Hoofdpoortstraat is zowel speelstraat Plan na plan en het verkeer blijft rijden Johannis de Rijke is zijn voeten kwijt Meepraten over consultatiebureau voor ouderen J 22 Dinsdag 24 februari 2009 PZC De Hoofdpoortstraat - het verlengde van belangrijke verkeersader de nieuwe Haven - ligt open. Eén grote zandbak voor de kinderen. Een steen des aanstoots voor buurtbewoners. Het werk kan de kinderen van de Hoofdpoortstraat niet lang genoeg duren. foto Dirk-Jan Gjeltema Spandoeken alom in de Hoofdpoortstraat. foto Dirk-Jan Gjeltema De auto. Zierikzee heeft er een haat-liefde-ver- houding mee. Nu de Hoofdpoortstraat in het Zierikzeese Havenkwartier van voor tot achteren open ligt als gevolg van graafwerk voor de aan leg van nieuwe riolering, geldt eën omleiding voor het gemotoriseerd verkeer. En dat geeft verkeersdruk op plaatsen die normaliter verkeer sluw zijn. Vereni ging Bewonersbe langen Binnen stad Zierikzee* zegt sinds de afsluiting enkele weken geleden van de Hoofdpoortstraat de nodige klach ten te hebben gehoord. In het Ha venkwartier is het vooral in de ochtend- en avonduren een stuk drukker geworden volgens BBZ. Bewoners van de wijk negeren de omleidingsroute en het komt met enige regelmaat voor dat éénrich tingsverkeer wordt genegeerd. Dat leidt in de visie van BBZ tot onvei lige situatie én verkeersopstoppin gen. De gemeente heeft borden ge plaatst die moeten voorkomen dat vrachtwagens langer dan acht me ter de binnenstad nog in kunnen. Die maatregelen zijn volgens de-be woners van het Havenkwartier niet afdoende. „Er komen nog steeds vrachtwagens langer dan acht meter het Havenkwartier in." Veiliger is het er in het Havenkwar tier door de omleiding ook niet op geworden volgens BBZ. „Er wordt te hard gereden. De gemiddelde ge meten snelheid is meer dan 30 ki lometer per uur. Met name voor schoolkinderen en ouderen is de Zierikzeese wijk als gevolg van de omleidingsroute er dwars doorheen (verkeers) gevaar lijk. Een ander probleem dat op duikt betreft trillingen. De straatjes in het Havenkwartier zijn smal. Zwaar verkeer gaat pal langs de - soms monumentale - ge vels en zorgt voor forse trillingen. 'We kunnen ons met elkaar terecht zorgen maken over de problemen die nu al ontstaan' Bewoners maken zich grote zor gen. Bij BBZ komen verder meldin gen binnen van schade aan stoe pen en geparkeerde auto's. BBZ gaat naar aanleiding van de klachten exact in kaart brengen wat de gevolgen van de omleiding precies zijn voor het Havenkwar tier. De omleiding biedt volgens BBZ een bescheiden blik op de toe komst. De omleiding zoals die nu geldt - het verkeer wordt via Rave- straat en Weststraat naar het cen trum gevoerd - ziet de vereniging als een voorbode op het nog uit te voeren gemeentelijk Verkeersplan Binnenstad. Eén van de daarin voorgestelde maatregelen is het in stellen van éénrichtingsverkeer op de Nieuwe Haven. De bewoners van het Havenkwartier zijn bang voor sluipverkeer in parallel aan de Nieuwe Haven lopende straat jes terwijl voor vrachtverkeer Weststraat en Poststraat belangrijk worden. De vereniging heeft haar leden schriftelijk gevraagd ervarin gen met de omleiding te melden, liefst compleet met foto-materiaal en situatiebeschrijving. „De ge meente vindt dat u en wij de pro blemen met de omleidingsroute maar even moeten slikken, omdat het een tijdelijke situatie is. Maar met het nieuwe verkeersplan in het vooruitzicht kunnen we ons met elkaar terecht zorgen maken over de proble men die nu al ont staan." Het is niet alles kommer en kwel. De kinderen uit de Hoofdpoort straat zijn blij met het graafwerk in hun straat. Zij ervaren de ontsta ne zandbak als één grote speel plaats die wat hen betreft mag blij ven. „Wij blijven hier spelen", kon digen ze aan op een kartonnen ac tiebord. „Blijf van onze zandbak af! Neem maar een andere straat", roepen zij op een ander protest bord. Dat laatste zit er niet in. Half april moet de Hoofdpoortstraat weer open zijn voor alle verkeer. Modern verkeer past niet in middeleeuwse straatjes. Maar zonder verkeer valt het leven er stil. Plannen zat, maar de tijd dringt. Zierikzee moet je eigenlijk vanuit een koets bekijken. Dan ervaar je de schoon heid pas echt. En word je gecon fronteerd met de frustratie van de automobilist die van opschieten houdt en zijn weg versperd ziet. „Leg het autoverkeer in de middel eeuwse straatjes van de Zierikzee- ANALYSE door Piet Kleemans se binnenstad strikt aan banden", roept Bewonersbelangen Binnen stad Zierikzee. De gemeente Schouwen-Duiveland zegt de ba lans te zoeken tussen leefbaarheid en bereikbaarheid. Maar dat kost tijd, veel tijd. Het resultaat: onvre de bij de burgers van de binnen stad. Zesentwintig jaar geleden was dat zo en een stapeltje plan nen en meer dan een kwart eeuw later is het nog steeds zo. Toen was het de Werkgroep Havenkwar tier, nu is het Bewonersbelangen Binnenstad Zierikzee (BBZ) die met regelmaat aan de bel trekt. De ergernis over het zware verkeer in de smalle straatjes is ondertussen alleen maar gegroeid. Aan plannen heeft het nooit ontbroken. Eerst was er het Verkeerscirculatieplan (VCP), later werd het Verkeers Structuur Plan (VSP) gelanceerd. Adviesbureau na adviesbureau kwam, zag, onderzocht en kwam met aanbevelingen. Die dan weer - vaak in afgezwakte vorm - werden vertaald in gemeentelijke plannen. Het jongste product is het Ver keersplan Binnenstad. De politiek had veel kritiek maar legde zich in meerderheid toch neer bij dat ver keersplan. Belangrijkste wapenfeit van de cri tici: het afdwingen van een proef periode voor het voorgestelde een richtingsverkeer op de Nieuwe Ha ven, één van de belangrijkste ver keersaders van de stad. Ondertus sen leert de praktijk dat de ver keersdruk en daarmee ook de over last voor de Zierikzeeënaren alleen maar toeneemt. Als er dan ook nog eens straten in de binnenstad compleet open liggen en het ver keer moet worden omgeleid, wekt dat al snel ergernis op. Bewoners van normaal gesproken rustige straten worden nu geconfronteerd met extra verkeer. En dan werpt BBZ zich maar al te graag op als podium voor klachten. Het Ver keersplan Binnenstad is bouw steen voor een nog op te stellen Masterplan voor Zierikzee. Doel: een bruisend én veilig stadshart.. Met weinig en op sommige plaat sen helemaal geen autoverkeer. Klinkt goed, maar veel burgers ge loven het pas als ze het zien. En ondertussen blijft het verkeer ge woon doorrijden. Dat stopt niet. Ook niet voor BBZ. ZIERIKZEE - Dat de Seniorenraad Schouwen-Duiveland nog niet mee heeft gepraat over een consul tatiebureau voor senioren bevalt lid Adri Seel niet. „Zo'n consulta tiebureau gaat ons allemaal aan. Dit geeft me het gevoel dat de Se niorenraad niet serieus wordt ge nomen", gaf hij maandag tijdens een vergadering van het adviesor gaan aan. De gemeente heeft een gezondheidsnota in de maak, waar in ook aandacht aan een dergelijk bureau wordt besteed. Voorzitter Jan de Graaf kapte de discussie af, omdat hij eerst meer informatie wil. Dat het belangrijk is als senio renraad in een vroeg stadium mee te praten, werd wel erkend. Beeld wateringenieur in Colijnsplaat loopt averij op bij dijkverzwaring. door Raymond de Frel COLIJNSPLAAT - Eén ding is zeker: Johannis de Rijke is niet zelf weg gelopen uit de jachthaven van Co lijnsplaat. Zijn rechteronderbeen en linkervoet staan namelijk nog op zijn sokkel. Maar waar is de rest van zijn standbeeld gebleven? „Misschien is-ie wel in Japan", refe reert een winkelier in de haven met een knipoog naar de verdien sten van de in 1842 in Colijnsplaat geboren wateringenieur. Daar leg de hij dammen en dijken aan. Directeur Rien Oosdijk had De Rij ke al lang in zijn zorgcentrum Cleijenborch verwacht. „Een hele tijd terug is ons gevraagd of we in onze tuin een plekje hadden voor een tijdelijke cliënt. Dat was in or de, maar daarna heb ik niets meer gehoord. Vorige week zag ik dat Jo hannis was verdwenen." Klopt, zegt Anneke McGovern van het projectbureau Zeeweringen. „In overleg met de Stichting Johan nis de Rijke hebben we het beeld vanwege de dijkverzwaring verwij derd. Dat ging met schade ge paard. Dat spijt ons, we zorgen er voor dat hij weer de oude wordt." Na de oplapbeurt mag De Rijke alsnog uitrusten in Cleijenborch. Het standbeeld van Johannis de Rijke is tijdens het verwijderen zwaar be schadigd. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 42