Politie blijft jagen op snelheidsduivels
1 O Woensdag 25 februari 2009 PZC
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 91
4330 AB Middelburg
0118-434005
lezersredacteur@pzc.ni
Waterschap
De waterschapslasten zijn in de
laatste 15 jaar inderdaad geëxplo
deerd, ook voor grondeigenaren
die in 1995 ongeveer €41,50 per ha.
betaalden en nu €9,71. Iedereen be
taalt dus fors meer als in 1995
maar wat ik tot nu toe mis in de in
formatie is het tarief van €3,66per
hectare dat voor de 17773 hectare
natuurterrein(oppervlakte neemt
jaarlijks toe) in het gebied van Wa
terschap Zeeuwse Eilanden wordt
betaald. Als deze oppervlakte het
zelfde tarief zou betalen als de
grondeigenaren scheelt dat bijna €1
miljoen aan inkomsten die bij de
andere categorieën in mindering
zouden kunnen worden gebracht.
Nadat deze terreinen met belas
tinggeld zijn aangelegd betalen we
er allemaal ook nog tot in lengte
van jaren aan mee via het water
schap. Ik vind dat deze vorm van
subsidiëring oneigenlijk en het
werpt een vals licht op de verde
ling van de lasten.
GCJ Minderhoud,
L Evertsestraat 15, Oudelande
Verzetsman
Bij het lezen van de PZC van dins
dag 24 februari werd ik pijnlijk ge
troffen door een bericht over het
overlijden van oud-verzetsman Pie-
ter Simpelaar uit Oostburg. Vol
gens het bericht was hij in de oor
log actiefin het verzet onder de
schuilnaam 'Zeeuwse Piet'. Dat is
onjuist. Hij werd 'Zeeuwse Jaap' -
genoemd.
Dat weet ik - en trouwens mijn he
le familie - zo goed omdat hij een
tijd ondergedoken heeft gezeten in
de woning van mijn ouders in de
Willemskerkepolder tussen Ter-
neuzen en Hoek. Hij is altijd een
vriend van de familie gebleven,
een bijzonder innemend en harte
lijk mens.
Het moet me overigens van het
hart dat het - tussen al dat carna-
valsgeweld - wel een heel klein be
richtje was. 'Zeeuwse Jaap' had
meer aandacht verdiend. Had
mijn vader nog geleefd, dan had
hij met dat veel te kleine bericht
geen genoegen genomen!
Jannie Maas-Herrebout
Narcisseniaan 34, Hoek
Verlichting
Nu Souburg Noord bijna aan Mid
delburg vastzit wordt het hoog tijd
dat de Oude Vlissingseweg eens
op normale wijze wordt verlicht
en verder veilig gemaakt.
Voor een stad als Middelburg is
het een groot schandaal dat men
sen zich zo onveilig moeten voe
len op zo'n klein stukje. Onver
licht, mensen worden lastiggeval
len en er wordt gescheurd met
scooters en auto's.
Geen controle en geen goed zicht.
B en W moeten blij zijn dat hun
kinderen niet over deze weg moe
ten. Als we zien hoeveel verspild
licht er dag en nacht brandt in
Middelburg, denk ik dat er eens
aan een andere verdeling moet
worden gedacht.
Probeer maar eens informatie in
te winnen bij B en W over hoe
veel mensen het hiermee eens
zijn. Dan blijkt wellicht dat ik al
leen maar geholpen heb.
Marcel Vis
Prinsenlaan 61, Middelburg
Biblebelt
Schade oud en nieuw in biblebelt.
De informatie komt wel uit heel
onverdachte hoek: het reformato
risch dagblad.
Hier blijkt opnieuw uit waar op
voeding in een middeleeuws keurs
lijf toe leidt. Deze kosten horen
dan ook niet thuis op de gemeente
begroting (van ons burgers) maar
op die van de HHG of-GG kerkge
meenschappen!
Jaap den Hollander
Deltaweg 17, Haamstede
Pink Floyd
Wat volgens podium PZC een
spektakelstuk zou zijn met muziek
en een lichtshow heb ik ervaren
als musical- achtig optreden met
een magere akoestiek. Een negen
mans formatie met een breedglim-
lachende zanger en als achter
grond projecties over de Viet-
nam-oorlog; inderdaad een geheel
eigen draai aan Pink Floyd. De Ne
derlandse groep in het voorpro
gramma presteerde vorig jaar in
Terneuzen met hun Pink Project
vele malen beter dan deze groep.
Dit leek meer op een try-out op
halve kracht. Hopelijk krijgen de
bezoekers in de HMH voor een 2
keer duurder kaartje meer voor
hun geld en haalt de groep wel
hun eigen apparatuur uit de
vrachtwagen.
Jan Verburg
Postweg 5, Kapelle
Crisis 2
Na miljardenhulp aan verschillen
de banken met enorme ego's is
het niet mogelijk de kleine man
die jarenlang (verplicht) pensioen
geld heeft betaald aan een pen
sioenfonds te helpen? Minister
Donner en het kabinet moeten
zich schamen! Het enige waar zij
zich mee bezigen is het veilig stel
len van hun toekomstige baan na
de politiek.
Nathalie Pleunis
Glacisstraat 52, Vlissingen
Crisis 3
Iedereen lijkt te denken, dat een re
gering dit kan oplossen. Mis dus.
Dat is ook te gemakkelijk gerede
neerd. De overheid heeft vijf basis
taken in volgorde van belangrijk
heid: Gezondheid, onderwijs, ener
gie water, (financiële-) veiligheid
en openbaar vervoer. Graag daar
op concentreren en niet verzelf
standigen van deze taken zonder
echte marktwerking. Hoe is dit al
les begonnen: 1. Als gevolg van
overmatig misbruik van de opge
blazen ballonnen lees: beurskoer
sen. 2. Theoretisch geld geheel los
van rendementen van bedrijven.
Oplossing: 1. Er moet dus aan de
oorzaak iets worden gedaan! Op
heffen van het instituut Beurs. Dat
is een verouderd instituut. Bedrij
ven kunnen zich dan weer bezig
houden met waar ze goed in zijn
onafhankelijk van de 'slimme'
beursanalisten. 2. Handel in alleen
echt geld hoort dan ook alleen bij
die banken - zoals RABO (niet
beursgenoteerd) - die hebben be
wezen veel minder kwetsbaar te
zijn.
Bedrijven kunnen met de huidige
communicatietechnieken gemakke
lijk zelf, bij behoefte aan meer
geld, aandelen uitgeven verko
pen aan eenieder die daar interes
se in heeft. Geen (hedge)fondsen
meer, alleen directe aandelen. Laat
de bedrijven zich op het moment
dat er extra geld nodig is, maar
goed 'verkopen' cq in de kijker
plaatsen. Het is aan hen zelf om
voldoende informatie ter beschik
king te stellen zodat men geïnteres
seerd raakt in aankoop.
De enige tussenpersoon die evt ge
accepteerd zou kunnen worden is
een bank om particulieren die
geen ervaring hebben ook een
kans te geven. Wel met gebruikma
king van dezelfde 'advertentie' en
gegevens van het betreffende be
drijf. Dit betekent dus beste men
sen ook: tevreden zijn met een re
delijk rendement en af en toe hele
maal niets.
H. Maas
Bilderdijklaan 4, Vlissingen
HKPD
In uw artikel 'Wie niet durft komt
niet in aanraking' van 22 februari
zegt mevr. Smits van het HKPD
dat de cliënten van deze instelling
'durvers' zijn, bijzondere mensen
die hun grenzen opzoeken. Ik
proef hier een zekere mate van be
wondering voor haar cliënten. De
ze durvers hebben echter niet al
leen hun grenzen opgezocht, maar
ook (al of niet bewust) overschre
den, met het gevolg dat ze nu af
hankelijk zijn geworden van de
hulp van het HKPD. Ik noem dit
geen durf maar onverantwoorde
lijkheid. Elk weldenkend mens
weet dat drugs (zowel zacht als
hard) een hoop ellende kunnen
veroorzaken en zelfs kunnen lei
den tot criminaliteit. Onze maat
schappij kent hiervan genoeg voor
beelden. Instellingen zoals het HK
PD doen voornamelijk aan symp
toombestrijding, de oorzaken blij
ven echter (mede dankzij het ge
doogbeleid van de overheid) be
staan. Ik ben blij dat ik - in deze
context - geen durver ben.
B. Luchtmeijer
Schaepmanstraat 1, Vlissingen
Bomen 2
Wie schetst mijn verbazing, toen
ik vrijdag j.l. in de buurt van de
Kattendijkse Dijk was, toen ik ge
luiden hoorde waar ik het mijne
van wilde weten. De bomen bij
het Goese Meer werden gerooid!
Nu ik in de PZC lees dat het toch
een beetje stiekem is gebeurd( 's
ochtends vroeg al afzettingen ge
plaatst), werd ik nog bozer dan ik
vrijdag al was!
Wat jammer, en het mogen dan
geen 'kostbare bomen' zijn ge
weest, waarom moet dat, en waar
om nu al? Het was zo'n prachtige
dijk, zowel in het vroege voorjaar
als ook later genoot ik ervan. Ik
schrijf niet gauw een ingezonden
stuk, maar nu ben ik echt boos en
wil dat laten weten ook!
Hettie Jiskoot-van der Vegt
Ravelijn de Grenadier 7, Goes
INC
O, wat is die ING toch een gezond
bedrijf De minister stopt er miljar
den in omdat het zo'n gezond be
drijf is. Een halfjaar geleden stond
het aandeel op 20 euro en nu op
3,58 euro.
Hartstikke gezond dus. Niets ver
moedende Postbank rekeninghou
ders werden zonder meer overge
nomen door dit 'gezonde' bedrijf.
Eerst was het 15 miljard waard en
nu nog maar 7 miljard. Maar de mi
nister blijft het een gezond bedrijf
noemen. We worden belazerd en
het houdt maar niet op!
B.J.Meijs
Kinderstraat 1Zierikzee
Nieuwe landelijke
verkeersofficier Muijen
handhaaft koers Spee.
door Rudi Buis
De meeste bestuurders ver
dienen een groot compli
ment, zegt landelijk ver
keersofficier van justitie Peter
Muijen (49). Hij volgde op 1 janua
ri Koos Spee op als hoogste baas
van het Bureau Verkeershandha
ving van het Openbaar Ministerie
(BVOM) in Soesterberg. „Het
wordt almaar drukker, maar toch
is Nederland het meest verkeers
veilige land in Europa." Hij werkt
al dertig jaar bij politie en justitie,
eerst als agent, later als officier van
justitie bij het arrondissement in
Den Bosch, waar hij zich speciali
seerde in verkeer. „Ik sprak in die
functie veel met nabestaanden
van verkeersslachtoffers. Dan ken
je snel de impact van ongevallen."
Wat gaat er veranderen op handha-
vingsgebied, nu u aan het roer staat?
„Weinig. Als je kijkt naar de afgelo
pen jaren, staat het BVOM goed
op de agenda van de politiekorp
sen. Het aantal verkeersdoden daal
de flink. Daarbij speelde de hand
having een rol. We blijven ons con
centreren op vijf speerpunten: al
cohol, snelheid, negeren van rood
licht en het dragen van de gordel
en helm. Kijk naar Zeeland, waar
het aantal verkeersgewonden vorig
jaar steeg. Als je de achterliggende
oorzaken onderzoekt, kom je uit
bij een te hoge snelheid. Dan
moet je daarop handhaven, daar
gaan we dus gewoon mee door."
De verkeersagenten gaan dus mas
saal Jlitsen, de komende tijd
„Niet zomaar. We kijken niet, zo
als vaak wordt gesuggereerd, naar
het halen van nummertjes, boe
te-aantallen. Elke politieregio
heeft een verkeershandhavings-
team van circa dertig man, dat wij
aansturen. We concentreren ons
per regio op de terreinen met de
grootste problemen. Dan maken
we een plan: zoveel uren inzet op
rood licht en zoveel uren op snel
heid. Om te bepalen wat de groot
ste problemen zijn, doen we me
tingen en maken we analyses."
Komen er ook extra trajectcontroles
om de snelheid in te dammen?
„Er zijn er nu dertien. Nog dit jaar
Peter Muijen: „Trajectcontroles sorteren effect." foto David van Dam/GPD
zal het verzoek komen om ergens
in het oosten van het land een
nieuwe trajectcontrole op te zet
ten, volgend jaar. Ze zijn succesvol,
maar niet als bonnenfabriek, zoals
vaak wordt gezegd. Voor een tra
jectcontrole wordt opgezet, rijdt
tussen de vijftien en twintig pro
cent van de bestuurders te hard.
Daarna daalt dat percentage naar
één a twee procent."
Circa 640.000 bestuurders zeggen ze
ker één keer per week te maken te
hebben met agressief rijgedrag. Wat
gaat u doen?
„Laat daar geen enkel misverstand
over bestaan: agressie moet hard
worden aangepakt. Hard rijden,
links inhalen. De kans op ongeval
len is groot en daar zijn normale
weggebruikers de dupe van. We
zetten dit jaar zeker drie extra on
opvallende surveillanceauto's in,
die wisselen per politieregio. De
boetes zijn hoog, en écht asociale
rijders raken hun rijbewijs kwijt."
'kijk naar Zeeland, waar het
aantal gewonden het
afgelopen haar steeg'
Uw voorganger Koos Spee kreeg op
antiflitswebsites al snel de naam van
struikrover en bermgraaier. Bent U
daar bang voor?
„Nee. Als je iets opbouwt, zoals
Spee heeft gedaan, heb je de pech
dat die beelden ontstaan. We wil
len gewoon de verkeersveiligheid
verbeteren door gedrag effectief te
beïnvloeden. Bovendien: veruit de
meeste weggebruikers staan achter
handhaving, zo blijkt uit onder
zoek. Als je een proces-verbaal
krijgt, hoef je niet blij te zijn. Maar
de acceptatie van controles ligt
hoog."