Coast Guard E5333I^^H www.pzc.nl/uit 1 O Donderdag 19 februari 2009 PZC door Jan Dirk van Scheyen Galerie Jan Eikenaar De kracht van het universum ver sus de nietigheid van de mens spreekt uit veel schilderijen van Anda Runia. Een selectie van haar werk is te zien bij Galerie-Atelier Jan Eikenaar. Runia verpakt her kenbare emoties in spirituele land schappen. Haar inspiratiebronnen zijn menselijke gevoelens, mystiek, spiritualiteit en de natuur. t/m 8 maart, Zuidstraat 16, Burgh-Haamstede. Amerika is een ander land geworden sinds de aanslagen van 11 september 2002. „En dat geldt ook voor de Ameri kaanse Kustwacht, de US Coast Guard", zegt conservator Wil- bert Weber van het Muzeeum in Vlissingen. Vanaf morgen is in het Vlissings maritiem museum een bescheiden tentoonstelling te zien met schilderijen die het werk van de US Coast Guard in beeld brengen. De Amerikaanse kustbewakers houden zich van oudsher dagelijks bezig met betonning en bebake- ning, het ijsvrij maken van vaarwe gen, toezicht op naleving van visse- rijwetten en bestrijding van olierampen en andere calamitei ten. Kortom: ze zorgen ervoor dat de uitgestrekte Amerikaanse kust in alle opzichten veilig is. Sinds 9/11 is de nadruk van de Coast Guard veel meer op controles en bewaking komen te liggen. Het ac cent is duidelijk verschoven naar de toezichthoudende taken. De be strijding van terrorisme is een veel groter issue geworden. „Elk schip van de Coast Guard is tegenwoor dig aan de voorkant uitgerust met een stengun", zegt Weber. „Dat zie ik hier in het nuchtere Neder land nog niet zo snel gebeuren." Elk jaar vraagt het Coast Guard Art Program (COGAP) een groep Amerikaanse kunstenaars om hun Nina Buxton: Escort Duty, olieverf op doek. T\ tl ^7\É stec-agS-" M&sz? j. 'j| Kerkje van Ellesdiek Vrijetijdsschilder David Luteijn uit Vlissingen legt zich toe op het schilderen van oude scheepstypes, die zelden of nooit meer te zien zijn. Hij werkte tot aan zijn pensio nering als werktuigbouwkundig in genieur. Daarna nam hij het pen seel ter hand. In het Kerkje van El lesdiek exposeert hij zijn aquarel len en pentekeningen. Zaterdag 21 februari, Van Hattumstraat 5, Ellewoutsdijk. JC 1 Revolution Gallery Henric Borsten uit Wissenkerke exposeert zijn nieuwe wandsculp- turen bij Revolution 100.000 etc. Gallery Zijn werk wordt geken merkt door een zekere stroefheid en geslotenheid, die de beschou wer uitdaagt zich er grondig mee bezig te houden. De kunstwerken betrekken zich op het materiaal waaruit ze zijn samengesteld, t/m 28 februari, Lange Noordstraat 41-45, Middelburg. Raadskelder De fotografen Elsje van Ree en Hajo Hoffmann exposeren in de Raadskelder hun werelden in een reflectie op de werkelijkheid in een subjectieve voorstelling van za ken. Zij delen veel ervaringen, op gedaan bij de reizen die zij samen maken en die zij verwerken in hun studio. Op de foto een beeld vanuit het perspectief van Elsje van Ree. t/m 15 maart, Groote Markt 1, Sluis. EAST-meets-WEST richt zich op hedendaagse Chinese maritieme kunst. Gallery Maritime nam vier jaar geleden het initiatief Galerie houdster Dimp Nelemans deed daartoe ontdekkingen in China. De tentoonstelling biedt olieverf schilderijen, pentekeningen, foto's en digitale illustraties van twaalf Chinese kunstenaars. t/m 22 maart, Gortstraat 43, Middelburg. wtmïWmBÈm Karen Loew: MSST Secures the Way, olieverf op doek. Gallery Maritime gaat vooral om het onderwerp en de afbeeldingen. Door naar deze schilderijen te kijken, wordt het publiek zich ervan bewust dat ons land ook een Kustwacht heeft." De museumdirecteur wijst erop dat de Nederlandse Kustwacht heel anders georganiseerd is dan die van de VS. Wij kennen een in IJmuiden zetelend, coördinerend Kustwachtcentrum dat wordt gefa- ciliteerd door verschillende minis teries. In de VS is de Coast Guard een machtig, zelfstandig opere rend apparaat dat uitsluitend aan het Pentagon, het Amerikaanse mi nisterie van Defensie, verantwoor ding aflegt. „Het is allemaal wat meer militair georganiseerd", ver telt Weber. Aanleiding voor de Vlissingse tentoonstelling is de her denking van het historische feit dat Henry Hudson in het jaar 1609 voor het eerst voet aan land zette in het huidige New York. De Brit se kapitein was in opdracht van de Verenigde Oostindische Compag nie (VOC) op zoek naar een korte re vaarroute op de Oost. Het is wel heel toevallig dat dit gedenk waardige moment op 11 septem ber 1609 viel. Zeeland is Amerika een beetje aan het herontdekken, leggen Wilbert Weber en zijn communicatiemede werkster Danielle Otten uit. Er is volgens hen eigenlijk altijd wel een heel duidelijke onderlinge band geweest. Om die verstand houding te verdiepen en te besten digen bereidt het Muzeeum een ex positie voor met werk van Ameri kaanse schilders, die zich lieten in spireren door de haven van New York. Ook zijn er contacten met het CBK in Middelburg die moe ten leiden tot een tentoonstelling van Zeeuwen in de VS. Danielle Otten: „Als Muzeeum kie zen wij er heel bewust voor de in ternationale verbanden te tonen die Zeeland en met name Vlissin gen met de wereld hebben. Het is ook steeds onze doelstelling ge weest om het publiek te laten zien hoe groot de reikwijdte van Zee land in maritiem opzicht door de eeuwen heen altijd is geweest. We willen de Zeeuwen hun trots daar op weer teruggeven." De expositie over de Coast Guard wordt morgen (vrijdag) om 16.00 uur geopend door kapitein John W. Koster, een in Europa gestatio neerde hoge functionaris van de US Coast Guard. Coast Guard Art Collection. Zeeland (her)ontdekt Amerika - van 21 februari tot en met 10 mei in het Muzeeum, Nieuwendijk, Vlissingen. Open: ma t/m or 10.00-17.00 uur, za en zo 13.00- 17.00 uur. www.muzeeum.nl Dino Sistilli: Homeland Security, olieverf op doek. kijk op het kustwachtwerk in verf te vangen. COGAP is een onder deel van de Coast Guard en is ge vestigd in Washington. Een aantal van deze in opdracht gemaakte schilderijen is nu op de expositie in het Muzeeum te zien. De kunst werken vormen volgens Wilbert Weber een mooie afspiegeling van hoe Amerikanen op dit moment tegen de beveiliging van hun kus ten aankijken. Het dikwijls realis tische werk moet niet in de eerste plaats op zijn artisticiteit worden beoordeeld, meent Weber. „Wij zijn een verhalend museum. Het

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 88