Bruine vloot wil
meer ligplaatsen
verliefd op
ons schip'
verkiezing
Oude schuiten
Informatie over
belastingaftrek
A.S. ZONDAG OPEN
STEilSHAUS
Man uit Borssele krijgt toch
werkstraf voor bezit kinderporno
pzc Zaterdag 28 februari 2009 3
COMMENTAAR
natuur", probeert hij. „Maar waar
je het eigenlijk voor doet", besluit
hij tenslotte, „is dat zeldzame mo
ment waarop je schip perfect door
het water glijdt. Dat gevoel is niet
uit te leggen."
Wie eenmaal voor de Zeeuwse wa
teren heeft gekozen, wil hier niet
meer weg, denkt Nieuwenhout.
Volgens cijfers van de BBZ, de be
langenvereniging van de beroeps-
chartervaart, blijft de gemiddelde
schipper vijf jaar op een schip. „In
Zeeland is mijn elf jaar al weinig.
De meesten varen hier al twintig,
dertig jaar."
Ondanks de problemen peinst
Nieuwenhout er dan ook niet over
om naar het IJsselmeer uit te wij
ken. „Vojig jaar heb ik 57 vaarda-
De beroepszeilers in
Zeeland hebben het
moeilijk. Te weinig schepen
om echt een vuist te maken,
te veel sentiment om er
helemaal mee op te houden.
door David Duijnmayer
De infrastructuur voor
grote charterzeilsche
pen is in Zeeland dra
matisch, de vloot is ei
genlijk te klein om maatregelen af
te dwingen en er wordt, als
gevolg, te weinig verdiend.
Dat zijn, kort samengevat, de pro
blemen waar de schippers van de
Zeeuwse bruine vloot mee te ma
ken hebben. Om die problemen
beter onder de aandacht te breng
en, is een aantal individuele schip
pers bezig met de oprichting van
een platform waarin zij voor eik
aars belangen opkomen.
Het grootste probleem, volgens de
Zierikzeese schippers Johan Nieu
wenhout en Sylvia Gross, is het ge
brek aan geschikte ligplaatsen. Sa
men sommen ze op: „Op het Veer-
se Meer kunnen we eigenlijk ner
gens meer liggen, de havens in
Bruinisse en Zierikzee zijn geda
teerd, bij Neeltje Jans (betonha-
ven) is geen ligplaats meer, Katse-
veer is onveilig, Kats mogen we
niet in, en we vrezen dat we Scha-
rendijke ook niet meer in mogen
als de haven geprivatiseerd is. On-
gen gedraaid. Daarmee overleef ik
net. Op het IJsselmeer is het ge
middelde 114 dagen. Maar ik ben
nu eenmaal geen fan van het IJssel
meer. Ik vind het te druk, te klein,
te zoet. De wadden vind ik ecolo
gisch gezien ook hartstikke saai,
vergeleken met de Oosterschelde."
Als Nieuwenhout over Nationaal
Park De Oosterschelde praat, is hij
minstens zo enthousiast als over
zijn schip. Hij is gelicenseerd gids
voor het park. „De Oosterschelde
is van essentieel belang voor be
paalde vissoorten, voor vogels,
voor mosselsoorten. Het is een
heel bijzondere biotoop. Je hebt
hier zeepaardjes, zeeëgels, zeenaal
den. Heir je wel eens een mossel
zien ademen? Dat is fantastisch!"
ze grote angst is dat we straks al
leen nog maar vanaf onze vaste lig
plaats heen en weer kunnen va
ren."
Privatisering van jachthavens
is een belangrijke oorzaak
voor het verdwijnen van
aanmeerplekken. Watersportvere
nigingen of commerciële haven
eigenaars hebben nu eenmaal wei
nig belang bij het faciliteren van
de bruine vloot.
„Op persoonlijke titel kunnen we
op veel plekken nog wel terecht",
relativeert Nieuwenhout. „De
meeste schippers varen hier al ja
ren en hebben een goede relatie
opgebouwd met de havenmees
ters. Maar je moet je voorstellen
dat je elke keer dat je je auto par
keert, eerst aan alle omwonenden
moet vragen of ze dat wel een
goed idee vinden. Eris een groot
gebrek aan formele ligplaatsen
met de juiste voorzieningen."
Die voorzieningen, dat zijn bij
voorbeeld water en elektra aan de
wal, maar ook zaken als parkeer
ruimte, toiletten en eetgelegenhe-
den voor passagiers.
Jaap Baalbergen, directeur van
de belangenvereniging voor de
chartervaart (BBZ), geeft aan
dat het probleem vooral in Zee
land speelt. „De gemeentes rond
het IJsselmeer en de Waddenzee
zijn, vooral de laatste vijf jaar,
gaan inzien dat het toch wel erg
belangrijk is om de traditionele
charterschepen te behouden. In
Enkhuizen is een nieuwe haven ge
maakt en er zijn nieuwe voorzie
ningen gekomen in onder meer
Terschelling, Makkum, Medem-
blik en Monnickendam."
Of Zeeland die ontwikkelingen
ook-kan verwachten, durft Baalber
gen niet te zeggen. „Het komt er
op neer interesse te wekken bij de
gemeenten. Je kunt inspelen op de
sentimenten, maar ik denk dat wij
ook gewoon geld in het laatje
brengen. Het uitgavenpatroon van
vaste liggers in een jachthaven is
laag. Onze gasten genereren extra
inkomsten voor de horeca en win
kels. Gemeenten moeten zich er
bewust van worden dat dit soort
schepen een aanwinst is."
„De individuele politici die ik
spreek, willen doorgaans echt wel
hun best voor ons doen", zegt
Nieuwenhout daarover. „Maar ik
heb soms het gevoel dat we in een
wollen deken lopen. We zijn eigen
lijk ook te klein en hebben onvol
doende middelen om ons goed te
laten horen."
De Zeeuwse gemeenten zijn zich
desgevraagd wel bewust van de
problemen. „Ik zou het zonde vin
den als de bruine vloot zou ver
dwijnen", zegt bijvoorbeeld Piet
de Putter, wethouder van toeris
me in Noord-beveland. „Het is ma
ritiem erfgoed. Hun wensen zijn
bij de gemeente bekend, en het is
een van de doelgroepen waarmee
we rekening houden. Bij de her
inrichting van de haven in Kam
perland kijken we bijvoorbeeld
ook naar nieuwe ligplaatsen en
voorzieningen voor charter
zeilschepen."
De Zeeuwse bruine
vloot gaat langzaam
maar zeker de mist
in. Provincie en
gemeenten kwamen vijfjaar
geleden al tot de conclusie dat
de charterzeilvaart er bekaaid
vanaf komt, maar sindsdien is
er weinig gedaan. De laatste tijd
komen de grote zeilschepen
steeds verder in het nauw door
privatisering van havens. Want
daarbij verdwijnen de
gemeentelijke voorzieningen
die de schippers zo hard nodig
hebben. Het wordt tijd om de
koers te verleggen.
Zeeland heeft een bescheiden
bruine vloot. Gezien de
maritieme traditie en de
huidige vaarmogelijkheden
eigenlijk veel te klein. In de
stadjes aan de Zuiderzee
bijvoorbeeld is het niets
bijzonders als er twintig van die
schepen propvol passagiers
voor de wal komen. Dat zou
hier ook kunnen. Zo'n
ontwikkeling begint met
eenvoudige faciliteiten. Een
steiger, sanitair, elektriciteit en
water. Dit zijn overzichtelijke
investeringen. Ze zullen de
beroepszeilvaart een impuls
geven. Blijven ze uit, dan is de
kans groot dat de Zeeuwse
bruine vloot wegkwijnt. Dat
zou jammer zijn, want die oude
schuiten horen op de Zeeuwse
stromen.
middelburg - Veel chronisch zie
ken en gehandicapten weten niet
dat ze extra ziektekosten kunnen
aftrekken van de belasting. Daar
om houdt patiëntenorganisatie
Het Klaverblad vanaf volgende
week drie informatiebijeenkom
sten in Terneuzen, Goes en Mid
delburg.
Het Klaverblad geeft daar ook in
formatie over de rekeningen van
de eigen bijdrage van het Centraal
Administratie Kantoor (CAK) en
over potjes die gemeenten hebben
voor mensen met een laag inko
men. De eerste bijeenkomst is op
3 maart in het Churchillhotel in
Temeuzen, de tweede op 4 maart
in Hotel Terminus in Goes, de der
de op 10 maart in de Zeeuwse Bi
bliotheek in Middelburg. Het pro
gramma duurt van 19.30 tot 21.30
uur. Aanmelden kan telefonisch:
0113-256856 of via e-mail:
algemeen@klaverbladzeeland.nl
Johan Nieuwenhout woont en werkt op de Zeeuwse klipper De Marinus.
Als hij niet vaart, ligt hij in Zierikzee. foto Evelein Mesman
maar twee jaar, in 2011 en 2012.
Dat is slecht voor een goede be
stuurlijke aanpak. „Absoluut onge
wenst", stellen de dagelijkse bestu
ren.
De kosten van een verkiezing zijn
zeer hoog. Dat vinden de dagelijk
se besturen, zeker in een tijd van
recessie, moeilijk te verkopen aan
de ingelanden. Er komt bij dat de
zittende, kersverse bestuursleden
democratisch zijn gekozen. „In we
zen hebben zij recht op een zit
tingsperiode van vier jaar." De fu
sie mag dat niet doorkruisen.
WEGENS SUCCES VERLENGD:
LAATSTE 2 DAGEN
fc#weltmeister k c h e
uit je winst!
MIDDELBURG, Mortiereboulevard 28 (Mortiereboulevard) telefoon 0118-606690
Kijk voor overige adressen en openingstijden op www.keukenkampioen.nl.
door Frank de Klerk
den haag - Een 47-jarige inwoner
van Borssele hoeft niet naar de ge
vangenis wegens het bezit van zes
duizend afbeeldingen met kinder
porno. De man is gisteren in ho
ger beroep door het Haagse ge
rechtshof veroordeeld tot 150 uur
werkstraf vier maanden voorwaar
delijke celstraf Ook moet hij een
verplichte therapie volgen.
De opgelegde straf is lager dan de
sanctie die de rechtbank in Middel
burg eerder oplegde. Deze had de
man veroordeeld tot een werkstraf
van 240 uur en een half jaar voor
waardelijke gevangenisstraf Het
vonnis in hoger beroep is een ne
derlaag voor het openbaar ministe
rie. Dat had juist hoger beroep aan
getekend omdat de man met een
werkstraf niet voldoende zou zijn
gestraft. Tijdens de strafzitting
twee weken geleden eiste de hof-
aanklager veertien maanden gevan
genisstraf waarvan vijf voorwaar
delijk voor de 'walgelijke' kinder
porno.
ïï'AfT
- s-'v-':"
privatisering van jachthavens kunnen
foto Dirk Jan Gjeltema