Zaken de stoel 03 Tekst: Ron Gregoor Foto: Marijke Folkertsma Naam: Ronald Wielemaker, 31 Functie: Directeur/Eigenaar Transport- en Gontainerbedrijf Wie lemaker BV. Bedrijf: Inzameling en transport van afval- en reststoffen, logistie ke dienstverlening in de ruimste zin van het woord. Bijzonderheden: Wielemaker won onlangs de prijs van de Kamer van Koophandel in Zeeland als meest creatieve bedrijf van de pro vincie. Het bedrijf heeft70 medewerkers, 55 gemotoriseerde eenhe den. Wat is er zo bijzonder aan deze stoel? Het bijzondere aan deze stoel is, dat er eigenlijk niets bijzonders aan is. Zoals bij alle investeringen binnen Wielemaker is gekozen voor een goed, eerlijk product, zonder al te veel opsmuk. De baan die bij deze stoel hoort is natuurlijk wel heel bij zonder; leiding geven aan een fami liebedrijf als het onze is een groot voorrecht. Op welke stoelen heeft u hiervoor gezeten? Tijdens mijn studie heb ik les gege ven, daarna ruim drie jaar in ver schillende control- functies voor de Gemeente Rotterdam gewerkt. Hoe bent u bij bedrijf terecht gekomen? Een collega bij de gemeente haalde de 40 dienstjaren; ik besefte opeens dat ik dat niet wilde, het oranje vlammetje werd een vuurtje. De overstap naar het familiebedrijf lijkt een vanzelfsprekende, maar het is wel de zwaarste sollicitatieprocedu re geweest die ik heb meegemaakt. Dat is maar goed ook, want het is waarschijnlijk ook de laatste keer ge weest dat ik ergens solliciteerde. Wat betekent het bedrijf voor u? Behalve een uitdagende werkomge ving met veel leuke collega's is Wie lemaker BV ook een onlosmakelijk onderdeel van de familie. Onze fa milienaam met grote letters op zo veel auto's. Dat is erg belangrijk voor me. Ik vind het fantastisch om onderweg zo'n oranje auto tegen te komen. En dan maakt het niet eens uit of dat hier op Amestein is, of er gens in het buitenland. Wat betekent u voor het bedrijf? Samen met mijn broer Jasper en on ze compagnon John den Hollander geven wij als vierde generatie Wiele- makers inhoud aan het voortzetten van het familiebedrijf. Ik hoop dat wij over pakweg 30 jaar net zoveel betekenis hebben gegeven aan de onderneming als de vorige drie ge- Heeft u 12 januari, toen uw be drijf werd uitgeroepen tot meest creatieve in de provincie, nog een feestje gevierd met uw per soneel? Wij wachten op beter weer, ko mend voorjaar staat een personeels feest gepland. Hoe is het om als wat ouder be drijf een prijs voor creatief on dernemerschap te krijgen? Wij zien het vooral als een bewijs dat onze aanpak inderdaad werkt en wordt gewaardeerd. We hebben het ook al een oeuvreprijs genoemd, maar het is vooral een uitdaging om ook de komende jaren te bewijzen dat een oud bedrijf niet per definitie vastgeroest zit in oude denkpatro nen. Wij kunnen vertrouwen op bijna een eeuw ervaring en gebrui ken die om steeds een stukje verder te springen. Wat maakt uw bedrijf zo creatief? De creativiteit zit zo ingebakken in onze bedrijfsvoering, dat wij het zelf moeilijk vinden daar een antwoord op te geven. Ik denk dat het een lo gisch gevolg is van de manier waar op wij aankijken tegen het aangaan van relaties, zowel intern als extern. Als je je ervoor inzet een relatie op lange termijn voor beide partners zinvol te maken en te houden, dan moet je vernieuwend zijn. Als je - achterover gaat leunen op het mo ment datje denkt dat het goed gaat, ben je een eventuele voorsprong zo weer kwijt. Op technisch gebied is het een groot voordeel dat wij al on ze voertuigen en opbouwsystemen in eigen beheer onderhouden. Daar door weten we precies wat onze voertuigen wel en niet kunnen en waar de mogelijkheden voor verde re verbetering liggen. Lijdt u onder de recessie? Natuurlijk merken ook wij dat er het nodige aan de hand is in de we reld. Door de veelzijdigheid van ons bedrijf is ons omzetrisico gespreid. Tegelijk biedt een lastige periode ook kansen, zeker voor bedrijven met een beetje vet op de botten is het nu zaak om te zorgen dat je klaar staat op het moment dat de markt weer aantrekt. Ik verwacht overigens een drukke zomer aan de Zeeuwse kust. Er- worden minder verre vakanties verkocht. Naar ver wachting profiteert de Zeeuwse ver- blijfsrecreatie daarvan. Als belangrij ke dienstverlener hopen wij dat te rug te zien in de omzet. Wat is de belangrijkste beslissing geweest voor de toekomst van het bedrijf? Deze vraag aan mij stellen is eigen lijk ook meteen het antwoord ge ven. Jasper, John en ik zijn ongeloof lijk trots dat wij de kans hebben ge kregen om dit prachtige bedrijf voort te zetten. Was dat vertrouwen er niet geweest, dan was er een reëel risico ontstaan dat onze naam die al jaren een begrip is op Walche ren - en inmiddels ook ver daarbui ten - van de portieren was verdwe- Piekert u wel eens en zo ja, waarover? Piekeren is een groot woord, maar de verantwoordelijkheid voor het in komen van 70 gezinnen is niet iets Bedrijfsopvolging EMMEN - In Nederland wisselen jaarlijks ruim 20.000 bedrijven van eigenaar, onder andere door pensio nering van de ondernemer. Tegen over elke twee verkochte bedrijven staat één bedrijf dat niet wordt ver kocht, terwijl de potentiële opvol gers er wel degelijk zijn. De nieuwe website www.successors.nl biedt een oplossing voor dit probleem. Via deze website kunnen onderne mers de opvolger voor hun bedrijf vinden. De website biedt aan drie groepen mensen de mogelijkheid om zich in te schrijven. Potentiële bedrijfsopvolgers, directeuren en in termediairs. Vitaliteit ZALTBOMMEL - Bedrijven ma ken massaal gebruik van de mogelijk heid om bedrijfsfitness belastingvrij aan te bieden aan medewerkers. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten: de ondernemer bespaart op uitgaven aan sociale lasten en zorgt voor ge zonder personeel, de medewerker kan met fiscaal voordeel een abonne ment afsluiten bij een fitness- en healthclub in de omgeving van het bedrijf en is stukken voordeliger uit. Zo realiseren organisaties vitale me dewerkers óók in barre tijden. Magazine UTRECHT - ZO! is een onafhan kelijk, modern en toegankelijk ma gazine voor startende ondernemers watje zomaar naast je neerlegt. Ze ker niet als je ziet dat het elders in onze sector erg slecht gaaf. Ik zie dat meer als een stukje "gezonde spanning", die heb je nodig om scherp te blijven. Wanneer bent u het meest in uw element? Ik kan moeilijk lang achter elkaar hetzelfde, doen, ben altijd op zoek naar variatie in mijn eigen werk. Ik werk dus graag aan vernieuwing van de organisatie en vindt het leuk om daarbij "meerdere ballen tegelijk in de lucht te houden". Wat is uw ambitie? Over dertig jaar moet Wielemaker als naam en als bedrijf nog steeds een begrip zijn waarop zowel de fa milie als onze medewerkers trots kunnen zijn. Waar krijgen ze u deze stoel voor uit? Ik maak graag tijd vrij voor mijn ge zin. Als er dan nog tijd over blijft en het weer werkt mee, stap ik op de racefiets om een rondje te doen. Een ideale manier om even de ge dachten te ordenen en de nadelige gevolgen van een zittend beroep te gen te gaan. en zzp-ers, waarbij kennis naar de praktijk wordt vertaald onder toe zicht van een deskundige redactie raad. ZO! is een uitgave van Uitge verij ZieZo in samenwerking met de VZZP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 57