PZC Regio kan meer z'n best doen Waterschappen tegen tussentijdse 'We zijn hier allemaal Trein De krant 5 weken voor 15 euro! 2 Zaterdag 28 februari 2009 PZC MAIKEL HARTE In de tijd dat ik ooit in Vlissingen op school zat, heb ik het nogal eens aan moeten horen van Walchernaren en Zuid-Bevelanders: „Ah joh, reservebelg, jullie hebben niet eens een trein." Dan zocht ik in het gesol schoorvoetend steun bij Schouwen-Duivelanders en Tholenaren, die andere trein- loze eilandbewoners. Zullen Zeeuws-Vlamingen die steun over een paar jaar nog nodig hebben? Worden we binnen af zienbare tijd verlost van dergelijke opmerkingen? Rijdt er dan namelijk een trein door de akkers beneden de Westerschelde? Het was toch echt een kop in de krant deze week: „Groeiende kansen reizigerstrein." Blijft het bij luchtfietserij of zijn de mo gelijkheden die burgemeerster Lonink van Terneuzen ziet voor een verbinding tussen Gent en Terneuzen serieus realiseerbaar? Over een sneltram heeft hij het zelfs. Da's mooi, want dan heb je veel haltes en ligt er een prach tige lijn in het verschiet. Te beginnen bij Terneuzen Centraal, om daarna als eerste halt te houden bij 'Terneuzen-Skistation.' Als dat geen mondiale uitstraling heeft, dan weet ik het niet meer. Vervolgens krijgen we Spui om na een extra lange stop bij Schapenbout-Centraal door te stomen naar station Canis- vliet onder aan de brug van Sas van Gent. Dan kan ik voortaan met de trein naar carnaval, want dat er voor het eerst in jaren geen carnavalsbussen reden van en naar Sas was zeker een gemis. Na Canisvliet hoeven we voor Gent wat mij betreft alleen nog te stoppen in Zelzate bij Frituur Petra (aanrader: friet met stoofvlees), al zou Eddy Wally het ook wel waarde ren als we voor zijn bungalow even zouden stoppen om te zwaaien. Na Zelzate in één ruk door naar Gent-Korenmarkt, waar een zonnig terras wacht. Dan heb ik eigenlijk nog één laatste wens, een halte bij de Ikea in Gent-Zuid. Dan hoefik daar niet meer mee naartoe om te rijden. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns Dan kan ik voortaan met de trein naar carnaval COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91,4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholerf@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80,4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4651 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed, T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088- 0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal (NA14) een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal (NA14) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar; PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088-013 99 10 Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.ni/lezersservice of bel: 088-013 99 10 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over LezersExtra Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25) Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl De PZC gaal zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie door René Schrier De chartersector is een sec tor die kansen heeft. De bruine vloot heeft ook als evenement grote waarde. Het is een leuk zicht om die schepen te zien varen." Wat Margot Tempel man van het Kenniscentrum (kust)tc erisme betreft, mag er in Zeeland best wat meer aandacht zijn voor deze schepen. Als voorbeeld van hoe aardig zo iets kan zijn, noemt Tempelman geen Zeeuwse haven, maar Enk huizen. „Het verlevendigt zo'n ha ven enorm." Volgens haar hebben de activitei ten van de bruine vloot in Zee land wel een soort uitstraling naar restaurants en cafés in de buurt van de aanlegplaatsen van de sche pen. Maar Zeeland zou meer z'n best kunnen doen voor deze vloot, erkent ze. Ze verwijst in dat kader naar een onderzoek van de Kamer van Koophandel, de Zeeuwse gemeen ten en de provincie uit 2003. Daar in werd al geconstateerd dat de voorzieningen voor dit varend erf goed in Zeeland verbeterd zouden moeten worden. Maar erg veel is er sindsdien niet gedaan. Volgens Tempelman is de sector geen enorm levendige business in Zeeland, maar het hoort er wel bij en er zou meer aandacht voor móeten zijn, geeft ze aan. „Daar zijn mogelijkheden genoeg voor in Zeeland. Wat dat betreft is de brui ne vloot echt wel kansrijk. Het is bijvoorbeeld ideaal als middel om mensen van het land eens kennis te laten maken met het water." Bruine Vloot in Zeeland Bracksand (thuishaven Zierik zee) - Tweemastklipper, bouw jaar 1899 De Avontuur (Goes) - Zeeuw se tweemastklipper, bouwjaar 1914. De Hoop (Goes) - IJzeren klip per, bouwjaar 1915. De Marinus (Zierikzee) - Klip per, bouwjaar 1901. - Morgenster (Zierikzee) - Bel gische klipper, bouwjaar 1901. Nieuwe Maen (Zierikzee) - Klipper, bouwjaar 1891 - Scaldis (Zierikzee) - Zeeuwse paviljoentjalk, bouwjaar 1903 Spartivento (Bruinisse) - IJze ren Aakschip, bouwjaar 1908. - Vrouwe Jannigje (Zierikzee) - IJsselaak, bouwjaar 1911. door David Duijnmayer Zeeuwse schippers zijn een tikkeltje anders dan de schippers die het IJssel- meer of de Waddenzee bevaren, suggereert Johan Nieuwenhout. „Als je voor geld wilt varen, ga je naar het Ilsselmeer", zegt hij. „Hier in Zeeland zijn we allemaal een beetje verliefd op ons schip." Nieuwenhout kocht elf jaar gele den De Marinus, een Zeeuwse klipper uit 1901 met Zierikzee als thuishaven. De Marinus is traditio neel zeilschip, bed breakfast, feestlocatie en woning ineen. „Hier wóón ik!", roept Nieuwen hout glunderend uit als hij in de stuurhut staat. Ondanks de kou heeft hij niet meer dan een T-shirt aan. Beneden, in het gastengedeel- te, hangen foto's van waterland schappen en staan de complete werken van Shakespeare tegen de muur. „De gemiddelde opleidingsgraad van de schippers is in Zeeland erg hoog", zegt Nieuwenhout. „De meesten hebben een goede car rière opgegeven om dit te kunnen doen. Ik wil daarmee zeggen: het is een bewuste keuze geweest voor een andere manier van leven. Voor de meesten van ons is dit le ven een waargemaakte droom." Nieuwenhout worstelt met woor den om uit te leggen wat dat schip- persleven zo speciaal maakt. „Het leven zonder horloge, de bijzonde re ontmoetingen, de liefde voor de Pleidooi voor aanwijzen van een gezamenlijk overgangsbestuur. door Rinus Antonisse MIDDELBURG - De dagelijkse bestu ren van waterschappen Zeeuwse Eilanden en Zeeuws-Vlaanderen willen in 2010 geen nieuwe verkie zingen. Die zijn volgens de wet no dig vanwege de fusie tot één Zeeuws waterschap. De besturen vragen staatssecretaris Huizinga (CU, Verkeer en Waterstaat) om uitstel tot 2012. Dan zijn er weer landelijke verkiezingen voor de wa terschappen. In de tussentijd kan een 'overgangsbestuur' (gevormd uit een combinatie van de huidige besturen) de honneurs waarne men. Volgens de dagelijkse besturèn zijn er verschillende argumenten die pleiten voor afwijken van de wet. Er zijn nog maar pas, eind 2008, verkiezingen gehouden. De wijze waarop dat gebeurde ontmoette zeer veel kritiek en er wordt nu landelijk gekeken naar een betere regeling. Als in Zeeland in 2010 tus sentijdse verkiezingen worden ge houden, gaan die nog via het oude systeem en dat levert opnieuw een negatieve uitstraling voor het wa- terschapsbestel op, mogelijk nog erger dan vorig jaar, aldus de dage lijkse besturen. Als in 2011 (het jaar waarin het ene Zeeuwse waterschap begint) een nieuw bestuur aantreedt, bete kent het dat de huidige bestuur ders maar twee jaar zitting heb ben, namelijk 2009 en 2010. Ook het nieuw gekozen bestuur zit er Traditionele zeilschepen bij het Goese Sas tijdens de jaarlijkse bietenrace. Door schepen van de bruine vloot op steeds minder plaatsen aanleggen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 2