Van klein banket t tot miljard kijkers I 1 g- In vergapen mensen zich nog enthousiaster aan de rich and famous. Even ontsnappen aan de dagelijkse sores. Het blijkt voor Hollywood zelfs lucratief. 1 0 Zaterdag 21 februari 2009 PZC Even geen crisis door onze correspondent Frank Hendrickx Illustratie Ruud Willems Alles en iedereen in de Vere nigde Staten lijdt onder de econo mische crisis. Alles en iedereen, be halve Hollywood. De maand januari le verde de Amerikaanse filmindustrie re cordopbrengsten op. In de goede tijden gin gen mensen een weekendje op vakantie, nu volstaat noodgedwongen een avondje naar de bioscoop. Ruim 1 miljard dollar gaven Amerikanen de afgelo pen maand uit aan bioscoopkaartjes, een stijging van bijna 20 procent vergeleken met vorig jaar, hoe wel de gemiddelde ticketprijs steeg van 7,18 dollar naar 7,29 dollar (5,74 euro). Het was daarmee de beste maand januari ooit. De grootste hit: Paul Blart: Mali Cop, een pretentieloze komedie over een winkelcen trumbewaker die werd afgekraakt door de meeste recen- senten. Nummer twee was Grand Torino, een verrassend grappige film van Hollywoodicoon Clint Eastwood met een bitterzoet happy end. In de Grote Depressie van de vorige eeuw was het niet veel anders. Heel Amerika lag op zijn gat, behalve Hollywood. Ook in de jaren dertig wilden Amerikanen niet lastig gevallen worden met loodzware films over be langwekkende maatschappelijke kwesties. Mensen hadden al genoeg aan hun hoofd. Vermaak, romantiek en avontuur op het witte doek boden hen even een uit weg. Hollywood kent zijn geschiedenis. Filmmaatschap pijen investeren ook nu miljoenen minder in zware films en laten serieuze bijdrages voorlopig op de plank liggen, ten faveure van het wat lichtere gen re. Geldschieters voor dergelijke werken blijken er, ondanks de financiële crisis die Amerika al ruim een jaar treft, nog voldoende te zijn. „Alle andere sectoren zijn zo'n zooitje dat Hollywood opeens een veilige plek is om je geld te parkeren", aldus de New York Times. De lange rijen bij de bioscoop kassa's in januari waren niet helemaal voorzien. In peilingen had 32 procent van de ondervraag den in Amerika vorig jaar nog gezegd te gaan bezuinigen op bioscoopbezoek. Meer mensen wilden besparen op autorij den (66 procent), winkelen (60 procent) en va kanties (44 procent), maar de uitkomst was toch alarmerend voor Hollywood. Paul Dergare- bedian, een onderzoeker van bioscoopbezoek, con stateert nu dat films nu toch een relatief goedkope vorm van ontspanning blijven. „Een avondje bio scoop is de nieuwe vakantie", zo liet hij aan de LA mes weten. En Hollywood zou Hollywood niet zijn als van de 1 reldwijde financiële nood niet ook een deugd werd maakt. Er wordt al hard gewerkt aan films die 'crisi onderwerp hebben. Niet iedereen is er van overtuigd dat Hollywood vo immuun zal zijn voor de huidige recessie. De filmir trie had na de grootste beurskrach van 1929 ook eer cordjaar, maar daarna was er toch sprake van een re ve terugval. Filmmaatschappijen vrezen nu vooral dat steeds mi mensen op den duur hun toevlucht zullen zoeken 1 het illegaal downloaden van films. De show rond de Oscars is dit jaar even groots en fi telijk als altijd. Toch gaat de tecessie niet helemaal voorbij aan de uitreiking van de gewilde beeldjes. E vele feestjes na afloop van het media-evenement worden iets bescheidener dan anders. Geen vijftien honderd gasten, maar pakweg enkele honderden. Geen dure gift bags. Een medewerker van een filmstudio, belast met het organiseren van enkele party's, zei tegen het Amerikaanse blad Variety: „Je wilt no-' minaties vieren, maar ook respect tonen voor het feit dat mensen hun banen zijn verloren en het economische kli maat slecht is. Je moet feesten zonder te provoceren." Wie heeft de Oscars bedacht? Het beeldje is in het leven ge roepen door de Academy of Motion Picture Arts and Scien ces, een eredub van Amerikaan se filmmakers. Iedereen die iets voorstelt in Hollywood wordt gevraagd lid te worden. De club telt zesduizend leden. Hoe ontstond de naam Daarover verschillen de menin gen, maar het meest gebezigde verhaal is dat de secretaresse van de Academy in 1932 stelde dat het beeldje toch wel erg op haar oom Oscar leek. Het beeld - een naakt mannenfiguur dat met zijn zwaard een filmspoel doorboort - bestaat voor 99 procent uit brons, een dun laag je goud en kost ongeveer 275 euro. Wanneer was de eerste uitrei king? In 1929. Tweehonderd filmba- zen namen deel aan een ban ket. De uitreiking van de toen nog negen beeldjes duurde een kwartiertje. Oscaravond bleef, tot 1944 een besloten diner. Hoe gaat het tegenwoordig? Het is vechten om een van de 3400 stoelen in het Kodak Theatre aan Hollywood Boulevard. Het aantal beeldjes staat op 24. De ceremonie duurt drie uur. De langste was die van 2002: vier uur en zestien minuten. Wat is het nut van winst? Naast de emotionele waarde - de ultieme erkenning - is er ook het commerciële be lang. De hele gekte rondom het media-evenement levert onbetaalbare publiciteit op. Er kijken een miljard mensen. Het doet een film publicitair zelden kwaad als er een rel ont staat. Zo werd deze week ac teur Scott Siegel gearresteerd op verdenking van handel in steroiden. Saillant detail: in het genomineerde The Wrestier speelt hij een dealer van die middelen. Kan ik de uitreiking bij wonen? Nee, tenzij je bent genomineerd. De enige 'gewone' men sen zijn de seatfü- lers. Omdat het er op tv uit moet zien alsof de zaal vol is, vullen deze figuran ten stoelen op als grote sterren naar het podium of toilet gaan. Kan ik de uitzending volgen? Ia, de Oscaruitreiking wordt in de nacht van zondag op maan dag live uitgezonden op Film 1. Ook voor niet-abonnees. Wie worden de winnaars? Nederlandse gokkers zetten in op Slumdog Millionaire (tien nominaties) waarin een India se jongen uitblinkt in een tele visiequiz. Maar het kan ook een zegetocht worden voor The Curious Case of Benjamin Button, waarin Brad Pitt steeds jonger wordt (dertien nomina ties). Of voor de biopic Milk (acht).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10