Van klein banket t tot miljard kijkers
I
1
g- In
vergapen
mensen zich nog
enthousiaster aan de
rich and famous. Even
ontsnappen aan de
dagelijkse sores. Het
blijkt voor
Hollywood zelfs
lucratief.
1 0 Zaterdag 21 februari 2009 PZC
Even geen crisis
door onze correspondent
Frank Hendrickx
Illustratie Ruud Willems
Alles en iedereen in de Vere
nigde Staten lijdt onder de econo
mische crisis. Alles en iedereen, be
halve Hollywood. De maand januari le
verde de Amerikaanse filmindustrie re
cordopbrengsten op. In de goede tijden gin
gen mensen een weekendje op vakantie, nu
volstaat noodgedwongen een avondje naar de
bioscoop.
Ruim 1 miljard dollar gaven Amerikanen de afgelo
pen maand uit aan bioscoopkaartjes, een stijging
van bijna 20 procent vergeleken met vorig jaar, hoe
wel de gemiddelde ticketprijs steeg van 7,18 dollar
naar 7,29 dollar (5,74 euro). Het was daarmee de beste
maand januari ooit. De grootste hit: Paul Blart: Mali
Cop, een pretentieloze komedie over een winkelcen
trumbewaker die werd afgekraakt door de meeste recen-
senten. Nummer twee was Grand Torino, een verrassend
grappige film van Hollywoodicoon Clint Eastwood met
een bitterzoet happy end.
In de Grote Depressie van de vorige eeuw was het niet
veel anders. Heel Amerika lag op zijn gat, behalve
Hollywood. Ook in de jaren dertig wilden Amerikanen
niet lastig gevallen worden met loodzware films over be
langwekkende maatschappelijke kwesties. Mensen
hadden al genoeg aan hun hoofd. Vermaak, romantiek
en avontuur op het witte doek boden hen even een uit
weg.
Hollywood kent zijn geschiedenis. Filmmaatschap
pijen investeren ook nu miljoenen minder in zware
films en laten serieuze bijdrages voorlopig op de
plank liggen, ten faveure van het wat lichtere gen
re.
Geldschieters voor dergelijke werken blijken er,
ondanks de financiële crisis die Amerika al
ruim een jaar treft, nog voldoende te zijn.
„Alle andere sectoren zijn zo'n zooitje dat
Hollywood opeens een veilige plek is
om je geld te parkeren", aldus de
New York Times.
De lange rijen bij de bioscoop
kassa's in januari waren niet
helemaal voorzien. In peilingen
had 32 procent van de ondervraag
den in Amerika vorig jaar nog gezegd te
gaan bezuinigen op bioscoopbezoek.
Meer mensen wilden besparen op autorij
den (66 procent), winkelen (60 procent) en va
kanties (44 procent), maar de uitkomst was
toch alarmerend voor Hollywood. Paul Dergare-
bedian, een onderzoeker van bioscoopbezoek, con
stateert nu dat films nu toch een relatief goedkope
vorm van ontspanning blijven. „Een avondje bio
scoop is de nieuwe vakantie", zo liet hij aan de LA
mes weten.
En Hollywood zou Hollywood niet zijn als van de 1
reldwijde financiële nood niet ook een deugd werd
maakt. Er wordt al hard gewerkt aan films die 'crisi
onderwerp hebben.
Niet iedereen is er van overtuigd dat Hollywood vo
immuun zal zijn voor de huidige recessie. De filmir
trie had na de grootste beurskrach van 1929 ook eer
cordjaar, maar daarna was er toch sprake van een re
ve terugval.
Filmmaatschappijen vrezen nu vooral dat steeds mi
mensen op den duur hun toevlucht zullen zoeken 1
het illegaal downloaden van films.
De show rond de Oscars is dit jaar even groots en fi
telijk als altijd. Toch gaat de tecessie niet helemaal
voorbij aan de uitreiking van de gewilde beeldjes. E
vele feestjes na afloop van het media-evenement
worden iets bescheidener dan anders. Geen vijftien
honderd gasten, maar pakweg enkele honderden.
Geen dure gift bags.
Een medewerker van een filmstudio, belast met
het organiseren van enkele party's, zei tegen
het Amerikaanse blad Variety: „Je wilt no-'
minaties vieren, maar ook respect tonen
voor het feit dat mensen hun banen
zijn verloren en het economische kli
maat slecht is. Je moet feesten
zonder te provoceren."
Wie heeft de Oscars bedacht?
Het beeldje is in het leven ge
roepen door de Academy of
Motion Picture Arts and Scien
ces, een eredub van Amerikaan
se filmmakers. Iedereen die
iets voorstelt in Hollywood
wordt gevraagd lid te worden.
De club telt zesduizend leden.
Hoe ontstond de naam
Daarover verschillen de menin
gen, maar het meest gebezigde
verhaal is dat de secretaresse
van de Academy in 1932 stelde
dat het beeldje toch wel erg op
haar oom Oscar leek. Het beeld
- een naakt mannenfiguur dat
met zijn zwaard een filmspoel
doorboort - bestaat voor 99
procent uit brons, een dun laag
je goud en kost ongeveer 275
euro.
Wanneer was de eerste uitrei
king?
In 1929. Tweehonderd filmba-
zen namen deel aan een ban
ket. De uitreiking van de toen
nog negen beeldjes duurde een
kwartiertje. Oscaravond bleef,
tot 1944 een besloten diner.
Hoe gaat het tegenwoordig?
Het is vechten om een van de
3400 stoelen in het Kodak
Theatre aan Hollywood
Boulevard. Het aantal
beeldjes staat op 24. De
ceremonie duurt drie
uur. De langste was die
van 2002: vier uur en
zestien minuten.
Wat is het nut
van winst?
Naast de emotionele
waarde - de ultieme erkenning
- is er ook het commerciële be
lang. De hele gekte rondom
het media-evenement levert
onbetaalbare publiciteit op. Er
kijken een miljard mensen.
Het doet een film publicitair
zelden kwaad als er een rel ont
staat. Zo werd deze week ac
teur Scott Siegel gearresteerd
op verdenking van handel in
steroiden. Saillant detail: in
het genomineerde The
Wrestier speelt hij een
dealer van die middelen.
Kan ik de uitreiking bij
wonen?
Nee, tenzij je bent
genomineerd. De
enige 'gewone' men
sen zijn de seatfü-
lers. Omdat het er
op tv uit moet zien alsof de
zaal vol is, vullen deze figuran
ten stoelen op als grote sterren
naar het podium of toilet gaan.
Kan ik de uitzending volgen?
Ia, de Oscaruitreiking wordt in
de nacht van zondag op maan
dag live uitgezonden op Film 1.
Ook voor niet-abonnees.
Wie worden de winnaars?
Nederlandse gokkers zetten in
op Slumdog Millionaire (tien
nominaties) waarin een India
se jongen uitblinkt in een tele
visiequiz. Maar het kan ook
een zegetocht worden voor
The Curious Case of Benjamin
Button, waarin Brad Pitt steeds
jonger wordt (dertien nomina
ties). Of voor de biopic Milk
(acht).