Muzikale Zodiacspannend en verrassend Geen enkel toekomstverhaal heeft mij ooit in mijn kern kunnen raken PZC Maandag 23 februari 2009 1 9 Als twaalf musici van twee totaal verschillen de ensembles samen een concept uitwerken en hun kennis en kunde loslaten op de twaalf sterrenbeelden van de Zodiac, dan mag je iets spe ciaals verwachten. De muzieklief hebbers van Walcheren hadden waarschijnlijk niet door dat het concert 12 maal 12 zo bijzonder, was, de publieke belangstelling was dan ook beschamend laag. En dat, volgens Douwe Eisenga, voor toppers uit de eredivisie van de muziek. Karlheinz Stockhausen schreef twaalf korte melodieën waarin tel kens een specifieke karakteristiek van een sterrenbeeld uit de Dieren riem (Tierkreis) wordt verbeeld. De originele versie bestaat uit 12 muziekdoosjes en het is aan de musici om hier een aanvaardbare interpretatie van te maken. Deze avant-garde compositie vermen gen met werken uit de Ars Nova en Ars Subtilor (meerstemmige harmonieën uit de 14de eeuw, voorlopers van de polyfonie) is een vondst. Het levert schokken de, angstaanjagende, momenten van pure schoonheid, verrassingen en humor op en vooral een heerlij ke spanning. Tijdens het concert werden beelden van de Zodiac ver toond, fragmenten van de oerver sie van Stockhausen en miniatu ren uit het getijdenboek van le Due du Berry. Het concert begon en eindigde met het tinkelende 12 MAAL 12 Tierkreis van Stockhausen en werken uit de veertiende eeuw. Door Capilia Flamenca en Het Collectief. Gehoord op vrijdag 20 februari in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg. door Jeanette Vergouwen melodietje van een speeldoosje. De muzikale invulling van de ster renbeelden en vooral de ascendan ten bleef boeien. De afwisseling tussen de hypermoderne en oude muziek verliep vloeiend. Het was een perfecte symbiose, omdat de twee ensembles voortdurend in el kaar haakten. Zo zongen de oude muziekspecialisten speciale vocali ses bij de moderne muziek en wer den oude liederen soms begeleid door moderne instrumenten. De uitvoering dwong respect af Zo klonken: prachtige vocale composi ties waarin de pure schoonheid van harmonieën indruk maakten, improvisatieachtige muziek met een jazzy sausje, snerpende klari- nettonen bij de Steenbok, pizzicati en flageolet bij de Maagd, een drif tig hamerende piano en snerpen de piccolo bij de Ram en een over tuigende volledige vermenging van alle stijlen en instrumenten bij de Tweeling. Dit concert was muzikaal overtuigend en vooral ongelooflijk spannend. De uitvoe renden waren Capilia Flamenca, bestaande uit Marnix De Cat (con tratenor en artistiek concept), Tore Denys (tenor), Lieven Termont (bariton), Dirk Snellings (bas), Jan Van Outryve (luit), Liam Fennelly (vedel) en Patrick Denecker (flui ten), en Het Collectief, bestaande uit Wibert Aerts (viool), Martijn Vink (cello), Toon Fret (fluiten), Benjamin Dieltjens (klarinet) en Thomas Dieltjens (piano en artis tieke leiding). AGENDA OP PAD Carnaval Optocht Hulst en Nieuw-Namen: 14.00 uur. FILM GOES Merral, New in Town: 19.15 en 21.45 uur; Oorlogswinter: 13.30 uur; Spion van Oranje: 15.45, 19.00 en 21.00 uur; The curious case of Benjamin Button: 21.15 uur; Valkyrie: 19.30 en 22.00 uur; Yes man: 18.45 uur; Bolt (nl): 14.00 en 16.00 uur; Hondenhotel (nl): 14.15 en 16.15 uur; Kikkerdril: 14.00 en 16.00 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Oorlogswinter: 14.00 uur; Cherry Blossoms, Hanami: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, Oorlogswinter: 20.00 uur; Madagascar 2 (nl): 15.00 uur; TERNEUZEN View, New in town: 19.30 uur; Spion van Oranje: 21.15 uur; The curious case of Benjamin Button: 20.15 uur; Valkyrie: 20.30 uur; Oorlogswinter: 15.45 uur; Des- pe.reaux, de dappere muis: 14.15 en 16.15 uur; Bolt (nl): 14.00 en 16.15 uur; Kikkerdril: 14.00 en 16.00 uur Madagas car 2 (nl): 13.45 uur; VLISSINGEN CineCity, Pink Panther 2: 13.45 en 19.00 uur; Slumdog Millionaire: 11.00, 16.15 en 21.30 uur; Australia: 21.00 uur; Bolt (nl): 11.00, 14.00 en 16.15 uur; De maan- prinses en het geheim van het witte paard: 11.00 en 14.15 uur; Despereaux, de dappere muis: 11.00, 14.00 en 16.15 uur; Doubt: 19.30 uur; Friday the 13th: 22.00 uur; Hondenhotel: 11.00, 14.00 en 16.15 uur; Kikkerdril: 11.00, 13.30 en 15.15 uur; New in town: 19.00 uur; Oor logswinter: 19.15 uur; Spion van Oranje: 17.00, 19.15 en 22.00 uur; The curious case of Benjamin Button: 10.45, 15.45 en 21.15 uur; Valkyrie: 16.30, 19.00 en 21.45 uur; Yes man: 14.00 en 19.15 uur; Sneak: 22.00 uur. meer agendanieuws op onze website NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Dat ik gek ben op poppenspel, hoefik wellicht niet meer te zeg gen. Ik was en bén een groot be wonderaar van Neville Tranter, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik door zijn nieuwste voorstelling Cuniculus niet zó ge boeid werd als vroeger. Ik zoek dat altijd eerst bij mezelf. Dan pas bij de grote meester en zijn werk. En toch durf ik be weren: het lag niet aan mij. Ik was open en nieuwsgierig genoeg, meer dan bereid om mij in vervoering te laten brengen. Ik kan wel een aantal redenen bedenken waarom de poppen mij deze keer minder boeiden. Om te beginnen was het (voor zover ik zijn werk ken) voor het eerst dat een verhaal van Tranter zich in de toe komst afspeelt. En ik heb weinig met de toekomst. Geen enkel verhaal dat in de toekomst speelt, heeft mij ooit in mijn kern kunnen raken. Van 1984 van George Orwell tot A Space Odyssey. Van Vechten voor overmorgen tot Niemand houdt mij tegen van Evert. Ik noem die jeugdboe ken expres, omdat die toegankelijker zou den kunnen zijn. Maar altijd ben ik in al die verhalen teleurgesteld. En nu dus weer. Want Cuniculus speelt zich afin 'een duistere toekomst, waarin de aarde woest en leeg is'. 'Onder de oppervlakte bevinden zich gangen met talloze vertak kingen. In deze schemerige wereld wo nen de konijnen. Alleen Moeder Konijn verlaat af en toe het hol om voor eten te Een van de poppen uit Cuniculus van Stuffed Puppet Theatre. line du Pré, een veelbelovende celliste die MS krijgt en haar carrière moet afbreken. (Maar let u niet teveel op details, dit 'wa re leven' is een aangrijpingspunt, maar verder zijn er weinig overeenkomsten.) Het is bijna een monoloog, die 'therapie', vandaar de toevoeging 'for one'. Nogal sta tisch bij momenten, dus. Maar op andere momenten heel aangrijpend. Je voelt van op afstand dat de luchtigheid een vlucht is, en het cynisme een flauwe afspiegeling van het grote verdriet. Het verzet zal moe ten breken, en de ware kwetsbare vrouw zal even van achter dat masker tevoor schijn komën. Het wachten is op dat har- tenbrekende ogenblik. En op de wanhopi ge leegte van daarna. Het komt (stom dat het juist daarna pauze is, nu wil ik ver der...). De psychiater blijft een eendimen sionale figuur, zoals ook bedoeld. Alle aandacht gaat naar die jonge vrouw, naar haar lijden. Naar haar ontwijken daarvan. Naar het buigen daaronder. Wel of niet? Een mooie, geloofwaardige rol. Nog op verschillende plaatsen in Zeeland te zien. Deze week speelt op woensdag in De Mythe nog eens de voorstelling die ik enkele weken terug enthousiast (dat was althans de be doeling) heb beschreven: Koffiehuis De Ooievaar van Sjaak Bral en Fred Delf- gaauw. Zelf ga ik op donderdag (Stads schouwburg Middelburg) naar Johanna de Waanzinnige van Theatergroep De Kern. De roman die Johan Brouwer ooit over deze veelgeplaagde, onzekere en gevoelige vrouw schreef zwerft nog in een uithoek van mijn geheugen, en ik herinner mij ontroering. Ik hoop dat De Kern mij dat gevoel nog één keer geven kan. Reageren kan niet meer via het hier vroe ger genoemde mailadres. Dat is plots op geheven, eventuele mail van de laatste we ken heb ik niet meer ontvangen. Binnen kort een nieuw adres? zorgen. Voor de rest is het te gevaarlijk. Niemand weet waarom. Tot Moeder sterft.' Tranter speelde ook altijd met levensgro te poppen, hijzelf was eigenlijk één van hen en aan hen gewaagd. In Cuniculus is er nog één pop van dat formaat, de oerva der-konijn, wiens gestalte mythische pro porties heeft aangenomen. De overige ko nijnen zijn kleiner, en dat vermindert kennelijk de intensiteit waarmee ik met mijn gevoel in die poppen kan kruipen. Hun fonkelende ogen, hun typische konij- nen'gebaren', hun snauwende en vleien de bekken blijven betoveren, maar ze zijn minder indrukwekkend, machtig en boos aardig dan vroegere personages. Als laat ste dan het slot. De eindes van Tranters -stukken zijn nooit heel duidelijk, en ze ker niet al te vrolijk. Ook het einde van Cuniculus is erg open, maar voor mij toch nog té hoopgevend: 'Hij kwam zijn naam nooit te weten, maar hij besloot dan maar, om zichzelf mens te noemen.' Te mooi? Te braaf? Of snap ik het niet? Ach teraf werpt dat brave slot een schaduw van onvrede over heel de voorstelling. Veel verrassender was het slot van Duet (eigenlijk Duet for one), het theatrale ver slag van de worsteling van een jonge vrouw met haar lot, hier verpersoonlijkt in de gedaante van een psychiater. Naar het authentieke levensverhaal van Jacque- Repetitie van Capilia Flamenca en Het Collectief in Middelburg. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 21