Zeeuwse vrouwen kunnen spectrum 8 Oproep 'Ze krijgen het leven in hun gezicht gegooid' 'Zo weerbaar zou ik zelf ook wel willen zijn' PZC Zaterdag 28 februari 2009 Muziektheaterstuk Zeeuwse Vrouwen gaat donderdag in première. Vier actrices duiken in de wereld van hun Zeeuwse grootouders. door Rolf Bosboom en Ali Pankow foto's Lex de Meester Vrouwen in Zeeland, hon derd jaar geleden. Kees Slager boekstaafde een aantal van hun verha len in de in 1995 verschenen bun del Zeven Zeeuwse Vrouwen. Thea terproductiehuis Zeelandia besloot op voorstel van actrice Gonny Gaakeer een muziekvoorstelling te maken op basis van dat boek. Artis tiek directeur Alex Mallems van Zeelandia bewerkte het boek tot theater. Dicvan Duin werd aange trokken als regisseur en de uit Tho- len afkomstige musicus Maurits Fondse arrangeerde voor deze voor stelling levensliederen en pop songs. Gonny Gaakeer, Julia van de Graaff, Astrid van^Eck en Angeli- que de Bruijne spelen vier van de Zeeuwse Vrouwen uit het boek. Op deze pagina vertellen zij over hun binding met Zeeland. In het kader van de voorstelling verzamelen Theaterproductie huis Zeelandia en de PZC verha len van en over Zeeuwse vrou wen. Ook foto's zijn welkom. Stuur ze naar: web@pzc.nl of Re dactie PZC, Postbus 91, 4330 AB Middelburg o.v.v. Zeeuwse Vrou wen. Owww.pzc.nl/zeeuwsevrouwen, waar de verhalen eh foto's wor den gepubliceerd. Julia van de Graaff Haar overgrootvader richtte in 1900 in BresRens de Van Melle Zeeuwsche Dropsfabriek op, nu bekend als snoepgoedfabrikant Van Melle. Ze voltooide de Toneelacademie in Maastricht in 1994 en speelde in producties van diverse theatergezelschappen, zoals het Nationale Toneel. Op televisie was ze te zien in 'Spangas', 'Dan- kert Dankert' en 'Keijzer De Boer'. Astrid van Eek Geboren in Oostburg en woonde in Sluis. In 2001 studeerde ze af aan de Toneelschool Amster dam. Daarna speelde ze bij verschillende theatergezelschappen, waaronder Toneelgroep Am sterdam, Noord Nederlands Toneel, Alex d'Electrique, Theater Oostpool en Annette Speelt Ze had rollen in televisieproducties als 'Wet en Waan' en "Waltz*. Bij het Nazomerfestival speel de ze twee jaar geleden de monoloog 'Om te beginnen een vrouw'. De Zeeuwse Vrouwen, vlnr. Gonny Gaakeer, Astrid van Eek, Julia van de Graaff en Angelique de Julia van de Graaff „Mijn oma, de moeder van mijn vader, komt oorspronkelijk uit Breskens. Haar va der was Izaak, die daar in 1900 de snoepfa- briek is begonnen. De band met Zeeland is voor mij lange tijd ver weg geweest, maar door Zeeuwse vrouwen is deze heel dichtbij gekomen. Ik ben me gaan verdiepen in de geschiedenis van mijn familie aan vaders kant. Ik heb heel veel foto's teruggezien en mijn vader en ik hebben in januari op de bank gezeten en allerlei oude brieven voor gelezen. Daar hebben we ontzettend veel plezier mee gehad. Ik geloof heel erg dat je voorouders in jezelf voortleven. Het zijn allemaal mooie verhalen in het boek van Kees Slager. Wat me opviel is dat de vrouwen zo sterk zijn. Ze krijgen het leven in hun gezicht gegooid, maar steeds is het: rug recht en doorgaan. Ik heb wel het gevoel dat dat een heel Zeeuwse ei genschap is. Mijn oma zat in de muziek, had het conservatorium in Brugge gedaan. Maar op jonge leeftijd heeft zij haar man, die apotheker was, verloren. Toen is zij de apotheek gaan be heren. Zelf wilde ik ook zangeres worden, maar geleidelijk ben ik opgeschoven jiaar het acteren. Toén ben ik naar de to neelschool in Maastricht ge gaan. Maar op een gegeven moment komt muziektheater toch weer op mijn pad, zoals in dit project. Ik speel in Zeeuwse vrouwen Johanna. Er zijn wel enkele parallellen met mijn eigen leven. Haar man wordt bijvoorbeeld ziek en zij zorgt dan voor hem. Mijn vriend is ook heel erg ziek geweest. Mijn vader is net onverwacht overleden. Dan besef je weer dat we in een tijd leven waarin alles om luxe draait. We denken dat het een maakbare samenleving is en als het niet lukt, dan is het je eigen schuld. Maar eigenlijk heb je helemaal geen contro le over je leven. Gezondheid, liefde en ge luk kun je niet kopen. Ik weet dat mijn vader dit een ontzettend leuk project vond. Daar om wil ik ondanks het verdriet pro beren de voor stelling tot een goed einde te brengen, als ode het verd beren stel ee en zijn fami lie." „Die vrouwen staan zo sterk in het leven. Ondanks al die armoede en veel ongeluk gaan zij steeds maar weer door. Zo weer baar zou ik zelf ook wel willen zijn. Je móet zoveel als vrouw, vind ik. Vroeger, maar ook nu nog. Je moet als vrouw suc cesvol zijn met studeren,veel vriendinnen hebben, een goede baan hebben én ambië ren, goede moeder en minnares zijn en er sexy uitzien. Daar ben ik veel meer van' doordrongen geraakt sinds ik zelf moeder ben. Ik heb een dochtertje van 14 maan den. Die vrouwen hadden het vroeger nog veel zwaarder. Vaak stonden ze een week na een bevalling alweer op het land te wer ken. Zij moesten wel. Het hielp niet te gaan lopen zeuren. Maar ik moet er niet aan denken, zelf was ik na drie maanden pas weer een beetje op de been. Tot mijn vierde jaar woon de ik in Zeeuws-Vlaande- ren. Toen scheid den mijn ouders en ben ik met mijn moeder naar Dordrecht gegaan. Maar ik kwam vaak naar Zeeland, mijn vader bleef hier wo nen. Ik herin ner me uit Sluis dat ik bij de vis boer in de bak garnalen naar krabbetjes zocht Als kind was ik al met theater be zig. Op school mocht ik met mijn vriendinnetje zelf verzonnen ver haaltjes voor de klas spelen. Ik fantaseerde erop los. Wij hadden twee soorten verhaal tjes: 'Meisje en Meisje' en de serie 'Ver dwaald', daarin gebeurden vooral enge din gen. Pas op de middelbare school besefte ik dat je voor toneel ook een HBO-oplei- ding kon volgen. In 2007 heb ik met veel plezier de mono loog Om te beginnen een vrouw gespeeld in Zeeland. Zeven Zeeuwse Vrouwen kende ik niet, wel andere boeken van Kees Sla ger. Ik speel Jaantje, de weduwe in ons stuk. Haar verhaal heeft me wel getriggerd hoor. Het maakte me nieuwsgierig naar hoe mijn moeder en oma het nou allemaal gedaan hebben. Ook vragen aan mezelf. Jaantje krijgt die briefkaart op de mat met de mededeling dat haar man een kind heeft bij een ander. Ik weet niet of ik dat ge pikt zou hebben. We zingen in de voorstelling. Heerlijk, ik zing zo graag, vooral voor die kleine te- genwoor- Astrid van Eek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 132