BlueHybrid rijdt als gewone S400 'Een nostalgisch gevoel' STANDAARD HEEL COOL forzA,! PZC Vrijdag 27 februari 2009 5 KLASSIEKER Henk van Wijngaarden over zijn Nash 420 uit 1928 PREMIÈRE Ook Mercedes-Benz moet nu in elektromotoren geloven Net als de meeste andere Europese autofabrikanten zag Mercedes-Benz aanvan kelijk weinig in de hybride techniek. Maar als je nog een paar auto's op de Amerikaanse markt wilt verkopen, moet je er wel aan geloven, ook als je er zelf niet in gelooft. door Robbert Keegel We konden we onlangs een paar uurtjes rij den met de S400 Blue Hybrid, een verder normale S-Klasse die extra is uitge rust met de kenmerken van een hybride auto: een elektromotor, een set extra accu's en een' elektro nische regeldoos om het hele sys teem te beheren. Met speciale aan dacht voor de lithium-ion accu's, die nu eenmaal goed in de gaten gehouden moeten worden aange zien de kans op oververhitting en vervolgens brand en/of explosie verre van denkbeeldig is. We hadden vorig jaar op een Spaans circuitje al eens kort ken nisgemaakt met deze BlueHybrid, maar hem door het gewone ver keer rijden is toch wat anders. Met een oproepbaar diagram in de cen trale klok kun je in de gaten hou den wat de techniek aan het doen is. Assisteert de elektromotor bij het accelereren (waardoor de S400 zich gedraagt als een S500), of wor den de accu's juist bijgeladen, waardoor er een reserve wordt op gebouwd voor een volgende in- springbeurt. Het is gelukkig een eenvoudig instrument, echt een verademing na de poppenkast in de Toyota Prius en de Honda In sight. De hybride techniek ren deert vooral in stadsverkeer, bij veelvuldig optrekken en afrem- men, waarbij elektriciteit wordt ge regenereerd. De S400 heeft boven dien stop go, maar rijden op al leen de elektromotor doet-ie niet. door Lucas Boot T e hebt oldtimers en je hebt old- I timers. De Nash 420 van Henk van Wijngaarden uit Breda mag met recht een échte oldtimer wor den genoemd. Zijn rijdende mu seumstuk - compleet met houten carrosserie en dito spaakwielen - stamt namelijk uit 1928 en is daar mee de oudste auto tot nu toe die in deze rubriek de revue is gepas seerd. Voor wie nog nooit van het merk Nash gehoord heeft - en dat kan heel goed - een korte les geschie denis. We schrijven 1916. Charles W. Nash, voormalig topman van het Amerikaanse General Motors (GM), heeft zojuist zijn functie bij GM neergelegd en maakt plannen om een auto onder zijn eigen naam te bouwen. Nash neemt ver volgens een autofabrikant over en verandert de naam in Nash Mo tors. Het bedrijf richt zich op be taalbare middenklassers en dat blijkt decennia lang een succe snummer te zijn. Na een aantal fusies houdt het merk in 1957 op te bestaan. Goed, terug naar 2009. Naar Van Wijngaarden. Waarom zo'n auto? Van Wijngaarden: „Ik weet nog goed dat vrienden van mijn ouders in vergelijkbare modellen van andere merken, zoals Buick en Chevrolet, bij ons op bezoek kwa men. Als kind vond ik dat al intri gerende auto's. Bovendien reed mijn vader een A-Ford, een verge lijkbaar type." Van Wijngaarden ging aanvankelijk op zoek naar zo'n Ford, maar stuitte uiteindelijk op deze Nash. „Ik heb de originele papieren nog waar de nieuwprijs r^r^Bl O 1 1 T" /N yy% PEARYWEG 17a, INDUSTRIEWEG 19, PRODUCTIESTRAAT 4, III I II II I f ■■■■■■■■■lil 4462 ES GOES 4382 NA VLISSINGEN 4538 BX TERNEUZEN (■I I 1/ V*4 V>>4. W 111 JL I WC. TEL. 0113 - 27 57 57 TEL. 0118 - 41 77 36 TEL. 0115 - 56 16 28 op staat. Deze auto kostte in 1928 1255 dollar. Toch een flink bedrag voor die tijd. Maar dit was dan ook een luxe auto. In tegenstelling tot de A- Ford bijvoorbeeld, ligt er een zescilinder motor in, in plaats van een viercilinder." Het blok van de 420 levert 52 pk, genoeg vermogen om een topsnel heid van 80 km/h aan te tikken. Van Wijngaarden: „Die snelheid haalt hij eigenlijk redelijk gemakke lijk. Je moet met deze auto dan wel ontzettend alert zijn. Er zitten trommelremmen op en die rem men niet zo best. Maar dat draagt juist bij aan het nostalgische ge voel dat deze Nash oproept. Dat vind ik er zo mooi aan." Hebt u ook een bijzondere auto? De Nash 420 van Henk van Wijngaarden kostte in 1928 1255 dollar. Mail dan naar redactie@pzc.nl foto Ramon Mangold Als je het display wegklikt, merk je eigenlijk helemaal niet dat er hy bride techniek aan boord is - en zo hoort het Ook - want alles wordt gladgestreken door de voortreffelij ke zeventraps automaat. Aangezien de S400 BlueHybrid maar 75 kilogram zwaarder is dan een gewone S400, is het grootste bezwaar van de hybride goeddeels onderdrukt. Het is immers natuur kundig een gruwel gewicht toe te voegen om een auto zuiniger te maken. Hoeveel deze BlueHybrid precies zal kosten, wanneer hij in juni op de markt komt is, vanwege in vloed van slurptax en zo, nog niet bekend. „Tussen de S350 en de S450", zegt de woordvoerder van Mercedes. Dus tussen de 99 en 116 mille. Ook al is het gemiddelde verbruik van de S400 BlueHybrid slechts 7,9 liter (daardoor een van de wei nige auto's in dit segment met een B-label), terugverdienen op de brandstofrekening doe je dat niet gauw, zeker niet als je vaak laat zien dat-ie in 7,9 seconden naar de honderd sprint. Hij produceert 190 gram koolzuurgas per kilome ter. In de Mercedes S400 BlueHybrid merk je helemaal niet dat er hybride techniek aan boord is, want alles wordt glad gestreken door de voortreffelijke zeventraps automaat. foto CPD DE PANDA EDIZI0NE C00L DE PANDA EDIZI0NE C00L. 3 JAAR LANG 0% RENTE 3 JAAR GARANTIE. TOTAAL VOORDEEL TOT 2.000,-. Er is al een Panda Edizione Cool vanaf 9.395,-. Gem. brandstofverbruik: 5,0 - 6,6 1/100 km (1op 15,2 - 20,0). CO2:113 - 155 gr/km. Pnjs incl. BTW/BPM, excl. kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. Max. kredietbedrag: 5.000,-. FGA Capital Netherlands B.V. is kredietgever en werkt onder Wft vergunning nummer 12013694 als aanbieder van consumentenfinancieringen. Een prospectus is beschikbaar op www.fiatfinancialsolutions.nl. Toetsing bij BKR te Tiel. Vraag naar de exacte voorwaarden. De actie is geldig t/m 31 maart 2009.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 83