Op de knieën voor een bosje zeekraal
Parkeerplaatsen van
waterschap fors duurder
Plan voor trein tussen
Terneuzen en Gent
keuze in trouwpakken!
STEUTEL
S PZC Woensdag 25 februari 2009 21
De kweek van zoute
groenten is een
arbeidsintensief karwei.
Hoe belangrijk is de agrarische sec
tor nog voor Schouwen-Duiveland?
In deze serie worden de verschillende
deelgebieden belicht. Vandaag de zil
te teelt.
door Inge Heuff
ZIERIKZEE - Ooit was het voedsel
dat arme mensen in het wild sne
den: zeekraal en lamsoor. Tegen
woordig moet je er een vergun
ning voor hebben en wordt er een
mooie prijs voor betaald. Maar er
zijn slechts weinig telers. Het werk
aan deze zeegroenten is zo arbeids
intensief dat het landbouwers af
schrikt.
Zo niet Willem den Boer uit Zie-
rikzee. Samen met zijn vrouw Ma
thilda heeft hij circa twee hectare
zoute kwelgronden met zeekraal.
Daar is hij zo'n vijfentwintig jaar
geleden mee begonnen. „In die
tijd mocht je nog vrij zeekraal snij
den. Ik ben mijn eigen stuk grond
gericht voor zeekraal gaan bestem
men, maar het plantje laat zich
niet dwingen."
Er i$ relatief weinig bekend over
zeekraal. Wereldwijd zijn er wel
honderden verschillende soorten
in kaart gebracht, maar over ziek
tes, bijvoorbeeld, is nog veel onbe-
Zeegroenten
Om zeekraal en lamsoor te snij
den heb je tegenwoordig een
vergunning nodig.
Zeekraal kan rauw of kort ge
kookt gegeten worden en
smaakt uitgesproken zilt. De
structuur is vergelijkbaar met
jonge spinaziestengels.
In Europa is Frankrijk het enige
andere land dat commercieel
zeekraal oogst, in de monding
van de Rhone waar 80 snijders
vergunningen hebben om op
100 hectare te snijden.
Deze productie wordt deels in
gemaakt en deels geëxpor
teerd.
kend. Den Boer teelt een soort die
zich verschillende malen per sei
zoen - van mei tot eind augustus -
laat snijden. Dat gebeurt op de
knieën en met een handzeis. Wil
lem oogst, Mathilda - vaak gehol
pen door hun dochters Gertine en
Arianne - sorteert de zeekraal.
„Omdat het een laag en onregelma
tig groeiend plantje is, kun je
moeilijk mechaniseren, al zijn we
daar wel mee bezig. Dat maakt dit
gewas zo arbeidsintensief Ook het
sorteren doen we nog met de
hand en met een kleine windmo
len die het onkruid uit de zeekraal
wegblaast."
De afzet is breed. Den Boer levert
aan Zeeuwse restaurants die streek
producten op de kaart zetten, aan
groenteboeren en viswinkels, aan
de Agrimarkten en aan de week
markt in Zierikzee. Daarnaast ver
koopt Mathilda de groente aan
huis, samen met lamsoor (zeeas
ter) en het lamsvlees van eigen
fok.
„Tegenwoordig werk ik samen met
Aart-Jan Bil uit Kerkwerve", ver
telt Den Boer. „Hij teelt op een
paar honderd vierkante meter
'Aan twee hectare zeekraal
heb ik in het seizoen
mijn handen vol'
lamsoor die ik voor hem afzet.
Lamsoor gaat snel tussen zeekraal
zitten. Dat is niet* handig met het
oogsten en sorteren. Vandaar dat
we tegenwoordig de percelen ge
scheiden hebben."
Lamsoor begint iets vroeger in het
seizoen - maart en april - en loopt
net zo lang door als zeekraal. Ook
dat is een reden om lamsoor uit te
besteden. „Het werk is zo arbeids
intensief dat ik het niet red om bei
de gewassen volop te snijden.
Daarom heb ik ook niet meer dan
twee hectare zeekraal. Daar heb ik
in het seizoen mijn handen vol
aan."
Omdat er ook buiten het seizoen
veel vraag is, importeert Den Boer
sinds enkele jaren Israëlische en
Mexicaanse zeekraal. „Die is van
goede kwaliteit, maar ik vind de
Zeeuwse knapperiger en minder
houtig."
Het lage arbeidsloon in die landen
maakt dat deze import nog steeds
goed betaalbaar is, maar zorgt er
ook voor dat er met de ontwikke
ling van de mechanisatie niet veel
vaart wordt gemaakt. „Er wordt bij
voorbeeld al wel geëxperimen
teerd met zeekraal op substraat in
kassen. Maar zolang het zoveel
geld kost om die kassen te verwar
men, is het rendabeler om de zee
kraal in te laten vliegen."
Willem en Mathilda den Boer zijn
naar eigen zeggen de enige com
merciële kwekers van zeekraal op
Schouwen-Duiveland. In Zeeland
zijn er de laatste jaren nog een
drietal andere kwekers bij geko
men.
In de promotie, in het project
Zeeuwse Zilte Zaligheden, in de af
zet en voor wat betreft nieuwe ont
wikkelingen zijn er tegenwoordig
samenwerkingsverbanden. „Dit
jaar komen we met een eigen fol
der en houden we de inmiddels
traditionele Zeeuwse Zilte Zalighe-
den-proeverij in Goes in combina
tie met de opening van het Zilte
Lab van Edudelta."
Onze nieuwe collectie is binnen.
Goes, Lange-Kerkstraat, 1 e etage. rC 0113 - 27 00 25
www.steutelgoes.nl
Auto neerzetten kost
vanaf komende zomer
twaalf procent extra.
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Parkeren op terrei
nen van Waterschap Zeeuwse Ei
landen wordt fiks duurder. De ta
rieven stijgen met twaalf procent.
Parkeren wordt duurder omdat de
kosten voor beheer en onderhoud
hoger worden. De stijging lijkt bo
vendien groter dan hij in werkelijk
heid is, merkt dagelijks bestuurder
Wilma Brouwer op. „Wij verho
gen de parkeertarieven namelijk
niet elk jaar maar eens in de twee
jaar. Eigenlijk gaat het dus om zes
procent per jaar. Het lijkt op pa
pier dus wel een harde boodschap,
maar het valt wel mee. De tarie
ven zijn zelfs nog te laag om alle
kosten te dekken." Zeeuwse Eilan
den Lieeft besloten de tarieven
voor de wettelijke taken als de
zorg voor waterkeringen en
schoon oppervlaktewater niet te
verhogen of dit zo min mogelijk te
doen. Die matiging gaat echter
niet op voor de parkeertarieven, er
kent Brouwer. „Parkeerterreinen
behoren niet tot onze wettelijke ta
ken. Daarom vinden we dat par
keerders moeten betalen voor de
kosten die wij maken. En nog
maals, die tarieven zijn niet eens
kostendekkend."
Brouwer wijst er op dat de op
brengsten worden gebruikt om de
Parkeertarieven op terreinen van
het waterschap langs de kust en
het Veerse Meer gaan 12 pro
cent omhoog. Dan nog dekken
ze de onderhoudskosten niet.
parkeerterreinen langs de kust en
het Veerse Meer goed te onderhou
den, afvalvoorzieningen te verbete
ren en beplanting te verfraaien.
„We hebben hier prachtige stran
den. Bij zo'n mooi product moe
ten we ook goede faciliteiten aan
bieden. Die mogen wat kosten.
Hetzelfde zie je in grote steden als
Amsterdam en Rotterdam en bij
een strand als Scheveningen. Daar
betaal je meer voor een parkeer
plaats."
Het waterschap heeft parkeerplaat
sen bij Biggekerke, Koudekerke,
Oostkapelle, Vrouwenpolder, langs
de Veerse Dam en de Banjaard.
Het nieuwe uurtarief wordt o,8o
euro, het dagtarief 4,50 euro. Een
abonnement gaat 67,50 euro kos
ten. Het seizoen voor betaald par
keren duurt van 1 april tot en met
31 oktober.
Raad van Vlaamse en
Zeeuwse overheden
praten over idee.
BRUGGE - De Scheldemondraad
gaat zich verdiepen in de mogelijk
heden een reizigerstrein in te zet
ten op de huidige spoorlijn tussen
Terneuzen en Gent. Op dat spoor
rijden nu alleen goederentreinen.
De raad komt in actie op initiatief
van Statenlid Johan Robesin (Par
tij voor Zeeland), ook lid van de
raad, waarin de provincies Oost
en West-Vlaanderen en Zeeland
zijn vertegenwoordigd. Robesin:
„Er komen steeds meer signalen
van de kant van de Vlaamse vak
bonden, het Gentse Havenbedrijf
en inmiddels ook van de Bond
van Trein-, Tram- en Busgebrui
kers dat de inzet van een reizigers
trein niet alleen van toeristisch,
maar vooral ook van economisch
belang is voor de ontwikkeling
van de Kanaalzone. Een reizigers
trein kan ook een probaat middel
zijn tegen de dagelijkse files tussen
Terneuzen en Gent."
Willem den Boer uit Zierikzee heeft ongeveer twee hectare zoute kwelgronden met zeekraal.
foto Dirk-Jan Gjeltema