Politie blijft jagen op snelheidsduivels 1 O Woensdag 25 februari 2009 PZC LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.ni Waterschap De waterschapslasten zijn in de laatste 15 jaar inderdaad geëxplo deerd, ook voor grondeigenaren die in 1995 ongeveer €41,50 per ha. betaalden en nu €9,71. Iedereen be taalt dus fors meer als in 1995 maar wat ik tot nu toe mis in de in formatie is het tarief van €3,66per hectare dat voor de 17773 hectare natuurterrein(oppervlakte neemt jaarlijks toe) in het gebied van Wa terschap Zeeuwse Eilanden wordt betaald. Als deze oppervlakte het zelfde tarief zou betalen als de grondeigenaren scheelt dat bijna €1 miljoen aan inkomsten die bij de andere categorieën in mindering zouden kunnen worden gebracht. Nadat deze terreinen met belas tinggeld zijn aangelegd betalen we er allemaal ook nog tot in lengte van jaren aan mee via het water schap. Ik vind dat deze vorm van subsidiëring oneigenlijk en het werpt een vals licht op de verde ling van de lasten. GCJ Minderhoud, L Evertsestraat 15, Oudelande Verzetsman Bij het lezen van de PZC van dins dag 24 februari werd ik pijnlijk ge troffen door een bericht over het overlijden van oud-verzetsman Pie- ter Simpelaar uit Oostburg. Vol gens het bericht was hij in de oor log actiefin het verzet onder de schuilnaam 'Zeeuwse Piet'. Dat is onjuist. Hij werd 'Zeeuwse Jaap' - genoemd. Dat weet ik - en trouwens mijn he le familie - zo goed omdat hij een tijd ondergedoken heeft gezeten in de woning van mijn ouders in de Willemskerkepolder tussen Ter- neuzen en Hoek. Hij is altijd een vriend van de familie gebleven, een bijzonder innemend en harte lijk mens. Het moet me overigens van het hart dat het - tussen al dat carna- valsgeweld - wel een heel klein be richtje was. 'Zeeuwse Jaap' had meer aandacht verdiend. Had mijn vader nog geleefd, dan had hij met dat veel te kleine bericht geen genoegen genomen! Jannie Maas-Herrebout Narcisseniaan 34, Hoek Verlichting Nu Souburg Noord bijna aan Mid delburg vastzit wordt het hoog tijd dat de Oude Vlissingseweg eens op normale wijze wordt verlicht en verder veilig gemaakt. Voor een stad als Middelburg is het een groot schandaal dat men sen zich zo onveilig moeten voe len op zo'n klein stukje. Onver licht, mensen worden lastiggeval len en er wordt gescheurd met scooters en auto's. Geen controle en geen goed zicht. B en W moeten blij zijn dat hun kinderen niet over deze weg moe ten. Als we zien hoeveel verspild licht er dag en nacht brandt in Middelburg, denk ik dat er eens aan een andere verdeling moet worden gedacht. Probeer maar eens informatie in te winnen bij B en W over hoe veel mensen het hiermee eens zijn. Dan blijkt wellicht dat ik al leen maar geholpen heb. Marcel Vis Prinsenlaan 61, Middelburg Biblebelt Schade oud en nieuw in biblebelt. De informatie komt wel uit heel onverdachte hoek: het reformato risch dagblad. Hier blijkt opnieuw uit waar op voeding in een middeleeuws keurs lijf toe leidt. Deze kosten horen dan ook niet thuis op de gemeente begroting (van ons burgers) maar op die van de HHG of-GG kerkge meenschappen! Jaap den Hollander Deltaweg 17, Haamstede Pink Floyd Wat volgens podium PZC een spektakelstuk zou zijn met muziek en een lichtshow heb ik ervaren als musical- achtig optreden met een magere akoestiek. Een negen mans formatie met een breedglim- lachende zanger en als achter grond projecties over de Viet- nam-oorlog; inderdaad een geheel eigen draai aan Pink Floyd. De Ne derlandse groep in het voorpro gramma presteerde vorig jaar in Terneuzen met hun Pink Project vele malen beter dan deze groep. Dit leek meer op een try-out op halve kracht. Hopelijk krijgen de bezoekers in de HMH voor een 2 keer duurder kaartje meer voor hun geld en haalt de groep wel hun eigen apparatuur uit de vrachtwagen. Jan Verburg Postweg 5, Kapelle Crisis 2 Na miljardenhulp aan verschillen de banken met enorme ego's is het niet mogelijk de kleine man die jarenlang (verplicht) pensioen geld heeft betaald aan een pen sioenfonds te helpen? Minister Donner en het kabinet moeten zich schamen! Het enige waar zij zich mee bezigen is het veilig stel len van hun toekomstige baan na de politiek. Nathalie Pleunis Glacisstraat 52, Vlissingen Crisis 3 Iedereen lijkt te denken, dat een re gering dit kan oplossen. Mis dus. Dat is ook te gemakkelijk gerede neerd. De overheid heeft vijf basis taken in volgorde van belangrijk heid: Gezondheid, onderwijs, ener gie water, (financiële-) veiligheid en openbaar vervoer. Graag daar op concentreren en niet verzelf standigen van deze taken zonder echte marktwerking. Hoe is dit al les begonnen: 1. Als gevolg van overmatig misbruik van de opge blazen ballonnen lees: beurskoer sen. 2. Theoretisch geld geheel los van rendementen van bedrijven. Oplossing: 1. Er moet dus aan de oorzaak iets worden gedaan! Op heffen van het instituut Beurs. Dat is een verouderd instituut. Bedrij ven kunnen zich dan weer bezig houden met waar ze goed in zijn onafhankelijk van de 'slimme' beursanalisten. 2. Handel in alleen echt geld hoort dan ook alleen bij die banken - zoals RABO (niet beursgenoteerd) - die hebben be wezen veel minder kwetsbaar te zijn. Bedrijven kunnen met de huidige communicatietechnieken gemakke lijk zelf, bij behoefte aan meer geld, aandelen uitgeven verko pen aan eenieder die daar interes se in heeft. Geen (hedge)fondsen meer, alleen directe aandelen. Laat de bedrijven zich op het moment dat er extra geld nodig is, maar goed 'verkopen' cq in de kijker plaatsen. Het is aan hen zelf om voldoende informatie ter beschik king te stellen zodat men geïnteres seerd raakt in aankoop. De enige tussenpersoon die evt ge accepteerd zou kunnen worden is een bank om particulieren die geen ervaring hebben ook een kans te geven. Wel met gebruikma king van dezelfde 'advertentie' en gegevens van het betreffende be drijf. Dit betekent dus beste men sen ook: tevreden zijn met een re delijk rendement en af en toe hele maal niets. H. Maas Bilderdijklaan 4, Vlissingen HKPD In uw artikel 'Wie niet durft komt niet in aanraking' van 22 februari zegt mevr. Smits van het HKPD dat de cliënten van deze instelling 'durvers' zijn, bijzondere mensen die hun grenzen opzoeken. Ik proef hier een zekere mate van be wondering voor haar cliënten. De ze durvers hebben echter niet al leen hun grenzen opgezocht, maar ook (al of niet bewust) overschre den, met het gevolg dat ze nu af hankelijk zijn geworden van de hulp van het HKPD. Ik noem dit geen durf maar onverantwoorde lijkheid. Elk weldenkend mens weet dat drugs (zowel zacht als hard) een hoop ellende kunnen veroorzaken en zelfs kunnen lei den tot criminaliteit. Onze maat schappij kent hiervan genoeg voor beelden. Instellingen zoals het HK PD doen voornamelijk aan symp toombestrijding, de oorzaken blij ven echter (mede dankzij het ge doogbeleid van de overheid) be staan. Ik ben blij dat ik - in deze context - geen durver ben. B. Luchtmeijer Schaepmanstraat 1, Vlissingen Bomen 2 Wie schetst mijn verbazing, toen ik vrijdag j.l. in de buurt van de Kattendijkse Dijk was, toen ik ge luiden hoorde waar ik het mijne van wilde weten. De bomen bij het Goese Meer werden gerooid! Nu ik in de PZC lees dat het toch een beetje stiekem is gebeurd( 's ochtends vroeg al afzettingen ge plaatst), werd ik nog bozer dan ik vrijdag al was! Wat jammer, en het mogen dan geen 'kostbare bomen' zijn ge weest, waarom moet dat, en waar om nu al? Het was zo'n prachtige dijk, zowel in het vroege voorjaar als ook later genoot ik ervan. Ik schrijf niet gauw een ingezonden stuk, maar nu ben ik echt boos en wil dat laten weten ook! Hettie Jiskoot-van der Vegt Ravelijn de Grenadier 7, Goes INC O, wat is die ING toch een gezond bedrijf De minister stopt er miljar den in omdat het zo'n gezond be drijf is. Een halfjaar geleden stond het aandeel op 20 euro en nu op 3,58 euro. Hartstikke gezond dus. Niets ver moedende Postbank rekeninghou ders werden zonder meer overge nomen door dit 'gezonde' bedrijf. Eerst was het 15 miljard waard en nu nog maar 7 miljard. Maar de mi nister blijft het een gezond bedrijf noemen. We worden belazerd en het houdt maar niet op! B.J.Meijs Kinderstraat 1Zierikzee Nieuwe landelijke verkeersofficier Muijen handhaaft koers Spee. door Rudi Buis De meeste bestuurders ver dienen een groot compli ment, zegt landelijk ver keersofficier van justitie Peter Muijen (49). Hij volgde op 1 janua ri Koos Spee op als hoogste baas van het Bureau Verkeershandha ving van het Openbaar Ministerie (BVOM) in Soesterberg. „Het wordt almaar drukker, maar toch is Nederland het meest verkeers veilige land in Europa." Hij werkt al dertig jaar bij politie en justitie, eerst als agent, later als officier van justitie bij het arrondissement in Den Bosch, waar hij zich speciali seerde in verkeer. „Ik sprak in die functie veel met nabestaanden van verkeersslachtoffers. Dan ken je snel de impact van ongevallen." Wat gaat er veranderen op handha- vingsgebied, nu u aan het roer staat? „Weinig. Als je kijkt naar de afgelo pen jaren, staat het BVOM goed op de agenda van de politiekorp sen. Het aantal verkeersdoden daal de flink. Daarbij speelde de hand having een rol. We blijven ons con centreren op vijf speerpunten: al cohol, snelheid, negeren van rood licht en het dragen van de gordel en helm. Kijk naar Zeeland, waar het aantal verkeersgewonden vorig jaar steeg. Als je de achterliggende oorzaken onderzoekt, kom je uit bij een te hoge snelheid. Dan moet je daarop handhaven, daar gaan we dus gewoon mee door." De verkeersagenten gaan dus mas saal Jlitsen, de komende tijd „Niet zomaar. We kijken niet, zo als vaak wordt gesuggereerd, naar het halen van nummertjes, boe te-aantallen. Elke politieregio heeft een verkeershandhavings- team van circa dertig man, dat wij aansturen. We concentreren ons per regio op de terreinen met de grootste problemen. Dan maken we een plan: zoveel uren inzet op rood licht en zoveel uren op snel heid. Om te bepalen wat de groot ste problemen zijn, doen we me tingen en maken we analyses." Komen er ook extra trajectcontroles om de snelheid in te dammen? „Er zijn er nu dertien. Nog dit jaar Peter Muijen: „Trajectcontroles sorteren effect." foto David van Dam/GPD zal het verzoek komen om ergens in het oosten van het land een nieuwe trajectcontrole op te zet ten, volgend jaar. Ze zijn succesvol, maar niet als bonnenfabriek, zoals vaak wordt gezegd. Voor een tra jectcontrole wordt opgezet, rijdt tussen de vijftien en twintig pro cent van de bestuurders te hard. Daarna daalt dat percentage naar één a twee procent." Circa 640.000 bestuurders zeggen ze ker één keer per week te maken te hebben met agressief rijgedrag. Wat gaat u doen? „Laat daar geen enkel misverstand over bestaan: agressie moet hard worden aangepakt. Hard rijden, links inhalen. De kans op ongeval len is groot en daar zijn normale weggebruikers de dupe van. We zetten dit jaar zeker drie extra on opvallende surveillanceauto's in, die wisselen per politieregio. De boetes zijn hoog, en écht asociale rijders raken hun rijbewijs kwijt." 'kijk naar Zeeland, waar het aantal gewonden het afgelopen haar steeg' Uw voorganger Koos Spee kreeg op antiflitswebsites al snel de naam van struikrover en bermgraaier. Bent U daar bang voor? „Nee. Als je iets opbouwt, zoals Spee heeft gedaan, heb je de pech dat die beelden ontstaan. We wil len gewoon de verkeersveiligheid verbeteren door gedrag effectief te beïnvloeden. Bovendien: veruit de meeste weggebruikers staan achter handhaving, zo blijkt uit onder zoek. Als je een proces-verbaal krijgt, hoef je niet blij te zijn. Maar de acceptatie van controles ligt hoog."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10