Bruine vloot wil meer ligplaatsen verliefd op ons schip' verkiezing Oude schuiten Informatie over belastingaftrek A.S. ZONDAG OPEN STEilSHAUS Man uit Borssele krijgt toch werkstraf voor bezit kinderporno pzc Zaterdag 28 februari 2009 3 COMMENTAAR natuur", probeert hij. „Maar waar je het eigenlijk voor doet", besluit hij tenslotte, „is dat zeldzame mo ment waarop je schip perfect door het water glijdt. Dat gevoel is niet uit te leggen." Wie eenmaal voor de Zeeuwse wa teren heeft gekozen, wil hier niet meer weg, denkt Nieuwenhout. Volgens cijfers van de BBZ, de be langenvereniging van de beroeps- chartervaart, blijft de gemiddelde schipper vijf jaar op een schip. „In Zeeland is mijn elf jaar al weinig. De meesten varen hier al twintig, dertig jaar." Ondanks de problemen peinst Nieuwenhout er dan ook niet over om naar het IJsselmeer uit te wij ken. „Vojig jaar heb ik 57 vaarda- De beroepszeilers in Zeeland hebben het moeilijk. Te weinig schepen om echt een vuist te maken, te veel sentiment om er helemaal mee op te houden. door David Duijnmayer De infrastructuur voor grote charterzeilsche pen is in Zeeland dra matisch, de vloot is ei genlijk te klein om maatregelen af te dwingen en er wordt, als gevolg, te weinig verdiend. Dat zijn, kort samengevat, de pro blemen waar de schippers van de Zeeuwse bruine vloot mee te ma ken hebben. Om die problemen beter onder de aandacht te breng en, is een aantal individuele schip pers bezig met de oprichting van een platform waarin zij voor eik aars belangen opkomen. Het grootste probleem, volgens de Zierikzeese schippers Johan Nieu wenhout en Sylvia Gross, is het ge brek aan geschikte ligplaatsen. Sa men sommen ze op: „Op het Veer- se Meer kunnen we eigenlijk ner gens meer liggen, de havens in Bruinisse en Zierikzee zijn geda teerd, bij Neeltje Jans (betonha- ven) is geen ligplaats meer, Katse- veer is onveilig, Kats mogen we niet in, en we vrezen dat we Scha- rendijke ook niet meer in mogen als de haven geprivatiseerd is. On- gen gedraaid. Daarmee overleef ik net. Op het IJsselmeer is het ge middelde 114 dagen. Maar ik ben nu eenmaal geen fan van het IJssel meer. Ik vind het te druk, te klein, te zoet. De wadden vind ik ecolo gisch gezien ook hartstikke saai, vergeleken met de Oosterschelde." Als Nieuwenhout over Nationaal Park De Oosterschelde praat, is hij minstens zo enthousiast als over zijn schip. Hij is gelicenseerd gids voor het park. „De Oosterschelde is van essentieel belang voor be paalde vissoorten, voor vogels, voor mosselsoorten. Het is een heel bijzondere biotoop. Je hebt hier zeepaardjes, zeeëgels, zeenaal den. Heir je wel eens een mossel zien ademen? Dat is fantastisch!" ze grote angst is dat we straks al leen nog maar vanaf onze vaste lig plaats heen en weer kunnen va ren." Privatisering van jachthavens is een belangrijke oorzaak voor het verdwijnen van aanmeerplekken. Watersportvere nigingen of commerciële haven eigenaars hebben nu eenmaal wei nig belang bij het faciliteren van de bruine vloot. „Op persoonlijke titel kunnen we op veel plekken nog wel terecht", relativeert Nieuwenhout. „De meeste schippers varen hier al ja ren en hebben een goede relatie opgebouwd met de havenmees ters. Maar je moet je voorstellen dat je elke keer dat je je auto par keert, eerst aan alle omwonenden moet vragen of ze dat wel een goed idee vinden. Eris een groot gebrek aan formele ligplaatsen met de juiste voorzieningen." Die voorzieningen, dat zijn bij voorbeeld water en elektra aan de wal, maar ook zaken als parkeer ruimte, toiletten en eetgelegenhe- den voor passagiers. Jaap Baalbergen, directeur van de belangenvereniging voor de chartervaart (BBZ), geeft aan dat het probleem vooral in Zee land speelt. „De gemeentes rond het IJsselmeer en de Waddenzee zijn, vooral de laatste vijf jaar, gaan inzien dat het toch wel erg belangrijk is om de traditionele charterschepen te behouden. In Enkhuizen is een nieuwe haven ge maakt en er zijn nieuwe voorzie ningen gekomen in onder meer Terschelling, Makkum, Medem- blik en Monnickendam." Of Zeeland die ontwikkelingen ook-kan verwachten, durft Baalber gen niet te zeggen. „Het komt er op neer interesse te wekken bij de gemeenten. Je kunt inspelen op de sentimenten, maar ik denk dat wij ook gewoon geld in het laatje brengen. Het uitgavenpatroon van vaste liggers in een jachthaven is laag. Onze gasten genereren extra inkomsten voor de horeca en win kels. Gemeenten moeten zich er bewust van worden dat dit soort schepen een aanwinst is." „De individuele politici die ik spreek, willen doorgaans echt wel hun best voor ons doen", zegt Nieuwenhout daarover. „Maar ik heb soms het gevoel dat we in een wollen deken lopen. We zijn eigen lijk ook te klein en hebben onvol doende middelen om ons goed te laten horen." De Zeeuwse gemeenten zijn zich desgevraagd wel bewust van de problemen. „Ik zou het zonde vin den als de bruine vloot zou ver dwijnen", zegt bijvoorbeeld Piet de Putter, wethouder van toeris me in Noord-beveland. „Het is ma ritiem erfgoed. Hun wensen zijn bij de gemeente bekend, en het is een van de doelgroepen waarmee we rekening houden. Bij de her inrichting van de haven in Kam perland kijken we bijvoorbeeld ook naar nieuwe ligplaatsen en voorzieningen voor charter zeilschepen." De Zeeuwse bruine vloot gaat langzaam maar zeker de mist in. Provincie en gemeenten kwamen vijfjaar geleden al tot de conclusie dat de charterzeilvaart er bekaaid vanaf komt, maar sindsdien is er weinig gedaan. De laatste tijd komen de grote zeilschepen steeds verder in het nauw door privatisering van havens. Want daarbij verdwijnen de gemeentelijke voorzieningen die de schippers zo hard nodig hebben. Het wordt tijd om de koers te verleggen. Zeeland heeft een bescheiden bruine vloot. Gezien de maritieme traditie en de huidige vaarmogelijkheden eigenlijk veel te klein. In de stadjes aan de Zuiderzee bijvoorbeeld is het niets bijzonders als er twintig van die schepen propvol passagiers voor de wal komen. Dat zou hier ook kunnen. Zo'n ontwikkeling begint met eenvoudige faciliteiten. Een steiger, sanitair, elektriciteit en water. Dit zijn overzichtelijke investeringen. Ze zullen de beroepszeilvaart een impuls geven. Blijven ze uit, dan is de kans groot dat de Zeeuwse bruine vloot wegkwijnt. Dat zou jammer zijn, want die oude schuiten horen op de Zeeuwse stromen. middelburg - Veel chronisch zie ken en gehandicapten weten niet dat ze extra ziektekosten kunnen aftrekken van de belasting. Daar om houdt patiëntenorganisatie Het Klaverblad vanaf volgende week drie informatiebijeenkom sten in Terneuzen, Goes en Mid delburg. Het Klaverblad geeft daar ook in formatie over de rekeningen van de eigen bijdrage van het Centraal Administratie Kantoor (CAK) en over potjes die gemeenten hebben voor mensen met een laag inko men. De eerste bijeenkomst is op 3 maart in het Churchillhotel in Temeuzen, de tweede op 4 maart in Hotel Terminus in Goes, de der de op 10 maart in de Zeeuwse Bi bliotheek in Middelburg. Het pro gramma duurt van 19.30 tot 21.30 uur. Aanmelden kan telefonisch: 0113-256856 of via e-mail: algemeen@klaverbladzeeland.nl Johan Nieuwenhout woont en werkt op de Zeeuwse klipper De Marinus. Als hij niet vaart, ligt hij in Zierikzee. foto Evelein Mesman maar twee jaar, in 2011 en 2012. Dat is slecht voor een goede be stuurlijke aanpak. „Absoluut onge wenst", stellen de dagelijkse bestu ren. De kosten van een verkiezing zijn zeer hoog. Dat vinden de dagelijk se besturen, zeker in een tijd van recessie, moeilijk te verkopen aan de ingelanden. Er komt bij dat de zittende, kersverse bestuursleden democratisch zijn gekozen. „In we zen hebben zij recht op een zit tingsperiode van vier jaar." De fu sie mag dat niet doorkruisen. WEGENS SUCCES VERLENGD: LAATSTE 2 DAGEN fc#weltmeister k c h e uit je winst! MIDDELBURG, Mortiereboulevard 28 (Mortiereboulevard) telefoon 0118-606690 Kijk voor overige adressen en openingstijden op www.keukenkampioen.nl. door Frank de Klerk den haag - Een 47-jarige inwoner van Borssele hoeft niet naar de ge vangenis wegens het bezit van zes duizend afbeeldingen met kinder porno. De man is gisteren in ho ger beroep door het Haagse ge rechtshof veroordeeld tot 150 uur werkstraf vier maanden voorwaar delijke celstraf Ook moet hij een verplichte therapie volgen. De opgelegde straf is lager dan de sanctie die de rechtbank in Middel burg eerder oplegde. Deze had de man veroordeeld tot een werkstraf van 240 uur en een half jaar voor waardelijke gevangenisstraf Het vonnis in hoger beroep is een ne derlaag voor het openbaar ministe rie. Dat had juist hoger beroep aan getekend omdat de man met een werkstraf niet voldoende zou zijn gestraft. Tijdens de strafzitting twee weken geleden eiste de hof- aanklager veertien maanden gevan genisstraf waarvan vijf voorwaar delijk voor de 'walgelijke' kinder porno. ïï'AfT - s-'v-':" privatisering van jachthavens kunnen foto Dirk Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 3