Zeeland Vlissingen vraagt geld voor wegen Johannis de Rijke is zijn voeten kwijtgeraakt stipreizen.nl Allerlaagste prijsgarantie... Truckroll Zeeuws-Vlaanderen gaat door na uitzondering op wet La Dolce Vita Cruise***** Rondreis Klassiek Turkije sül 47 ïfW WPZC Dinsdag 24 februari 2009 2 7 Gemeente wil met extra praktische uitgaven economie stimuleren. door Maurits Sep VLISSINGEN - De gemeente Vlissin gen vraagt het kabinet om 3,8 mil joen euro steun voor extra onder houd aan wegen, riolering en ge bouwen en voor het vervangen van veegmachines en huisvuilwa- gens. Als het kabinet dat geld aan de ge meente verstrekt, bijvoorbeeld als lening, kan Vlissingen deze investe ringen eerder doen en bedrijven steunen die anders zwaar te lijden hebben onder de economische cri sis. „Het Interprovinciaal Overleg en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten hebben ons gevraagd een lijstje in te dienen en wij heb ben dat gedaan", vertelt wethou der van financiën Jacques Suur- mond. Vlissingen is één van 150 ge meenten die zo'n 'wensenlijst' in Den Haag heeft ingediend. Een wensenlijst wil Suurmond het eigenlijk niet noemen. Hij be nadrukt dat het gaat om projecten die de gemeente toch wel een keer zou uitvoeren, maar pas over enke le jaren. Door die naar voren te ha len, kan de economie een impuls krijgen. „Maar dat geld hebben we nu niet. We hebben uiteraard wel geld voor geplande investeringen, maar nu nog niet voor wat we la ter zouden doen." Als het kabinet met geld over de brug komt, kan Vlissingen bijvoor- Vlissingen heeft bij het kabinet 3,8 miljoen euro steun gevraagd voor het vervroegd investeren in wegen, riolering, gebouwen en huisvuil- en veegwagens. beeldachterstallig onderhoud in wegen en riolering versneld weg werken. Dat is een voordeel. Maar of de regeling die het Rijk de ge meente aanbiedt ook financieel aantrekkelijk is voor Vlissingen, is nog maar de vraag. „Dat zal wel blijken bij de voorjaarsnota van het kabinet", merkt Suurmond op. „En die komt in april." Suurmond wijst erop dat de ge meente Vlissingen bewust heel praktische uitgaven op de lijst heeft gezet. „En dus geen grondex ploitaties of het versneld bouwrijp maken van bouwgrond. Als je die grond vervolgens niet snel kunt verkopen, investeer je immers in een nieuw probleem, en niet in een oplossing." De wensenlijst is nu nog vrij alge meen geformuleerd, zegt Suur mond. „Er staat bijvoorbeeld voor ruim een miljoen euro genoteerd aan riolering en wegen. Maar niet welke wegen. Dat bekijken we la ter wel. Tenzij het kabinet eren be tere onderbouwing verlangt van onze uitgaven. Dan zullen we die snel verstrekken, want we hebben binnenshuis natuurlijk wel zo on ze ideeën." Beeld wateringenieur in Colijnsplaat loopt averij op bij dijkverzwaring. door Raymond de Frel COLIJNSPLAAT - Een ding is zeker: Johannis de Rijke is niet zelf weg gelopen uit de jachthaven van Co lijnsplaat. Zijn rechteronderbeen en linkervoet staan namelijk nog op zijn sokkel. Maar waar is de rest van zijn standbeeld dan geble ven? „Misschien is-ie wel in Japan", refe reert een winkelier in de haven met een knipoog naar de verdien sten van de in 1842 in Colijnsplaat geboren wateringenieur. Daar leg de hij immers dammen en dijken aan. Directeur Rien Oosdijk had De Rij ke al lang in zijn verzorgingscen trum Cleijenborch verwacht. „Een hele tijd terug is ons gevraagd of we in onze tuin een plekje hadden voor een tijdelijke cliënt. Dat was in orde, maar daarna heb ik nooit meer iets gehoord. Vorige week zag ik opeens dat Johannis was ver dwenen." Klopt, zegt Anneke McGovern van het projectbureau Zeeweringen. „In overleg met de Stichting Johan nis de Rijke hebben we het beeld vanwege de dijkverzwaring verwij derd. Dat ging helaas met schade gepaard. Dat spijt ons, we zorgen ervoor dat hij weer de oude wordt." Na de oplapbeurt mag De Rijke alsnog een tijdje uitrusten in Cleijenborch. foto Willem Miers Minister Eurlings maakt uitzondering na veel getekende petitie. TERNEUZEN - De Truckroll voor ge handicapten kan dit jaar weer doorgaan in Zeeuws-Vlaanderen. Vrachtwagenchauffeurs die in Ne derland werken en zich vrijwillig inzetten voor de Truckroll mogen meedoen zonder dat ze zich aan de rusttijden moeten houden, die de Rijtijdenwet voorschrijft. De uitzondering op de wet is mi nister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings overeengekomen met de Europees commissaris van Transport Antonio Tjani. De uit zondering geldt alleen voor chauf feurs die in Nederland rijden. De Truckroll in Zeeuws-Vlaande ren en andere soortgelijke evene menten in het land dreigden in de knel te komen door een nieuwe rust- en rijdtijdenverordening. Die verordening schrijft voor dat chauf feurs die in het weekeinde rijden later in de week 45 uur achter el kaar moeten rusten. Dat is voor veel bedrijven niet in te plannen. Een petitie op het internet waarin de minsiter werd opgeroepen in Europeees verband te zoeken naar een uitzonderingspositie voor truckruns werd meer dan 23.000 keer ondertekend. Jaarlijks werken 10.000 Nederland se vrachtwagenchauffeurs, van wie 2000 internationale, vrijwillig mee aan een van de vele toertoch ten voor gehandicapten. complete 8-daagse cruise Vertrek mei t/m okt. Inclusief: vliegreis, "taxen, l havengelden en brandstoftoeslag, transfers, 8-daagse cruise met het cruiseschip Costa A Concordia*"** o.b.v. volpension. "°"ne beu Zie stipreizen.nl/crccc complete 12-daagse rondreis Vertrek april t/m okt. Inclusief: vliegreis, taxen en L brandstoftoesiag, rondreis per bus, 11 nachten A in toeristenklasse hotels, Nederlandsspr. reisleiding en ontbijt en diner. Zie stipreizen.nl/trklt /II.Lfc boek online of bel 020 - 66 22 222

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 29