Blijde boodschap voor Seaports
zeeland seaports
Onder sc
13
Grote investeringen in de havens van Terneuzen en Vlissingen kunnen de Zeeuwse economie er weer helemaal bovenop helpen.
M ega-projecten van Verbrugge Terminals en G-gen zullen in de komende jaren een flinke boost aan investeringen en werkgelegenheid
opleveren voor de Zeeuwse havens. Deze blijde boodschap bracht directeur Hans van der Hart onlangs tijdens het Zeeland Seaports ha
vendiner op het terrein van Cobelfret in Vlissingen-Oost. Minister-president Jan Peter Balkenende keerde voor even terug naar zijn 'roots', om
het havendiner bij te wonen. De woorden van Hans van der Hart klonken de premier als muziek in de oren. Balkenende wees op het belang
voor de economie om juist ook in economisch mindere tijden te blijven investeren, zoals in grensoverschrijdende samenwerking.
door Henk van de Voorde
TERNEUZEN - Hij was dan ook
net als zijn Vlaamse ambtgenoot Kris
Peeters zeer te spreken over de tot
standkoming van de Scheldeverdra-
gen en de plannen voor een nieuwe
Zeesluis in Terneuzen. Ook over de
noodzaak van de aanleg van de Wes-
terschelde Container Terminal was er
tijdens de meeting algehele consen
sus.
Van der Hart onthulde in zijn ope
ningswoorden de primeur dat de Bel
gische firma C-gen vergevorderde
plannen heeft om een waterstof ener
giecentrale in Vlissingen-Oost te bou
wen. C-gen is een zustermaatschappij
van Cobelfret, die in het Sloegebied
over een terminal beschikt voor de
op- en overslag van auto's. De nieu
we installatie betreft een centrale
"waarin uit steenkool, petcoke, aardgas
en biomassa waterstofgas wórdt ge
maakt. Dat is geschikt voor de pro
ductie van elektriciteit en voor een
toekomstige economie met waterstof
gas als energiedrager. Bij de energie
productie wordt 85 procent van de
C02 afgevangen. De Energieraad
heeft het type centrale dat Cgen wil
bouwen recent aangeprezen als te ver
kiezen boven directe verbranding in
conventionele kolencentrales, omdat
C02 eenvoudiger en goedkoper is af
te vangen en op te slaan. De centrale
krijgt om te beginnen een capaciteit
van 800 megawatt en moet over zes
of zeven jaar operationeel zijn.
Offshore
Verbrugge Terminals in Vlissingen en
Terneuzen heeft een enorme offshore
order in de wacht gesleept. Het ha
venbedrijf is de komende twee jaar
nauw betrokken bij de bouw van het
grootste windmolenpark ter wereld
op de Noordzee, 24 kilometer uit de
kust van Felixtowe. Met dit megapro
ject zijn 140 extra arbeidsplaatsen ge
moeid. Op de Gabbard-zandbank ver
rijzen 140 windmolens, samen goed
voor de levering van 504 megawatt
elektriciteit, waarmee 415.000 huis
houdens kunnen worden bediend. In
het project werken de wereldwijd
opererende concerns Fluor en Sie
mens samen. De kosten van de aanleg
van het windmolenpark bedragen on
geveer anderhalf miljard euro. Ver-
brugge zorgt voor de doorvoer van
onderdelen van de turbines en is ook
betrokken bij installatiewerkzaamhe
den.
Medicijn
Havendirecteur Hans van der Hart
onderstreepte evenals de premier dat
goed ondernemerschap het beste me
dicijn is om de economische crisis te
gemoet te kunnen treden. „Door niet
te wachten op betere tijden maar juist
nu te blijven investeren kunnen de be
drijven, samen met havenautoriteit
Zeeland Seaports blijven bouwen aan
de verdere ontwikkeling van de ha
vens."
De havens van Vlissingen-Oost en
Terneuzen vormen samen Zeeland
Seaports en zijn op basis van de over
slag, na Rotterdam en Amsterdam, de
derde haven van Nederland. In het ha-
Foto: duofoto
vengebied zijn ongeveer 250 bedrij
ven gevestigd, die gezamenlijk de mo
tor van de Zeeuwse economie vor
men. Het betreffen hoogwaardige in
dustriële en havengerelateerde bedrij
ven.
Zeeland Seaports is verantwoordelijk
voor de economische ontwikkeling,
het beheer, het onderhoud en de ex
ploitatie van de Zeeuwse havens. Pri
maire doelstelling van het havenschap
is het scheppen van werkgelegenheid
en versterken van de economie, en te
gelijkertijd welvaart en welzijn in Zee
land. De aanleg van up-to-date contai
nerfaciliteiten, zoals de Westerschelde
Container Terminal (WCT), de Ver-
brugge Container Terminal (VCT)
en de Scaldia Container Terminal
(SCT), zal de Zeeuwse economie een
forse kwaliteitsinjectie geven. Bij
daadwerkelijke realisering van deze
containerkades zullen de in de havens
van Vlissingen en Terneuzen behan
delde volumes over tien jaar gestegen
zijn tot 50 miljoen ton maritieme
overslag en 40 miljoen ton binnen-
vaartoverslag. De drie containertermi-
nals zullen de helft meer overslag per
zeeschip genereren en een derde
meer per binnenvaartschip. Zeeland
Seaports heeft deze prognoses ont
vouwd in het 'Strategisch Masterplan
2009-2020'.
De twee Zeeuwse havens waren in
2008 goed voor 33 miljoen ton mari
tieme overslag en 29,4 miljoen ton
via de binnenvaart.
Boek dan nu uw eigen vergadervilla
aan zee. Dé ultieme locatie om
ongestoord te vergaderen!
Vraag voor een offerte op maat
nu ons vergaderbliQje aan,
boordevol slimme vergaderideeën
Badhotel Renesse Villa Westerduin
Laöne 2-6 4325^ Renesse
0111-462500 www.badhotelrenesse.nl