Nissan X-Trail Japanse doordouwer
Audi R8 Oogstrelende schoonheid
ZuidWest
onderweg
lease
www.zuidwestlease.nl
Zonder twijfel is de Volkswa
gen Golf een van de belangrijk
ste en best verkochte auto's
van Europa.
Hoewel dit segment, van compacte
middenklassers, in ons land terrein
moet prijsgeven aan de markt die
zich hier juist ónder bevindt, is de
Golf nog altijd buitengewoon popu
lair. Of Volkswagen met de Golf
VI nu een geheel nieuwe auto of
een behoorlijk opgewaardeerd mo
del op de markt heeft gezet is discu
tabel. Hoe het ook zij, het is de
Wolfsburgen wel weer gelukt een
auto te construeren, die qua rijbele-
ving ver boven de middelmaat uit
steekt. Niet alleen werd het uiter
lijk behoorlijk aangepakt en aan mo
derne VW maatstaven gekoppeld,
ook het interieur en de geluidsisola
tie werden vernieuwd en dat is te
merken. De 2.0 liter TDI-versie is
ter beschikking was rijdt absoluut
heerlijk en is op elke snelheid stil
en comfortabel. Hij is snel en de
7-traps DSG-bak past uitstekend bij
de auto wat erg goed uitkomt om
dat steeds meer auto's in dit seg
ment met een automatische trans
missie worden uitgerust. Je voelt
overigens bij fel optrekken nog wel
hoe de auto van verzet wisselt m
aar echt storend is dit niet. Zoals ge
bruikelijk zijn de stoelen in deze
Volkswagen van topniveau en zit
ten weliswaar hard maar comforta
bel genoeg voor lange ritten. Het
meest bijzondere van de nieuwste
Golf-loot is echter de enorme stabi
liteit van de auto en het gevoel van
perfecte kwaliteit datje ervaart. Op
ieder moment heb je het idee datje
met deze Golf 30 jaar moet kunnen
rijden zonder dat er rammeltjes op
treden. In deze klasse ben ik dat
kwaliteitsgevoel niet eerder tegen
gekomen. Het maakt ook deze se
rie Volkswagens Golf weer hele
maal top!
I I
I I
i i
Het Japanse merk Nissan
heeft bepaald een naam op
te houden wanneer het gaat om
betrouwbaar 4x4 vervoer.
Internationaal heeft het auto's in het
programma die excelleren op terrei
nen en in omstandigheden die moei
lijk begaanbaar zijn. Daarvan is bij
voorbeeld de Patrol een lichtend
voorbeeld. Een aantal jaren geleden
kwam Nissan op de markt met een
wat kleinere en lichtere versie van de
ze mastodont in de vorm van de
X-Trail. Onlangs werd deze versie
vernieuwd en aangepast aan de huidi
ge eisen.
Wie de buitenkant van deze X-Trail
goed bekijkt zal het opvallen dat hij
hoog op zijn 'poten' staat. Dat is lo
gisch omdat deze auto'terreinwaardig
moest zijn en dan heb je weinig aan
een auto die met zijn bodemplaat
over de grond schuurt. Ook opval
lend is dat de wielen voor een derge
lijke auto aan de kleine kant zijn,
want de auto een beetje vreemd aan
zien geeft. Alsof hij te kleine schoen
tjes aan heeft.
Bij de vernieuwing van dit model
streefde Nissan een aantal dingen na
waarvan de belangrijkste nieuwe
krachtige motoren zijn en een nieuw
All Mode 4x4-i systeem waarmee de
auto in het terrein verder moet kun
nen komen dan zijn voorganger. De i
in de naam van het systeem staat - al
dus de fabrikant - voor 'intelligent, in
novatief en instinctief. Hoe mooi
kun je iets omschrijven... Het ver
nuft bevindt zich in de middenconso
le waar zich een draaiknop bevindt
met de opschriften: 2WD, Auto en
Lock on/off. Binnen de automatische
modus speurt de auto zelf de onder
grond af en past daarop de benodigde
aandrijving aan. In het dagelijkse le
ven zal de auto zijn kracht gelijkmatig
op alle vier de wielen afgeven. De
handgeschakelde variant van de
X-Trail heeft bovendien een terug
loopbeveiliging voor het wegrijden
op een helling. De auto loopt niet
meer achteruit, wat handig is en even
tuele aanrijdingen voorkomt.
Opvallend in het interieur is het enor
me glazen schuifdak dat zich elek
trisch over een lengte van 80 centime
ter laat bedienen. In open toestand ge
nereert het, voornamelijk voor de ach-
terpassagiers, een gevoel van enorm
vrijheid en frisse lucht. Uiteraard
biedt een afdekking bescherming te
gen al te felle zonnestralen.
De X-Trail met automatische zesver
snellingsbak is in ons geval gekoppeld
aan een dieselmotor met een cilinde
rinhoud van 2 liter. Deze levert zo'n
150 pk en daannee is de auto voldoen
de snel. Wel is duidelijk hoorbaar dat
het een dieselblok is, vooral bij ferm
accelereren. De ergonomie is hele
maal in orde, zoals je dat van een Ja
panse auto verwacht. Wie de achter
klep opent en de achterbak neerklapt,
creëert een laadruimte die maximaal
1.70 meter lang is. Onder de vlakke
laadvloer is ruimte uitgespaard voor
een standaard lade. In totaal kan de
X-Trail zo'n 1700 liter vracht vervoe
ren. De minst dure X-Trail is er een
met louter tweewielaandrijving, waar
bij de naam van de auto die duidt op
vierwielaandrijving ineens wat potsier
lijk overkomt.
Deze versie is leverbaar vanaf 29.045
euro, inclusief belastingen.
Audi doet al weer een hele
tijd mee in het selecte club
je premium automerken.
Naast middenklassers heeft het uiter
aard uiterst luxe limousines in haar
programma en recent kwam daar nog
een rasechte sportwagen bij, de R8.
En het moet gezegd, de R8 is een eye
catcher van jewelste. Laag en breed,
als een reptiel maar tegelijk oogstre
lend mooi waarbij hij doorlopend
kracht uitstraalt. Met de R8 treedt Au
di dus toe tot de automerken die een
supersportwagen in het programma
hebben. Qua concurrentie valt te den
ken aan merken als Lamborghini, Por
sche en Ferrari en dat is natuurlijk be
hoorlijk exclusief gezelschap. De
krachtige motor van de R8 ligt prach
tig zichtbaar onder de grote achter
ruit en trekt enorm veel aandacht van
wandelaars die bij bosjes op de auto af
komen. Audi koos ervoor om het eer
ste model R8 uit te rusten met een
krachtig achtcilinderblok met directe
inspuiting, de 4.2 FSI. Als je als merk
een bepaalde markt betreedt moet je
eigenlijk beter zijn dan je concurren
ten en daarvoor heeft het merk met
de ringen enorm zijn best gedaan.
Cruciaal voor een dergelijke auto is
natuurlijk de kracht die de motor ten
toonspreidt. De R8 brengt maar liefst
420 paardenkrachten in het geweer
die de auto tot een snelheid van meer
dan 300 km/h moet kunnen opstu
wen. Ook de acceleratie liegt er be
paald niet om. Voluit accelererend
vliegt de Audi R8 in 4,6 seconden
naar 100 km/h om daarna voorlopig
nog geen krimp te geven. Deze klin
kende cijfers blijken voor sommige
klanten echter nog niet voldoende
want op korte termijn komt Audi
met een R8 met een nog aanzienlijk
krachtiger motor die een nog glanzen-
der prestatiepotentieel neerlegt.
De huidige R8 echter, doet het met
wat minder maar een stakker voel je
jezelf op geen enkele manier. De wa
gen heeft een prachtig motorgeluid
en is bloedsnel. Hij is leverbaar met
handgeschakelde of met een geroboti
seerde zesbak, de R-Tronic, de versie
die De Ondernemer reed. Deze bak
is als automatische versnellingsbak te
rijden, of kan handmatig via de ver
snellingspook of flippers aan het
stuur) worden geschakeld. Helemaal
schokvrij is deze R-Tronic helaas
niet. Wanneer je het gas een stuk in
trapt word je - door de versnellingen
heen - nogal heen en weer geschud
terwijl je met steeds hoger wordende
snelheid op de horizon afvlie'gt. Een
enerverende ervaring. Door de toepas
sing van een combinatie van Audi's
bejubelde Quattro aandrijving met
een excellente doorslipregeling van
de wielen voel je bij een snelle accele
ratie geen tot weinig slip op de wie
len. Het is duidelijk dat het Audi is
goed gelukt een super sportwagen in
de markt te zetten die zich volledig
kan meten met zijn krachtige en ex
clusieve soortgenoten. Is het dan alles
goud dat er blinkt? Neen, niet be
paald. Met een basisprijs van 166.000
euro (inclusief belastingen) is het be
paald geen koopje en dat geldt al
evenzeer voor de accessoires waarvan
het testfnodel rijkelijk was voorzien.
Audi had zich uitgesloofd om er voor
33 mille aan extra's op en aan te han
gen en dat is - blijkens de prijslijst,
nog lang niet de limiet. Voor die
twee ton kun je natuurlijk ook tal van
andere, uiterst indrukwekkende auto's
kopen en al hebben die dan niet het
aansprekende uiterlijk, je houdt er zo
maar heel wat geld mee in je knip.