&100 SmS p/mnd ESijï$i Weg naar aanleg WCT loopt door mijnenveld GRATIS GRATiSi GRATIS! Ind. 150 belmin. C ill© I JJrO li O Icm 2-jarig Hi 20 abonnement (incl. 125 belminuten 1250 sms) MEGAPIXEL CAMERA 'Windows Visa Nederlands 15 4" TFT DVD-brander 160GB opslagcapaciteit Icm 2-jarig Vodafone 27,50 abonnement (incl. 200 min/sms) 156 cm LCD beeldscherm 1HD ready (High Definition) 1 PC aansluiting I Gratis LG Cookie 3,0" touchscreen Ook leverbaar in zwart 3.15 megapixel camera Geen aansluitkosten Inclusief 125 belmin 1250 sms Geen aansluitkosten Gratis Samsung B130 Acer laptop Gratis Samsung B130 Samsung LCD TV Icm 2-jarig Vodafone 22,50 abonnement (incl. 200 min/sms) Geen ëtftSTT maar Alle Netwerken Nieuw Verlenging Gratis Samsung Pixon 8.0 megapixel camera echt tv kijken op je gsm Na 6 maanden €22.50 onbeperkt internet, 1ste 6 mnd j[ slechts €4.50, daarna €9.50 Icm 2-jarig Vodafone 22,50 abonnement (incl. 150 belmin) s 10 l Donderdag 26 februari 2009 PZC kpn T (fp letfortr. Goes 0113-323555 Korte Kerkstraat 1 vlissingen 0118-430290 Walstraat 99 Middelburg 0118-651691 Markt 65 Terneuzen 0115-616121 Havenstraat 28 Dordrecht 078-6351441 Voorstraat 266 Breda 076-5141945 Karrestraat 7 Etten-Leur 076-5441441 Marfcthof 7 Roosendaal Ó165-521952 Roselaar 49 Bergen op Zoom 0164-233403 Wouwsestraat 18 Oosterhout 0162-420033 Arendshof 5 'Natuurbeschermingswet berust op een betonnen fundament' foto Willem Mieras door J. J. van der Weel Mr J.J. van der Weel was in 2003 als staatsraad niet betrokken bij de pro cedures rond de Westerschelde Con tainer Terminal. De PZC kopte onlangs: 'Cri sis wettigt spoedaanpak voor WCT'. Die kop vorm de de samenvatting van het stand punt dat de Vlissingse wethouder Jacques Suurmond inneemt over de Westerschelde Container Ter minal. Suurmond sprak van een 'verlam mende zorgvuldigheid' die dit plan de das om dreigt te doen. Het lijkt mij toe dat een dergelijke haastklus zal mislukken. In het dichtbevolkte Nederland is elke vierkante meter een begeerde prooi voor allerlei mogelijke be stemmingen, van industrie tot na tuurgebied. Het betekent dat de be stuursrechter knopen zal moeten doorhakken als de politiek er niet uitkomt, en de betrokken partijen over die bestemmingen blijven ste ggelen. Wie een zaak bij die be stuursrechter wil winnen zal wel overwogen en zorgvuldig te werk moeten gaan. Dat geldt zeker ook voor het WCT-plan dat, in een .nieuw jasje gestoken, waarschijnlijk ander maal door de politiek zal worden gepresenteerd. Temeer geldt het nu het 'oude' WCT-plan in 2003 in de rechtsstrijd bij de Raad van State teh onder ging. Eigenlijk sneuvelde de Provincie Zeeland toen al in het voorpostengevecht, want in hoofdzaak kwam de Raad van State toen tot de conclusie dat het besluit onvoldoende zorgvul dig was voorbereid en onvoldoen de deugdelijk was gemotiveerd. Dat betekent natuurlijk niet zon der meer dat om die reden een nieuw plan hetzelfde droevig lot beschoren zal zijn, maar om dat te voorkomen zal er een zorgvuldi ger voorbereiding moeten zijn, en liefst ook nieuwe omstandigheden en feiten die tot een andere uit komst leiden. Welke kunnen dat zijn? In de eerste plaats: in het nieuwe plan zal de lengte van de (in het westelijk gedeelte van de Wester schelde te bouwen) containerkade tweezijdig bekort worden tot 2000 meter, tegen voordien 2650 meter. Is dat een doorslaggevende wijzi ging? In dat verband blijft belang rijk dat elk WCT-plan in de eerste plaats moest en moet opboksen te gen de eis dat door het uit te voe ren werk de natuurlijke kenmer ken van het gebied niet zullen wor den aangetast. Aan die eis mag men niet licht tillen, niet alleen omdat die in een wet, de Natuur beschermingswet, is neergelegd, maar ook omdat die wet berust op een betonnen fundament: de Vo gelrichtlijn en Habitatrichtlijn. En die Europese richtlijnen gaan dit keer nu eens niet over de spreek woordelijke grootte van hagelslag korrels, maar over een plan waar een hele filosofie achter zit, het plan Natura 2000 dat kortweg be staat uit een Europees ecologisch netwerk van Speciale Bescher- mings Zones (SBZ). Zo'n SBZ is ook de Westerschelde. Voor alle duidelijkheid: wie dat maar niks vindt kan tegengeworpen worden dat Nederland dit alles indertijd zonder bezwaren over zich heeft laten komen. Aan de Provincie Zeeland de taak om bij de Raad van State (aangeno men dat die er .uiteindelijk weer mee te maken krijgt) duidelijk te maken dat en waarom het plan de natuurwaarden niet wezenlijk zal aantasten. Want het vorige plan deed dat volgens de Raad van Sta- 'Te spreken van een terrein vol voetangels en klemmen lijkt een understatement' te wel. Het staat voor mij niet bij voorbaat vast dat dat de provincie zal lukken. Lukt het haar niet dan is er op zichzelf nog geen man over boord, want de wet maakt het mogelijk om in zo'n geval het werk toch uit te voeren, namelijk als voor dat werk 'dwingende rede nen van groot openbaar belang' be staan, en dat kan ook een econo misch belang zijn. Maar men ziet: de formulering straalt een onver biddelijke strengheid uit. Dat punt was in 2003 nu juist voor de Raad van State aanleiding tot de conclu sie dat de provincie 'onvoldoende (had) gemotiveerd waarom in dit geval het economische belang zwaarder moet wegen'. En dat on danks de torenhoge stapel rappor ten waar de provincie toen voor had gezorgd! Met andere woorden: als er wél sprake is van aantasting van natuurwaarden zal de provin cie opnieuw moeten trachten het overheersend, dwingend econo misch belang aannemelijk te ma ken. Niet zo makkelijk want het gaat hier eigenlijk om een vergelij king tussen appels en peren. Daar komt nog iets bij. In de wet staat dat het kunnen doorgaan van het werk ook afhankelijk is van de vraag of er alternatieven zijn. En juist daar komt een andere nieuwigheid sinds 2003 om de hoek kijken: de voorgenomen containerontwikke lingen van een aantal bedrijven in de haven zelf, zoals Verbrugge Container Terminal (VCT). De provincie zal dus aannemelijk moeten maken dat ondanks die an dere containerbedrijven het econo misch belang van het aanleggen van de WCT overheersend blijft. Maar is dat nu al te zeggen? Hoe zal de containerbedrijvigheid in de haven zelf zich in de komende jaren ontwikkelen? We hebben nu eenmaal geen glazen bol om in de toekomst te kijken. En hoe gaat de provincie het economisch belang dit keer precies omschrijven? Eigenlijk heb ik tot nu toe de zaak nog veel te eenvoudig voorgesteld. Ook andere wetten en regelingen spelen een rol. Ik noem een paar voorbeelden. De Algemene wet be stuursrecht, met de al genoemde eisen van zorgvuldigheid en moti vering. De Wet milieubeheer, met haar regels over een Milieu Effect Rapport (MER). Het Omgevings plan Zeeland (vroeger Streekplan), met een regime dat lijkt op dat van de Natuurbeschermingswet. En dan heb ik het nog niet gehad over de gevolgen voor het achter land, waarop de Raad van State de provincie in 2003 ook al liet strui kelen. Inderdaad, tussen droom en daad staan al die wetten in de weg. Zo hebben we dat in dit land nu eenmaal gewild. Hoe dan ook, het lijkt een 'under statement' om te spreken van een terrein vol voetangels en klem men. Eerder is er sprake van een mijnenveld. Natuurlijk, men kan door een mijnenveld onbescha digd heenkomen. Maar daarvoor moet men wel de goede weg vol gen, en dat vergt veel alertheid en, jawel, zorgvuldigheid!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10