'Iedereen stond maar te fotograferen' Kans om crash te overleven groeit 'Niemand deed iets' 'Zoiets doe je gewoon' Ed van Lammeren: „ledereen stond daar maar te foto graferen. Niemand deed iets. Er zit een sloot tussen de weg en de akker, maar daar ben ik gewoon doorheen gegaan. Dan maar natte voeten." PZC Donderdag 26 februari 2009 j 5 Jan van Duikeren spoedde zich meteen naar het toe stel en ging helpen: „Zoiets doe je gewoon en ik hoop dat het goed gaat met de mensen die ik naar buiten heb kunnen helpen." Gewonden worden afgevoerd met een tractor met aanhangwagen, op de voorgrond een van de motoren van het vliegtuig van Turkish Airlines dat in drie stukken gebroken in een akker bij Schiphol ligt. foto Olaf Kraak/ANP Duo zag Turkse Boeing neerstorten en verleende meteen hulp. door Coen Polack en Richard Mooyman Rotterdammer Jan van Duikeren en Ed van Lammeren uit Alphen aan den Rijn zagen vanaf de A9 de Turkse Boeing neerstorten en aarzelden geen moment; ze moesten en zou den helpen. Van Duikeren: „Ik heb mijn auto op de vluchtstrook ge parkeerd en ben vanaf het talud van het Rottepolderplein gerend." Het viel Van Lammeren vooral op dat er veel automobilisten langs de vangrail stonden. „Iedereen stond daar maar te fotograferen. Nie mand deed iets. Er ligt een sloot tussen de weg en de akker, maar daar ben ik gewoon doorheen ge gaan. Dan maar natte voeten." Van Duikeren zag ongeveer twin tig mensen rond het vliegtuig in de natte klei liggen. „Ik zag er zo een stuk of vijf die dood waren. Verder probeerden andere passa giers die zich nog konden bewe gen uit het wrak te klimmen. Soms lukte dat op eigen kracht, maar andere mensen waren hulpe loos. Ik heb nog een mevrouw met een gebroken been naar bui ten geholpen." Van Lammeren probeerde ook te helpen, in het vliegtuigwrak. „Iedere seconde leek een minuut. Er lagen allemaal mensen te schreeuwen. Het was verschrikke lijk daarbinnen. Ook voor in het toestel hoorden we geschreeuw en gebonk. Ik heb zelfs de arm van de piloot nog gezien, maar ik kon niet zover in het toestel komen omdat de weg versperd was." Van Duikeren: JWe waren daar echt als een van de allereersten 'Er lagen allemaal mensen te schreeuwen. Het was verschrikkelijk daarbinnen' om te helpen. Komt er zo'n politieagent die dan zegt dat je weg moet. Daar begrijp je toch ook niks van. Ik riep nog 'ga jij ze dan in je eentje allemaal helpen'. Maar ja." Lijkbleek en rillend van de kou staan ze in de berm en doen hun verhaal. Ze willen niet horen dat ze een heldendaad hebben ver richt. „Zoiets doe je gewoon en ik hoop dat het goed gaat met de mensen die ik naar buiten heb kunnen helpen", zegt Van Duik eren. „Ik snap ook werkelijk niet dat iedereen daar maar boven op .de snelweg bleef staan om te kij ken en foto's te maken. Doe dan iets!" VIJF VRAGEN OVER VEILIGSTE PLEK IN VLIEGTUIG Bij de crash van gisteren bleek het middengedeelte van de Boeing het minst getroffen te zijn. De meeste slachtoffers zaten achterin en voorin. Deskundigen zijn het er niet over eens wat de veiligste plek in een vliegtuig is. O Achterin? Voorin? Naast de vleugel? Wat is eigenlijk de veiligste plek in een vliegtuig? Het wetenschappelijke tijdschrift Popular Me chanics deed in 2007 onderzoek naar alle Amerikaanse vliegrampen sinds 1971 waarbij sprake was van doden én overlevenden. Sinds 1971 hebben zich twintig van dergelij ke rampen voorgedaan. Bij elf van deze rampen waren de achterste rijen in het voordeel, bij vijf de voorste rijen. Bij drie ongelukken was er geen verschil en bij eentje was het niet vast te stellen. Op de achterste stoelen heb je liefst 40 procent meer kans op overleven, blijkt uit dit onder zoek. 0 Wat wordt geconcludeerd in andere onderzoeken? Britse onderzoekers hebben 105 vliegtuigon gelukken vergeleken op zitplaatsen van de slachtoffers en hebben onderzocht waar de passagiers het ergste getroffen werden. Hun conclusie was dat een plaats bij het raam het gevaarlijkst is. Zeker als het een zitplaats ach terin het vliegtuig betreft. o Hoe zit dat bij een brandend vliegtuig? Passagiers die voorin het vliegtuig zitten heb ben 65 procent kans te kunnen vluchten bij brand, ten opzichte van 53 procent van de passagiers die aan het einde zitten, zo blijkt uit dit Britse onderzoek. De grootste kans om levend uit een brandend vliegtuig te gera ken hebben de passagiers die hooguit vijf rijen van een nooduitgang zitten. Voor de studie is onder meer een grote vliegtui gramp in Manchester in 1985 onder de loep genomen, waarbij 55 passagiers om het leven kwamen. Bij die vliegramp zaten verreweg de meeste slachtoffers ver van de dichtstbij zijnde nooduitgang. Zij stierven door giftige dampen. O Wat zeggen de luchtvaartmaatschappijen hierover? Zij stellen ronduit dat er geen 'meest veilige plaats' is in een vliegtuig. Hoe je het meeste kans maakt om te overleven hangt namelijk helemaal af van de manier waarop het onge luk zich heeft voorgedaan. Wanneer een vliegtuig neerstort en een behoorlijke nood landing niet mogelijk was komen meestal al le passagiers om het leven. O Elk vliegtuig moet een evacuatietest ondergaan om aan te tonen dat iedereen binnen negentig seconden geëvacueerd kan zijn. Zijn die testen realistisch? Nee. Onderzoek wijst uit dat de testresulta ten niet kloppen, omdat er geen rekening wordt gehouden met het gedrag van mensen in een noodsituatie. Sommigen helpen na melijk eerst vrienden en familie voordat ze zelf ontsnappen, terwijl anderen gelijk hun weg naar de uitgang vechten. In de oefensi tuatie blijken mensen bovendien meer be reid te zijn om aanwijzingen van de cabin- crew op te volgen dan in een echte noodsi tuatie. Vliegtuigongelukken gebeuren nog zelden hoog in de lucht. AMSTERDAM - Wereldwijd daalt het aantal doden als gevolg van een vliegtuigongeluk. Het laatste grote rampjaar was 1996. Toen kwamen wereldwijd ruim 1300 passagiers om het leven. Gemiddeld komen nu jaarlijks on geveer zevenhonderd mensen om bij een vliegtuigongeluk. Volgens oud-voorzitter van de Ver eniging Nederlandse Verkeersvlie gers Benno Baksteen gaat het te genwoordig bij slechts één op de ruim twee miljoen vluchten mis. „En van alle mensen die een crash meemaken, overleeft de helft het. Waarbij het aantal doden per onge luk verschilt. Bij de recente crash nabij Buffalo in de Amerikaanse staat New York overleefde nie mand het, gisteren kwamen de meeste mensen levend uit het toe stel", aldus Baksteen, tegenwoor dig voorzitter van het Platform Duurzame Luchtvaart. Vliegen wordt steeds veiliger, be aamt ook hoogleraar Luchtvaart en Ruimtevaarttechnieken Jacco Hoekstra van de Technische Uni versiteit Delft. „Er komen minder ongelukken voor. Ook gebeuren ze nog zelden hoog. in de lucht, maar vooral in de nabijheid van vliegvelden. On gelukken gebeuren door wat je met het toestel doet, niet door hoe het is geconstrueerd." Bij ongelukken laag bij de grond hebben de passagiers een betere overlevingskans. Tijdens de lan ding heeft het toestel een lagere snelheid, zijn het landingsgestel en de flaps uitgeklapt en hebben de passagiers riemen om. In het verleden stortten vliegtui gen nog wel eens van grote hoogte neer. Hoekstra: „Metaalmoeheid was vaak de oorzaak. Om de lucht druk te regelen, wordt een toestel bij elke vlucht opgeblazen. Daar door buigt het metaal heen en weer en kan het gaan scheuren." De TU Delft heeft een materiaal ontwikkeld, Glare genaamd, waar bij geen scheuren in de romp meer kunnen ontstaan. De nieu we Airbus A380 is van dit materi aal gemaakt. Volgens Hoekstra zor gen ook verbeterde navigatieappa- ratuur en een brandwerend interi eur voor minder vliegtuigdoden. De Boeing 737-800 staat als veilig te boek. Het is een relatief nieuw type, pas elf jaar oud. Het toestel van Turkish Airlines werd in ja nuari 2002 in gebruik genomen. Pas twee keer eerder is een 737-800 neergestort. Dat vliegen steeds veiliger wordt, stelt onderzoekers overigens voor een opmerkelijk probleem. Hoeks tra: „Het wordt steeds moeilijker om nog bruikbare statistieken bij te houden. Er gebeuren te weinig ongelukken om betrouwbare gege vens te verzamelen." Vliegen wordt steeds veiliger. Wereldwijd daalt het aantal vlieg tuigdoden. Gemiddeld komen nu jaarlijks ongeveer zevenhonderd mensen om het leven.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 5