Coast Guard
E5333I^^H
www.pzc.nl/uit
1 O Donderdag 19 februari 2009 PZC
door Jan Dirk van Scheyen
Galerie Jan Eikenaar
De kracht van het universum ver
sus de nietigheid van de mens
spreekt uit veel schilderijen van
Anda Runia. Een selectie van haar
werk is te zien bij Galerie-Atelier
Jan Eikenaar. Runia verpakt her
kenbare emoties in spirituele land
schappen. Haar inspiratiebronnen
zijn menselijke gevoelens, mystiek,
spiritualiteit en de natuur.
t/m 8 maart, Zuidstraat 16,
Burgh-Haamstede.
Amerika is een ander
land geworden sinds
de aanslagen van 11
september 2002. „En
dat geldt ook voor de Ameri
kaanse Kustwacht, de US Coast
Guard", zegt conservator Wil-
bert Weber van het Muzeeum in
Vlissingen. Vanaf morgen is in
het Vlissings maritiem museum
een bescheiden tentoonstelling
te zien met schilderijen die het
werk van de US Coast Guard in
beeld brengen.
De Amerikaanse kustbewakers
houden zich van oudsher dagelijks
bezig met betonning en bebake-
ning, het ijsvrij maken van vaarwe
gen, toezicht op naleving van visse-
rijwetten en bestrijding van
olierampen en andere calamitei
ten. Kortom: ze zorgen ervoor dat
de uitgestrekte Amerikaanse kust
in alle opzichten veilig is. Sinds
9/11 is de nadruk van de Coast
Guard veel meer op controles en
bewaking komen te liggen. Het ac
cent is duidelijk verschoven naar
de toezichthoudende taken. De be
strijding van terrorisme is een veel
groter issue geworden. „Elk schip
van de Coast Guard is tegenwoor
dig aan de voorkant uitgerust met
een stengun", zegt Weber. „Dat
zie ik hier in het nuchtere Neder
land nog niet zo snel gebeuren."
Elk jaar vraagt het Coast Guard
Art Program (COGAP) een groep
Amerikaanse kunstenaars om hun
Nina Buxton: Escort Duty, olieverf op doek.
T\ tl
^7\É
stec-agS-" M&sz? j. 'j|
Kerkje van Ellesdiek
Vrijetijdsschilder David Luteijn uit
Vlissingen legt zich toe op het
schilderen van oude scheepstypes,
die zelden of nooit meer te zien
zijn. Hij werkte tot aan zijn pensio
nering als werktuigbouwkundig in
genieur. Daarna nam hij het pen
seel ter hand. In het Kerkje van El
lesdiek exposeert hij zijn aquarel
len en pentekeningen.
Zaterdag 21 februari, Van
Hattumstraat 5, Ellewoutsdijk.
JC 1
Revolution Gallery
Henric Borsten uit Wissenkerke
exposeert zijn nieuwe wandsculp-
turen bij Revolution 100.000 etc.
Gallery Zijn werk wordt geken
merkt door een zekere stroefheid
en geslotenheid, die de beschou
wer uitdaagt zich er grondig mee
bezig te houden. De kunstwerken
betrekken zich op het materiaal
waaruit ze zijn samengesteld,
t/m 28 februari, Lange Noordstraat
41-45, Middelburg.
Raadskelder
De fotografen Elsje van Ree en
Hajo Hoffmann exposeren in de
Raadskelder hun werelden in een
reflectie op de werkelijkheid in
een subjectieve voorstelling van za
ken. Zij delen veel ervaringen, op
gedaan bij de reizen die zij samen
maken en die zij verwerken in
hun studio. Op de foto een beeld
vanuit het perspectief van Elsje
van Ree.
t/m 15 maart, Groote Markt 1, Sluis.
EAST-meets-WEST richt zich op
hedendaagse Chinese maritieme
kunst. Gallery Maritime nam vier
jaar geleden het initiatief Galerie
houdster Dimp Nelemans deed
daartoe ontdekkingen in China.
De tentoonstelling biedt olieverf
schilderijen, pentekeningen, foto's
en digitale illustraties van twaalf
Chinese kunstenaars.
t/m 22 maart, Gortstraat 43,
Middelburg.
wtmïWmBÈm
Karen Loew: MSST Secures the Way, olieverf op doek.
Gallery Maritime
gaat vooral om het onderwerp en
de afbeeldingen. Door naar deze
schilderijen te kijken, wordt het
publiek zich ervan bewust dat ons
land ook een Kustwacht heeft."
De museumdirecteur wijst erop
dat de Nederlandse Kustwacht
heel anders georganiseerd is dan
die van de VS. Wij kennen een in
IJmuiden zetelend, coördinerend
Kustwachtcentrum dat wordt gefa-
ciliteerd door verschillende minis
teries. In de VS is de Coast Guard
een machtig, zelfstandig opere
rend apparaat dat uitsluitend aan
het Pentagon, het Amerikaanse mi
nisterie van Defensie, verantwoor
ding aflegt. „Het is allemaal wat
meer militair georganiseerd", ver
telt Weber. Aanleiding voor de
Vlissingse tentoonstelling is de her
denking van het historische feit
dat Henry Hudson in het jaar 1609
voor het eerst voet aan land zette
in het huidige New York. De Brit
se kapitein was in opdracht van de
Verenigde Oostindische Compag
nie (VOC) op zoek naar een korte
re vaarroute op de Oost. Het is wel
heel toevallig dat dit gedenk
waardige moment op 11 septem
ber 1609 viel.
Zeeland is Amerika een beetje aan
het herontdekken, leggen Wilbert
Weber en zijn communicatiemede
werkster Danielle Otten uit. Er is
volgens hen eigenlijk altijd wel
een heel duidelijke onderlinge
band geweest. Om die verstand
houding te verdiepen en te besten
digen bereidt het Muzeeum een ex
positie voor met werk van Ameri
kaanse schilders, die zich lieten in
spireren door de haven van New
York. Ook zijn er contacten met
het CBK in Middelburg die moe
ten leiden tot een tentoonstelling
van Zeeuwen in de VS.
Danielle Otten: „Als Muzeeum kie
zen wij er heel bewust voor de in
ternationale verbanden te tonen
die Zeeland en met name Vlissin
gen met de wereld hebben. Het is
ook steeds onze doelstelling ge
weest om het publiek te laten zien
hoe groot de reikwijdte van Zee
land in maritiem opzicht door de
eeuwen heen altijd is geweest. We
willen de Zeeuwen hun trots daar
op weer teruggeven."
De expositie over de Coast Guard
wordt morgen (vrijdag) om 16.00
uur geopend door kapitein John
W. Koster, een in Europa gestatio
neerde hoge functionaris van de
US Coast Guard.
Coast Guard Art Collection. Zeeland
(her)ontdekt Amerika - van 21
februari tot en met 10 mei in het
Muzeeum, Nieuwendijk, Vlissingen.
Open: ma t/m or 10.00-17.00 uur,
za en zo 13.00- 17.00 uur.
www.muzeeum.nl
Dino Sistilli: Homeland Security, olieverf op doek.
kijk op het kustwachtwerk in verf
te vangen. COGAP is een onder
deel van de Coast Guard en is ge
vestigd in Washington. Een aantal
van deze in opdracht gemaakte
schilderijen is nu op de expositie
in het Muzeeum te zien. De kunst
werken vormen volgens Wilbert
Weber een mooie afspiegeling van
hoe Amerikanen op dit moment
tegen de beveiliging van hun kus
ten aankijken. Het dikwijls realis
tische werk moet niet in de eerste
plaats op zijn artisticiteit worden
beoordeeld, meent Weber. „Wij
zijn een verhalend museum. Het