Volvo V50 FlexiFuel blijft lekker
t
Sjors Scheepstra, Volvo De Groene, Goes
TIEN AUTOVRACEN AAN:
Bart van der Weide is zanger van de popgroep
Racoon en woonachtig in Goes.
door Ellen Erkens
In wat voor auto rij je?
In een Peugeot 406 station.
keer?
Aan linksrijders.
2. In wat voor auto zou je willen 4. Heb je zelf een 'onhebbelijk
rijden?
Pff, zo'n automan ben ik helemaal
niet. Eehm... een Saab of een Vol
vo? In elk geval zo'n oude grote
bak.
3. Waar erger je je aan in het ver
heid' in het verkeer?
Ik, nee hoor. Ik ben echt een engel
tje!
5. Wat is de hoogste snelheid
die je ooit hebt gereden en waar
was dat?
Echt wel 230, op de A58.
6. Wanneer heb je voor het
laatst een bekeuring gehad en
waarvoor?
Ik krijg te vaak bekeuringen voor
te snel rijden langs flitspalen.
7. In hoeveel keer slaagde je
voor het rijbewijs?
PZC Vrijdag 27 februari 2009 3
In twee keer.
8. Welke verkeersregel zou je
willen veranderen?
Moeilijke vraag. Ik vind rotondes
niet veilig genoeg voor fietsers.
Daar mogen ze wel wat aan doen.
9. Wat vind je een lelijke auto?
BMW, maar dat ligt vaker aan de
bestuurders dan aan de auto's.
10. Hoe zou je je als autorijder
willen omschrijven?
Ik ben een wannabe-BMW rijder.
Haha, nee hoor. Ik ben wel netjes,
heb goed overzicht en insc hat-
tingsvermogen. En een allrisk-ver-
zekering!
AUTOTEST Benzine-ethanolmengsel E85 is in Nederland beperkt verkrijgbaar aan de pomp
Omdat onze regering niet echt meewerkt, neemt rijden
op het benzine-ethanolmengsel E85 nog geen hoge
vlucht in Nederland. Toch neemt het aantal merken
toe dat FlexiFuel-auto's aanbiedt, zoals Volvo.
door Robbert Keegel
Omdat de Zweedse rege
ring bepaald heeft dat
haar land in 2020 geheel
onafhankelijk moet zijn
van aardolie(-producten), lopen
de lokale automerken voorop bij
de invoering van auto's die rijden
op het óveral verkrijgbare benzi
ne-ethanolmengsel E85. Het getal
staat voor het percentage bio-etha-
nol dat in deze brandstof zit, die
door de Zweedse regering gesubsi
dieerd wordt. In Duitsland, Frank
rijk en Hongarije doen ze overi
gens hetzelfde.
In Nederland gebeurt het niét.
Maar ondanks het uitblijven van
stimuleringsmaatregelen (in Zwe
den zijn wegenbelasting en verze
kering voor E85-auto's goedkoper
en krijgen eigenaars nog allerhan
de andere privileges) zijn enkele fa
brikanten, waaronder Volvo en-
vooral oliemaatschappij Tamoil,
vastbesloten de milieuvriendelijke
brandstof te populariseren. Zo
geeft Tamoil aan haar pompen zo
veel korting dat de prijs van E85
per liter hetzelfde is als die van eu
ro ongelood: momenteel 1,27 euro.
Tamoil heeft nu 22 pompstations
(ze hebben zo'n 150 pompsta
tions) zet het nog weinig zoden
aan de dijk. De andere oliemaat
schappijen doen in Nederland niet
aan E85.
Ook Tamoil kan het natuurlijk
niet blijven subsidiëren, maar de
Nederlandse regering zou bijvoor
beeld kunnen besluiten om over
het ethanol-deel in E85 geen ac
cijns te heffen. De bio-ethanol van
Tamoil wordt gemaakt van houtaf
val en biomassa, spul dat absoluut
niet eetbaar is, terwijl in Brazilië
bio-ethanol al zo'n dertig jaar
wordt vervaardigd uit suikerriet
dat hiervoor speciaal wordt aange
plant, waardoor er geen gevolgen
optreden voor de voedselproduc
tie. Dat er elders wel maïs wordt
gebruikt om bio-ethanol (of bio
diesel) te maken, is een onwenselij
ke praktijk. Wie in Europa E85
tankt kan dat volledig gewetensvrij
doen, want hij stoot er geen mens
het eten mee uit de mond. In Zwe
den is men al ver met het winnen
uit houtafval en elders in Europa
wordt de bio-ethanol vooral uit
Brazilië betrokken, meestal via
Shell.
in het hele land waar E85 kan wor- ;Nu is het aardig - en slim - van Ta-
den getankt. Hoewel de maatschap- moil om de literprijs hier gelijk te
pij dat aantal flink wil uitbreiden maken aan die van euro ongelood,
Zeer 'groen': de Volvo V50 FlexiFuel
kan op ieder benzine-ethanolmeng
sel rijden. foto CPD
maar voor de E8s-rijder is er nog
wel een nadeel. Het verbruik is
zo'n tien procent hoger. De Duit
sers, Fransen en Zweden krijgen
ook dat in de gesubsidieerde liter-
prijs gecompenseerd.
Met een Saab heb je dan ook nog
een ander voordeel: doordat E85
klopvaster is kan de turbodruk een
stuk worden opgeschroefd, waar
door je in zo'n BioPower Saab een
pk of 20 meer krijgt.
Volvo doet dat niet, want hun
FlexiFuel-modellen zijn geen tur
bo's. Wij reden met een V50, de
op een Ford Focus gebaseerde mid
denklasse stationcar, die in de
FlexiFuel-versie even goed bevalt
„Het voornaamste verschil met een
benzineauto is de lagere uitstoot van
schadelijke stoffen, zoals C02. je hoeft
met bio-ethanol bovendien niets in te
leveren op de rijprestaties."
als met een gewone benzinemo
tor. Je merkt er gewoon helemaal
niets van - en zo hoort het ook.
Het is een blijft een prettig rijden
de auto met een topwegligging -
want immers afgeleid van die kan
jer Focus. Maar Volvo heeft: echt
het nodige gedaan om de V50 een
trapje hoger te tillen dan de Focus.
Het is allemaal nèt wat luxueuzer,
nèt wat mooier afgewerkt, met nèt
De juiste plaats... De juiste sfeer... Het juiste moment...om in de funky fun-tastic Opel Corsa te stappen.
Nu al verkrijgbaar in een splinternieuwe uitvoering, namelijk: Selection. Standaard is deze Corsa
voorzien van diverse luxe extra's voor veel rijplezier en comfort.
Opel Corsa vanaf
€12.795,-
officieel Opel Oealer
/TV AutoTeam
Z=jLA voel je v r i j
Goes Klein Frankrijk 31, (0113) 23 79 23 Bergen op Zoom
Krabbendijke Westweg 5, (0113) 50 2010 Roosendaal
Viissingen Bedrijfsweg 2 (Vrijburg), (0118) 461710 Steenbergen
Erasmuslaan 6-10, (0164) 27 92 00
Van Beethovenlaan 6, (0165) 57 85 78
Drukkerij 5, (0167)56 04 44
Gemiddeld brandstofverbruik en C02-uitstoot gemeten volgens 2004/3/EG of 1999/100/EG: liter/100 km: benzine: 5.6 - 7,9/diesel: 4,1 -
Prrjs is ind. bh», bpm en energielobelverrekening. excl kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage Wijzigingen voorbehouden
t.9; kms/liter: benzine: 17,9-12,7/diesel: 24,4 - 20,4; C02gr/km: benzine: 134 - 190/diesel' 109 -132
wat mooiere materialen. Persoon
lijk vind ik dat hout niet meer in
een auto thuishoort (behalve dan
verwerkt in de tank), maar de
Vso-versie met dat lichte Scandina
vische designhout kan me toch
wel bekoren. Dan wél Norwegian
Wood van de Beatles opzetten.
De V50, de stationcar-versie van
de S40, biedt bovendien veel bruik
bare ruimte. De achterbank gaat
makkelijk plat en biedt dan een
prachtig glad afgewerkte bagage
ruimte, die van 416 naar 1307 liter
groeit. De FlexiFuel-versie van de
1,8-liter levert net als zijn benzine
broer 125 pk en daar komen we lek
ker mee vooruit: in elf seconden
naar de honderd (weegt 1473 kg)
en een top van joo kilometer per
uur. Niet slecht. Het verbruik is of
ficieel 7,4 liter per 100 kilometer,
maar die laboratoriummeting is ge
baseerd op benzine met octaange-
tal 95 RON, en geeft dus geen reële
waarde. Zelf kwamen we uit op ge
middeld 9,6 liter en dat is nog gun
stiger dan wat de fabriek opgeeft.
Wié zo'n FlexiFuel overweegt,
moet er voorlopig wel rekening
mee houden dat hij in Nederland
maar beperkt E85 kan tanken (ben
zine kan natuurlijk altijd, de Volvo
slikt elk mengsel). De Volvo V50
i,8F is er vanaf 29.025 euro, en dat
is dan toch weer 575 euro duurder
dan die op benzine. Maar dieselen
kan pas vanaf 31.725 euro.