Een huis vol
handwerk
binnen buiten
---
Lampenkap Naaimachinewinkels sluiten hun deuren, stoffen worden
van VanVilt
amper meer verkocht en kinderen krijgen praktisch geen
handwerkles meer op school. Toch is handwerken bezig
aan een opmars. Vooral in het interieur,
door Suzanne Dijkstra
PZC zaterdag 21 februari 2009
Reageren?
Zelf een naald en draad
of breipennen ter
hand nemen, doen
weinig mensen tegen
woordig nog. Want
het kost zo veel tijd en veel dingen
zijn kant-en-klaar goedkoper.
Toch heeft het onvervalste hand
werk zijn charme. Dat beginnen
de liefhebbers ook weer te besef
fen. Overal in het land duiken brei-
clubjes. op onder de trendy naam
'Stitch en bitch'. Ook quilten is
weer populair.
Vroeger kregen meisjes handwerk
les, maar sinds eind jaren zestig zit
handwerken niet meer in het stan
daardpakket op de basisschool.
Om dit 'gemis' te compenseren,
zijn nu handwerkcursussen in
trek. Want veel mensen vinden
het toch wel handig zelf een zoom
in een gordijn te kunnen maken
of een leuk kussentje voor op de
bank te fröbelen.
In het interieur zien we de laatste
tijd veel handwerktechnieken te
rugkomen. Bijvoorbeeld kanten
motieven en patronen. Nu vaak
niet zelf gehaakt, maar in een mo
derne industriële variant. Bijvoor
beeld de plastic onderzetters met
kantmotief van Jansen en Co of
de Prince Chair, een ontwerp van
de Deense Louise Campbell voor
de kroonprins van haar land. Deze
stoel heeft een zitting van kant, ge
produceerd met behulp van mo
derne technieken.
De Franse ontwerpster Frederique
Morrel kon ouderwets handwerk
ook wel waarderen. Zij vond het
zonde dat het borduurwerk van
haar oma verloren ging. Daarom
versierde ze er tassen, sleutelhan
gers en andere voorwerpen mee.
Ook bekende designers ontdekken
het gebruik van handwerk in hun
ontwerpen. „Zij bedenken het,
maar het maken is vers twee. Het
echte handwerk laten ze aan am
bachtslieden zoals ik over", zegt
Anneke Hoogervorst. Zij had al ja
ren een voorliefde voor textiel.
Oorspronkelijk was ze psycholoog
en had een carrière in sales. In
2003 hakte ze de knoop door en
begon ze met vilten. Inmiddels
De ontwerpen
van Anne-CIaire
Petit worden ge
maakt door Aziati-;
sche boerinnei
heeft ze samen met Gerda Hooger
vorst een succesvol atelier, ge
naamd VanVilt. Verschillende ont
werpers klopten al bij VanVilt aan
voor het vilten van hun ontwer
pen. Bijvoorbeeld Bertjan Pot
voor zijn seamless chair, een naad
loze vilten stoel, die in de collectie
van museum Boymans van Beu-
ningen is opgenomen. Ontwerper
Maarten Baas liet een serie kastjes,
onderdeel van een collectie van
Established Sons, met vilt invul
len door VanVilt.
Anneke Hoogervorst ziet steeds
meer handwerk in het interieur
verschijnen. „Mensen willen terug
naar het gevoel van knusheid van
vroeger. Daar hoort handwerk he
lemaal bij. Het zou mij niets
verbazen als we over een tijd
weer stof op de muren span-,
nen."
Hoogervorst ontwierp zelf
een lamp van vilt. „Het suc
ces van handwerken is dat
je unieke objecten maakt.
Elke lamp ziet er weer an
ders uit. Een ding hebben
ze gemeen: door het vilt ge
ven ze prachtig licht."
Er zijn ook ontwerpers die
in hun producten alleen ge
bruikmaken van handwerk.
Zo zijn de gehaakte of gebrei
de ontwerpen van Anne-
Claire Petit al meer dan tien
jaar een begrip. De spullen
zijn altijd vrolijk gekleurd.
De ontwerpen worden met
de hand gemaakt door boerin
nen in Azië, die hiermee hun
inkomen aanvullen.
Wie geen zin heeft om iets
kant- en-klaars te kopen,
maar ook niet handig is met
naald en draad, kan aanklop
pen bij bijvoorbeeld Jacqueli
ne Lokker en Angela Mast
(Lappadoe.nl). Zij maken van
oude stoffen uit kringloopwin
kels en van rommelmarkten
unieke kussens, kleden, tasjes
en dergelijke. Het is zelfs moge
lijk aan de hand van een lapje
in ruwe vorm zelf te bedenken
wat er van moet worden ge
maakt.
A
m
Seamless chair
van Bertjan Pot.
foto's GPD
I www.lappadoe.nl
www.vanvilt.nl
www.anneclairepetit.nl
www.naaicafe.nl
redactie.wonen@wegener.nl