PZC
Regio kan
meer z'n
best doen
Waterschappen tegen tussentijdse
'We zijn hier allemaal
Trein
De krant 5 weken voor 15 euro!
2 Zaterdag 28 februari 2009 PZC
MAIKEL HARTE
In de tijd dat ik ooit in Vlissingen op school zat, heb ik het
nogal eens aan moeten horen van Walchernaren en
Zuid-Bevelanders: „Ah joh, reservebelg, jullie hebben niet
eens een trein." Dan zocht ik in het gesol schoorvoetend steun
bij Schouwen-Duivelanders en Tholenaren, die andere trein-
loze eilandbewoners. Zullen Zeeuws-Vlamingen die steun
over een paar jaar nog nodig hebben? Worden we binnen af
zienbare tijd verlost van dergelijke opmerkingen? Rijdt er dan
namelijk een trein door de akkers beneden de Westerschelde?
Het was toch echt een kop in de krant deze week: „Groeiende
kansen reizigerstrein." Blijft het bij luchtfietserij of zijn de mo
gelijkheden die burgemeerster
Lonink van Terneuzen ziet voor
een verbinding tussen Gent en
Terneuzen serieus realiseerbaar?
Over een sneltram heeft hij het
zelfs. Da's mooi, want dan heb
je veel haltes en ligt er een prach
tige lijn in het verschiet. Te beginnen bij Terneuzen Centraal,
om daarna als eerste halt te houden bij 'Terneuzen-Skistation.'
Als dat geen mondiale uitstraling heeft, dan weet ik het niet
meer. Vervolgens krijgen we Spui om na een extra lange stop
bij Schapenbout-Centraal door te stomen naar station Canis-
vliet onder aan de brug van Sas van Gent. Dan kan ik
voortaan met de trein naar carnaval, want dat er voor het eerst
in jaren geen carnavalsbussen reden van en naar Sas was zeker
een gemis. Na Canisvliet hoeven we voor Gent wat mij betreft
alleen nog te stoppen in Zelzate bij Frituur Petra (aanrader:
friet met stoofvlees), al zou Eddy Wally het ook wel waarde
ren als we voor zijn bungalow even zouden stoppen om te
zwaaien. Na Zelzate in één ruk door naar Gent-Korenmarkt,
waar een zonnig terras wacht. Dan heb ik eigenlijk nog één
laatste wens, een halte bij de Ikea in Gent-Zuid. Dan hoefik
daar niet meer mee naartoe om te rijden.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
Dan kan ik voortaan
met de trein
naar carnaval
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91,4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholerf@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80,4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4651
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed,
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088- 0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal (NA14)
een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal (NA14)
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5)
Stuur de bon naar; PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088-013 99 10
Postcode Woonplaats
Telefoonnummer Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer Handtekening
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.ni/lezersservice
of bel: 088-013 99 10
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over LezersExtra
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25)
Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
De PZC gaal zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie
door René Schrier
De chartersector is een sec
tor die kansen heeft. De
bruine vloot heeft ook als
evenement grote waarde. Het is
een leuk zicht om die schepen te
zien varen." Wat Margot Tempel
man van het Kenniscentrum
(kust)tc erisme betreft, mag er in
Zeeland best wat meer aandacht
zijn voor deze schepen.
Als voorbeeld van hoe aardig zo
iets kan zijn, noemt Tempelman
geen Zeeuwse haven, maar Enk
huizen. „Het verlevendigt zo'n ha
ven enorm."
Volgens haar hebben de activitei
ten van de bruine vloot in Zee
land wel een soort uitstraling naar
restaurants en cafés in de buurt
van de aanlegplaatsen van de sche
pen. Maar Zeeland zou meer z'n
best kunnen doen voor deze
vloot, erkent ze.
Ze verwijst in dat kader naar een
onderzoek van de Kamer van
Koophandel, de Zeeuwse gemeen
ten en de provincie uit 2003. Daar
in werd al geconstateerd dat de
voorzieningen voor dit varend erf
goed in Zeeland verbeterd zouden
moeten worden. Maar erg veel is
er sindsdien niet gedaan.
Volgens Tempelman is de sector
geen enorm levendige business in
Zeeland, maar het hoort er wel bij
en er zou meer aandacht voor
móeten zijn, geeft ze aan. „Daar
zijn mogelijkheden genoeg voor in
Zeeland. Wat dat betreft is de brui
ne vloot echt wel kansrijk. Het is
bijvoorbeeld ideaal als middel om
mensen van het land eens kennis
te laten maken met het water."
Bruine Vloot in Zeeland
Bracksand (thuishaven Zierik
zee) - Tweemastklipper, bouw
jaar 1899
De Avontuur (Goes) - Zeeuw
se tweemastklipper, bouwjaar
1914.
De Hoop (Goes) - IJzeren klip
per, bouwjaar 1915.
De Marinus (Zierikzee) - Klip
per, bouwjaar 1901.
- Morgenster (Zierikzee) - Bel
gische klipper, bouwjaar 1901.
Nieuwe Maen (Zierikzee) -
Klipper, bouwjaar 1891
- Scaldis (Zierikzee) - Zeeuwse
paviljoentjalk, bouwjaar 1903
Spartivento (Bruinisse) - IJze
ren Aakschip, bouwjaar 1908.
- Vrouwe Jannigje (Zierikzee) -
IJsselaak, bouwjaar 1911.
door David Duijnmayer
Zeeuwse schippers zijn een
tikkeltje anders dan de
schippers die het IJssel-
meer of de Waddenzee bevaren,
suggereert Johan Nieuwenhout.
„Als je voor geld wilt varen, ga je
naar het Ilsselmeer", zegt hij.
„Hier in Zeeland zijn we allemaal
een beetje verliefd op ons schip."
Nieuwenhout kocht elf jaar gele
den De Marinus, een Zeeuwse
klipper uit 1901 met Zierikzee als
thuishaven. De Marinus is traditio
neel zeilschip, bed breakfast,
feestlocatie en woning ineen.
„Hier wóón ik!", roept Nieuwen
hout glunderend uit als hij in de
stuurhut staat. Ondanks de kou
heeft hij niet meer dan een T-shirt
aan. Beneden, in het gastengedeel-
te, hangen foto's van waterland
schappen en staan de complete
werken van Shakespeare tegen de
muur.
„De gemiddelde opleidingsgraad
van de schippers is in Zeeland erg
hoog", zegt Nieuwenhout. „De
meesten hebben een goede car
rière opgegeven om dit te kunnen
doen. Ik wil daarmee zeggen: het
is een bewuste keuze geweest voor
een andere manier van leven.
Voor de meesten van ons is dit le
ven een waargemaakte droom."
Nieuwenhout worstelt met woor
den om uit te leggen wat dat schip-
persleven zo speciaal maakt. „Het
leven zonder horloge, de bijzonde
re ontmoetingen, de liefde voor de
Pleidooi voor aanwijzen
van een gezamenlijk
overgangsbestuur.
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - De dagelijkse bestu
ren van waterschappen Zeeuwse
Eilanden en Zeeuws-Vlaanderen
willen in 2010 geen nieuwe verkie
zingen. Die zijn volgens de wet no
dig vanwege de fusie tot één
Zeeuws waterschap. De besturen
vragen staatssecretaris Huizinga
(CU, Verkeer en Waterstaat) om
uitstel tot 2012. Dan zijn er weer
landelijke verkiezingen voor de wa
terschappen. In de tussentijd kan
een 'overgangsbestuur' (gevormd
uit een combinatie van de huidige
besturen) de honneurs waarne
men.
Volgens de dagelijkse besturèn zijn
er verschillende argumenten die
pleiten voor afwijken van de wet.
Er zijn nog maar pas, eind 2008,
verkiezingen gehouden. De wijze
waarop dat gebeurde ontmoette
zeer veel kritiek en er wordt nu
landelijk gekeken naar een betere
regeling. Als in Zeeland in 2010 tus
sentijdse verkiezingen worden ge
houden, gaan die nog via het oude
systeem en dat levert opnieuw een
negatieve uitstraling voor het wa-
terschapsbestel op, mogelijk nog
erger dan vorig jaar, aldus de dage
lijkse besturen.
Als in 2011 (het jaar waarin het
ene Zeeuwse waterschap begint)
een nieuw bestuur aantreedt, bete
kent het dat de huidige bestuur
ders maar twee jaar zitting heb
ben, namelijk 2009 en 2010. Ook
het nieuw gekozen bestuur zit er
Traditionele zeilschepen bij het Goese Sas tijdens de jaarlijkse bietenrace. Door
schepen van de bruine vloot op steeds minder plaatsen aanleggen.