^ïun
roots
niet
verloochenen
9 spectrum
'Door het acteren in Zeeland 'Op de fiets in Vlissingen
mis ik mijn grootouders' voelde ik opa's heimwee'
Gonny Gaakeer
Initiatiefneemster van 'Zeeuwse Vrouwen'. Opgegroeid in Friesland; haar familie komt van Tho-
len. Na de Toneelacademie in Maastricht speelde ze in producties van ZT Hollandia en het Na
tionale Toneel. Bij Tryater en Oas Letzte Kleinod speelde ze in het Fries en in het Duits. Daar
naast was ze te zien op televisie en speelde ze een rol in de met twee Gouden Kalveren be
kroonde film 'Nynke'. Bij Zeelandia speelde zij in 2006 in 'Een Zeeuwse meid'.
Angelique de Bruijne
Geboren in Sluiskil, opgegroeid in Sas van Gent
Toneelacademie in Maastricht. Tot 2000 verbonden aan het Nationale Toneel in Den Haag.
Ze acteerde ook in speelfilms als'Wilde Mossels'en T.ek',
Bij het Nazomerfestival was ze te zien in 'Ik, Zeeuws meisje', een monoloog die in supermark
ten werd opgevoerd.
PZC
Zaterdag 28 februari 2009
Gonny Gaakeer
De Zaete 0113-551552
di. 31, 20.00 uur: Kamperland,
Studio Zeelandnet 0900-3300033
april:
wo. 1, en do 2, 20.15 uur: Amsterdam,
M-Lab 020-4350940
vr. 3, 20.30 uur: Den Haag
Theater aan het Spui 070-3465272
za. 4, 20.30 uur: Rotterdam,
Lantaren/ Venster 010-2772277
di. 7, 20.00 uur: Oostburg,
Ledeltheater 0117-452735
Duur ca. 100 minuten zonder pauze. Prijs
€12,- incl. drankje na de voorstelling
INFO KAARTEN theaterzeelandia.nl of 0900 33
000 33 (o,45 p/g)
- aan de kassa tijdens openingstijden van de speel-
locaties.
- op de dag van de voorstelling tussen 19.00 en
20.00 aan de deur-van de speellocatie.
Muziektheaterproductie Zeeuwse Vrouwen is ge
baseerd op het boek Zeven Zeeuwse Vrouwen van
Kees Slager. Het boek wordt heruitgegeven door
De Drukkerij en is te koop bij de voorstellingen.
Speellijst Zeeuwse Vrouwen:
maart
do. 5, 20.00 uur: Goes (première),
Theater de Mythe 0900-3300033
vr. 6, 20.00 uur: Westkapelle,
Dorpshuis Westkapelle Herrijst 0900-3300033
di. 10, 20.00 uur: Vlissingen,
Arsenaaltheater 0900-3300033
wo. 11, 20.00 uur: Terneuzen,
Scheldetheater 0115-695555
vr. 13, 20.15 uur: Hoogerheide,
Podium Kloosterhof 0164-620221
za. 14, 20.00 uur: Wemeldinge,
De Wemel 0900-3300033
di. 17,20.00 uur: Renesse,
Dorpshuis Rene'sse 0900-3300033
vr. 20, 20.00 uur: Hulst,
Den Dullaert 0114-314351
za. 21, 20.00 uur: Heinkenszand,
De Stenge 0900-3300033
di. 24, 20.00 uur: Middelburg,
Stadsschouwburg 0900-3300033
vr. 27,20.15 uur: Tholen,
De Meulvliet 0900-3300033)
za. 28,20.00 uur: Yerseke,
„Het zijn geweldige verhalen. Mooi om in
toneelversie te brengen, wist ik meteen. In
de periode dat ik in 2006 in de Zeelan-
dia-productie Een Zeeuwse Meid speelde,
had ik overdag wel wat tijd om te winke
len in Middelburg. In de Drukkerij vond ik
toen dat boek van Kees Slager. Ik heb het
meteen voorgesteld aan Zeelandia. Het
heeft even geduurd, maar toen werd ik ge
vraagd het idee uit te werken. Het toneel
spelen in Zeeland heeft me doen voelen
hoezeer ik mijn grootouders nog steeds
mis. Ik ben daar als kind zo vaak geweest.
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik nog
jong was. Ik ben ook vaak in Zeeland ge
weest bij familie, die daar nog woont. Mijn
opa en oma woonden in Rotterdam, maar
kwamen van oorsprong uit Stavenisse.
Midden in de crisisjaren
kocht mijn opa in Delfs-
haven een winkel en
verhuisde met zijn
gezin. Toen
bleek dat hij
was genept.
Alle voorraad-
bussen wa
ren leeg. La
ter is hij bij
de gemeen
te gaan
werken.
Ik geloof
niet dat
mijn
groot
ouders
arm wa
ren. Die ar
moede van
Marie, de
landarbeidster in het boek, gold niet voor
hen.
Ik heb voor die rol gekozen om het fysieke
aspect. Dat steeds maar door blijven gaan,
herken ik wel uit de tijd dat ik een dansop
leiding volgde. Ik wist al heel jong dat ik
naar het theater wilde. Hoe maakte toen
nog niet uit, al was het als verkoopster aan
de kassa. Na een jaar dansopleiding wist ik
dat ik dat niet wilde. Daarna de Theatervor-
mingsklas in Amsterdam, het leukste jaar
van mijn leven met bijna iedere dag een
voorstelling zien. Óp de Toneelschool in
Maastricht zat ik bij Angelique in de klas
en Julia zat twee jaar boven ons. Astrid
heb ik hier pas ontmoet. Ik heb de rollen
toebedeeld en ik heb het gevoel dat het al
lemaal heel erg klopt. Alle zeven verhalen
zijn het waard gespeeld te worden,
maar dan zou de voorstelling
te lang en te kostbaar wor
den. Deze vier verhalen
hebben veel theatrale
kracht. Het zijn verha
len van vrouwen
van rond de 80
jaar. Zij worden
gespeeld door
vrouwen tussen
de 30 en 35, om
dat de bejaarde
vrouwen in hun
geest ook jong
zijn gebleven."
Angelique de Bruijne
„Je roots kun je niet verloochenen. Tot
mijn achttiende heb ik in Sas van Gent ge
woond, waar ik door mijn grootouders
ben opgevoed. Mijn oma had al zes kinde
ren gehad en daar kon ik nog wel bij. Ik
denk met veel plezier aan die tijd terug. Ik
heb ook het idee dat de relatie tussen
grootouder en kleinkind altijd heel hecht
is.
Door dit project ben ik weer in die familie
relaties gedoken. Heel de familie van mijn
oma kwam uit Zeeuws-Vlaanderen, maar
mijn opa uit Vlissingen. Hij was douanier.
Eerst zaten ze in IJzendijke, maar het
schijnt dat de douaniers daar te amicaal
omgingen met de burgers. Ze zaten bij
mensen thuis gebakken eieren met spek te
eten. Mijn opa is daarom toen
overgeplaatst naar Sas
van Gent.
Over mijn oma
wist ik wel
heel veel,,
maar de
achter
grond
mijn
opa ken
de ik ei
genlijk
niet zo
goed.
Een
paar we
ken gele
den ben
ik op de
fiets naar
Vlissingen
gegaan en
daar
dacht ik: opa kwam eigenlijk uit een stad
en is verhuisd naar een dorp. Ineens besef
te ik dat hij Vlissingen miste, voelde ik zijn
heimwee. Hij had het ook heel vaak over
hotel Britannia.
Na de middelbare school ben ik naar Am
sterdam gegaan. Daar heb ik een jaar psy
chologie gedaan, maar ik kwam er snel ach
ter dat dat niet was wat ik wilde. Toen heb
ik auditie gedaan bij de toneelschool in
Maastricht, waar ik werd aangenomen.
Nu woon ik in Amsterdam, met mijn
zoontje van tweeënhalf. Mijn moeder was
alleenstaand - daarom ben ik door mijn
grootouders opgevoed - zelfben ik alleen
staand en het personage dat ik speel, de
zingende zuster Greet, is ook ongehuwd.
Het zijn stuk voor stuk adembe
nemende verhalen in het
boek van Kees Slager,
maar ik had met
een een voor
keur. Ik heb
nu eenmaal
het meest
met haar.
Zij is de
enige uit
het boek
die nog
leeft. Ze
komt ook
naar de pre
mière. Dat
is best