweewielaandrijving, waar bij de naam van de auto die duidt op vierwielaandrijving ineens wat potsier lijk overkomt. Deze versie is leverbaar vanaf 29.045 euro, inclusief belastingen. Audi doet al weer een hele tijd mee in het selecte club je premium automerken. Naast middenklassers heeft het uiter aard uiterst luxe limousines in haar programma en recent kwam daar nog een rasechte sportwagen bij, de R8. En het moet gezegd, de R8 is een eye catcher van jewelste. Laag en breed, als een reptiel maar tegelijk oogstre lend mooi waarbij hij doorlopend kracht uitstraalt. Met de R8 treedt Au di dus toe tot de automerken die een supersportwagen in het programma hebben. Qua concurrentie valt te den ken aan merken als Lamborghini, Por sche en Ferrari en dat is natuurlijk be hoorlijk exclusief gezelschap. De krachtige motor van de R8 ligt prach tig zichtbaar onder de grote achter ruit en trekt enorm veel aandacht van wandelaars die bij bosjes op de auto af komen. Audi koos ervoor om het eer ste model R8 uit te rusten met een krachtig achtcilinderblok met directe inspuiting, de 4.2 FSI. Als je als merk een bepaalde markt betreedt moet je eigenlijk beter zijn dan je concurren ten en daarvoor heeft het merk met de ringen enorm zijn best gedaan. Cruciaal voor een dergelijke auto is natuurlijk de kracht die de motor ten toonspreidt. De R8 brengt maar liefst 420 paardenkrachten in het geweer die de auto tot een snelheid van meer dan 300 km/h moet kunnen opstu wen. Ook de acceleratie liegt er be paald niet om. Voluit accelererend vliegt de Audi R8 in 4,6 seconden naar 100 km/h om daarna voorlopig nog geen krimp te geven. Deze klin kende cijfers blijken voor sommige klanten echter nog niet voldoende want op korte termijn komt Audi met een R8 met een nog aanzienlijk krachtiger motor die een nog glanzen- der prestatiepotentieel neerlegt. De huidige R8 echter, doet het met wat minder maar een stakker voel je jezelf op geen enkele manier. De wa gen heeft een prachtig motorgeluid en is bloedsnel. Hij is leverbaar met handgeschakelde of met een geroboti seerde zesbak, de R-Tronic, de versie die De Ondernemer reed. Deze bak is als automatische versnellingsbak te rijden, of kan handmatig via de ver snellingspook of flippers aan het stuur) worden geschakeld. Helemaal schokvrij is deze R-Tronic helaas niet. Wanneer je het gas een stuk in trapt word je - door de versnellingen heen - nogal heen en weer geschud terwijl je met steeds hoger wordende snelheid op de horizon afvlie'gt. Een enerverende ervaring. Door de toepas sing van een combinatie van Audi's bejubelde Quattro aandrijving met een excellente doorslipregeling van de wielen voel je bij een snelle accele ratie geen tot weinig slip op de wie len. Het is duidelijk dat het Audi is goed gelukt een super sportwagen in de markt te zetten die zich volledig kan meten met zijn krachtige en ex clusieve soortgenoten. Is het dan alles goud dat er blinkt? Neen, niet be paald. Met een basisprijs van 166.000 euro (inclusief belastingen) is het be paald geen koopje en dat geldt al evenzeer voor de accessoires waarvan het testfnodel rijkelijk was voorzien. Audi had zich uitgesloofd om er voor 33 mille aan extra's op en aan te han gen en dat is - blijkens de prijslijst, nog lang niet de limiet. Voor die twee ton kun je natuurlijk ook tal van andere, uiterst indrukwekkende auto's kopen en al hebben die dan niet het aansprekende uiterlijk, je houdt er zo maar heel wat geld mee in je knip.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 66