&100 SmS p/mnd
ESijï$i
Weg naar aanleg WCT
loopt door mijnenveld
GRATIS
GRATiSi
GRATIS!
Ind. 150 belmin.
C ill© I JJrO li O
Icm 2-jarig Hi 20 abonnement (incl. 125 belminuten 1250 sms)
MEGAPIXEL
CAMERA
'Windows Visa Nederlands
15 4" TFT DVD-brander
160GB opslagcapaciteit
Icm 2-jarig Vodafone 27,50 abonnement (incl. 200 min/sms)
156 cm LCD beeldscherm
1HD ready (High Definition)
1 PC aansluiting I
Gratis LG Cookie
3,0" touchscreen
Ook leverbaar in zwart
3.15 megapixel camera
Geen aansluitkosten
Inclusief 125 belmin 1250 sms
Geen aansluitkosten
Gratis Samsung B130 Acer laptop
Gratis Samsung B130 Samsung LCD TV
Icm 2-jarig Vodafone 22,50 abonnement (incl. 200 min/sms)
Geen ëtftSTT maar
Alle Netwerken
Nieuw Verlenging
Gratis Samsung Pixon
8.0 megapixel camera
echt tv kijken op je gsm
Na 6 maanden €22.50
onbeperkt internet, 1ste 6 mnd
j[ slechts €4.50, daarna €9.50
Icm 2-jarig Vodafone 22,50 abonnement (incl. 150 belmin)
s
10 l Donderdag 26 februari 2009 PZC
kpn T
(fp letfortr.
Goes 0113-323555 Korte Kerkstraat 1 vlissingen 0118-430290 Walstraat 99
Middelburg 0118-651691 Markt 65 Terneuzen 0115-616121 Havenstraat 28
Dordrecht 078-6351441 Voorstraat 266 Breda 076-5141945 Karrestraat 7
Etten-Leur 076-5441441 Marfcthof 7 Roosendaal Ó165-521952 Roselaar 49
Bergen op Zoom 0164-233403 Wouwsestraat 18 Oosterhout 0162-420033 Arendshof 5
'Natuurbeschermingswet berust op een betonnen fundament'
foto Willem Mieras
door J. J. van der Weel
Mr J.J. van der Weel was in 2003 als
staatsraad niet betrokken bij de pro
cedures rond de Westerschelde Con
tainer Terminal.
De PZC kopte onlangs: 'Cri
sis wettigt spoedaanpak
voor WCT'. Die kop vorm
de de samenvatting van het stand
punt dat de Vlissingse wethouder
Jacques Suurmond inneemt over
de Westerschelde Container Ter
minal.
Suurmond sprak van een 'verlam
mende zorgvuldigheid' die dit
plan de das om dreigt te doen. Het
lijkt mij toe dat een dergelijke
haastklus zal mislukken. In het
dichtbevolkte Nederland is elke
vierkante meter een begeerde
prooi voor allerlei mogelijke be
stemmingen, van industrie tot na
tuurgebied. Het betekent dat de be
stuursrechter knopen zal moeten
doorhakken als de politiek er niet
uitkomt, en de betrokken partijen
over die bestemmingen blijven ste
ggelen. Wie een zaak bij die be
stuursrechter wil winnen zal wel
overwogen en zorgvuldig te werk
moeten gaan.
Dat geldt zeker ook voor het
WCT-plan dat, in een .nieuw jasje
gestoken, waarschijnlijk ander
maal door de politiek zal worden
gepresenteerd. Temeer geldt het
nu het 'oude' WCT-plan in 2003
in de rechtsstrijd bij de Raad van
State teh onder ging. Eigenlijk
sneuvelde de Provincie Zeeland
toen al in het voorpostengevecht,
want in hoofdzaak kwam de Raad
van State toen tot de conclusie dat
het besluit onvoldoende zorgvul
dig was voorbereid en onvoldoen
de deugdelijk was gemotiveerd.
Dat betekent natuurlijk niet zon
der meer dat om die reden een
nieuw plan hetzelfde droevig lot
beschoren zal zijn, maar om dat te
voorkomen zal er een zorgvuldi
ger voorbereiding moeten zijn, en
liefst ook nieuwe omstandigheden
en feiten die tot een andere uit
komst leiden. Welke kunnen dat
zijn?
In de eerste plaats: in het nieuwe
plan zal de lengte van de (in het
westelijk gedeelte van de Wester
schelde te bouwen) containerkade
tweezijdig bekort worden tot 2000
meter, tegen voordien 2650 meter.
Is dat een doorslaggevende wijzi
ging? In dat verband blijft belang
rijk dat elk WCT-plan in de eerste
plaats moest en moet opboksen te
gen de eis dat door het uit te voe
ren werk de natuurlijke kenmer
ken van het gebied niet zullen wor
den aangetast. Aan die eis mag
men niet licht tillen, niet alleen
omdat die in een wet, de Natuur
beschermingswet, is neergelegd,
maar ook omdat die wet berust op
een betonnen fundament: de Vo
gelrichtlijn en Habitatrichtlijn. En
die Europese richtlijnen gaan dit
keer nu eens niet over de spreek
woordelijke grootte van hagelslag
korrels, maar over een plan waar
een hele filosofie achter zit, het
plan Natura 2000 dat kortweg be
staat uit een Europees ecologisch
netwerk van Speciale Bescher-
mings Zones (SBZ). Zo'n SBZ is
ook de Westerschelde. Voor alle
duidelijkheid: wie dat maar niks
vindt kan tegengeworpen worden
dat Nederland dit alles indertijd
zonder bezwaren over zich heeft
laten komen.
Aan de Provincie Zeeland de taak
om bij de Raad van State (aangeno
men dat die er .uiteindelijk weer
mee te maken krijgt) duidelijk te
maken dat en waarom het plan de
natuurwaarden niet wezenlijk zal
aantasten. Want het vorige plan
deed dat volgens de Raad van Sta-
'Te spreken van een terrein
vol voetangels en klemmen
lijkt een understatement'
te wel. Het staat voor mij niet bij
voorbaat vast dat dat de provincie
zal lukken. Lukt het haar niet dan
is er op zichzelf nog geen man
over boord, want de wet maakt
het mogelijk om in zo'n geval het
werk toch uit te voeren, namelijk
als voor dat werk 'dwingende rede
nen van groot openbaar belang' be
staan, en dat kan ook een econo
misch belang zijn. Maar men ziet:
de formulering straalt een onver
biddelijke strengheid uit. Dat punt
was in 2003 nu juist voor de Raad
van State aanleiding tot de conclu
sie dat de provincie 'onvoldoende
(had) gemotiveerd waarom in dit
geval het economische belang
zwaarder moet wegen'. En dat on
danks de torenhoge stapel rappor
ten waar de provincie toen voor
had gezorgd! Met andere woorden:
als er wél sprake is van aantasting
van natuurwaarden zal de provin
cie opnieuw moeten trachten het
overheersend, dwingend econo
misch belang aannemelijk te ma
ken. Niet zo makkelijk want het
gaat hier eigenlijk om een vergelij
king tussen appels en peren.
Daar komt nog iets bij. In de
wet staat dat het kunnen
doorgaan van het werk
ook afhankelijk is van de vraag of
er alternatieven zijn. En juist daar
komt een andere nieuwigheid
sinds 2003 om de hoek kijken: de
voorgenomen containerontwikke
lingen van een aantal bedrijven in
de haven zelf, zoals Verbrugge
Container Terminal (VCT). De
provincie zal dus aannemelijk
moeten maken dat ondanks die an
dere containerbedrijven het econo
misch belang van het aanleggen
van de WCT overheersend blijft.
Maar is dat nu al te zeggen? Hoe
zal de containerbedrijvigheid in
de haven zelf zich in de komende
jaren ontwikkelen? We hebben nu
eenmaal geen glazen bol om in de
toekomst te kijken. En hoe gaat de
provincie het economisch belang
dit keer precies omschrijven?
Eigenlijk heb ik tot nu toe de zaak
nog veel te eenvoudig voorgesteld.
Ook andere wetten en regelingen
spelen een rol. Ik noem een paar
voorbeelden. De Algemene wet be
stuursrecht, met de al genoemde
eisen van zorgvuldigheid en moti
vering. De Wet milieubeheer, met
haar regels over een Milieu Effect
Rapport (MER). Het Omgevings
plan Zeeland (vroeger Streekplan),
met een regime dat lijkt op dat
van de Natuurbeschermingswet.
En dan heb ik het nog niet gehad
over de gevolgen voor het achter
land, waarop de Raad van State de
provincie in 2003 ook al liet strui
kelen. Inderdaad, tussen droom en
daad staan al die wetten in de
weg. Zo hebben we dat in dit land
nu eenmaal gewild.
Hoe dan ook, het lijkt een 'under
statement' om te spreken van een
terrein vol voetangels en klem
men. Eerder is er sprake van een
mijnenveld. Natuurlijk, men kan
door een mijnenveld onbescha
digd heenkomen. Maar daarvoor
moet men wel de goede weg vol
gen, en dat vergt veel alertheid en,
jawel, zorgvuldigheid!