Volvo V50 FlexiFuel blijft lekker t Sjors Scheepstra, Volvo De Groene, Goes TIEN AUTOVRACEN AAN: Bart van der Weide is zanger van de popgroep Racoon en woonachtig in Goes. door Ellen Erkens In wat voor auto rij je? In een Peugeot 406 station. keer? Aan linksrijders. 2. In wat voor auto zou je willen 4. Heb je zelf een 'onhebbelijk rijden? Pff, zo'n automan ben ik helemaal niet. Eehm... een Saab of een Vol vo? In elk geval zo'n oude grote bak. 3. Waar erger je je aan in het ver heid' in het verkeer? Ik, nee hoor. Ik ben echt een engel tje! 5. Wat is de hoogste snelheid die je ooit hebt gereden en waar was dat? Echt wel 230, op de A58. 6. Wanneer heb je voor het laatst een bekeuring gehad en waarvoor? Ik krijg te vaak bekeuringen voor te snel rijden langs flitspalen. 7. In hoeveel keer slaagde je voor het rijbewijs? PZC Vrijdag 27 februari 2009 3 In twee keer. 8. Welke verkeersregel zou je willen veranderen? Moeilijke vraag. Ik vind rotondes niet veilig genoeg voor fietsers. Daar mogen ze wel wat aan doen. 9. Wat vind je een lelijke auto? BMW, maar dat ligt vaker aan de bestuurders dan aan de auto's. 10. Hoe zou je je als autorijder willen omschrijven? Ik ben een wannabe-BMW rijder. Haha, nee hoor. Ik ben wel netjes, heb goed overzicht en insc hat- tingsvermogen. En een allrisk-ver- zekering! AUTOTEST Benzine-ethanolmengsel E85 is in Nederland beperkt verkrijgbaar aan de pomp Omdat onze regering niet echt meewerkt, neemt rijden op het benzine-ethanolmengsel E85 nog geen hoge vlucht in Nederland. Toch neemt het aantal merken toe dat FlexiFuel-auto's aanbiedt, zoals Volvo. door Robbert Keegel Omdat de Zweedse rege ring bepaald heeft dat haar land in 2020 geheel onafhankelijk moet zijn van aardolie(-producten), lopen de lokale automerken voorop bij de invoering van auto's die rijden op het óveral verkrijgbare benzi ne-ethanolmengsel E85. Het getal staat voor het percentage bio-etha- nol dat in deze brandstof zit, die door de Zweedse regering gesubsi dieerd wordt. In Duitsland, Frank rijk en Hongarije doen ze overi gens hetzelfde. In Nederland gebeurt het niét. Maar ondanks het uitblijven van stimuleringsmaatregelen (in Zwe den zijn wegenbelasting en verze kering voor E85-auto's goedkoper en krijgen eigenaars nog allerhan de andere privileges) zijn enkele fa brikanten, waaronder Volvo en- vooral oliemaatschappij Tamoil, vastbesloten de milieuvriendelijke brandstof te populariseren. Zo geeft Tamoil aan haar pompen zo veel korting dat de prijs van E85 per liter hetzelfde is als die van eu ro ongelood: momenteel 1,27 euro. Tamoil heeft nu 22 pompstations (ze hebben zo'n 150 pompsta tions) zet het nog weinig zoden aan de dijk. De andere oliemaat schappijen doen in Nederland niet aan E85. Ook Tamoil kan het natuurlijk niet blijven subsidiëren, maar de Nederlandse regering zou bijvoor beeld kunnen besluiten om over het ethanol-deel in E85 geen ac cijns te heffen. De bio-ethanol van Tamoil wordt gemaakt van houtaf val en biomassa, spul dat absoluut niet eetbaar is, terwijl in Brazilië bio-ethanol al zo'n dertig jaar wordt vervaardigd uit suikerriet dat hiervoor speciaal wordt aange plant, waardoor er geen gevolgen optreden voor de voedselproduc tie. Dat er elders wel maïs wordt gebruikt om bio-ethanol (of bio diesel) te maken, is een onwenselij ke praktijk. Wie in Europa E85 tankt kan dat volledig gewetensvrij doen, want hij stoot er geen mens het eten mee uit de mond. In Zwe den is men al ver met het winnen uit houtafval en elders in Europa wordt de bio-ethanol vooral uit Brazilië betrokken, meestal via Shell. in het hele land waar E85 kan wor- ;Nu is het aardig - en slim - van Ta- den getankt. Hoewel de maatschap- moil om de literprijs hier gelijk te pij dat aantal flink wil uitbreiden maken aan die van euro ongelood, Zeer 'groen': de Volvo V50 FlexiFuel kan op ieder benzine-ethanolmeng sel rijden. foto CPD maar voor de E8s-rijder is er nog wel een nadeel. Het verbruik is zo'n tien procent hoger. De Duit sers, Fransen en Zweden krijgen ook dat in de gesubsidieerde liter- prijs gecompenseerd. Met een Saab heb je dan ook nog een ander voordeel: doordat E85 klopvaster is kan de turbodruk een stuk worden opgeschroefd, waar door je in zo'n BioPower Saab een pk of 20 meer krijgt. Volvo doet dat niet, want hun FlexiFuel-modellen zijn geen tur bo's. Wij reden met een V50, de op een Ford Focus gebaseerde mid denklasse stationcar, die in de FlexiFuel-versie even goed bevalt „Het voornaamste verschil met een benzineauto is de lagere uitstoot van schadelijke stoffen, zoals C02. je hoeft met bio-ethanol bovendien niets in te leveren op de rijprestaties." als met een gewone benzinemo tor. Je merkt er gewoon helemaal niets van - en zo hoort het ook. Het is een blijft een prettig rijden de auto met een topwegligging - want immers afgeleid van die kan jer Focus. Maar Volvo heeft: echt het nodige gedaan om de V50 een trapje hoger te tillen dan de Focus. Het is allemaal nèt wat luxueuzer, nèt wat mooier afgewerkt, met nèt De juiste plaats... De juiste sfeer... Het juiste moment...om in de funky fun-tastic Opel Corsa te stappen. Nu al verkrijgbaar in een splinternieuwe uitvoering, namelijk: Selection. Standaard is deze Corsa voorzien van diverse luxe extra's voor veel rijplezier en comfort. Opel Corsa vanaf €12.795,- officieel Opel Oealer /TV AutoTeam Z=jLA voel je v r i j Goes Klein Frankrijk 31, (0113) 23 79 23 Bergen op Zoom Krabbendijke Westweg 5, (0113) 50 2010 Roosendaal Viissingen Bedrijfsweg 2 (Vrijburg), (0118) 461710 Steenbergen Erasmuslaan 6-10, (0164) 27 92 00 Van Beethovenlaan 6, (0165) 57 85 78 Drukkerij 5, (0167)56 04 44 Gemiddeld brandstofverbruik en C02-uitstoot gemeten volgens 2004/3/EG of 1999/100/EG: liter/100 km: benzine: 5.6 - 7,9/diesel: 4,1 - Prrjs is ind. bh», bpm en energielobelverrekening. excl kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage Wijzigingen voorbehouden t.9; kms/liter: benzine: 17,9-12,7/diesel: 24,4 - 20,4; C02gr/km: benzine: 134 - 190/diesel' 109 -132 wat mooiere materialen. Persoon lijk vind ik dat hout niet meer in een auto thuishoort (behalve dan verwerkt in de tank), maar de Vso-versie met dat lichte Scandina vische designhout kan me toch wel bekoren. Dan wél Norwegian Wood van de Beatles opzetten. De V50, de stationcar-versie van de S40, biedt bovendien veel bruik bare ruimte. De achterbank gaat makkelijk plat en biedt dan een prachtig glad afgewerkte bagage ruimte, die van 416 naar 1307 liter groeit. De FlexiFuel-versie van de 1,8-liter levert net als zijn benzine broer 125 pk en daar komen we lek ker mee vooruit: in elf seconden naar de honderd (weegt 1473 kg) en een top van joo kilometer per uur. Niet slecht. Het verbruik is of ficieel 7,4 liter per 100 kilometer, maar die laboratoriummeting is ge baseerd op benzine met octaange- tal 95 RON, en geeft dus geen reële waarde. Zelf kwamen we uit op ge middeld 9,6 liter en dat is nog gun stiger dan wat de fabriek opgeeft. Wié zo'n FlexiFuel overweegt, moet er voorlopig wel rekening mee houden dat hij in Nederland maar beperkt E85 kan tanken (ben zine kan natuurlijk altijd, de Volvo slikt elk mengsel). De Volvo V50 i,8F is er vanaf 29.025 euro, en dat is dan toch weer 575 euro duurder dan die op benzine. Maar dieselen kan pas vanaf 31.725 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 81