Blijde boodschap voor Seaports zeeland seaports Onder sc 13 Grote investeringen in de havens van Terneuzen en Vlissingen kunnen de Zeeuwse economie er weer helemaal bovenop helpen. M ega-projecten van Verbrugge Terminals en G-gen zullen in de komende jaren een flinke boost aan investeringen en werkgelegenheid opleveren voor de Zeeuwse havens. Deze blijde boodschap bracht directeur Hans van der Hart onlangs tijdens het Zeeland Seaports ha vendiner op het terrein van Cobelfret in Vlissingen-Oost. Minister-president Jan Peter Balkenende keerde voor even terug naar zijn 'roots', om het havendiner bij te wonen. De woorden van Hans van der Hart klonken de premier als muziek in de oren. Balkenende wees op het belang voor de economie om juist ook in economisch mindere tijden te blijven investeren, zoals in grensoverschrijdende samenwerking. door Henk van de Voorde TERNEUZEN - Hij was dan ook net als zijn Vlaamse ambtgenoot Kris Peeters zeer te spreken over de tot standkoming van de Scheldeverdra- gen en de plannen voor een nieuwe Zeesluis in Terneuzen. Ook over de noodzaak van de aanleg van de Wes- terschelde Container Terminal was er tijdens de meeting algehele consen sus. Van der Hart onthulde in zijn ope ningswoorden de primeur dat de Bel gische firma C-gen vergevorderde plannen heeft om een waterstof ener giecentrale in Vlissingen-Oost te bou wen. C-gen is een zustermaatschappij van Cobelfret, die in het Sloegebied over een terminal beschikt voor de op- en overslag van auto's. De nieu we installatie betreft een centrale "waarin uit steenkool, petcoke, aardgas en biomassa waterstofgas wórdt ge maakt. Dat is geschikt voor de pro ductie van elektriciteit en voor een toekomstige economie met waterstof gas als energiedrager. Bij de energie productie wordt 85 procent van de C02 afgevangen. De Energieraad heeft het type centrale dat Cgen wil bouwen recent aangeprezen als te ver kiezen boven directe verbranding in conventionele kolencentrales, omdat C02 eenvoudiger en goedkoper is af te vangen en op te slaan. De centrale krijgt om te beginnen een capaciteit van 800 megawatt en moet over zes of zeven jaar operationeel zijn. Offshore Verbrugge Terminals in Vlissingen en Terneuzen heeft een enorme offshore order in de wacht gesleept. Het ha venbedrijf is de komende twee jaar nauw betrokken bij de bouw van het grootste windmolenpark ter wereld op de Noordzee, 24 kilometer uit de kust van Felixtowe. Met dit megapro ject zijn 140 extra arbeidsplaatsen ge moeid. Op de Gabbard-zandbank ver rijzen 140 windmolens, samen goed voor de levering van 504 megawatt elektriciteit, waarmee 415.000 huis houdens kunnen worden bediend. In het project werken de wereldwijd opererende concerns Fluor en Sie mens samen. De kosten van de aanleg van het windmolenpark bedragen on geveer anderhalf miljard euro. Ver- brugge zorgt voor de doorvoer van onderdelen van de turbines en is ook betrokken bij installatiewerkzaamhe den. Medicijn Havendirecteur Hans van der Hart onderstreepte evenals de premier dat goed ondernemerschap het beste me dicijn is om de economische crisis te gemoet te kunnen treden. „Door niet te wachten op betere tijden maar juist nu te blijven investeren kunnen de be drijven, samen met havenautoriteit Zeeland Seaports blijven bouwen aan de verdere ontwikkeling van de ha vens." De havens van Vlissingen-Oost en Terneuzen vormen samen Zeeland Seaports en zijn op basis van de over slag, na Rotterdam en Amsterdam, de derde haven van Nederland. In het ha- Foto: duofoto vengebied zijn ongeveer 250 bedrij ven gevestigd, die gezamenlijk de mo tor van de Zeeuwse economie vor men. Het betreffen hoogwaardige in dustriële en havengerelateerde bedrij ven. Zeeland Seaports is verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, het beheer, het onderhoud en de ex ploitatie van de Zeeuwse havens. Pri maire doelstelling van het havenschap is het scheppen van werkgelegenheid en versterken van de economie, en te gelijkertijd welvaart en welzijn in Zee land. De aanleg van up-to-date contai nerfaciliteiten, zoals de Westerschelde Container Terminal (WCT), de Ver- brugge Container Terminal (VCT) en de Scaldia Container Terminal (SCT), zal de Zeeuwse economie een forse kwaliteitsinjectie geven. Bij daadwerkelijke realisering van deze containerkades zullen de in de havens van Vlissingen en Terneuzen behan delde volumes over tien jaar gestegen zijn tot 50 miljoen ton maritieme overslag en 40 miljoen ton binnen- vaartoverslag. De drie containertermi- nals zullen de helft meer overslag per zeeschip genereren en een derde meer per binnenvaartschip. Zeeland Seaports heeft deze prognoses ont vouwd in het 'Strategisch Masterplan 2009-2020'. De twee Zeeuwse havens waren in 2008 goed voor 33 miljoen ton mari tieme overslag en 29,4 miljoen ton via de binnenvaart. Boek dan nu uw eigen vergadervilla aan zee. Dé ultieme locatie om ongestoord te vergaderen! Vraag voor een offerte op maat nu ons vergaderbliQje aan, boordevol slimme vergaderideeën Badhotel Renesse Villa Westerduin Laöne 2-6 4325^ Renesse 0111-462500 www.badhotelrenesse.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 65