Een huis vol handwerk binnen buiten --- Lampenkap Naaimachinewinkels sluiten hun deuren, stoffen worden van VanVilt amper meer verkocht en kinderen krijgen praktisch geen handwerkles meer op school. Toch is handwerken bezig aan een opmars. Vooral in het interieur, door Suzanne Dijkstra PZC zaterdag 21 februari 2009 Reageren? Zelf een naald en draad of breipennen ter hand nemen, doen weinig mensen tegen woordig nog. Want het kost zo veel tijd en veel dingen zijn kant-en-klaar goedkoper. Toch heeft het onvervalste hand werk zijn charme. Dat beginnen de liefhebbers ook weer te besef fen. Overal in het land duiken brei- clubjes. op onder de trendy naam 'Stitch en bitch'. Ook quilten is weer populair. Vroeger kregen meisjes handwerk les, maar sinds eind jaren zestig zit handwerken niet meer in het stan daardpakket op de basisschool. Om dit 'gemis' te compenseren, zijn nu handwerkcursussen in trek. Want veel mensen vinden het toch wel handig zelf een zoom in een gordijn te kunnen maken of een leuk kussentje voor op de bank te fröbelen. In het interieur zien we de laatste tijd veel handwerktechnieken te rugkomen. Bijvoorbeeld kanten motieven en patronen. Nu vaak niet zelf gehaakt, maar in een mo derne industriële variant. Bijvoor beeld de plastic onderzetters met kantmotief van Jansen en Co of de Prince Chair, een ontwerp van de Deense Louise Campbell voor de kroonprins van haar land. Deze stoel heeft een zitting van kant, ge produceerd met behulp van mo derne technieken. De Franse ontwerpster Frederique Morrel kon ouderwets handwerk ook wel waarderen. Zij vond het zonde dat het borduurwerk van haar oma verloren ging. Daarom versierde ze er tassen, sleutelhan gers en andere voorwerpen mee. Ook bekende designers ontdekken het gebruik van handwerk in hun ontwerpen. „Zij bedenken het, maar het maken is vers twee. Het echte handwerk laten ze aan am bachtslieden zoals ik over", zegt Anneke Hoogervorst. Zij had al ja ren een voorliefde voor textiel. Oorspronkelijk was ze psycholoog en had een carrière in sales. In 2003 hakte ze de knoop door en begon ze met vilten. Inmiddels De ontwerpen van Anne-CIaire Petit worden ge maakt door Aziati-; sche boerinnei heeft ze samen met Gerda Hooger vorst een succesvol atelier, ge naamd VanVilt. Verschillende ont werpers klopten al bij VanVilt aan voor het vilten van hun ontwer pen. Bijvoorbeeld Bertjan Pot voor zijn seamless chair, een naad loze vilten stoel, die in de collectie van museum Boymans van Beu- ningen is opgenomen. Ontwerper Maarten Baas liet een serie kastjes, onderdeel van een collectie van Established Sons, met vilt invul len door VanVilt. Anneke Hoogervorst ziet steeds meer handwerk in het interieur verschijnen. „Mensen willen terug naar het gevoel van knusheid van vroeger. Daar hoort handwerk he lemaal bij. Het zou mij niets verbazen als we over een tijd weer stof op de muren span-, nen." Hoogervorst ontwierp zelf een lamp van vilt. „Het suc ces van handwerken is dat je unieke objecten maakt. Elke lamp ziet er weer an ders uit. Een ding hebben ze gemeen: door het vilt ge ven ze prachtig licht." Er zijn ook ontwerpers die in hun producten alleen ge bruikmaken van handwerk. Zo zijn de gehaakte of gebrei de ontwerpen van Anne- Claire Petit al meer dan tien jaar een begrip. De spullen zijn altijd vrolijk gekleurd. De ontwerpen worden met de hand gemaakt door boerin nen in Azië, die hiermee hun inkomen aanvullen. Wie geen zin heeft om iets kant- en-klaars te kopen, maar ook niet handig is met naald en draad, kan aanklop pen bij bijvoorbeeld Jacqueli ne Lokker en Angela Mast (Lappadoe.nl). Zij maken van oude stoffen uit kringloopwin kels en van rommelmarkten unieke kussens, kleden, tasjes en dergelijke. Het is zelfs moge lijk aan de hand van een lapje in ruwe vorm zelf te bedenken wat er van moet worden ge maakt. A m Seamless chair van Bertjan Pot. foto's GPD I www.lappadoe.nl www.vanvilt.nl www.anneclairepetit.nl www.naaicafe.nl redactie.wonen@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 107