u media Tussen ziel en zool N g&e 43 Ze wandelt met haar oren. Als presentator van het KRO-programma De Wandeling verheft Hella van der Wijst het luisteren al tien jaar tot kunst. „Als je loopt, komt je gevoel los te zitten." Jan Vriend wandelde mee. heimwee tv De gedachte die maar half af is, is vaak de mooiste media@wegener.nl 024-3650570 PZC Zaterdag 28 februari 2009 Bewegen maakt je vrijer, zegt ze. Niet alleen je lijf wordt soepeler als je loopt of fietst, ook in je hoofd gaan er dan ramen en deu ren open. Waardoor frisse idee ën naar binnen waaien. „Op de Wandelbeu rs heb ik eens vraaggesprekken gedaan met" mensen die op een lopende band aan het wandelen waren. Het werkte. Want wie loopt, komt los van vaste stramie- nen. Daardoor krijg je ook vrijere gedachten. Zo geef je een gesprek een diepere laag." Hella van der Wijst kent het effect van wan delend praten als geen ander. Als presenta tor van het tv-programma De Wandeling trekt ze veertig keer per jaar met een ge sprekspartner naar buiten om te praten over geluk, verdriet en hoe je tegenslag te boven kunt komen. In bos en duin, langs verlaten wegen praten bekende en onbekende landge noten over hun jeugd, hun drijfveren en hun passies. „Met tv-presentatrice Inge Diep- man ging het over het verlies van haar kind. Omdat zij bij het verwerken daarvan steun zocht op het strand, liep ik met haar langs de kuststrook. Met een echtpaar dat op Vlie land was getrouwd, pakte ik de boot naar Vlieland en met een boerin die na het faillis sement van hun varkensbedrijf drie jaar op bijstandsniveau leefde, liep ik door de Bra bantse landerijen. „De omgeving heeft vaak invloed op het ge sprek. Loop je door het bos, ben je geneigd naar details te kijken, dan ben je meer naar binnen gericht. Wandel je door het open veld met vergezichten, reikt de blik toch ver der. Niet alleen letterlijk, maar ook in het ge sprek. Lopend ontdek je vaak verrassende in valshoeken. Zo'n gedachte hoeft niet afge rond of onderbouwd te zijn. De worsteling met een idee is vaak het mooiste." Uit reacties blijkt dat een vaste kijkerskring De Wandeling waardeert omdat de aanpak puur is. „De opzet is heel eenvoudig. Het heeft niks hoogdravends, niks opgeprikts. Ik ga heel spontaan met mensen in gesprek. Zonder vragenlijstje, zonder draaiboek waar in staat wat er uit het gesprek moet komen. Die eerlijkheid werkt." Ze komt net terug van reportages in Brazilië en Afrika. Voor haar nieuwe programma De Wereld op zijn Kop, dat ze naast De Wande ling maakt, trok ze met Nederlanders die hun roots hebben in de derde wereld naar hun vaderland. „Het idee ontstond toen een collega me vertelde over een Filippijnse vrouw die in Nederland als kindermeisje werkt, terwijl ze in haar vaderland zélf kin deren heeft. Toen dachten we: dat is toch de wereld op zijn kop?" Onverschilligheid ten opzichte van ontwik kelingslanden steekt haar. „Hoe kunnen we hier met een cocktail aan het zwembad zit ten genieten, terwijl je weet dat er kansloze mensen zonder een cent aan ons tuinhek staan te rammelen? Met ons programma wil len we laten zien dat ons geluk hier vaak ten koste gaat van anderen. De KRO heeft een journalistieke traditie met het in beeld brengen van de band tussen Nederland en ontwikkelingslanden. Voorheen was het Brandpunt en de Ver Van Mijn Bed Show, nu kiezen we voor de benadering waarbij we la ten zien dat de derde wereld juist heel dicht bij is." In aflevering twee ging Van der Wijst met de Nederlandse bokskampioen Innocent Anyanwu terug naar zijn geboortedorp in Nigeria. „Daar werd hij als een held binnen gehaald, waardoor je bijna vergeet hoe hij als illegaal Nederland binnenkwam en hoe hij met keihard werken hier een plek bereik te. Aan de hand van zijn verhaal laten we de menselijke behoefte zien om te zoeken naar een beter leven. De Wereld op zijn Kop is wat journalistieker dan De Wandeling. Hier draait het meer om de feiten, terwijl het bij het wandelen vooral om gevoel en beleving In Heimwee TV worden elke week tv-series uit het verleden belicht die de geur van nostalgie ademen. foto Kippa eurie in een zaal met veertigers de door Ro bert Long gezongen be- gintune (Q_en Q Qu- dudutududududu- duuuu, Q_en Q^quuuhuuuhuuu et cetera, et cetera) en al na de twee de Q_zingt iedereen mee. Die ene Q_was Aristides Quarles van Ispen de ander Wilbur Quant. Aristides had een brilletje en was een nerd, Wilbur had lang haar en was stoer. In de eerste aflevering probeert de eerste Q^vanuit een boom een foto van een bijzondere vogel te maken. Uiteraard laat de kluns zijn lens val len die door de toevallig passeren de tweede Q_wordt opgeraapt. Dat klinkt weinig spannend, ware het niet dat bij het ontwikkelen van de foto blijkt dat er, weliswaar heel vaag, onder een struik een bewusteloze/dode man te zien is. En omdat uiteraard - op opa na - niemand in het dorp de twee Q]s gelooft, gaan ze zelf op onderzoek uit. Wie is deze man? Wat heeft die ring onder de struik ermee te maken? En wie is toch die myste rieuze kerel die in zijn rode Merce des steeds dezelfde rondjes door het bos rijdt? De twee brugklasde tectives proberen de losse eindjes aan elkaar te knopen met gevaar voor eigen leven. De KRO presenteerde de serie des- tijd als 'een komische detective voor de jeugd'. Kan me niet herin neren veel gelachen te hebben, wél veel gegild. Vooral toen huishoud ster Martha die fles kapot sloeg op het hoofd van een der boeven. In de Mikrogids verschenen destijds al snel brieven van bezorgde vol wassenen. Of de KRO wel goed bij haar hoofd was om de jeugd op te zadelen met zoveel realisme. Het antwoord kreeg de omroep van de kinderen zelf Die stuurden name lijk massaal adhesiebetuigingen naar de omroep: „Ku en Ku is ge woon echt! Op het sjoernaal is het ook allemaal moort en so. Waar om mag dat dan niet in Ku en Ku?", schreef ene Jasper (11). En zo dacht schrijver Harrie Geelen er ook over. Die wilde na de sprook jeswereld van 'Hameien' een 'aards buitenverhaal met bloed en griezel effecten' schrijven. Dat is gelukt. Die tweede Q^8c Q;serie, uit 1976, was weliswaar niet nodig. Maar daar hebben we het niet meer over. Wij veertigers zijn Geelen en de KRO dankbaar dat ze in een "tijd waarin jeugd-tv vooral gezellig moest zijn, het aandurfden ons de stuipen op het lijf te jagen. De les was hard, maar o zo waar: het le ven is niet louter Swiebertje, het is soms ook een vleugje Q^& Q. Ivar Hoekstra De Wereld op zijn Kop, zondag, Nederland 2, 23.15 uur De Wandeling, vrijdag, Nederland 2, 17.05 uur. Herhaling: zondag, Nederland 2, 9.35 uur. Reageren? redactie.media@wegener.nl gaat. Van allebei word je wijzer. Onderweg zijn en vragen stellen, zit helemaal in me. Als ik mijn tv-werk niet leuk meer zou vin den, zou ik zó postbode willen worden. Dan kan ik toch lekker buiten lopen en mensen ontmoeten. Maar ik denk dat ik het zo zou missen om zo vrij al die vragen te mogen stellen aan zo veel verschillende mensen." foto's Phil Nijhuis/ GPD Hella van der Wijst Geboren in 1964. Groeide op in Noord-Brabant. Volgde de academie voor journalistiek in Tilburg, werkte voor Omroep Brabant, Brabant Pers en de KRO-radio. Als verslaggever bij Kruispunt maakte ze in 1996 haar entree bij de televisie. Inmiddels is ze tien jaar presentator van De Wandeling bij de KRO-televisie. Sinds kort richt ze met het programma De Wereld op zijn Kop de blik van de kijker op de derde wereld. Van der Wijst woont in Bussum samen met haar vriend die werkt als tv-producent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 113