Op de knieën voor een bosje zeekraal Parkeerplaatsen van waterschap fors duurder Plan voor trein tussen Terneuzen en Gent keuze in trouwpakken! STEUTEL S PZC Woensdag 25 februari 2009 21 De kweek van zoute groenten is een arbeidsintensief karwei. Hoe belangrijk is de agrarische sec tor nog voor Schouwen-Duiveland? In deze serie worden de verschillende deelgebieden belicht. Vandaag de zil te teelt. door Inge Heuff ZIERIKZEE - Ooit was het voedsel dat arme mensen in het wild sne den: zeekraal en lamsoor. Tegen woordig moet je er een vergun ning voor hebben en wordt er een mooie prijs voor betaald. Maar er zijn slechts weinig telers. Het werk aan deze zeegroenten is zo arbeids intensief dat het landbouwers af schrikt. Zo niet Willem den Boer uit Zie- rikzee. Samen met zijn vrouw Ma thilda heeft hij circa twee hectare zoute kwelgronden met zeekraal. Daar is hij zo'n vijfentwintig jaar geleden mee begonnen. „In die tijd mocht je nog vrij zeekraal snij den. Ik ben mijn eigen stuk grond gericht voor zeekraal gaan bestem men, maar het plantje laat zich niet dwingen." Er i$ relatief weinig bekend over zeekraal. Wereldwijd zijn er wel honderden verschillende soorten in kaart gebracht, maar over ziek tes, bijvoorbeeld, is nog veel onbe- Zeegroenten Om zeekraal en lamsoor te snij den heb je tegenwoordig een vergunning nodig. Zeekraal kan rauw of kort ge kookt gegeten worden en smaakt uitgesproken zilt. De structuur is vergelijkbaar met jonge spinaziestengels. In Europa is Frankrijk het enige andere land dat commercieel zeekraal oogst, in de monding van de Rhone waar 80 snijders vergunningen hebben om op 100 hectare te snijden. Deze productie wordt deels in gemaakt en deels geëxpor teerd. kend. Den Boer teelt een soort die zich verschillende malen per sei zoen - van mei tot eind augustus - laat snijden. Dat gebeurt op de knieën en met een handzeis. Wil lem oogst, Mathilda - vaak gehol pen door hun dochters Gertine en Arianne - sorteert de zeekraal. „Omdat het een laag en onregelma tig groeiend plantje is, kun je moeilijk mechaniseren, al zijn we daar wel mee bezig. Dat maakt dit gewas zo arbeidsintensief Ook het sorteren doen we nog met de hand en met een kleine windmo len die het onkruid uit de zeekraal wegblaast." De afzet is breed. Den Boer levert aan Zeeuwse restaurants die streek producten op de kaart zetten, aan groenteboeren en viswinkels, aan de Agrimarkten en aan de week markt in Zierikzee. Daarnaast ver koopt Mathilda de groente aan huis, samen met lamsoor (zeeas ter) en het lamsvlees van eigen fok. „Tegenwoordig werk ik samen met Aart-Jan Bil uit Kerkwerve", ver telt Den Boer. „Hij teelt op een paar honderd vierkante meter 'Aan twee hectare zeekraal heb ik in het seizoen mijn handen vol' lamsoor die ik voor hem afzet. Lamsoor gaat snel tussen zeekraal zitten. Dat is niet* handig met het oogsten en sorteren. Vandaar dat we tegenwoordig de percelen ge scheiden hebben." Lamsoor begint iets vroeger in het seizoen - maart en april - en loopt net zo lang door als zeekraal. Ook dat is een reden om lamsoor uit te besteden. „Het werk is zo arbeids intensief dat ik het niet red om bei de gewassen volop te snijden. Daarom heb ik ook niet meer dan twee hectare zeekraal. Daar heb ik in het seizoen mijn handen vol aan." Omdat er ook buiten het seizoen veel vraag is, importeert Den Boer sinds enkele jaren Israëlische en Mexicaanse zeekraal. „Die is van goede kwaliteit, maar ik vind de Zeeuwse knapperiger en minder houtig." Het lage arbeidsloon in die landen maakt dat deze import nog steeds goed betaalbaar is, maar zorgt er ook voor dat er met de ontwikke ling van de mechanisatie niet veel vaart wordt gemaakt. „Er wordt bij voorbeeld al wel geëxperimen teerd met zeekraal op substraat in kassen. Maar zolang het zoveel geld kost om die kassen te verwar men, is het rendabeler om de zee kraal in te laten vliegen." Willem en Mathilda den Boer zijn naar eigen zeggen de enige com merciële kwekers van zeekraal op Schouwen-Duiveland. In Zeeland zijn er de laatste jaren nog een drietal andere kwekers bij geko men. In de promotie, in het project Zeeuwse Zilte Zaligheden, in de af zet en voor wat betreft nieuwe ont wikkelingen zijn er tegenwoordig samenwerkingsverbanden. „Dit jaar komen we met een eigen fol der en houden we de inmiddels traditionele Zeeuwse Zilte Zalighe- den-proeverij in Goes in combina tie met de opening van het Zilte Lab van Edudelta." Onze nieuwe collectie is binnen. Goes, Lange-Kerkstraat, 1 e etage. rC 0113 - 27 00 25 www.steutelgoes.nl Auto neerzetten kost vanaf komende zomer twaalf procent extra. door Maurits Sep MIDDELBURG - Parkeren op terrei nen van Waterschap Zeeuwse Ei landen wordt fiks duurder. De ta rieven stijgen met twaalf procent. Parkeren wordt duurder omdat de kosten voor beheer en onderhoud hoger worden. De stijging lijkt bo vendien groter dan hij in werkelijk heid is, merkt dagelijks bestuurder Wilma Brouwer op. „Wij verho gen de parkeertarieven namelijk niet elk jaar maar eens in de twee jaar. Eigenlijk gaat het dus om zes procent per jaar. Het lijkt op pa pier dus wel een harde boodschap, maar het valt wel mee. De tarie ven zijn zelfs nog te laag om alle kosten te dekken." Zeeuwse Eilan den Lieeft besloten de tarieven voor de wettelijke taken als de zorg voor waterkeringen en schoon oppervlaktewater niet te verhogen of dit zo min mogelijk te doen. Die matiging gaat echter niet op voor de parkeertarieven, er kent Brouwer. „Parkeerterreinen behoren niet tot onze wettelijke ta ken. Daarom vinden we dat par keerders moeten betalen voor de kosten die wij maken. En nog maals, die tarieven zijn niet eens kostendekkend." Brouwer wijst er op dat de op brengsten worden gebruikt om de Parkeertarieven op terreinen van het waterschap langs de kust en het Veerse Meer gaan 12 pro cent omhoog. Dan nog dekken ze de onderhoudskosten niet. parkeerterreinen langs de kust en het Veerse Meer goed te onderhou den, afvalvoorzieningen te verbete ren en beplanting te verfraaien. „We hebben hier prachtige stran den. Bij zo'n mooi product moe ten we ook goede faciliteiten aan bieden. Die mogen wat kosten. Hetzelfde zie je in grote steden als Amsterdam en Rotterdam en bij een strand als Scheveningen. Daar betaal je meer voor een parkeer plaats." Het waterschap heeft parkeerplaat sen bij Biggekerke, Koudekerke, Oostkapelle, Vrouwenpolder, langs de Veerse Dam en de Banjaard. Het nieuwe uurtarief wordt o,8o euro, het dagtarief 4,50 euro. Een abonnement gaat 67,50 euro kos ten. Het seizoen voor betaald par keren duurt van 1 april tot en met 31 oktober. Raad van Vlaamse en Zeeuwse overheden praten over idee. BRUGGE - De Scheldemondraad gaat zich verdiepen in de mogelijk heden een reizigerstrein in te zet ten op de huidige spoorlijn tussen Terneuzen en Gent. Op dat spoor rijden nu alleen goederentreinen. De raad komt in actie op initiatief van Statenlid Johan Robesin (Par tij voor Zeeland), ook lid van de raad, waarin de provincies Oost en West-Vlaanderen en Zeeland zijn vertegenwoordigd. Robesin: „Er komen steeds meer signalen van de kant van de Vlaamse vak bonden, het Gentse Havenbedrijf en inmiddels ook van de Bond van Trein-, Tram- en Busgebrui kers dat de inzet van een reizigers trein niet alleen van toeristisch, maar vooral ook van economisch belang is voor de ontwikkeling van de Kanaalzone. Een reizigers trein kan ook een probaat middel zijn tegen de dagelijkse files tussen Terneuzen en Gent." Willem den Boer uit Zierikzee heeft ongeveer twee hectare zoute kwelgronden met zeekraal. foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 49