Hoofdpoortstraat is zowel speelstraat
Plan na plan en het verkeer blijft rijden
Johannis de Rijke is
zijn voeten kwijt
Meepraten over
consultatiebureau
voor ouderen
J
22 Dinsdag 24 februari 2009 PZC
De Hoofdpoortstraat - het
verlengde van belangrijke
verkeersader de nieuwe
Haven - ligt open. Eén grote
zandbak voor de kinderen.
Een steen des aanstoots
voor buurtbewoners.
Het werk kan de kinderen van de Hoofdpoortstraat niet lang genoeg duren.
foto Dirk-Jan Gjeltema
Spandoeken alom in de Hoofdpoortstraat.
foto Dirk-Jan Gjeltema
De auto. Zierikzee heeft
er een haat-liefde-ver-
houding mee. Nu de
Hoofdpoortstraat in
het Zierikzeese Havenkwartier
van voor tot achteren open ligt als
gevolg van graafwerk voor de aan
leg van nieuwe riolering, geldt eën
omleiding voor het gemotoriseerd
verkeer. En dat geeft verkeersdruk
op plaatsen die normaliter verkeer
sluw zijn. Vereni
ging Bewonersbe
langen Binnen
stad Zierikzee* zegt
sinds de afsluiting
enkele weken geleden van de
Hoofdpoortstraat de nodige klach
ten te hebben gehoord. In het Ha
venkwartier is het vooral in de
ochtend- en avonduren een stuk
drukker geworden volgens BBZ.
Bewoners van de wijk negeren de
omleidingsroute en het komt met
enige regelmaat voor dat éénrich
tingsverkeer wordt genegeerd. Dat
leidt in de visie van BBZ tot onvei
lige situatie én verkeersopstoppin
gen. De gemeente heeft borden ge
plaatst die moeten voorkomen dat
vrachtwagens langer dan acht me
ter de binnenstad nog in kunnen.
Die maatregelen zijn volgens de-be
woners van het Havenkwartier
niet afdoende. „Er komen nog
steeds vrachtwagens langer dan
acht meter het Havenkwartier in."
Veiliger is het er in het Havenkwar
tier door de omleiding ook niet op
geworden volgens BBZ. „Er wordt
te hard gereden. De gemiddelde ge
meten snelheid is meer dan 30 ki
lometer per uur.
Met name voor schoolkinderen en
ouderen is de Zierikzeese wijk als
gevolg van de omleidingsroute er
dwars doorheen (verkeers) gevaar
lijk. Een ander probleem dat op
duikt betreft trillingen.
De straatjes in het Havenkwartier
zijn smal. Zwaar verkeer gaat pal
langs de - soms monumentale - ge
vels en zorgt voor forse trillingen.
'We kunnen ons met elkaar terecht zorgen
maken over de problemen die nu al ontstaan'
Bewoners maken zich grote zor
gen. Bij BBZ komen verder meldin
gen binnen van schade aan stoe
pen en geparkeerde auto's.
BBZ gaat naar aanleiding van de
klachten exact in kaart brengen
wat de gevolgen van de omleiding
precies zijn voor het Havenkwar
tier. De omleiding biedt volgens
BBZ een bescheiden blik op de toe
komst. De omleiding zoals die nu
geldt - het verkeer wordt via Rave-
straat en Weststraat naar het cen
trum gevoerd - ziet de vereniging
als een voorbode op het nog uit te
voeren gemeentelijk Verkeersplan
Binnenstad. Eén van de daarin
voorgestelde maatregelen is het in
stellen van éénrichtingsverkeer op
de Nieuwe Haven. De bewoners
van het Havenkwartier zijn bang
voor sluipverkeer in parallel aan
de Nieuwe Haven lopende straat
jes terwijl voor vrachtverkeer
Weststraat en Poststraat belangrijk
worden. De vereniging heeft haar
leden schriftelijk gevraagd ervarin
gen met de omleiding te melden,
liefst compleet met foto-materiaal
en situatiebeschrijving. „De ge
meente vindt dat u en wij de pro
blemen met de omleidingsroute
maar even moeten slikken, omdat
het een tijdelijke situatie is. Maar
met het nieuwe verkeersplan in
het vooruitzicht kunnen we ons
met elkaar terecht zorgen maken
over de proble
men die nu al ont
staan."
Het is niet alles
kommer en kwel.
De kinderen uit de Hoofdpoort
straat zijn blij met het graafwerk
in hun straat. Zij ervaren de ontsta
ne zandbak als één grote speel
plaats die wat hen betreft mag blij
ven. „Wij blijven hier spelen", kon
digen ze aan op een kartonnen ac
tiebord. „Blijf van onze zandbak
af! Neem maar een andere straat",
roepen zij op een ander protest
bord. Dat laatste zit er niet in. Half
april moet de Hoofdpoortstraat
weer open zijn voor alle verkeer.
Modern verkeer past niet in
middeleeuwse straatjes.
Maar zonder verkeer valt
het leven er stil. Plannen zat,
maar de tijd dringt.
Zierikzee moet je eigenlijk
vanuit een koets bekijken.
Dan ervaar je de schoon
heid pas echt. En word je gecon
fronteerd met de frustratie van de
automobilist die van opschieten
houdt en zijn weg versperd ziet.
„Leg het autoverkeer in de middel
eeuwse straatjes van de Zierikzee-
ANALYSE
door Piet Kleemans
se binnenstad strikt aan banden",
roept Bewonersbelangen Binnen
stad Zierikzee. De gemeente
Schouwen-Duiveland zegt de ba
lans te zoeken tussen leefbaarheid
en bereikbaarheid. Maar dat kost
tijd, veel tijd. Het resultaat: onvre
de bij de burgers van de binnen
stad. Zesentwintig jaar geleden
was dat zo en een stapeltje plan
nen en meer dan een kwart eeuw
later is het nog steeds zo. Toen
was het de Werkgroep Havenkwar
tier, nu is het Bewonersbelangen
Binnenstad Zierikzee (BBZ) die
met regelmaat aan de bel trekt. De
ergernis over het zware verkeer in
de smalle straatjes is ondertussen
alleen maar gegroeid. Aan plannen
heeft het nooit ontbroken. Eerst
was er het Verkeerscirculatieplan
(VCP), later werd het Verkeers
Structuur Plan (VSP) gelanceerd.
Adviesbureau na adviesbureau
kwam, zag, onderzocht en kwam
met aanbevelingen. Die dan weer -
vaak in afgezwakte vorm - werden
vertaald in gemeentelijke plannen.
Het jongste product is het Ver
keersplan Binnenstad. De politiek
had veel kritiek maar legde zich in
meerderheid toch neer bij dat ver
keersplan.
Belangrijkste wapenfeit van de cri
tici: het afdwingen van een proef
periode voor het voorgestelde een
richtingsverkeer op de Nieuwe Ha
ven, één van de belangrijkste ver
keersaders van de stad. Ondertus
sen leert de praktijk dat de ver
keersdruk en daarmee ook de over
last voor de Zierikzeeënaren alleen
maar toeneemt. Als er dan ook
nog eens straten in de binnenstad
compleet open liggen en het ver
keer moet worden omgeleid, wekt
dat al snel ergernis op. Bewoners
van normaal gesproken rustige
straten worden nu geconfronteerd
met extra verkeer. En dan werpt
BBZ zich maar al te graag op als
podium voor klachten. Het Ver
keersplan Binnenstad is bouw
steen voor een nog op te stellen
Masterplan voor Zierikzee. Doel:
een bruisend én veilig stadshart..
Met weinig en op sommige plaat
sen helemaal geen autoverkeer.
Klinkt goed, maar veel burgers ge
loven het pas als ze het zien. En
ondertussen blijft het verkeer ge
woon doorrijden. Dat stopt niet.
Ook niet voor BBZ.
ZIERIKZEE - Dat de Seniorenraad
Schouwen-Duiveland nog niet
mee heeft gepraat over een consul
tatiebureau voor senioren bevalt
lid Adri Seel niet. „Zo'n consulta
tiebureau gaat ons allemaal aan.
Dit geeft me het gevoel dat de Se
niorenraad niet serieus wordt ge
nomen", gaf hij maandag tijdens
een vergadering van het adviesor
gaan aan. De gemeente heeft een
gezondheidsnota in de maak, waar
in ook aandacht aan een dergelijk
bureau wordt besteed. Voorzitter
Jan de Graaf kapte de discussie af,
omdat hij eerst meer informatie
wil. Dat het belangrijk is als senio
renraad in een vroeg stadium mee
te praten, werd wel erkend.
Beeld wateringenieur in
Colijnsplaat loopt averij
op bij dijkverzwaring.
door Raymond de Frel
COLIJNSPLAAT - Eén ding is zeker:
Johannis de Rijke is niet zelf weg
gelopen uit de jachthaven van Co
lijnsplaat. Zijn rechteronderbeen
en linkervoet staan namelijk nog
op zijn sokkel. Maar waar is de
rest van zijn standbeeld gebleven?
„Misschien is-ie wel in Japan", refe
reert een winkelier in de haven
met een knipoog naar de verdien
sten van de in 1842 in Colijnsplaat
geboren wateringenieur. Daar leg
de hij dammen en dijken aan.
Directeur Rien Oosdijk had De Rij
ke al lang in zijn zorgcentrum
Cleijenborch verwacht. „Een hele
tijd terug is ons gevraagd of we in
onze tuin een plekje hadden voor
een tijdelijke cliënt. Dat was in or
de, maar daarna heb ik niets meer
gehoord. Vorige week zag ik dat Jo
hannis was verdwenen."
Klopt, zegt Anneke McGovern van
het projectbureau Zeeweringen.
„In overleg met de Stichting Johan
nis de Rijke hebben we het beeld
vanwege de dijkverzwaring verwij
derd. Dat ging met schade ge
paard. Dat spijt ons, we zorgen er
voor dat hij weer de oude wordt."
Na de oplapbeurt mag De Rijke
alsnog uitrusten in Cleijenborch.
Het standbeeld van Johannis de Rijke is tijdens het verwijderen zwaar be
schadigd. foto Willem Mieras